کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سفر رئیس مجلس به مسکو موجب وحشت غرب از روابط راهبردی ایران با روسیه و چین شد

19 بهمن 1399 ساعت 22:38

تخریب و جنجال‌سازی علیه سفر رئیس‌مجلس به مسکو، تلاشی برای به انحراف بردن موضوع تقویت روابط راهبردی با روسیه است؛ تلاش محکوم به شکستی که در نمونه دیگری در قرارداد 25 ساله ایران و چین از سوی مدعیان اصلاحات –به نیابت از غرب- رقم خورد.


به گزارش بلاغ، قالیباف، رئیس ‌مجلس شورای اسلامی روز گذشته راهی مسکو شد تا حامل پیام مهمی در راستای تقویت روابط راهبردی و همکاری مشترک با روسیه باشد.
علاوه‌ بر این، برنامه‌های سفر قالیباف به مسکو، ملاقات با رؤسای مجلس دوما و سنای روسیه و همچنین ملاقات‌هایی با مقامات عالی‌رتبه دولتی و رایزنی در حوزه منطقه و جهانی است.

اگرچه پیش ‌از این، رئیس ‌کمیته روابط خارجی دومای دولتی روسیه در سفر اخیرش به تهران و در دیدار با رئیس‌ مجلس از قالیباف برای سفر به روسیه دعوت به عمل آورده بود، اما تا دو روز پیش از جزئیات این سفر گزارشی منتشر نشده بود تا اینکه گفته شد قالیباف قرار است در این سفر، حامل پیام مکتوب مهم رهبر انقلاب برای رئیس‌جمهور روسیه است و قرار است با پوتین دیدار کند.

از سوی دیگری، روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه با توجه به روند مرسوم دیدارهای پوتین و احتیاط‌های خبرساز او در حفظ سلامتی‌اش، دیدارکننده رئیس‌جمهور روسیه باید ۱۵ روز در قرنطینه بماند. به همین دلیل پیشنهاد داده شده که قالیباف در تهران و در فرودگاه روسیه آزمایش کرونا بدهد که بنا به گفته منابع نزدیک به مجلس به دلیل اینکه پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین سفت ‌و سخت بوده است، قالیباف از پذیرش پروتکل‌ها خودداری کرده و در نتیجه دیدار لغو شد.

دعوا به خاطر روابط راهبردی با روسیه است
اما نکته قابل ‌تأمل ماجرا، جنجال‌سازی مدعیان اصلاحات علیه سفر رئیس ‌مجلس به مسکو است. پادوهای غرب از یک‌سو سفر قالیباف را «انتخاباتی» عنوان کردند و از سوی دیگر، لغو دیدار با پوتین را دستمایه هجمه قرار دادند.

و البته چه کسی است که نداند تخریب و جنجال‌سازی علیه سفر قالیباف به مسکو، تلاشی برای به انحراف بردن موضوع تقویت روابط راهبردی با روسیه است؛ تلاش محکوم به شکستی که در نمونه دیگری در قرارداد 25 ساله ایران و چین از سوی مدعیان اصلاحات –به نیابت از غرب- رقم خورد.

در واقع بلندگوهای داخلی غرب در راستای خوش‌رقصی و همنوایی با سیاست‌های آمریکا هم که شده سعی می‌کنند با حاشیه‌سازی و برجسته‌سازی مسائل فرعی، افکار عمومی و رسانه‌ها را از اصل ماجرای وحدت استراتژیک ایران، چین و روسیه به انحراف ببرند.

نکته جالب‌تر ماجرا آنجاست که مدعیان اصلاحات که این روزها با غربی‌ها هم‌داستان و نگران موضوع تقویت روابط راهبردی ایران، چین و روسیه هستند و با نشان دادن رگ ملی‌خواهی، هشتگ ذلت و خفت داغ می‌کنند، با «دیپلماسی حقارت» همواره در برابر نظام سلطه به سازش و تسلیم روی آورده‌اند.

«دیپلماسی سازش» مدعیان اصلاحات که برجام دست‌پخت آنان بود، به حدی متناقض و تسلیم‌پذیر است که چند ماه پیش، حقارت رئیس‌جمهور صربستان در مقابل استکبار را توجیه کردند و دست بر زانو نشستن او را «عقلانیتی سیاسی» دانستند.

قالیباف تشریح کرد؛ هدف از سفر به مسکو
به‌ هر روی قالیباف دیروز به مسکو رفت تا در این سفر سه‌روزه علاوه ‌بر تقدیم پیام رهبر معظم انقلاب به نماینده‌ای که پوتین معرفی کرده است، دیدارهایی را با همتایان خود در دوما و سنا، مقامات اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی این کشور داشته باشد.

بی‌تردید، دعوت رئیس ‌مجلس دومای روسیه از رئیس ‌مجلس شورای اسلامی برای سفر به مسکو صفحه جدیدی از مراودات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی را در روابط دو کشور در حوزه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رقم خواهد زد.

قالیباف پیش از سفر به مسکو طی سخنانی اظهار داشت: مقام معظم رهبری همواره بر روابط راهبردی و همکاری مشترک با روسیه تأکید داشتند و بر اساس همین تأکیدات نیز سفر اول ما به مسکو صورت می‌گیرد.

وی افزود: یکی از برجستگی‌های این سفر نیز این است که حامل پیام مهمی در همین چارچوب هستیم و خرسند هستم که بگویم که روابط تهران و مسکو در حوزه اقتصادی،‌ دفاعی امنیتی،‌ صنعتی، فناوری، علمی و دانشگاهی بسیار خوب است. روابط دوجانبه مخصوصاً روابط بین پارلمان‌های ایران و روسیه که کمیسیون عالی مشترک دو کشور که به ریاست رؤسای دو مجلس اداره می‌شود و پیگیری می‌شود توانسته این روابط را عمق ببخشد و بسیار تأثیرگذار باشد و منجر به توسعه و تعمیق روابط دوجانبه و حتی روابط بین‌المللی شده است.

قالیباف گفت:‌ نکته دیگر این است که مشترکات زیادی بین ایران و روسیه در جهان و منطقه وجود دارد که این مشترکات فراوان ما را به این سمت سوق می‌دهد که فرصت‌های مشترک جهانی و منطقه‌ای را در چارچوب تشکیلات مناسب‌تر که به نفع مردم دو کشور و مردم منطقه باشد، بتوانیم پیش ببریم.

رئیس  ‌مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این سفر ما ملاقات با رؤسای مجلس دوما و سنای روسیه را داریم و همچنین ملاقات‌هایی با مقامات عالی‌رتبه دولتی داریم که رایزنی در حوزه منطقه و جهانی را دربر می‌گیرد.

برنامه‌های سفر قالیباف به روسیه
حسین امیرعبداللهیان روابط تهران و مسکو را ممتاز و راهبردی خواند و گفت: سفر رئیس ‌قوه مقننه به‌رغم شرایط خاص محدودیت‌های کرونایی، با در نظر داشتن تحولات مهم منطقه و بین‌المللی به روسیه انجام می‌شود.

وی افزود: برنامه‌های مهمی در مدت اقامت دکتر قالیباف در مسکو تنظیم شده است که دیدار و رایزنی با روسای مجالس دوما و سنای و برخی از مقامات عالی‌رتبه دولتی روسیه از آن جمله است.

دستیار ویژه رئیس ‌مجلس ادامه داد: بی‌تردید رعایت اصول عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی مورد توجه جدی است و برنامه‌های سفر با رعایت این ملاحظه مهم و البته درک محدودیت‌های کرونایی تنظیم شده است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه «پارلمان و دولت مسکو با رویی گشاده و نگاه بلندمدت به مناسبات دو کشور نسبت به تنظیم برنامه‌های سفر عمل کرده‌اند»، گفت: توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها و تسهیل روابط تجاری، اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و... از اهداف سفر است.


کد مطلب: 447944

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/447944/سفر-رئیس-مجلس-مسکو-موجب-وحشت-غرب-روابط-راهبردی-ایران-روسیه-چین-شد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com