تاریخ انتشاردوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳
کد مطلب : ۴۴۸۵۹۱
وقتی رئیس قوه قضائیه، که دستش به نسبت رئیس جمهور به خزانه و اعتبارات بانکی باز نیست، می‌تواند با حضور میدانی و رفتن به دل کار، گره چند ساله واحدهای تولیدی را باز کند، چرا آقای رئیس جمهور با اختیارات به مراتب گسترده‌تر این کار را برای استان‌ها انجام نمی‌دهد و موجبات خوشحالی و مسرت میلیون‌ها خانوار کارگری را فراهم نمی‌کند؟!
۰
plusresetminus
کارخانجاتی که با اندک تدبیر، نشاط تولید را به کشور باز می‌گردانند/ پشت میزنشینی مشکلی را حل نمی‌کند
به گزارش بلاغ، سفرهای رئیس قوه قضائیه به استان‌ها و حضور میدانی وی برای رتق و فتق مشکلات مردم در استان‌های مختلف بویژه در مسائل قضایی، منجر به رخدادهای خوشحال‌کننده و نویدبخش برای مردم استان‌ها شده است؛ چراکه از برنامه‌های سفر رئیس قوه قضائیه، حل مشکلات واحدهای تولیدی و کارخانجاتی است که ظرف سال‌های اخیر بدلائل و بهانه‌های مختلف به تعطیلی کشانده شده و موجب بیکاری صدها هزار کارگر و ناراحتی میلیونها نفر تحت تکفل این از کار بیکارشده‌ها بود.

حل مشکلات کارخانجات در اولویت برنامه‌های اقتصادی قرار گیرد
رئیسی در یکی از مهم‌ترین اقدامات خود در استان کهکیلویه و بویراحمد در بازدید از کارخانه قند یاسوج، با اشاره به تعطیلی ۵ ساله این کارخانه گفت: این کارخانه به عنوان مرکزی برای تولید شهر یاسوج نباید تعطیل می‌شد و تعطیلی آن در مدت ۵ سال قابل قبول نیست.

رئیس دستگاه قضا با تاکید بر اینکه این معامله قابل توجیه نیست و با ثمن بخس وبه شخصی فروخته شده و تاکنون پلمب شده بود، خاطرنشان کرد: معامله این کارخانه باطل و پلمب کارخانه شکسته شده است با همکاری امام جمعه استاندار و کارگران باید چرخ‌های تولید کارخانه به حرکت در بیاید و نه تنها ۳۰۰ کارگر سال ۹۵ بلکه تا یک هزار نفر از این کارخانه ارتزاق کنند‌.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه این چرخ تولید به ناحق تعطیل شده و ۴۲ هکتار از بهترین زمین‌های شهر یاسوج  از چرخه خارج شده است، خاطرنشان کرد: این کارخانه به هیچ عنوان مجاز به تعطیلی نبوده و به حول و قوه  الهی در مدت کوتاهی چرخ آن به حرکت درمی‌آید.

با حضور آیت‌الله ابراهیم رئیسی در استان کهگیلویه و بویراحمد و حضور در کارخانه قند یاسوج لحظه‌ای تاریخی برای 300 کارگر اخراجی این کارخانه رقم خورد، کارخانه‌ای که به قول رئیس قوه قضائیه به ثمن بخس به فردی واگذار شده بود در این دیدار نماینده‌های کارگران قند یاسوج از ظلم‌هایی که به کارگران این کارخانه شده بود نزد قاضی‌القضات تظلم خواهی کردند.

کشورگردی باید برای مشکل‌یابی و رفع آنها انجام شود
تقریباً در تمام این بیست و دو استان تحت سفر آقای رئیسی، چند و حداقل یک کارخانه بزرگ این استان‌ها از چنبره نابودی کامل نجات یافته و بعضی از آنها به چرخه تولید بازگشته و قلب هزاران کارگر و خانواده‌های آنها را شاد کرده است.

برخی از این کارخانجات بزرگ که حتی قریب دو یا سه هزار کارگر داشتند، چند سالی است یا به بهانه خصوصی ‌سازی به ثمن بخس به یک فرد یا یک جریان سیاسی همراه با دولت واگذار شده که تنها موجودی تولیدات آن در انبار، معادل کل قیمت فروش کارخانه بوده و بقیه آن کارخانه بویژه دستگاه‌ها و زمین‌های چند هکتاری آن، هدیه دولت بود به آن فرد و جریان البته از کیسه مردم و با هزینه بیکاری و بیچارگی خیل عظیمی از کارگران زحمتکش.

رئیس قوه قضاییه در سفر اواسط بهمن خود به گیلان بازدیدی را از دو کارخانه تعطیل شده در این استان انجام داد و دستوراتی را برای احیای تولید در این کارخانه‌ها و تحت تعقیب و کیفر قرار دادن عاملان تعطیلی آنها صادر کرد.

غارت بیت‌المال به بهانه خصوصی‌سازی!
یکی از این کارخانه ها، کارخانه ایران پوشش است. «صنایع پوشش ایران» کارخانه‌ای بزرگ، با نام و نشان نیک و سابقه‌ای حدودا ۵۰ ساله که از بزرگ‌ترین و مجهزترین کارخانجات ریسندگی و نساجی در ایران و خاورمیانه بود، در حالی که در سال­های پایانی دهه ۷۰ در حال برنامه ریزی استراتژیک برای تولید زنجیره کامل نساجی از کشت و تولید نخ گرفته تا بافندگی انواع پارچه و حوله و مخمل در کشورمان بود ناگهان با سونامی بی تدبیری روبرو شد!

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه آنچه در کارخانه صنایع پوشش ایران اتفاق افتاده این بوده است که عده‌ای بارش برف را بهانه کرده تا این کارخانه از کارخانه بودن بیفتد و از زمین آن بهره‌مند شوند مطرح کرد: یک فاجعه بزرگ نسبت به اموال عمومی و بیت‌المال رخ‌داده وعده‌ای به خاطر سودجویی و منفعت، یک مرکز بزرگ تولیدی را به این روز درآورده‌اند.

رئیسی با بیان اینکه مسئله این کارخانه برف نبوده چراکه اگر سنگ هم از آسمان می‌بارید، وضعیت کارخانه صنایع پوشش ایران نباید به این روز می‌افتاد گفت: سودجویان این کارخانه را تخریب کردند تا از زمین آن سوءاستفاده کنند.
 
وی با اشاره به بازدید‌های خود در سایر استان‌ها خاطرنشان کرد: تا امروز بازدید‌های زیادی از کارخانه‌های سراسر کشور داشته‌ایم، اما وضعی که امروز در کارخانه صنایع پوشش ایران مشاهده کردیم بسیار عجیب است و گویی یک جنگ و فاجعه در اینجا اتفاق افتاده و ثروت ملی به تاراج رفته است.

رئیس قوه قضاییه در واکنش به سخن نماینده کارگران بیان کرد: در صورت راه‌اندازی بخش‌ها و پروژه‌های مختلف کارخانه صنایع پوشش ایران برای سه تا چهار هزار نفر کارآفرینی خواهد شد لذا تأکید می‌کنم که مردم باید هرچه سریع‌تر ناظر بر تولید این کارخانه باشند.

وی با اشاره به فردی که چنین سرنوشتی را بر این کارخانه تحمیل کرده خاطرنشان کرد: فرد یا افرادی که کارخانه صنایع پوشش ایران را تخریب کرده، به‌عنوان کسی که اموال عمومی و بیت‌المال را به غارت برده، باید تحت تعقیب قانونی قرار بگیرد.

رئیس دستگاه قضا ضمن اینکه وعده داد که هر چه سریع‌تر با همت مسئولان این کارخانه همه موانع ازجمله موانع حقوقی و قضایی برطرف شوند بیان کرد: حتی یک روز هم نباید توقفی صورت بگیرد، چراکه گیلان به‌عنوان قطب نساجی کشور شناخته می‌شود لذا به دادگستری گیلان دستور داده می‌شود تا هرچه سریع‌تر حل مشکلات کارخانه صنایع پوشش ایران را در دستور کار قرار دهند.
 
فرایند واگذاری هپکو به ایمیدرو متوقف شده است
رئیس قوه قضائیه در پیگیری مصوبات سفر ۱۹ تیر سال گذشته خود به استان مرکزی، در تاریخ چهارم مرداد ماه امسال با بیان اینکه استان مرکزی استانی صنعتی و کارگری است و با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای رفع مشکلات کارگران شرکت‌های هپکو و آذرآب و اعلام خبر توقف واگذاری شرکت هپکو به ایمیدرو به منظور بررسی واگذاری آن به سازمان تامین اجتماعی، درباره شرکت هپکو، گفت: در جلسه‌ای که با حضور مسئولان قضایی و اجرایی و مدیران شرکت هپکو برای تعیین تکلیف این شرکت در قوه قضائیه برگزار شد، مقرر شد شرکت هپکو به ایمیدرو واگذار شود و اکنون نیز مهم این است هرچه سریع تر وضعیت این شرکت توسط دولت روشن شود.

رئیسی ادامه داد: شرکت هپکو از مجموعه‌های اقتصادی و صنعتی مهم کشور و استان مرکزی است و اگر به وضعیت آن رسیدگی شود، تاثیر زیادی در تولید ملی در گستره وسیع خواهد داشت و موجب قطع واردات بی رویه به کشور خواهد شد و باید موضوع تا حصول نتیجه با جدیت پیگیری شود.

دولت برای رفع مشکلات شرکت های آسیب دیده از خصوصی سازی اقدام کند

وی با بیان اینکه روشن شدن وضعیت شرکت هپکو موجب روشن شدن وضعیت تولید، کارگران و وضعیت صنعت منطقه می شود، تصریح کرد: دولت باید با فوریت و با کار مضاعف برای رفع مشکل از مجموعه های آسیب دیده از خصوصی سازی در راستای رونق تولید در کشور اقدام نماید.

رئیس قوه قضائیه اعلام کرد که به زودی جلسه دیگری با حضور او و دادستان کل کشور و مسئولان وزارت صمت و سازمان خصوصی سازی و همچنین استاندار مرکزی و مدیران شرکت هپکو برای بررسی آخرین وضعیت این شرکت و تعیین تکلیف آن برگزار خواهد شد.

نباید اجازه دهیم خللی در چرخه تولید کشور به وجود آید
رئیسی با تقدیر از تلاش های صورت گرفته همکاران دستگاه قضا تاکید کرد: رونق و جهش تولید مسئله ای محوری و از تاکیدات ویژه رهبر معظم انقلاب است و مسئولان همه استان‌ها به ویژه استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی و تولیدی باید اهتمام داشته باشند هیچ خللی در چرخه تولید ایجاد نشود.

وی متذکر شد: هر کارخانه یا واحد تولیدی که تعطیل یا نیمه تعطیل شده، باید با کمک مدیران استان به چرخه تولید بازگردد و مشکلاتش برطرف شود؛ در این عرصه اولویت با دولت است، اما هر جا نیاز به حمایت دستگاه قضایی هست، باید همکاران ما مسئولان اجرایی را در رفع موانع یاری دهند.

چرا دولت برای حل معضلات کارگری پا پیش نمی‌گذارد؟
معضل تعطیلی کارخانجات و واحدهای تولیدی و بیکاری صدها هزار کارگر به یک یا چند استان برنمی‌گردد، این معضل گریبانگیر همه استان‌های کشور است. هزاران واحد اشتغال‌زای کشور طی سال‌های اخیر یا تعطیل شده و یا با حداقل ظرفیت مشغول کارند که آنها نیز در آستانه تعطیلی قرار دارند؛ چراکه با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که تولید را برای آنها زیان‌ده کرده و چاره‌ای جز تعطیلی را پیش پایشان نگذارده است.

وقتی رئیس قوه قضائیه، که دستش به نسبت آقای رئیس جمهور به خزانه و اعتبارات بانکی باز نیست، می‌تواند با حضور میدانی و رفتن به دل کار، گره چند ساله واحدهای تولیدی را باز کند و تاکنون زمینه راه‌اندازی صدها کارخانه و واحد کارگری را فراهم آورده، چرا آقای رئیس جمهور با اختیارات بمراتب وسیع‌تر و گسترده‌تر این کار را برای استان‌ها انجام نمی‌دهد و موجبات خوشحالی و مسرت میلیون‌ها خانوار کارگری را فراهم نمی‌کند؟!.

به گزارش بلاغ، نمونه‌های ذکرشده، بخشی از ثمرات حضور یک مقام عالی‌رتبه نظام در میان مردم و در کف میدان عمل است که سعی شد از اطوال مطلب خودداری شود.

مقام معظم رهبری در مناسبت‌های مختلف همواره مسدئولان را برای حل مشکلات مردم توصیه فرمودند تا به میام مردم رفته و از نزدیک با مشکلات و معضلات مردم آشنا شده و در جهت رفع آنها تلاش کنند. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما