کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بلاغ گزارش می‌دهد

قطار همدلی در ایستگاه انتقال خون/هدیه‌ای سرخ برای نجات زندگی

8 اسفند 1399 ساعت 0:00

اهدای خون، اهدای زندگی است به همنوعی که جانش به قطرات خون اهدا کنندگان بستگی دارد و اهدا کننده بی‌هیچ چشم داشتی فقط به امید نجات جان انسانی خون خود را اهدا می‌کند.


به گزارش بلاغ، چندین ماه است که اتوبوس سرخ و سفید سازمان انتقال خون، از دور میدان اصلی شهر زیراب به کنار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سوادکوه آمده است، با وجود آنکه اتوبوس کمتر از گذشته در دید است اما هنوز هم برخی از مراجعان ثابت خود را دارد ولی بعد از شروع کرونا، میزان خوندهی بسیار کم شده است.
 
۱۹ سال دارد و کمی بعد از من وارد اتوبوس می‌شود تا خون اهدا کند اما به او می‌گویند که باید برای ثبت و معاینه به اتاق اداره مراجعه کند، همگام با او از اتوبوس پیاده می‌شوم و مسیر چند متری تا اتاق مورد نظر را می‌پیمایم؛ نامش ابوصالح زمانی است و از ۱۸ سالگی، حداقل سن خون‌دهی، شروع به خون‌دهی کرده است و قصد دارد تا هر سال این کار را تکرار کند و حالا این سومین دفعه‌ای است که برای اهدای خون مراجعه کرده است.
 
با هم به اتوبوس باز می‌گردیم که مردی وارد اتوبوس شده و از اعضای گروه واحد سیار می‌پرسد که دوباره چه روزی به شهرستان می‌آیند و آنها می‌گویند که هر سه‌شنبه به یکی از شهرهای سوادکوه و سوادکوه شمالی می‌آیند. خسرو سراج فیروزکوهی‌نژاد، اهل سوادکوه شمالی است و تاکنون ۱۲ بار خون داده است و می‌گوید: پیشتر آنها دور میدان زیراب می‌آمدند و من هم خون می‌دادم اما مدتی بود که بخاطر کرونا نمیآمدند و امروز هم برای کاری از این خیابان رد میشدم که اتوبوس را دیدم و آمدم بپرسم چه روزهایی میآیند. چون اتوبوس را دور میدان نمیدیدم گمان میگردم که دیگر نمیآیند و چند ماه قبل که شنیدم خون کم است، برای خوندهی تا ساری رفتم و حالا که میدانم دوباره آمدهاند، همین جا خون میدهم.
 
* اهدای خون و نجات زندگی یک فرد
 
سراج درباره انگیزهاش برای اهدای خون عقیده دارد که خون دادنش کار خاص و بزرگی نیست اما می‌تواند زندگی یک فرد را نجات دهد و حتی اگر واحد سیار به اینجا نیاید سختی رفتن تا ساری هم برایش امر سختی نیست.
 
سیدمحمد فلاح، مسئول تیم سیار، با بیان اینکه سه‌شنبه‌ها، هر2 هفته در میان، به غیر از روزهای تعطیل، به زیراب می‌آییم، میافزاید: پیش از کرونا دور میدان می‌ایستادیم و اکنون، به خاطر فاصلهگذاری و نیاز به یک اتاق برای معاینه به اینجا آمده‌ایم، اما چون جاده فرعی است مراجعات کمتر شده، در گذشته به‌طور میانگین هر روز ۳۰ تا ۳۵ مراجعه داشتیم و اکنون این میزان به ۲۰ تا ۲۵ نفر تقلیل یافته است ولی می‌توان با تبلیغات بیشتر و معرفی این مکان، این آمار را بالا برد.
 
ساعت دوازده ظهر و زمان پایان کار تیم سیار است که 2 پلیس برای اهدای خون وارد اتوبوس می‌شوند، شیفتشان تا اکنون طول کشیده و بهمحض تمام شدن شیفت مراجعه کردهاند اما لوازم خونگیری جمع شده است و سرپرست تیم به آنها میگوید که سهشنبه دو هفته دیگر مراجعه کنند؛ پیگیر مصاحبه می‌شوم اما چون خون نداده‌اند حاضر به مصاحبه نمی‌شوند.
 
*بیماری پدر و عزم جدی برای اهدای خون
 
دوباره امروز سه‌شنبه و اتوبوس سرخ و سفید انتقال خون این بار به شهر شیرگاه آمده است، مهدی یزدانی شورمستی، با ۱۶ بار اهدا خون، یکی از باسابقه‌های شهرستان سوادکوه در اهدای خون است، گروه خونی‌اش اُ منفی و کم بودن این گروه خونی یکی از عوامل مهم برای اهدای خونش بوده، می‌گوید: نخستین بار حدود ۱۲ سال پیش، در پل‌سفید خون داده و آن زمان در آن شهر یک مرکز ثابت وجود داشته که هر از چند گاهی یک تیم برای خونگیری می‌آمد و از آن سال به بعد هر از گاهی خون می‌داده است اما پس از بیماری پدرش و گذراندن روزهای زیاد در بیمارستان به‌عنوان همراه و لمس نیاز زیاد بیمارستان‌ها به خون و فرآورده‌های خونی، این عزم در او جدیت بیشتر یافته و از آن زمان به بعد سالی دو یا سه بار خون می‌دهد و شیوع کرونا هم موجب نشد که در عزمش خللی وارد شود.
 
وی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد سوادکوه شمالی است و همین کار اداری موجب شد تا همیشه امکان اهدا نداشته باشد، چراکه مشخص نیست آیا این سه‌شنبه‌ها که تیم سیار می‌آید، در اداره امکان پاس ساعتی وجود دارد یا خیر و یا اینکه روزهایی بوده که آمده اما به دلیل وجود صف اهداکنندگان و صرف وقت زیاد، منصرف شده و به اداره بازگشته و بیشتر حرفش این است که اگر بشود با وجود استقبال مردم 2 شهرستان، مرکز ثابتی درنظر گرفته شود و یا اینکه تعداد روزهای حضور واحد سیار افزایش یابد و روزها تغییری نکند تا در ذهن بماند.
 
* جای خالی اتوبوسِ سه‌شنبه‌های مهربانی در پل‌سفید
 
باز هم سه‌شنبه‌ای دیگر آمده است اما این روزها جای اتوبوسِ سه‌شنبه‌های مهربانی در پل‌سفید خالی است، وحید متانی رئیس هلال احمر سوادکوه، با بیان اینکه طبق اهداف چهارگانه هلال احمر، یکی از برنامه‌های ما هماهنگی جهت واحد انتقال خون سیار است، می‌گوید: با توجه به ظرفیت خانه هلال پل‌سفید، برنامه‌ریزی کردیم تا یک بار در ماه به پل‌سفید هم بروند، اما اکنون مدتی است که به دلیل جابجایی خانه هلال این امر انجام نمی‌شود و مقرر شد شهرداری فضای دیگری را به ما اختصاص دهد تا پس از بازسازی مکان مورد نظر، دوباره واحد سیار به شهر پل‌سفید هم بیاید.
 
در پل‌سفید صفی نیست تا از مراجعان انگیزه حضورشان را بپرسم اما کارمند یکی از ادارات شهرستان، بیشترین میزان اهدا خون در این شهرستان را داراست. ۵۵ سال دارد و نه فقط خود هر سال سه الی چهار بار خون میدهد، بلکه به تمام دوستان و همکارانش نیز توصیه می‌کند که خون دهند و نتیجه توصیه عملی‌اش، این شده که اکنون از ۶ کارمند بنیاد شهید شهرستان سوادکوه، ۴ کارمند سالی دوبار خون می‌دهند.
 
نخستین بار، حدود ۱۵ سال پیش، در مشهد خون داده است و پس از چند سال، تصمیم می‌گیرد که یک اهداکننده خون مستمر شود و تا همین چند سال گذشته سالی چهار بار خون اهدا می‌کرده اما به دلیل سن، این میزان را به سه بار در سال کاهش داده است. محمد عنایتی، می‌گوید: از زمان شیوع کرونا، سه بار خون داده‌ام و اهدا خون خطر کرونایی ندارد چراکه هم لوازم خون‌گیری وکیوم است و هم فاصله‌ها رعایت میشود و هم نیاز به خون یک مسئله همیشگی است.
 
آخرین بار دو ماه پیش در خانه هلال پل‌سفید خون داده است و می‌افزاید: البته برایم فرقی ندارد که کجا خون بدهم، هر شهر که امکان و فرصت فراهم شود، خونم را اهدا می‌کنم، چرا که همه جا به خون نیاز دارند و اهدای خون و آزمایشات همگام با آن را یک چکاپ همیشگی بدن نیز می‌داند و ارسال پیامک‌ها برای اهدای خون را بسیار اثرگذار برمی‌شمارد و می‌فزاید: اینکه خونم به بدن فردی که نیاز دارد منتقل می‌شود احساس خوبی دارد و برایم خوشحال کننده است.
 
* نیاز همنوعان به خون و سلامتی2عامل اهدای خون
 
انگیزه کارش را در 2عامل نیاز همنوعانش به خون و سلامتی خود برمی‌شمارد و می‌گوید: برخی گمان می‌کنند که با اهدای خون دچار کمبود خون می‌شوند اما اینگونه نیست و بدن انسان دوباره خون سالم می‌سازد و علاوه بر این، خون دادن موجب شادابی می‌شود؛ خودم هر وقت خون می‌دهم خواب آلودگی و کسالتم کم می‌شود، برخی توصیه به حجامت می‌کنند اما من که یکبار حجامت را تجربه کرده‌ام، راضی نبودم و زخم‌های بعد از انجام حجامت برایم آزاردهنده بود اما بعد از اهدای خون هیچوقت برایم مشکلی پیش نیامد.
 
۱۱ پایگاه ثابت و ۳ پایگاه سیار انتقال خون در استان مازندران وجود دارد که حضور پایگاه‌های سیار انتقال خون در ادارات و در برخی شهرستان‌ها همچون سوادکوه و نکا برای امکان مشارکت بهتر است.
 
*نیاز بالاتر به خون وفرآورده‌های خونی نسبت به سال‌های قبل
 
 ذوالفقار تقوی نسب، با بیان اینکه نیاز ما به خون وفرآورده‌های خونی نسبت به سال‌های قبل بالاتر است، از هم استانی‌ها خواست تا در تأمین این فرآورده‌ها به یاری ما بیایند و با تاکید براینکه تمامی موارد و دستورالعمل‌های بهداشتی در پایگاه‌های انتقال خون رعایت می‌شود، اظهار کرد: در سال جاری تاکنون میزان اهدای خون در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 5 درصد کاهش داشته است.
 
مدیرکل سازمان انتقال خون مازندران با عنوان اینکه بهبودیافتگان بیماری کرونا می‌توانند با مراجعه به پایگاه اهدای خون بابل نسبت به اهدای پلاسمای کووید اقدام کنند، افزود: تنها مرکز دریافت پلاسمای کووید در بابل مستقر است.
 
وی با بیان اینکه میزان مراجعه برای اهدا خون پس از شیوع ویروس کرونا در استان کاهش یافته است، گفت: نیاز به خون همیشگی و روزانه است و مراکز درمانی استان هر روز نیاز به همه انواع گروه خونی و فرآوردههای خونی دارند و نیاز است تا مردم نوعدوست مسئله اهدا خون و نجات جان بیماران را جزو ضرورتها بدانند.
 
اهدای خون، اهدای زندگی است به همنوعی که جانش به قطرات خون اهدا کنندگان بستگی دارد و اهدا کننده بی‌هیچ چشم داشتی فقط به امید نجات جان انسانی خون خود را اهدا می‌کند تا شادمانی و سلامتی که بزرگترین نعمت الهی است را به نشانه انسانیت و ایثار به بیمار و خانواده‌اش هدیه کند، هدیه‌ای از جنس نوع دوستی.

انتهای پیام/


کد مطلب: 448600

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/448600/قطار-همدلی-ایستگاه-انتقال-خون-هدیه-ای-سرخ-نجات-زندگی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com