تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
کد مطلب : ۴۴۷۹۹۰
امسال، سال نوسانات عجیب و غریب قیمتی بود؛ از خودرو، طلا، سکه و دلار گرفته تا حتی مرغ، تخم مرغ، گوجه و خیار! سر بچرخانی، اتیکت‌ها شماره می‌اندازد!
۰
plusresetminus
اتیکت‌ها همچنان شماره می‌اندازند!/سفره خالی؛ سهم مردم از گرانی
به گزارش بلاغ، این هفته‌ها خیز جدید گرانی چند قلم کالا حسابی سروصدا به راه انداخته است؛ موز 70 هزار تومانی، خیار 25 هزار تومانی و مرغ 28 هزار تومانی و تخم مرغ 40 هزار تومانی؛ حالا سفره مردم را کوچک‌تر از قبل کرده است و دیگر دل و دماغی برای خرید این کالاها برای مشتریان باقی نگذاشته است.

این روزها حال مردم خوب نیست، حال بازاری‌ها هم خوب نیست؛ چون نه بازاری زورش به خرید این کالاها می‌رسد و نه قدرت خرید مردم، کفاف خرید می‌دهد و این می‌شود که هم دخل‌ها، خالی است و هم سفره مردم!

امسال، سال نوسانات عجیب و غریب قیمتی بود؛ از خودرو، طلا، سکه،دلار گرفته تا حتی مرغ، تخم مرغ، گوجه و خیار! سر بچرخانی، اتیکت‌ها شماره می‌اندازد!

شاید گرانی برخی کالا و اجناس که به عنوان نیاز ثانویه مردم هست چندان تاثیری بر زندگی مردم نگذارد ولی گران شدن اقلام مورد نیاز و مایحتاج عمومی، شرایط را سخت می کند.

هیچکسی گرانی را گردن نمی‌گیرد و مقصر یا دلار است، یا سرما و یخیندان و یا احتکار و دندان گردی برخی دلال‌ها؛ این‌ها هم هست و هم نیست؛ اما نقطه پرگار گرانی، دولت است که به هر دری می‌زند زورش به هیچکدام نمی‌رسد و دیگر از این همه ناکامی‌ها، از تلاش دست برداشته است.
 

دوئل مرغ و تخم مرغ در بازار/متهم جوجه‌ها هستند!

کامران هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص قیمت امروز مرغ و تخم مرغ در بازارهای مازندران می‌گوید: قیمت مرغ هفته‌ها است که رو به بالا در حرکت است و حالا به دو قدمی 30 هزار تومان رسیده است.

وی افزود: قیمت هر کیلو مرغ در بازارهای مازندران به 28 هزار تومان رسیده است و قیمت برندهای مطرحی مثل زربال و ساوانا به 31 هزار تومان هم می‌رسد.

رئیس اتحادیه صنف مرغ و تخم مرغ مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: عمده علت این روند افزایشی قیمت به نزدیک شدن سال جدید و جوجه ریزی برای بازار شب عید بر می‌گردد که مرغداران، سالن‌های خود را برای جوجه ریزی، خالی از مرغ کرده‌اند تا با حداکثر ظرفیت خود از قافله عقب نمانند.
 

هاشمی بیان کرد: فعلا قیمت مرغ در بازار ثابت است و بسته به برند کارخانه‌ها قیمت مرغ به 26 هزار و 500 تومان تا 28 هزار تومان می‌رسد.

وی عنوان کرد: این نوسانات قیمتی تا ورود مرغ‌های جدید به بازار ادامه خواهد داشت و تا چند هفته دیگر این اتفاق خواهد افتاد.

رئیس اتحادیه صنف مرغ و تخم مرغ مرکز مازندران، اعلام کرد: قیمت هر شانه تخم مرغ در بازار 40 هزار تومان و هر دانه نزدیک به 1500 تومان است.

خیار هم اعیانی شد/ گرانی دست از سر موز بر نمی‌دارد

امیرحسین فخرآوران نیز در خصوص نوسانات قیمتی اخیر موز و خیار در بازار می‌گوید: همچنان قیمت موز و خیار به نسبت روال بازار، بالا است.

وی افزود: با وجود اینکه قیمت‌ها کمی نزولی شده است اما همچنان قیمت این محصول، خیلی بالا است و این امر موجب کاهش قدرت خرید هم تره باری‌ها و هم مردم شده است.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو موز در میادین میوه بین 47 تا 50 هزار تومان است و در نهایت، قیمت این محصول در خرده فروشی‌های سطح شهر به حدود 60 هزار تومان می‌رسد.

فخرآوران ادامه داد: موز یک کالای وارداتی است که ارتباط مستقیمی به قیمت دلار و میزان واردات این محصول دارد.
 

وی بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو خیار گلخانه‌ای با وجود کاهش طی روزهای اخیر در میادین میوه، کیلویی 13 تا 14 هزا رتومان و خیار محلی 16 تا 17 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مرکز مازندران، تاکید کرد: با توجه به احتساب سود قانونی خرده فروش‌ها و قیمت آن در بازار، قدرت خیلی از اقشار مردمی به خرید آن نمی‌رسد.

فخرآوران تصریح کرد: علت اصلی گرانی خیار به فصل زمستان و عواملی مثل سرما، سیل، کم شدن کشت و در خصوص گلخانه‌ها، قطعی گاز و برق و عللی از این دست بر می‌گردد که رفته رفته با ورود خیارهای تازه‌چین، شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

مع‌الوصف، مهار گرانی همواره با دولت است که با تدبیر و اتخاذ سیاست‌های لازم حال از تنظیم بازار گرفته تا کاهش هزینه‌های تولید، این اسب سرکش را رام کند اما گویی زور دولتی‌ها به دلار و طلا که نمی‌رسد هیچ به مرغ و تخم مرغ و حالا خیار هم نمی‌رسد!

اما در میان تنها این اقشار کم درآمد جامعه هستند که سبدهاشان خالی از اقلام گران قیمتی شده است که روزی پای ثابت لیست خریدشان بوده است.

این روزها حال سرپرستان خانوار خوب نیست! خیلی‌هاشان دست خالی از مصاف با بازار بر می‌گردند؛ سفره‌های‌شان هر روز آب می‌رود و تلاش برای زندگی هر چند سخت اما ادامه دارد...

مجتبی قربانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴