کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سکانس آخر برنج؛

زخم‌ کهنه واردات بر پیکره کشاورزی/ چه کسی پاسخگو است؟

18 اسفند 1399 ساعت 0:00

عدم حمایت از سوی دولت و واردات افسارگسیخته دو تیری است که بر کمر کشاورزان را خم کرده است و در نهایت منجر به تغییر کاربری زمین می شود، حالا هر چقدر قوانین سخت گیرانه تر در این خصوص گذاشته شود، اما هیچ راهی برای کشاورز باقی نگذاریم، شالوده ای جز خداحافظی کشاورز با زمین نداریم.


به گزارش بلاغ؛ قبل‌ترها می‌خواستند قرض هایشان را بدهند می‌خواستند دخترشان را عروس کنند، می‌گذاشتند بعد زمان برداشت، خلاصه بسیاری از اتفاقات را با زمان برداشت برنج کلید می‌خورد، اما این روزها با وجودی که ماهها از زمان برداشت برنج گذشته است، اما از این خوشه های طلا، برای کشاورزان چیزی نداشت تا عرق خستگی بر پیشانی شان خشک شود.

اگر با فاصله چند سالی از جاده های شالیزاری که متهی به روستاها می شود عبور کنیم، تغییر واضحی از کاربری زمین ها را می بینیم، تغییری که سفر بسیاری را کوچک تر و ما را به خود کفایی دورتر می کند.

عدم حمایت از سوی دولت و واردات افسارگسیخته دو تیری است که بر کمر کشاورزان را خم کرده است و در نهایت منجر به تغییر کاربری زمین می شود، حالا هر چقدر قوانین سخت گیرانه تر در این خصوص گذاشته شود، اما هیچ راهی برای کشاورز باقی نگذاریم، شالوده ای جز خداحافظی کشاورز با زمین نداریم.

مهرشاد زال، نماینده کشاورزان در منطقه هراز پی در گفتگو با خبرنگار بلاغ گفت: مشکلات زیادی درزمینه های مختلف برای زمین داران و کشاورزان وجود دارد، مهمترین مشکل قیمت کم ونوسانی برنج های درجه یک است، که با توجه به قیمت سم، کود، کارگر و دیگر هزینه ها مقرون به صرفه نیست و حتما باید دراین زمینه کارشناسی و قیمت گذاری بهتری اعمال شود.

وی با بیان مشکلات کشاورزان عنوان کرد: عدم دسترسی به ادوات و سم و کود به نرخ دولتی که در دسترس نمی باشد و باید به قیمت بیشتری توسط کشاورزان شود، بیمه های کشاورزی که بعد خسارت باید داده شود ولی همکاری لازم را ندارند.

بایکوت کشاورزان، سوغات بی مسئولیتی

این کشاورز ادامه داد: واردات بی رویه و غیر کارشناسی برنج که از نظر کیفیت و قیمت متعارف قابل مقایسه با برنج های شمال نمی‌باشد ضرر های جبران ناپذیری به کشاورزی و کشاورزان وارد کرده تا جایی که بسیاری مجبور به فروش زمین خود شدند، باید تامل و سیاست خوبی اتخاد تا این مشکل همه گیر نشود.

وی از مشکلات فروش برنج را در این یکسال اخیر خاطرنشان کرد: خیلی بامشکلات عديده مواجه شدیم، عدم قدرت خرید نقدی مردم....و همینطور افرادی که میخردند زیر ۱۰۰ کیلو میتونستن بخرند، ‌دلیل آن قیمت های مختلف، عدم اطلاع رسانی قیمتها و.. است که ما هنوز برنجهای سال قبل را نتوانستیم با قیمت مناسب بفروشیم و هنوز داخل انبارها موجود است.

آمل، 70 درصد برنج مازندران

یزدان پناه مدیرعامل شرکت بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج در ادامه با اشاره به اینکه 70 درصد برنج استان در امل تولید می شود، گفت: ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید می شود که از این تعداد 45 درصد آن و به مقدار  یک میلیون و  ۲۰۰ هزار تن در مازندران تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه درصددیم برنج خاورمیانه در این مرکز تجارت شود، عنوان کرد: در حال شروع فاز دوم هستیم و در فاز سوم ساختمان عظیم تجاری و اداری در۵ طبقه با تمام تجهیزات دایر خواهد شد تا تجار از کشورهای دیگر بتوانند در اینجا اقامت داشته باشند.

رئیس مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران این مجموعه را برگرفته از  شهر کفش میلان ایتالیا خواند و اظهار کرد: کارگاه های کوچک گرد هم آمدند و براساس خوشه های صنعتی توانستند ده درصد بازار کفش جهانی را به خود اختصاص دادند.

وی ادامه داد: سالن معاملات، بورس کشاورزی و پنجره واحد خواهیم داشت،  که از این رو اگر بازرگانی  برنجی را صادر کند در پنجره و با زمان اندک می تواند معامله کند .

یزدان پناه از ظرفیت تولید 100 تن در یک شیفت کاری در این مجموعه خبر داد و افزود: این کارخانه بسته بندی که سال گذشته توسط معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد، کلیه استانداردها با کیفیت قابل قبول در کشورهای اروپایی قابلیت عرضه را دارد .

وی از صادرات برنج در این مجموعه خاطرنشان کرد: ۲۵ هزار تن به اماراات صادر شد، اولین کانتینر ارسال شد، برای سوئد و دو محموله برای امارات نیز خواهیم داشت که با پنجره واحد این فروش را از  زمان ۲۰ روزه به ۲۰ دقیقه رسانده ایم، در گذشته باید برنج به رشت می رفت ونقل و انتقال انجام می شد، اما با وجود دفتر گمرک و پنجره واحد زمان را به حداقل رساندیم.

یزدان پناه به شرکت در نمایشگاهه های بین المللی و استقبال مردم از برنج ایرانی اشاره کرد و گفت: برای اقدام سنجی در نمایشگاههای  کشورهای متعددی  شرکت کردیم، که با استقبال خوبی مواجهه شدیم در روسیه با وجودی که اجازه فروش نداشتیم، تمام بازدیدکننده گان جذب غرفه ما شدند، در روز اخر صف تشکیل شد و با وجود محدودیت با کیلوی 8 دلار توانسیتم برنج را بفروشیم.

وی برنج مازندران را کیفی ترین برنج جهان دانست و اظهار کرد: کشورمان پتانسل های بالایی در کیفیت برنج محلی دارد، که اگر بتوانیم ده درصد برنج کیفی را صادر کنیم، با همان ارز می توانیم نیاز 500 هزار تن داخلی را با واردات برطرف کنیم؛  اگر 100 هزار تن برنج صادر کنیم  می توانیم بدون خروج ارز برنج وارد کنیم .

رئیس مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران بخش کشاورزی را در کشور مظلوم خواند و تاکید کرد: در زنجیره ارزش، بخش بازرگانی را لحاظ نمی کنیم و فقط کاشت، داشت و برداشت را در نظر می گیریم، در حالی که شکوفایی تولید در بخش بازرگانی است که می تواند محصول با قیمت مناسب بفروشد.

وی ادامه داد: به همین خاطر حلقه بازرگانی را در کنار بخش های دیگر که چون حلقه اموزش، تحقیق و توسعه، تاسیس کردیم.

یزدان پناه از برنامه های این مرکز عنوان کرد: با ایجاد موسسه تحقیقات هم هزینه تولیدی را کاهش خواهیم داد و هم کیفیت و کیفی تولید افزایش پیدا خواهند کرد؛ درصدد انجام قرارداد با شرکت دانش بنیان و ایجاد این شرکت هستیم تا بتوانیم ضایعات برنج را به ارزش افزوده تبدیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بعنوان مثال برنج دانه مرغی قابلیت تبدیل به دوغ و پنیر برنج را دارد، با فراورده کردن این ضایعات ارزش افزوده در بخش کشاورزی تولید می کنیم.

یزدان پناه در پایان با تاکید اینکه باید دست مافیای برنج کوتاه شود، تصریح کرد: همه کالا ها افزایش چشمگیری داشته، در حالی که باید برای امنیت غذذایی کشور کشاورزان را تشویق کنیم و به انان رغبت دهیم.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی در سفر خود به  آمل  از بورس شدن برنج در اینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: برای بورس کالا باید شرایط خاصی انجام گیرد،هم از لحاظ کیفیت وهم اطمینان از عرضه مستمر  لحاظ شود؛ چرا که اگر وارد بورس شد، نباید نوسان ارزش داشته باشد.

وی ادامه داد: باید جهاد کشاورزی ورود پیدا کند و با پایداری و استمرار برنامه درستی داشته باشیم بی نیاز از واردات برنج خواهیم شد و این اتفاق به زودی محقق خواهد شد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 448889

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/448889/زخم-کهنه-واردات-پیکره-کشاورزی-کسی-پاسخگو

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com