کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اذعان روزنامه اصلاح طلب: غربی‌ها برجام را برای لغو برنامه موشکی و منطقه‌ای ما می‌خواهند نه لغو تحریم‌ها

5 اسفند 1399 ساعت 0:28


به گزارش بلاغ، روزنامه اصلاح طلب اعتماد روز گذشته در واکنش به اقدامات ایران بر اساس مصوبه مجلس  و درراستای مقابله با عهد شکنی غربی ها در برجام نوشت : «قابل پيش‌بيني بود كه با توجه به روي كار آمدن دولت جديد در آمريكا و گام‌هاي ايران در مسير كاهش جدي تعهدات، از جمله آغاز غني‌سازي 20درصدي، توليد فلز اورانيوم و فرا رسيدن موعد توقف اجراي پروتكل الحاقي تلاش‌هاي مختلفي  در راستاي بهره‌گيري از ابزار ديپلماسي به منظور تغيير سمت و سوي ايران شكل گيرد.. آمريكايي‌ها در حالي كه تحريم‌هاي دوره ترامپ را همچنان حفظ كرده‌اند، طي رايزني‌هاي گسترده با متحدان اروپايي تلاش مي‌كنند مسيري را بگشايند كه در انتهاي آن هم راه احياي برجام باز شود و هم شرايط براي دستيابي به توافقي جديد يا توافقي مكمل برجام كه شامل مشكلات منطقه‌اي و موشك‌هاي بالستيك ايران نيز باشد فراهم گردد.»

این روزنامه نوشت‌: «تغيير مواضع كشورهاي اروپايي نيز جاي تعجب ندارد. براساس برنامه‌اي كه از مدت‌ها قبل در دستور كار اروپايي‌ها بود... آنها برجام را امضا كردند تا اين توافق بين‌المللي مقدمه‌اي براي ساير اقدامات در موضوع ايران باشد اما با روي كار آمدن دولت دونالد ترامپ در آمريكا آنها مجبور شدند تغيير تاكتيك داشته باشند. كشورهاي اروپايي طي اين مدت تلاش داشتند تا به هر صورت برجام زنده بماند و به حياتش ادامه دهد و به محض آنكه احساس شد ترامپ در انتخابات 2020 شكست خواهد خورد، نشانه‌هايي از بازگشت اروپا به اصل خويش نمايان شد. دقيقا پس از نهايي شدن شكست رئيس‌جمهور پيشين آمريكا، اروپا خواسته‌هاي جديد خود را مطرح كرد و از ايران خواست تا در موضوعات منطقه‌اي و موشكي مذاكره كند »

 گفتنی است دولتمردان و طیف اصلاح طلب در سالهای گذشته نیز با تاکید بر لزوم مذاکرات هسته ای و رسیدن به توافق، تاکید داشتند که اگر توافق هسته ای امضا شود، صبح بدون تحریم فرا رسیده و تحریم ها به تاریخ خواهد پیوست و گشایش عظیم اقتصادی ایجاد خواهد شد. بر همین اساس در صنعت هسته ای محدودیت های گسترده اعمال شد اما نه تنها صبح بدون تحریم فرا نرسید، بلکه در پسابرجام دامنه تحریم ها گسترده تر شد.

ماهیت اصلی مذاکره در عرف سیاسی بر پایه معامله و «داد و ستد» است. اما تجربه های گذشته- در توافقات ایران و دیگر کشورهای جهان با آمریکا- ثابت کرده که دولت آمریکا در مذاکره فقط در پی ستاندن(گرفتن) است؛ آن هم ستاندن مولفه های قدرت ساز طرف مقابل. در حقیقت مذاکره از دیدگاه دولت آمریکا صرفا ابزاری برای چیدن محصول فشارهایی است که پیش از مذاکره به کشور مقابل وارد کرده است.

برخلاف ادعای فعالین اصلاح طلب، تا زمانی‌که دولتمردان به آمریکا و شرکای اروپایی واشنگتن خوشبین باشند و اعتماد کنند و در مقابل به جوانان مومن و متخصص بی اعتماد باشند و از اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید و بهره‌مندی از توان عظیم داخلی غفلت کنند، خسارت‌ها ادامه دارد و خبری از گشایش اقتصادی نیست.

  به جای هجمه به شورای نگهبان، از کارنامه خود بگویید
حسن رسولی، عضو شورای شهر اصلاح طلب تهران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«کاهش سرمایه اجتماعی شکل بی‌سابقه‌ای در فضای اجتماعی و سیاسی کشور به خود گرفته است. به همین دلیل نیز بازگشت این سرمایه اجتماعی تنها برعهده جریان اصلاحات نیست؛ بلکه سایر جریان‌های سیاسی و نهادهای نظام نیز باید در این زمینه با جریان اصلاحات همراهی کنند. بخش‌های اصلی حاکمیت، به خصوص پس از بیان راهبرد نظام جمهوری اسلامی در روزهای اخیر توسط مقام معظم رهبری مبنی ‌بر اولویت داشتن مشارکت مردم در انتخابات آینده باید شرایطی را فراهم کنند که جریان‌های سیاسی بتوانند زمینه‌های مشارکت مردم را در انتخابات به وجود بیاورند».

رسولی در ادامه گفت:«در فرصت باقی مانده تا برگزاری انتخابات باید وقایع و رویدادهای امیدوار‌کننده‌ای در کشور رخ بدهد تا امیدواری‌ها نسبت به گذشته در بین اقشار مختلف مردم افزایش پیدا کند. در این زمینه شورای نگهبان مهمترین نقش را ایفا خواهد کرد. به همین دلیل نیز این شورا می‌تواند با سعه‌صدر و مشاهده افق‌های پیش‌رو شرایطی را به وجود بیاورد که جریان‌های سیاسی با همه ظرفیت‌های موجود در انتخابات حاضر شوند. در چنین شرایطی به صورت طبیعی میزان مشارکت مردم افزایش پیدا خواهد کرد». این عضو شورای شهر تهران تاکید کرده است که شورای نگهبان نقش بسیار مهمی در مشارکت مردم در انتخابات دارد. مدعیان اصلاحات اصرار دارند تا میزان مشارکت مردم در انتخابات را به نحوه عملکرد شورای نگهبان در اجرای نظارت استصوابی مرتبط کنند. این در حالی است که عامل اساسی در مشارکت مردم در انتخابات، عمل به وعده ها و رسیدگی به مطالبات و مشکلات مردم توسط نهادهای مختلف و به ویژه دولت است.مدعیان اصلاحات بانی اصلی وضع موجود هستند و به جای این قبیل فرافکنی‌ها باید درباره کارنامه خود در دولت، مجلس دهم و شورای شهر پنجم به افکارعمومی پاسخگو باشند.

لازم به ذکر است که در انتخابات شوراهای شهر به هیچ عنوان خبری از نظارت استصوابی شورای نگهبان نیست. اما نکته قابل توجه اینجاست که این شوراها در تخلفات، رکورد زده‌اند و حتی برخی شوراها منحل نیز شده است. اینجاست که اهمیت نظارت شورای نگهبان بیش از پیش آشکار می شود. 
 
تصمیمات غلط دولت برای تأمین کسری بودجه منجر به تورم شد
روزنامه دولتی ایران دیروز ذیل گزارشی، گفت‌وگویی را با کامران ندری درباره عوامل تشدید تورم در سال جاری و بخصوص بهمن ماه، منتشر کرد. وی گفته است: در سال جاری مهم ترین عاملی که به تشدید تورم دامن زده است در وهله نخست، کسری بودجه دولت است. درواقع دولت برای تامین کسری بودجه راه هایی را پیمود که به تورم منجر شد. در این راستا استفاده از منابع صندوق توسعه ملی باعث شد تا این منابع که جزو منابع غیرقابل دسترس محسوب می شود در ترازنامه بانک مرکزی قرارگیرد و به ازای آن ریال تزریق شود. علاوه براین با افزایش سقف تنخواه دراختیار دولت، منابع آن به بازار بین بانکی تزریق شد و موجب شد تا نرخ بهره بویژه در اوایل سال کاهش زیادی را تجربه کرد. بانک مرکزی نیز برای جلوگیری از کاهش نرخ بهره دیر اقدام کرد.
به گفته وی، همزمان با این شرایط، دولت برای جلوگیری از پولی شدن کسری بودجه از طریق بازار سرمایه اقدام کرد. برهمین اساس با ورود تعداد زیادی از مردم به این بازارشاخص بورس با رشد بالا و درادامه با ریزش همراه شد. در این میان بانک مرکزی نیز به دلیل نداشتن استقلال کافی با این روند همراهی کرد. به طوری که با آزاد گذاشتن شبکه بانکی، آنها هم درخرید و فروش سهام فعال شدند و میزان استفاده بانک‌ها از منابع بانک مرکزی افزایش یافت.

کارشناس اقتصادی با اشاره به این که تمام این عوامل باعث شد تا رشد نقدینگی شتاب گیرد، اظهار داشت: رشد نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به دی ماه به ۴۰ درصد نزدیک شد.

از بزک کردن «بایدن» دست‌بردار نیستند
 روزنامه همدلی در مطلبی با عنوان «سیاست جدید آمریکا در خاورمیانه؛ همسو با ایران» نوشت: جو بایدن، در چند ماه اخیر نشان داده است که سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه را متفاوت با رئیس جمهور پیشین پیگیری می‌کند.

همدلی نوشت: شاید بتوان از رویکرد آمریکای جدید به رهبری بایدن در قبال ایران و بازگشت احتمالی به برجام، به عنوان مهم‌ترین تغییر سیاست خارجی این کشور در خاورمیانه یاد کرد؛ اتقاقی که وقوع آن می‌تواند در معادلات منطقه‌ای، چرخش قابل توجهی ایجاد کند. پیش‌زمینه‌های بازگشت احتمالی دوباره آمریکا به میز برجام، البته قابل توجه‌‌‌اند؛ اقدام دولت جو بایدن در لغو درخواست آمریکا برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل یا همان فعال شدن مکانیسم ماشه که توسط دولت ترامپ انجام شده بود، پاسخ مثبت این کشور به درخواست طرف‌های اروپایی برای بازگشت به میز برجام و همچنین لغو محدودیت تردد دیپلمات‌های ایرانی شرکت‌کننده در جلسات سازمان ملل، از نمونه‌هایی است که خوش‌بینی زیادی برای آب شدن یخ‌های بدبینی بین ایران و آمریکا ایجاد کرده است. ساده انگاری مدعیان اصلاحات در حالی است که اولاً بایدن، وزیر خارجه آمریکا و مشاور امنیت ملی آمریکا بارها بر گسترش برجام به مسائل منطقه ای و موشکی تأکید کرده اند و ثانیاً همین دو روز پیش ظریف وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با پرس تی وی صریحاً گفت که « بایدن مسیر ترامپ را می‌رود و اصطلاح مکانیسم ماشه ساخته آمریکاست وگرنه چنین چیزی در برجام وجود ندارد.»

چرا برجام برای اصلاح‌­طلبان مهم است اما لغو تحریم‌­ها نه؟!
روز گذشته روزنامه شرق در گزارشی به قانون راهبردی لغو تحریم‌ها پرداخت و با عنوان «۲۲۶ نماینده مجلس خواستار اولتیماتوم ‌به کاخ‌سفید یا پاستور؟‌» نوشت‌: « اصولگرایان که علاقه‌ای به زنده‌شدن برجام ندارند، تعلل بایدن را دستاویزی برای خروج ایران از برجام قرار داده‌اند. در این رابطه، قانونی نوشتند و در آن دولت را مکلف به خروج از پروتکل الحاقی و برجام کردند که زمان اجرای آن فرداست. به گفته قاسم محبعلی، دیپلمات پیشین، خروج از پروتکل الحاقی و افزایش غنی‌سازی نه‌تنها تأثیری بر تصمیم اروپا و آمریکا نمی‌گذارد، بلکه باعث می‌شود کشورهایی مثل عربستان سعودی و اسرائیل و دیگر دشمنان برجام، ابزار و مستمسک خوبی برای فشار بر ایران به دست بیاورند.»

گفتنی است  همین روزنامه‌های زنجیره‌ای بودند که زمانی نوشتند: «امضای کری تضمین است» و یا در سرمقاله هایشان تاکید کردند: «ترامپ از برجام خارج نمی شود» . از سوی دیگر بازگشت فرضی آمریکا به برجام یا با حسن نیت و اجرای تعهداتش (لغو تحریم ها) صورت می گیرد یا بازگشتنی نمایشی خواهد بود و لغو تحریم ها را در پی نخواهد داشت. اگر گزاره نخست رخ دهد که باید گفت در قانون مصوب مجلس آمده است که ایران نیز به تعهداتش بازمی گردد و لذا در این حالت قانون مجلس هدفی جز رفع تحریم ها ندارد. اگر گزاره دوم رخ دهد که باید گفت این حالت هیچ فایده ای برای کشور و مردم ندارد اما طیف موسوم به اصلاح طلب تنها متقاضی آن است و  گویا برای آنها تنها برجام اصالت دارد و رفع تحریم‌ها برای این جماعت مهم نیست.


کد مطلب: 448629

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/448629/اذعان-روزنامه-اصلاح-طلب-غربی-ها-برجام-لغو-برنامه-موشکی-منطقه-ای-می-خواهند-نه-تحریم-ها

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com