تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
کد مطلب : ۴۴۷۸۰۱
با وجود ظرفیت بالای کشور برای خودکفایی در تولید پارچه چادر مشکی، به گفته دبیر کارگروه تولید پارچه چادر مشکی بسیج اصناف، در حال حاضر سالانه بین 100 تا 150 میلیون دلار صرف واردات پارچه چادر مشکی می‌شود.
۰
plusresetminus
واردات سالیانه 500 میلیون دلار چادر مشکی با وجود ظرفیت بالای تولید داخلی

به گزارش بلاغ، محمد حیدری در نشست خبری افتتاح کارخانه تولید پارچه چادر مشکی که در اتاق اصناف ایران برگزار شد، گفت: بر اساس گزارش اعلامی‌از سوی مرکز تحقیق و توسعه در زمینه تولید پارچه مشکی بیش از 80 درصد مواد اولیه تولید پارچه مشکی در داخل کشور امکان تولید دارد. وی افزود: بر اساس اعلام نهادهای تصمیم‌گیر مصرف سالانه پارچه مشکی در کشور سالانه بین 80 تا 90 میلیون متر مربع است که فقط حدود 10 میلیون متر مربع آن در کشور تولید می‌شود.

دبیر کارگروه تولید پارچه چادر مشکی بسیج اصناف کشور اظهار کرد: سالانه بین 100 تا 150 میلیون دلار ارز صرف واردات پارچه چادر مشکی می‌شود.

حیدری ادامه داد: در راستای توسعه تولید پارچه چادر مشکی با پنج کارخانه تولید این کالا که حداقل دارای ظرفیت تولید 30 میلیون متر مربع در سال هستند ارتباط برقرار کرده‌ایم و مذاکراتی برای رفع مشکلات آنها در زمینه‌های مختلف از جمله بیمه، مالیات انجام دادیم.

وی تأکید کرد: متأسفانه در داخل کشور گاهی با مشکلاتی نیز در زمینه تولید مواجه می‌شویم، به طوری که در سال جهش تولید یک کارخانه نساجی با قدمت 84 سال و با ظرفیت بسیار بالا در یک ماه اخیر با چالش قطع برق مواجه بود.

مدیرعامل شرکت تولید پارچه چادر مشکی هم در این نشست خبری توضیح داد: این شرکت در سال 79 در بخش بافندگی افتتاح شد که این شرکت با بهره‌گیری از کارشناسان کره‌ای خط تولید پارچه چادر مشکی را در سال 84 راه‌اندازی کرد و حدود 18 ماه تولید این محصول تحت لیسانس یک شرکت کره‌ای انجام می‌شد.

محمد‌علی شفیعی یادآور شد: تولید پارچه چادر مشکی در این شرکت تا سال 86 ادامه داشت اما طی دو هفته و بعد از اینکه موضوع تولید پارچه چادر مشکی توسط این کارخانه رسانه‌ای شد تعرفه ورود پارچه چادر مشکی از 72 درصد به 16 درصد کاهش یافت.

وی افزود: با توجه به افزایش تعرفه و همچنین سود بانکی بالا که در آن زمان حدود 18 تا 24 درصد بود و سایر مشکلاتی که در زمینه تولید این کالا ایجاد شد نهایتاً کارخانه مذکور در سال 91 تعطیل شد.

این تولیدکننده با بیان اینکه با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در زمینه جهش تولید احیاء کارخانه تولید پارچه چادر مشکی تعطیل شده دوباره در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: لذا با دعوت بسیج اصناف کشور اقداماتی در راستای احیای این کارخانه انجام شد و با توجه به اقدامات انجام شده طی ماه‌های اخیر، خط تولید این کارخانه را با تولید پنج میلیون متر مربع افتتاح خواهیم کرد اما با اضافه شدن ماشین‌آلات تولیدی، تولید این کارخانه را به 10 میلیون متر مربع خواهیم رساند.

شفیعی در پاسخ به پرسشی در رابطه با اینکه آیا مافیا در زمینه افزایش تعرفه واردات پارچه چادر مشکی بعد از رسانه‌ای شدن تولید این کارخانه نقش داشته‌اند، گفت: بحث مافیای چادر مشکی وجود دارد و قطعاً در این موضوع نیز دخیل بوده است.

وی اظهار کرد: دو سال در رابطه با این موضوع تلاش کردیم اما نتوانستیم تعرفه کاهش یافته را تغییر دهیم و در نهایت کارخانه دچار ضرر و زیان فراوان شد و مجبور به تعطیلی آن شدیم.
این فعال اقتصادی ادامه داد: با تعطیلی کارخانه در سال 91 حدود 150 شغل از بین رفت اما با راه‌اندازی این کارخانه در حال حاضر 60 نفر به استخدام کارخانه در آمده‌اند که امید می‌رود این تعداد در سال آینده به 200 نفر افزایش یابد.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴