تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۸۶۷۳
حضرت علی(ع) از مردان بزرگ تاریخ اسلام است که ابعاد وجودی بسیار گسترده‌ای دارد که درک و دریافت همه آنها به سادگی میسر نیست، در مسیر شناخت این الگوی حق و عدالت، هرچه پیش می‌رویم ابعاد تازه‌ای پیش رویمان گشوده می‌شود.
۰
plusresetminus
حضرت علی(ع)؛ الگوی بی‌نظیر فضایل انسانی/عدالت‌ورزی شاخصه حکومت علوی
به گزارش بلاغ، شـنـاخت مردان بزرگ و شخصیت های الهی و آشنا شدن با ویژگی ها و خـصـوصـیات روحی و اخلاقی آنان، زمینه تربیت و خودسازی را در ما فـراهـم مـی کـند و می توانیم در رسیدن به صفات متعالی و کمالات انسانی، آنان را الگوی خویش قرار دهیم.

در مـیان شخصیت های بزرگ جهان، علی(ع) از موقعیت فوق العاده ای بـرخـوردار بـود که توانست با بهره مندی از الطاف خاص خداوند و قـرار گـرفـتن در شرایط مناسب تربیتی، استعدادهای خود را شکوفا کـرده و در همه ابعاد به اوج قله کمالات انسانی برسد و مظهر همه خوبی ها شود.

نگاهی کوتاه به زندگی سراسر افتخار امیرمومنان علی(ع) ما را به ایـن حـقیقت آشنا می سازد که فضایل و کمالات علی(ع) چون اقیانوس وسـیـع و عـمـیقی است که شناگران ماهر هم نمی توانند به عمق آن رسـیـده و گـوهـرهـای درخـشـان آن را بیرون بیاورند. شخصیت فوق الـعـاده حضرت علی(ع) باعث شده تا تمام دانشمندان و نوابغ بزرگ لب به ستایش او بگشایند.

*لزوم الگوی پذیری از سبک زندگی امام علی علیه السلام
 
محمد حسینی کارشناس مسائل دینی و مذهبی گفت: حضرت علی(علیه السلام) به عنوان یک نمونه و الگوی جوانمردی محسوب می شود و در آیین فتوت و جوانمردی، شخصیت هایی مطرح هستند که والاترین آنها حضرت علی(علیه السلام) است.

 وی با اشاره به اینکه مقتدای اهل فتوت در دنیای اسلام به ویژه در ایران، مولود کعبه (علیه السلام) است ، اظهار کرد: تداوم نبوت حضرت رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) را در امامت می دانیم.

 حسینی بیان کرد: نسل پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) از حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و حضرت علی(علیه السلام)، تداوم پیدا کرده است و ائمه معصومین(علیهم السلام) از نسل این دو بزرگوار هستند.

 وی ابراز کرد: حضرت علی(علیه السلام) را به عنوان پدر جامعه شیعه، محسوب می کنیم و بر اساس روایت که حضرت محمد مصطفی، رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود که من و علی، پدران امت هستیم، پدر معنوی شیعیان حضرت علی(علیه السلام) است و مردان شیعه با الگوگیری از آن امام همام باید رفتارشان را تنظیم کنند.

حسینی گفت: روز ولادت مولود کعبه، بسیار مهم محسوب می شود چرا که یادآور الگوی مناسب زندگی پدران است و اسوه های شیعیان در زندگی، ائمه معصومین(علیهم السلام) به ویژه حضرت علی (علیه السلام) است.

وی اظهار کرد: رفتار امیرالمومنین(علیه السلام) با فرزند، همسر و فرزندانشان، الگوی همه پدران باید باشد و آن حضرت، اولین الگوی اعتقادی برای تمام پدران، مناسب و شایسته محسوب می شود که نامگذاری ولادت آن امام همام بسیار خجسته و مبارک است.

*الگویی که جوان امروز باید از امام علی(ع) بگیرند

استاد حوزه و دانشگاه نیز گفت: حضرت امیرالمومنین علی(ع) الگوی برتر بشریت در عصر حاضر است که اخلاق مداری، عدالت ورزی و برپایی مساوات، مهمترین شاخصه حکومت ایشان بود.

حجت الاسلام سیدعباس محمدی با اشاره به فرارسیدن روز ولادت حضرت علی بن ابیطالب(ع)، اظهار کرد: حضرت امیرالمومنین(ع) همواره اجرای قوانین دین و برپایی عدل و مساوات را مدنظر داشت و عدالت ورزی اصلی‌ترین مشخصه حکومت ایشان بود.

وی گفت: حضرت علی(ع) عدل مجسم و مظهر حق است، وجود نازنینی که عدالت با وجود ایشان نمایان شد و ظلم و ستم فرونشست.

محمدی افزود: امام علی(ع) تنها مولودی است که در خانه کعبه به دنیا آمد، خانه ای که همه باید برای قبولی حجشان به دور آن طواف کنند و از نسل امام علی(ع) بود که چهار وجود بابرکت و الگو و اسوه پدید آمد و سایر امامان از نسل امام حسین(ع) پای به عرصه هستی نهادند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: حضرت علی (ع) الگوی برتر بشریت است و آن حضرت از خصایص ویژه علمی، اجتماعی، اخلاقی، اخلاص در عمل، شجاعت، عدالت، ایثار، وفاداری، صبر و بسیاری از ارزش های اخلاقی برخوردار بود که الگوی همه ما برای گام برداشتن در مسیر سعادت و رستگاری است.

وی ادامه داد: همچنین نقش امام علی(ع) در تربیت فرزندان در کنار حضرت زهرا(س)بی نظیر بود، عظمت شخصیت حضرت علی(ع) و معرفی روز تولد مولود کعبه به نام روز پدر، تکلیف پدران را سنگین تر می کند و باید حداکثر تلاش را داشته باشند تا حق صاحب این روز را ادا کنند و به تربیت فرزندان شایسته و با ایمان بپردازند.

محمدی بیان کرد: جوانان پویا و با استعداد ایران اسلامی باید با الگوگیری از حضرت علی(ع) در راستای تحقق آرمان های انسانی و تعمیق باورهای دینی بکوشند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲