لزوم برخورد منطقی در تحقق تولید، پشتیبانی‌ها، رفع موانع؛

۱۴۰۰، سالی مهیج و امیدبخش/ شعار سال در گرو انتخاباتی با گزینه شایسته‌ترین است

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۹۴۰۲
۱۴۰۰، در ابتدا و انتهای خود، طلوع خورشید امید و انتظار و در ماه سوم خود، برگزیدن رجل پیرو آن خورشید درخشان را دارد، که ۱۴۰۰ می‌تواند نقطه عطفی برای تولدی در درون خود و برون باشد. سال خروج ار بحران‌ها و یا درجازدن و تشدید مشکلات و سوءمدیریت‌ها؟!.
۰
plusresetminus
۱۴۰۰، سالی مهیج و امیدبخش/ شعار سال در گرو انتخاباتی با گزینه شایسته‌ترین است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، سالها از پس یکدیگر با محتوای خود می‌توانند بسیار الهام بخش و انرژی‌زا باشند، بدین جهت است که بعضاً به غلط سالها را حتی با نامگذاری حیوانات مبنا و ملاک قرار می‌دهند تا شاید براساس استنباط از تحولات نجومی، انگیزه‌ای برای مردم بوجود آید، اما نامگذاری مناسب از سوی مقام معظم رهبری، که از نیازهای اساسی و راهبردی کشور متاثر است، نامگذاری هرسال به "راهبردی حیاتی"، تبدیل شد و قاطبه مردم با اشتیاق فراوان در آستانه سال نو، منتظر اعلام عنوان سال از سوی رهبر معظم انقلاب هستند.

در نخستین سال انتخاب مقام معظم رهبری، نامگذاری سال آغاز و بتدریج متداول و حال، به صورت یک انتظار عمومی در آمده است.

یکی از وظایف رهبری در قانون اساسی، تعیین سیاستهای کلی نظام است. آنچه که با نام "شعار سال" شناخته می شود، صرفاً یک نام و یک شعار نیست بلکه یک راهبرد و یک دستورالعملی است که برای سال پیش رو توسط همه دستگاه‌های مرتبط باید به عنوان اولویت قرار بگیرد.
 
رهبری نظام با مشورت متخصصان هر ساله اولویت کشور را در قالب شعار سال مطرح می کنند و در جلسات متعدد لوازم و راهکارهای تحقق این شعار را به مسئولین ابلاغ می‌کنند.

بشارت سال 1400 به "تولید،  پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها"، در کنار انتخابات ریاست جمهوری و دلالت رهبر معظم انقلاب به انتخاب دولتی جوان، پرانرژی و با انگیزه و عدالت‌گرا و فسادستیز  است، که اگر از سوی مردم و جوانان کشور به صورت یک زنجیره بهم پیوسته مورد توجه آگاهانه و معرفت‌جویانه قرار گیرند، سال 1400 می‌تواند یکی از سال‌های بسترساز برای ایجاد تحولات اساسی در راستای اهداف و آرمان‌های انقلاب و فراهم آوردن زندگی بدون دغدغه مادی و اقتصادی و تامین زمینه‌ برای سرافرازی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ملت بزرگ ایران باشد.

نکته مهم و مهم‌ترین نکته در این حقیقت است که انتخاب رئیس جمهوری در تراز نظام اسلامی، نیازمند دقت عمومی ملت ایران در انتخاب شایسته‌ترین فرد در اعمال نقطه‌نظرات رهبری و مردم ایران و برخوردار از صفات برجسته در تلاش شبانه‌روزی، کم هزینه و پرفایده، بدون حاشیه، ساده‌زیست، با تقوا، عدالت‌گرا و ظلم ستیز و مبارزه دائم با فساد در هر سطح و عرصه است.

تولید و اشتغال، دو عامل حل مشکل
تولید، یعنی فعال شدن سرمایه‌های کشور برای ایجاد ارزش افزوده و بالابردن درآمد ملی از طریق تامین نیازهای کشور؛ و این مهم که موجب رونق اشتغال و از بین بردن بیکاری می‌شود، زمانی ممکن خواهد بود که از جریان تولید پشتیبانی‌های لازم در تامین نقدینگی، حمایت همه جانبه از واحدهای تولیدی و رفع موانع در سطح گسترده با هموارسازی اشکالات بازار مصرف، انجام شود.
 

یکی از اصلی ترین شاخص های اقتصاد بحث تولید و اشتغال همراه آن است افزایش تولید در نگاه اول به معنای رونق چرخ اقتصاد و در ادامه کاهش وابستگی و واردات و افزایش اشتغال، افزایش سطح معیشت مردم، افزایش سرمایه گذاری داخلی و ارتقای فعالیت بخش خصوصی، افزایش سطح بهره وری سازمانی و کارآفرینی و حجم واردات، تحقق عدالت اجتماعی و بهبود شاخص های توسعه ی اجتماعی در نتیجه افزایش قدرت اقتصادی جامعه و… را به دنبال دارد. تولید ملی با ویژگی پایداری و ثبات و مبتنی بر توان و پتاسیل های داخلی، کسب و کار داخلی را رونق می‌بخشد و نیروی انسانی متخصص را در چرخه‌ی اقتصادی بکار می‌گیرد.

افزایش تولید به نوعی به معنای افزایش اشتغال است و بلعکس . ثبات و پایداری در حوضه ی تولید داخل اشتغال پایدار را نوید می دهد. که به تبع از حجم واردات کاسته و به میزان صادارات می‌افزاید. این همان دورنمای سند چشم انداز بیست ساله و هدف نهایی اقتصاد مقاومتی است.

مهم‌ترین حامی تولید و اشتغال
بزرگ‌ترین حامی تولید و اشتغال در کشورمان بدون کوچک‌ترین باید نام "مقام معظم رهبری" را برد. معظم‌له سال‌هاست با افق‌نگری راهبردی، موضوع اقتصاد و تولید و اشتغال را مورد توجه جدی قرار داده و تمام تلاش خود را مصروف جهت دادن حرکت کشور بدان‌سوی کردند.

بیش از یک دهه است که مقام معظم رهبری هر ساله بر یکی از اصول و مبانی خاص از اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کنند. نقشه‌ی راهی که چنانچه به عنوان سرلوحه‌ی سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان و دستگاه‌ها قرار گیرد می‌تواند به روشنی و سادگی تحولی بزرگ و مثبت در اقتصادکشورمان ایجاد کند و برای نخستین بار در جهان به عنوان الگویی کارآمد و موثر در اقتصاد مورد توجه و استقبال دیگر کشورها قرارگیرد.

اما متاسفانه تاکنون از اقتصاد مقاومتی تنها نام آن در فرهنگ و ادبیات علمی نهادینه شده و در مقام عمل تاکنون اقدامی جدی و در خور توجه صورت نگرفته است. در سال پیش رو که دو رویداد مهم در عرصه سیاسی- اعم از انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری در شرف انجام است به نظر می رسد نمایندگان و کاندیداها باید برنامه‌های خود را حول تحقق این شعار مهم و اساسی طراحی و تدوین کنند، چرا که دغدغه‌ی مهم و کنونی خانواده‌ها و جوانان احیای تولید و اشتغال پایدار است.

 

با نگاهی گذرا به نامگذاری‌ سال‌های ۱۳۹۰ جهاد اقتصادی،۱۳۹۱ تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی،۱۳۹۲ حماسهٔ سیاسی و حماسهٔ اقتصادی،۱۳۹۳ اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی، ۱۳۹۴ دولت و ملت، همدلی و همزبانی، ۱۳۹۵ اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل،۱۳۹۶ اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال،۱۳۹۷ حمایت از کالای ایرانی، ١٣٩٨ رونق تولید، ۱۳۹۹ جهش تولید و ۱۴۰۰: تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها می‌توان به این مهم پی برد.

ارزش استقلال در کار و تولدی و حفظ کرامت انسانی است
کار در اسلام خیلی مقدس است و از وجود مبارک رسول‌گرامی(ص)  نقل شده است که حضرت دست کارگر را بوسید. حضرت امیر(ع) در نامه پنجاه و سوم نهج‌البلاغه خطاب به مالک اشتر فرمود: کارمندان و کارگزارانی که می‌خواهی انتخاب بکنی از خانواده‌های اصیل باشد نه اشراف، از خانواده‌های اصیلِ دینی باشند، متدیّن باشند. وقتی کارمند و کارگزار را از افراد اصیل انتخاب کردی که مؤمن به نظام باشند، مؤمن به بیت‌المال باشند، مؤمن به حقوق فرد و جامعه باشند، نسبت به اینها افرادی را عیون (بازرس)خودت قرار بده که کارهای اینها را دقیقاً زیر نظر داشته باشند و به تو گزارش بدهند، مبادا افراد را همین‌طور رها بکنی، زیرا مال و ثروت و قدرت ممکن است جاذبه داشته باشد و - خدای ناکرده - کارگزارانت را بفریبد، پس کارگزارانت را از خانواده‌های اصیل باایمان انتخاب بکن و اینها را هم رها نکن، برای اینها افرادی قرار بده که کارهایشان را زیر نظر داشته باشند و تو را مطّلع کنند.

ضرورت اولویت کار و اشتغال برگرفتن مالیات
حضرت در این نامه فرمود خراج یعنی بخش‌های مالیاتی باید تأمین بشود لکن کوشش تو در مالیات گرفتن کمتر از کوشش تو در آباد کردن و تولید کار و اشتغال باشد. اساس همّتت این باشد که اشتغال و تولید را تقویت کنی و در سایه آن اشتغال و تولید، از مردم مالیات بگیری. این بیان نورانی حضرت امیر(ع) از همان اصل قرآنی استفاده شده، در اصل قرآنی، ذات اقدس اله فرمود خدا شما را به زمین آورد و همه امکانات را برای شما فراهم کرد و از شما طلب کرد که زمین را آباد کنید.
 

 وجود مبارک حضرت امیر به مالک اصرار کرد که مصر را با تولید اداره کن، با اشتغال و کار اداره کن، اصرار نداشته باش که مالیات بگیری، اصرار داشته باش که کار ایجاد کنی، تولید زیاد بشود، آنگاه مالیات بگیری. فرمود مواظب باش در آباد کردن مصر، هرگز غفلت نکنی؛ صاحبان حِرَف را شناسایی کن و کاری کن که اینها بتوانند برای خودشان کار کنند و با کرامت زندگی کنند. خدای سبحان بنا بر این نگذاشت که نظام، جامعه را اطعام بکند، بلکه باید جامعه را اکرام کند، سیر کردن شکم، هدف نظام نیست،حفظ کرامت انسانی، هدف نظام است. اساس یک نظام به این سبک است که افراد جامعه کار داشته باشند، هر کس برای خودش، حالا یا بخش خصوصی است یا بخش تعاونی است یا بخش‌های دیگر.

مصطفی یزدانی فز، کارشناس اقتصاد، در رمینه نقش تولید در افزایش سطح رفاه جامعه می‌گوید: اشتغال، تولید و رونق اقتصادی ظرفیتی را ایجاد می‌کند که مردم از یک رفاه نسبی برخوردار شوند و بسیاری از معضلات اجتماعی و ناهنجاری‌های جامعه نیز به دلیل عدم رفاه، بیکاری و عدم برخورداری از معیشت مناسب است.

وی با اشاره به افزایش سطح اقدامات مجرمانه طی سال‌های اخیر، افزود: اساساً یک رابطه مستقیمی بین بیکاری و جرم وجود دارد و بسیاری از جرائم عمومی ناشی از عدم اشتغال و درآمد کافی برای اداره یم زندگی متوسط و یا حداقلی است.

انتخابات خردادماه، سرنوشت‌ساز نامگذاری امسال
غلامحسین امیری، مدرس دانشگاه، معتقد است که برخورداری از راهبرد و برنامه‌های قوی اقتصادی در شکوفاساختن اقتصاد مقاومتی و رونق بخشیدن به تولید و اشتغال، به تنهایی کافی نیست و علاوه بر داشتن همه این سرمایه‌ها، مهم‌ترین بخش موضوع، برخورداری از دولتی کاربلد و پرتلاش و بدون حاشیه است.

وی می‌گوید: میزان موفقیت کشور در تحقق شعار امسال بستگی مستقیمی به نتائج انتخابات خرداد ماه امسال و تعیین رئیس‌جمهور و وزرایی دارد که اهل کار و آشنای به کار و متبحر در خروج از بحران‌ها باشند.

این مدرس دانشگاه، انتخاب مردم را ملاک اراده مردم در برداشتن گام‌های لازم برای رفاه و حل مشکلات بویژه در عرصه اقتصادی و تولید و اشتغال دانست و یادآور شد: ملاک‌ها و معیارها نزد مردم بخوبی روشن و تنیین شده است. تنها می‌ماند انتخاب مصداق این ملاک‌ها که مردم نباید به کاندیدا رأی سیاسی و جناحی دهند. تاکنون تمام مشکلات ایجادشده ناشی از ضعف انتخاب از سوی مردم بوده و از این پس نیز چنین خواهد بود.
 

مردم برای دستیابی به یک زندگی شرافتمندانه باید شایسته‌ترین فرد را برای ریاست جمهوری و افراد سالم و متدین و کاربلد را برای شورهای اسلامی شهرها و روستاها انتخاب کنند تا آنگاه اشکالات ایجادشده را به گردن این و آن نیاندازند.

لزوم پرهیز از سیاسی‌کاری در ایجاد فضای امیدبخش
صدیقه روان پژوه، دانش‌آموخته جامعه شناسی، سال 1400 را بواسطه قرار گرفتن در میان دو نیمه شعبان، سالی مستعد برای حاکم شدن فضای امام زمانی توصیف کرد و گفت: اگر در فضای امام زمانی بخواهیم به انتخابات نگاه کنیم و مردم در فضای عدالت‌خواهی و فسادستیزی بخواهند در انتخابات شرکت کنند، باید کسی را انتخاب کنند که با اعتقاد قلبی و عملی به اهداف و راه و رسم امام زمان(عج)، تنها دغدغه‌اش رفع مشکلات مردم و انقلاب برای تحقق اهداف و آرمان‌ها شد. در چنین شرائطی است که ایران در آستانه تحول بزرگ برای خیزش بسوی الگوشدن پیش خواهد رفت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰