اما و اگرهای ساخت و توقف پروژه سکوهای نماز در مازندران؛

مهجوریت نماز در جاده‌ها

تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۸۶۳۹
جدا از کمبود محرز نمازخانه‌های بین راهی در مازندران، امکانات و آراستگی درخور در این نمازخانه‌ها هم چنگی به دل نمی‌زند و ساخت و احیای این نمازخانه‌ها که سال‌ها است از توجه مسئولان امر بی نصیب مانده است، حالا محتاج همتی بلند و جهادی است تا چهره مازندران بیشتر از قبل، رنگ و بوی خدایی بگیرد.
۰
plusresetminus
مهجوریت نماز در جاده‌ها
به گزارش بلاغ، استان مازندران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی هر ساله میزبان بسیاری از مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور است؛ استانی با گستردگی طولی و شهرهای فراوان که متاسفانه از اوضاع مناسبی در حوزه نمازخانه‌های بین راهی برخوردار نیست.

کافی است از ورودی‌های استان وارد شوید و بخواهید مکانی برای اقامه نماز بیابید یا مکان مناسبی پیدا نمی‌کنید و یا اگر مکانی وجود داشته باشد حال از رستوران‌ها و پمب بنزین‌ها گرفته تا سکوهای احداث شده در کنار جاده‌ها، از امکانات و فضای مناسبی برخوردار نیستند.

یکی از دغدغه‌های اکثر مردم در سفرهای خود به استان مازندران که به نارضایتی آن‌ها ختم شده است، موضوع نمازخانه‌های بین راهی است، اماکنی که غالبا از کیفیت قابل توجهی برخوردار نیستند.

نارضایتی مسافران از کمبود و امکانات حداقلی نمازخانه‌های بین راهی در مازندران

هر چند بنا بر اذعان مسئولان امر نمازخانه‌های بین راهی تنها به مساجد بین راهی و سکوهای بتنی کنار جاده ختم نمی‌شود و نمازخانه‌های رستوران‌ها، پمب بنزین‌ها و اماکن تفریحی هم در این مقوله جا می‌گیرند اما کمی واقع بینانه که به ماجرا نگاه کنیم می‌بینیم که جدا از پراکنش نامناسب جانمایی نمازخانه‌ها، این اماکن از کیفیت و آراستگی در خور شأن و قابل انتظاری برخوردار نبوده و بنظر می‌رسد کیفیت و بهبود شرایط این نمازخانه‌ها برای مدیران اماکن تفریحی، پمپ بنزین‌ها و رستوران‌ها در الویت آخر آن‌ها قرار دارد، بماند که زیرساخت‌های لازم نیز در این نمازخانه‌ها از سرویس بهداشتی گرفته تا آب، فرش و فضاسازی مناسب نیز چنگی به دل نمی‌زند!

به طور کلی دسترسی مطلوب به نمازخانه‌ها، پراکنش ناهمگون نمازخانه‌ها، نظافت و رسیدگی به بهداشت نمازخانه‌ها، تجهیز وضوخانه به آب سرد و گرم، مفروش نمودن مناسب و همچنین دایر نبودن دائمی نمازخانه‌ها از جمله مشکلات اصلی نمازخانه‌های بین راهی در استان می‌باشد که تاکنون علیرغم تمام تلاش‌های صورت گرفته، مغفول مانده است.

بی تردید احیای نمازخانه‌های بین راهی نقش بسزایی در ترویج اقامه نماز دارد و با توجه به موقعیت گردشگرپذیری استان و قرار داشتن در مسیر زائران به خراسان رضوی، احداث و احیای نمازخانه‌های بین راهی به یک ضرورت مهم و لازم‌الأجرا تبدیل شده اشت و اقدامات انجام گرفته از سوی دستگاه‌های متولی، کافی بنظر نمی‌رسد.
 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اقدامات انجام گرفته و کم و کیف ماجرا به سراف حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی مدیر ستاد اقامه نماز استان رفتیم که متن این گفت‌وگو را در ذیل می‌خوانید:

حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی در این باره به خبرنگار بلاغ می‌گوید: استان مازندران یک اعتبار و برجستگی‌های نسبت به سایر استان‌های کشور دارد، این استان یک استان توریستی است و در این باره، شکی وجود ندارد.

وی افزود: استان مازندران هم برخوردار از دریا و جنگل است و هم طریق‌الرضا(ع) است، هر کسی بخواهد از این مسیر به سمت مشهد سفر کند، قطعا از استان مازندران گذر می‌کند؛ پس باید دولتمردان و خود مردم یک توجه ویژه‌ای به این استان کنند.

مدیر ستاد اقامه نماز مازندران خاطرنشان کرد: وقتی به پیک‌های تعطیلات طی ایام گوناگون سال که نگاه می‌کنید، در می‌یابید که افراد فراوانی از اقصی نقاط کشور به این استان سفر می‌کنند و لذا قطعا یک سری زیرساخت‌هایی در این استان نیاز مبرم است که فراهم شود تا مردم بتوانند از آن بهره ببرند.

این مسئول با بیان اینکه یکی از این امکانات ضروری، بحث نمازخانه‌ها است و جزو مسائل اولیه در این مقوله است، ادامه داد: در کنار تشویق و ترغیب مردم به اقامه نماز می‌بایست بستر این امر نیز فراهم شود؛ این بستر سازی چه در سواحل، چه در جنگل، چه در تفرجگاه‌ها و چه در فواصل بین راهی باید ایجاد شود.

تعداد و کیفیت نمازخانه‌های بین راهی با نیاز استان همسویی ندارد

ابراهیمی تصریح کرد: برخی اقدامات در این خصوص در استان انجام شده است اما این اقدامات متناسب با آنچه که نیاز است و امکاناتی که فعلا در استان وجود دارد، همسویی ندارد.

وی عنوان کرد: الآن در استان وقتی شما از سمت فیروزکوه به سمت قائمشهر می‌آیید شاید در مسیر تنها دو تا سه مسجد برای اقامه نماز وجود نداشته باشد و لذا قطعا نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مسافران عبوری از این مسیر باشد.

مدیر ستاد اقامه نماز مازندران اضافه کرد: ستاد اقامه نماز استان با تمهیداتی که اتخاذ کرد توانست با همت خیرین، دو مسجد را هماهنگ کند تا بخشی از نیاز مردم تامین شود.

این مسئول گفت: یا اگر شما از مسیر هراز اگر قصد ورود به استان را داشته باشید، دسترسی به نمازخانه بین راهی بسیار محدود است و تنها در دو نقطه شنگلده جاده هراز و یک نمازخانه بین راهی با شمارکت سندیکای کامیون داران  امکان توقف و اقامه نماز را خواهید داشت که با هماهنگی ستاد اقامه نماز و مشارکت خیرین فراهم شده است و اگرنه در این مسیر، مکان دیگری برای اقامه نماز وجود ندارد.

مازندران حداقل به 30 نمازخانه بین راهی دیگر نیاز دارد

ابراهیمی با بیان اینکه همین مشکلات را شما در سایر جاده‌ها در مسیر چالوس، کیاسر و گلوگاه نیز مشاهده می‌کنید؛ اعلام کرد: در نتیجه در شرایط موجود، حداقل کمترین میزانی که ما می‌توانیم با جانمایی مناسب در استان تحت عنوان نمازخانه بین راهی نیاز به احداث دارد، حدود 30 نمازخانه بین راهی است که باید ایجاد شود تا یک مقداری شرایط به طوری رقم بخورد که نیاز مردم تامین شود.

وی متذکر شد: البته در این مسرها نقاطی مثل رستوران، اماکن تفریحی و پمب بنزین‌ها وجود دارد و این اماکن بسته به وسع خود بنا بر قانون باید در این راستا اقدام کنند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این نمازخانه‌ها باید درخور باشد، یعنی از نظافت، آراستگی، فضا سازی، امکانات، سرویس بهداشتی و سایر زیرساخت‌های لازم برخوردار باشند.
 

مدیر ستاد اقامه نماز مازندران افزود: ما در این راستا یک کمیته‌ای را با همراهی چند دستگاه متولی تشکیل دادیم تا از این اماکن بازدید و سرکشی ایجاد شود تا این نمازخانه‌ها احیا شوند و مقدمات این امر در دست انجام است.

این مسئول تاکید کرد: با توجه به تاکیدات قرآن مبنی بر اقامه نماز، بنابراین ما می‌بینیم که باید در این خصوص، توجه بیشتری صورت بگیرد که عملا آنگونه که در خور است محقق نشده است، لذا ما این انتظار را داریم که هم دولتمردانف هم مسئولان و هم مردم و خیرین همت بیشتری در این بخش داشته باشند.

ابراهیمی اذعان کرد: در کنار اهمیت احداث، تکمیل و راه اندازی نمازخانه‌ها یکی از آسیب‌هایی که وجود دارد این است که پس از احداث، کسی نیست که در خصوص نظافت، آراستگی و مراقبت از این نمازخانه‌ها اقدام کنند و گاه این نمازخانه‌ها با تمام هزینه‌های انجام شده به متروکه مبدل می‌شوند.

اما و اگرهای ساخت و توقف پروژه سکوهای نماز در مازندران

وی در خصوص سکوهای بین راهی نماز اظهار کرد: احداث این نمازخانه‌های بین راهی توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام شده است تا با توجه به نیاز مبرم استان به نمازخانه، بخشی از این نیاز مرتفع شود؛ پس از اینکه کار در چند نقطه اجرا شد، دیدیم که از آنجا که این سکوها فاقد تجهیز سرویس بهداشتی و آب برای گرفتن وضو است یا قبله نمای آن مشخص نیست و در مجموع کارآیی قابل انتظار از این سکوها برآورده نشده است و متاسفانه عمدتا برای استراحت و صرف غذای مسافران مورد استفاده و تصور قرار می‌گیرد، لذا در ادامه دیگر پیگیر ادامه این پروژه نشدیم.
 

مدیر ستاد اقامه نماز مازندران ادامه داد: اگر بنا باشد آب مورد نیاز این سکوها را با تعبیه تانکر مرتفع کنیم، پس از چند روز فاسد می‌شود، اگر بنا باشد این سکوها در جاهایی احداث شود که آب وجود داشته باشد، اولا آن آب، مالکیت دارد و دوما جایی که آب در مسیر بین راهی وجود داشته باشد، طبیعتا نمازخانه هم دارد و از سویی این مشکل هم وجود دارد که هزینه شود، سکوی نمازی احداث شود اما در ادامه به دلیل تعریض جاده، این سکوها تخریب شود و تمام این مسائل در کنار مسائل حقوقی از جمله دلایلی بود که ساخت چنین سکوهایی متوقف شده است.

نیاز استان به ساخت و احیای نمازخانه‌های بین راهی یک امر بدیهی و ضروری است که باید با ورود جدی مسئولان استانی و شهری و همچنین دستگاه‌های متولی، مردم و خیرین از وضع موجود به وضع مطلوب و در خور برسد.

بنا بر آنچه در این گزارش آمده است و مسئول ستاد اقامه نماز استان بر آن صحه گذاشته است، اوضاع نمازخانه‌های بین راهی استان هم به لحاظ کمیت، هم جانمایی و هم کیفیت و برخورداری از زیرساخت‌ها مطلوب نیست و باید همتی بلند و جهادی برای احیا و ساخت این نمازخانه‌ها در استان شکل بگیرد؛ امری در دسترس اما مغفول مانده که امیدواریم بزودی محقق شود.

 مجتبی قربانی

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴