تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۷۹۱۷
با همه‌گیر شدن ویروس کووید ۱۹ در سطح جهان طی یک سال گذشته در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله کاهش بهره‌وری و کاهش تقاضای محصولات تولیدی از سوی مشتریان که مشکلات مالی و نقدینگی را به همراه داشته است؛ شده‌ایم.
۰
plusresetminus
کوچک شدن اقتصاد از بحران‌های شیوع کرونا/آیا اقتصاد‌ در آستانه بدترین سقوط است؟
به گزارش بلاغ، بحران‌های ناشی از محدودیت‌های کرونایی آسیب‌های جدی به بدنه اقتصاد از جمله شرکت‌ها وارد کرده است چراکه این بحران همانند شوک به اقتصاد جامعه وارد شد که در واقع از عواقب ویروس کووید ۱۹ می‌توان به تغییر و تحولاتی اشاره کرد که دارای نتایج و تاثیرات قابل اندازه‌گیری همانند مشکلات مالی شرکت‌ها هستند.

بر این اساس تولیدات کاهش پیدا کرد و ضرر و زیان شامل شرکت‌ها و نهادها و در نتیجه به تورم و فشار اقتصادی به مردم سطح جامعه شده است؛ متاسفانه تحریم‌های اقتصادی و سوء مدیریت‌هایی که روز به روز فشار اقتصادی بر مردم را افزایش می‌داد، کم بود، کرونا هم آمد و اکنون اداره کشور در این وضعیت ساده نیست و بسیاری از کشورهای توسعه‌ یافته دنیا را به چالش کشیده است، چه رسد به دولت تدبیر و امید.

اپیدمی کرونا باعث تزلزل پایه‌های بخش اقتصادی به‌مراتب بیش از گذشته شد و ریسک اندازه‌گیری دارایی‌های مالی در شرکت‌ها بالا رفت چراکه حساب‌رسان مستقل باید اختلال عمده در اندازه‌گیری‌ ارزیابی دارایی‌های مالی شرکت‌ها را در نظر بگیرند؛ دارایی‌های مالی که به ارزش منصفانه اندازه‌گیری و در ترازنامه گزارش می‌شود، ممکن است در برگیرنده زیان‌های تحقق نیافته برای شرکت‌ها باشد.

ضررهای ناشی از شیوع کرونا در اقتصاد ایران چیست؟
یحیی کامیابی عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در این‌‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار آوای شمال؛ اظهار کرد: شرکت‌ها در مواجهه با همه‌گیری بیماری کووید 19 با مشکلات و موانعی نظیر کاهش بهره‌وری کارکنان، کاهش تقاضای محصولات تولیدی از سوی مشتریان، دشواری تامین مواد اولیه و وصول مطالبات و تامین نقدینگی روبرو شده‌اند.
وی افزود: با توجه به ضرر و زیان‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در اقتصاد ایران، در صورتی که زیان‌های اقتصادی جبران نشود و راهکار عملی و اجرایی مناسبی اتخاذ نشود، آسیب‌های وارده غیرقابل جبران خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه ممکن است شرکت‌های زیادی قادر به ادامه فعالیت نباشند و از چرخه اقتصادی حذف شوند، تصریح کرد: در واقع، در خصوص عواقب ویروس کووید 19 می‌توان به تغییر و تحولاتی اشاره کرد که دارای نتایج و تاثیرات قابل اندازه‌گیری هستند؛ با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلات موجود، حساب‌رسان مستقل باید با بهره‌گیری از تجربیات در ارائه خدمات حرفه‌ای و تخصصی و قضاوت‌های عاری از هرگونه سوگیری نسبت به نتایج مالی شرکت‌ها اظهارنظر مستقل کنند.

کامیابی با بیان اینکه همه مشکلات و محدودیت‌هایی که شرکت‌ها با آن مواجه هستند را حسابرس باید مدنظر قرار دهد، گفت: برای دست‌یابی به این هدف، حساب‌رسان باید تمرکز بر نواحی پر ریسک که ممکن است به افشای نامناسب اطلاعات مالی منجر شوند را مورد توجه قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه زیان‌های احتمالی ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌تواند سلامت مالی شرکت‌ها و مشتریان آن‌ها را به خطر اندازد، بیان کرد: در صورت طولانی‌شدن مدت زمان همه‌گیری این ویروس، شرکت‌ها ممکن است با مشکلات نقدینگی و مالی مواجه شوند و این موضوع منجر به افزایش ریسک اعتباری و عدم ایفای تعهدات مشتریان شرکت‌ها می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران ادامه داد: از این‌رو حساب‌رسان مستقل باید توجه کنند که اگر اثرات ناشی از شیوع ویروس کووید 19 بیشتر شود، ممکن است شرکت‌ها با بدهکاری غیرقابل وصول زیادی مواجه شوند و جریان نقدی عملیات شرکت‌ها تحت تاثیر قرار گیرند.

کامیابی یادآور شد: حساب‌رسان مستقل می‌توانند مدیریت ریسک و تاثیرات احتمالی شیوع ویروس بر کسب‌ وکار شرکت‌ها و میزان تاثیر‌پذیری آن را شناسایی و تشخیص دهند و به‌عنوان افراد و موسسات مستقل قابل اعتماد شرکت‌ها، با شناخت ماهیت کسب ‌و کار، قادر به پیش‌بینی خطرات و ریسک‌های ناشی از آن خواهند بود.

لزوم اتخاذ مدیریت بحران برای شرکت‌ها در زمان شیوع کرونا
وی با اشاره به اینکه هر شرکتی برای مدیریت بیماری کووید ۱۹باید دارای برنامه مدیریت بحران و برنامه تداوم كسب و كار موثر باشد، افزود: حساب‌رسان می‌توانند برنامه‌های مدیریت بحران و تداوم کسب‌ و کار شرکت را مورد بررسی قرار داده و خدمات مشاوره‌ای مناسبی را به مدیریت شرکت ارائه کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: شیوع کرونا ممکن است ریسک اندازه‌گیری دارایی‌های مالی را بالا ببرد بنابراین حساب‌رسان مستقل باید اختلال عمده در اندازه‌گیری و ارزیابی‌ دارایی‌های مالی شرکت‌‎ها را در نظر بگیرند چراکه دارایی‌های مالی که به ارزش منصفانه اندازه‌گیری و در ترازنامه گزارش می‌شود، ممکن است در برگیرنده زیان‌های تحقق نیافته باشد.

کامیابی تصریح کرد: حساب‌رسان مستقل باید روش‌ها و چگونگی گردآوری شواهد حساب‌رسی کافی و قابل اتکا را مورد توجه قرار دهند و رویکرد حسابرسی را تغییر و روش‌های جایگزین را انجام دهند.

وی ادامه داد: حساب‌رسان مستقل باید مشکلاتی را که مدیریت شرکت ممکن است در تهیه پیش‌بینی‌های آینده و تشخیص وضعیت بسیار نامشخص و متغیری که با آن‌ها مواجه است در نظر بگیرد؛ در واقع، این پیش‌بینی‌ها می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای در یک فاصله زمانی کوتاه تغییر کند، استفاده از قضاوت و تردید حرفه‌ای برای حساب‌رس ضروری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه آن‌ها باید اطمینان حاصل کنند که هرگونه پیش‌بینی، آن وضعیت را هنگام امضای گزارش حسابرسی منعکس می‌کند، گفت: حساب‌رسان مستقل باید اطمینان لازم و کافی کسب کنند و هم‌چنین باید مسئولیت‌های خود را در رابطه با سایر اطلاعات ارایه ‌شده همراه با صورت‌های مالی توسط مدیریت شرکت در نظر بگیرند.

سعید واحدی استاد اقتصاد در رابطه با آسیب‌های ویروس کرونا بر اقتصاد نیز گفت: در استانی مانند مازندران که دارای مشاغل خرد و بزرگ بسیاری است قطعاً وضعیت برای فعالان اقتصادی دشوارتر شده است؛ زیرا بسیاری از بخش‌های خدماتی به حالت تعطیلی یا نیمه تعطیلی درآمده‌اند و اکثر کارگاه‌ها با مشکل مواجه شده‌اند و قادر به فعالیت نیستند.

این استاد دانشگاه افزود: تبعات شیوع این ویروس بر رستوران‌ها، تالارها، هتل‌ها، استخرها، آرایشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، مراکز تفریحی و فست‌فودها لطمه زده است؛ به نحوی که اکثر فعالان در این مشاغل بیکار شده و کارگرانشان را تعدیل یا اخراج کرده‌اند؛ ضمن آنکه کارگران روزمزد، کارگران ساختمانی، کارگران واحدهای خرد، برخی مشاغل آزاد و دستفروشان از دیگر کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از شیوع کرونا هستند و جزء مشاغل غیررسمی به شمار می‌روند که به شکل قانونی حمایت نمی‌شوند و از پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند؛ ازاین‌رو آن‌ها نیز نیازمند حمایت و ساماندهی هستند.

واحدی ادامه داد: چنین آسیبی شاید در بخش اقتصاد کلان جامعه قابل سنجش نباشد ولی در اقتصاد خرد کاملاً واضح و ملموس است چون مردم و کسب‌وکارهای کوچکی درگیر آن هستند که شغل و درآمد خود را از دست داده‌اند و از سوی دیگر با مشکلات گرانی و تورم روبرو هستند.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم دولت هرچه سریع‌تر در راستای رفع این مشکلات اقداماتی حمایتی وسیع‌تری بکند چون ممکن است شیوع این ویروس تا مدت‌ها پابرجا باشد و عوارضش در صورت نبود حمایت، غیرقابل‌جبران شود.

شوک اقتصادی شیوع ویروس کرونا از روزهای پایان سال قبل تا کنون، منجر به‌کاهش فروش بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارهای مرتبط شد. در این میان دولت باید با وعده بسته‌ حمایتی سعی کند اثرات منفی اقتصادی این مساله را برای خانوارها تعدیل کند.

گزارش: بهناز مقدس

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴