بررسی آخرین وضعیت واگذاری 25 هزار مترمربع عرصه جنگلی در نور؛

«واز» فرزند جنگل می‌ماند؟

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۸۶۹۱
تکه تکه شدن جنگل‌ها و مراتع مازندران، خبر تازه و جدیدی برای مردم منطقه و استان نیست؛ این بار نیز، مردم همان مردم و قصه نگرانی‌شان همان قصه است؛ تنها گوشت قربانی میان عده‌ای دیگر در حال تقسیم شدن است! مردم پشت هیرکانی ایستاده‌اند و معتقدند نباید مویی از سر «واز» کم شود!
۰
plusresetminus
«واز» فرزند جنگل می‌ماند؟
به گزارش بلاغ، واگذاری 25 هزار متر مربع عرصه جنگلی در منطقه « واز » از توابع شهرستان نور به یک دامدار برای اجرای طرح اسکان دام، این روزها به یکی از اخبار داغ و بحث برانگیز در غرب مازندران مبدل شده است.

هر چند تکه تکه شدن جنگل‌ها و مراتع مازندران، خبر تازه و جدیدی برای مردم منطقه و استان نیست؛ اما هر بار که هیرکانی زیر تیغ می‌رود و گوشتش میان عده‌ای تقسیم می‌شود؛ این مردم و اهالی بومی منطقه‌اند که بیشتر از همه، خون‌شان به جوش می‌آید و در صف اول معترضان، پای هیرکانی می‌ایستند.

این بار هم ماجرا مثل گذشته است، مردم همان مردم و قصه نگرانی‌شان همان قصه است؛ تنها گوشت قربانی میان عده‌ای دیگر در حال تقسیم شدن است! مردم پشت هیرکانی ایستاده‌اند و نمی‌گذارند مویی از سر «واز» کم شود!

این قطعه زمین 2.5 هکتاری که در قالب طرح اسکان دام به یک بهره‌بردار واگذار شد، جدا از واکنش مردم منطقه، واکنش‌های فراوانی را نیز در میان دوستداران محیط زیست در شبکه‌های اجتماعی بدنبال داشت.

ماجرا از زبان رئیس منابع طبیعی نور

عباس حسینی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نور درباره ماجرای واگذاری پر سروصدا و بحث برانگیز 2.5 هکتار از اراضی جنگل واز به یک بهره‌بردار، اظهار کرد: در گذشته یک دامداری، 4 هکتار زمین از منابع طبیعی گرفته بود و به تعهدات خود عمل کرد و این عرصه نیز تایید شد.

وی افزود: پس از مدتی، فردی با طرح شکایت از این قطعه زمین واگذار شده در قالب ملی بودن این قطعه موجب خارج شدن 2.8 هکتار از این عرضه واگذار شده می‌شود و به نام خود، حکم می‌گیرد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نور، خاطرنشان کرد: پس از وقوع این اتفاق، بالطبع ما باید نسبت به جبران این کسری زمین دامدار اقدام می‌کردیم، چندین نقطه پیشنهاد شد و معارض داشت و در نهایت، عرصه مورد بحث از سوی دامدار پیشنهاد می‌شود و در ادامه در کمیسیون فنی استان، شورای عالی جنگل، دفتر سازمان چالوس مطرح می‌شود و سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان، موافقت واگذاری این عرصه به بهره بردار اعلام می‌شود.

صدور حکم الزام دستگاه قضا برای واگذاری تا رایزنی برای جابجایی عرصه

حسینی ادامه داد: این بهره بردار همزمان با این موافقت، از منابع طبیعی نیز در دادگاه شکایت و حکم الزام این عرصه را می‌گیرد و منابع طبیعی را مجاب می‌کند تا این عرصه را به این بهره بردار تحویل دهیم.

وی اعلام کرد: جدا از اینکه کارشناسان فنی هم در استان و یک بخشی هم در تهران، مخالفت خود را با واگذاری این زمین اعلام کرده‌اند اما ما اکنون با حکمی مواجه هستیم که باید این عرصه را واگذار کنیم و لذا در حال تعامل هستیم تا با رایزنی، بهره بردار را قانع کنیم تا این عرصه در نقطه دیگری به او واگذار شود که مشکلات اجتماعی کمتری را بدنبال داشته باشد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نور، تصریح کرد: عرصه‌ای که منابع طبیعی به دامداران تحویل می‌دهد، صرفا برای احداث دامداری و علوفه کاری است و بهره برداران حق ساخت مسکن و ویلا ندارند.

حسینی با بیان اینکه در این عرصه اصلا بحث قطع درختان جنگل نیز نیست؛ تاکید کرد: در رأی دادگاه صریحا آمده است که این عرصه بدون قطع هر گونه درختی و احداث تاسیسات و تغییر کاربری، صرفا در راستای علوفه کاری به بهره بردار واگذار شود.

واگذاری عرصه به هیچ وجه مصلحت نیست

علی شادمان فرماندار نور نیز در این دباره به خبرنگار بلاغ گفت: ما طی روزهای اخیر بارها اعلام کردیم که واگذاری این عرصه در این منطقه، به هیچ وجه مصلحت نیست.

وی افزود: این عرصه به این دلیل که در معرض و در منظر دید گردشگری است و از طرفی هم درختان این منطقه اصلا قابل قطع شدن نیست، برای این منظور مناسب نیست.

فرماندار نور خاطرنشان کرد: بنا بر مذاکراتی که با منابع طبیعی انجام دادیم مقرر شد به این نتیجه رسیدیم که این عرصه را به این بهره بردار واگذار نکنند و این عرصه را در جایی که واقعا امکان واگذاری دارد، اتفاق بیفتد؛ واگذاری به این شکل و با تعیین چنین نقاطی برای فعالیت بهره برداران، ضرورتی ندارد.

جنگل هر روز آب می‌رود!

جنگل‌های مازندران  هر روز آب می‌رود و حالا که دیگر این پروژه‌های تکراری، نخ نما هم شده است؛ برخی‌ها دست بردار نیستند.

برای درک بهتر روند از بین رفتن سال به سال جنگل‌های کشور می‌توان به آمار دیگری از فائو درباره مساحت جنگل‌ها و زمین‌های جنگلی ایران اشاره کرد که براساس آن تا پایان سال 1980 میلادی، مساحت جنگل‌های ایران 18 میلیون هکتار برآورد شده، اما آمارهای سال گذشته این سازمان حاکی از آن است که مساحت کل جنگل‌های ایران به 11 میلیون کاهش یافته و سهم هر ایرانی از جنگل‌ها به 0.2 هکتار رسیده است، در حالی که سرانه استاندارد جنگل در جهان برای هر نفر 0.8 هکتار است.

در این میان هر چند آمارهای سازمان‌های جهانی از مساحت جنگل‌های ایران با آماری که از سوی سازمان های مسوول کشور اعلام شده، متفاوت است، اما تمام این آمارها بر کاهش چشمگیر جنگل‌های ایران در 4 دهه گذشته دلالت دارند.

میلیون‌ها متر مربع از اراضی جنگلی مازندران طی دهه‌های اخیر قربانی تصمیمات مسئولان، پروژه‌های گوناگون، ویلا سازی، طمع سودجویان، حریق و بسیاری از اتفاقات مشابه شده است و حالا دیگر کارد به استخوان دوستداران طبیعت رسیده است!

گزارش: مجتبی قربانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما