تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۷۷۳۹
کمیته نامگذاری استانداری مازندران در حالی 8 ماه، مصوبه تشکیل بخش کوهستان تنکابن را معطل تایید نام گذاشت که کمیته شهرستانی متشکل از اساتید ادبیات، بصورت علمی در مورد آن تصمیم گرفته بودند و این تأخیر و تعویق 8 ماهه مورد سؤال مردم و اعضای شورای بخش واقع شد و این طرح در استانداری مسکوت ماند.
۰
plusresetminus
تاخیر 8 ماهه استانداری در نامگذاری بخش کوهستان تنکابن/ دولت حتی یک ریال اعتبار تخصیص نداد
به گزارش بلاغ، پس از تأسیس بخش کوهستان به عنوان چهارمین بخش شهرستان تنکابن و انتخاب «فریدون پورآهنگریان» به عنوان بخشدار این بخش، اعضای شورای بخش خرم‌آباد که از روستاهای منطقه در این مجموعه حضور داشتند، سیف‎اله نقی پور، سیاوش منصورکیا، شمس‎الدین امانپور و هوشنگ حاج‎آقایی جهت انجام برخی از امور در بخش کوهستان فعالیّت خود را آغاز کردند.

سیف‌اله نقی‌پور عضو شورای بخش خرم‌آباد در این باره با بیان این مطلب که طرح اولیّه تشکیل بخش جدید در سال 1392 آغاز شد، گفت: به دلیل وسعت زیاد بخش خرم‎آباد و پراکندگی آن در حوزه دهستان‎های دوهزار، سه هزار و میان‎دامان، جمعی از مردم، خیّرین و مسئولان محلی، اعضای شوراها و دهیاری‎های منطقه بر آن شدند تا با تشکیل کمیته‌ای، گام‌های اولیّه در تفکیک این بخش از بخش خرم‌آباد را بردارند.

وی با بیان اینکه هزینه اقدامات اولیه نیز با کمک خیّرین محترم و مردم تأمین شد، تصریح کرد: طرح پس از تهیه متن اولیه به فرمانداری و از آنجا به استانداری و سپس به وزارت کشور ارسال شد، اما به دلیل اینکه کار در ماه‌های پایانی دولت آقای احمدی‌نژاد آغاز شده بود، نتوانست مصوبه را از همان دولت بگیرد و بنابراین ادامه کار به دولت آقای روحانی رسید.

عضو شورای بخش خرم‌آباد با اشاره به اینکه در دولت یازدهم کار تقسیمات کشوری به کلی ملغی شد و به این ترتیب گرفتن مصوبه بخش کوهستان، چهار سال دیگر نیز به تأخیر افتاد، خاطرنشان کرد: در دولت دوم آقای روحانی با پیگیری‌های مجدد آقای امان‌پور به نمایندگی از بخش کوهستان و آقای شریعت‌نژاد نماینده محترم شهرستان‌های تنکابن، رامسر و عباس‌آباد، این طرح مجدداً به وزارت کشور رفت امّا مدت زمان زیادی کار با وقفه مواجه شد و تا سال 98 مسکوت ماند.

این عضو شورا با بیان اینکه در سال 99 با روی کار آمدن مجلس جدید و انتخاب جناب آقای شمس‌الدین حسینی، به عنوان نماینده مردم، مسئله بخش کوهستان بطور ویژه مورد پیگیری قرار گرفت، افزود: برای چندمین بار با پیگیری‌های آقای مهندس امان‌پور، در مردادماه سال جاری طرح به هیأت دولت رفت و مصوبه بخش کوهستان بعد از فراز و نشیب‌های فراوان و پس از 7 سال در آبان ماه انجام شد.

نقی‌پور، همچنین از پیگیری‌های معاون محترم استاندار و فرماندار ویژه شهرستان تنکابن دکتر حسینی‌جو نیز قدردانی کرد و یادآور شد: با پیگیری ایشان، پورآهنگریان به استان معرفی و حکم بخشداری برای وی صادر شد و در حال حاضر کمتر از دو هفته از شروع به کار بخش کوهستان می‌گذرد.
 
* مشکلات بخش کوهستان
وی مهم‌ترین مشکلات حال حاضر بخش کوهستان را تشکیل ادارات مرتبط دانست و در خصوص گازرسانی به دهستان‌های بخش نیز تصریح کرد: خوشبختانه اکثر روستاهای بخش گازرسانی شده‌اند و امید داریم اندک روستاهای باقی‌مانده در دهستان‌های دوهزار و سه‌هزار نیز در آینده نزدیک از نعمت گاز برخوردار شوند.

عضو شورای بخش خرم‌آباد با بیان اینکه دولت تاکنون برای تأسیس بخش کوهستان حتّی یک ریال هم اعتبار تخصیص نداده، گفت: تمام 500 میلیون تومان بودجه‌ای که صرف تأسیس دفتر بخشداری و اجاره مکان آن شده، از محل کمک‌های مردمی و حمایت خیّرین بوده و انتظار می‌رود، زین پس دولت محترم مساعدت‌های بیشتری به بخش کوهستان داشته باشد.

نقی‌پور با بیان اینکه بخشداری کوهستان در حالی تشکیل شده که بابت هزینه‌های تأسیس به مردم و خیّرین بدهکار است، تصریح کرد: در حال حاضر ساختمان بخشداری طبق مصوبه وزارت کشور که مرکز بخش را مشخص کرده، در مکانی اجاره‌ای در روستای گلعلی‌آباد مستقر شده تا به نوعی در مسیر دسترسی هر سه دهستان دوهزار، سه هزار و میان‎دامان قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به سابقه فعالیت خود در مجموعه شوراها و عضویت در شورای جهاد سازندگی، پیش از شکل‌گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا خاطرنشان کرد: بعد از تشکیل شوراها، از فعالیت‎های اجرایی کنار کشیدم تا فضا برای جوانان مهیا شود، اما به خواست و دعوت مردم، در نهایت در دوره های بعدی شورا به غیر از دوره چهارم، حضور داشتم که نتیجۀ انتخاب مردم روستا بود.

وسعت و جمعیت بخش کوهستان
شمس الدین امان‌پور، از دیگر اعضای شورای بخش خرم‌آباد نیز در خصوص آغاز بکار این بخش گفت: بخش کوهستان طبق آخرین سرشماری صورت گرفته قریب به 10 هزار نفر جمعیت ثابت دارد که این جمعیت در فصول گرم سال، با توجه به بازگشت سکنه به منازل خود افزایش می یابد؛ مضاف بر اینکه گردشگرپذیر بودن این بخش و وجود مناطق دو هزار و سه هزار، در برخی فصول سال سبب حضور جمعیت شناور و خوش‎نشین در آن نیز خواهد شد که در مجموع، جمعیت آن را به حدود 40 هزار نفر می‌رساند.

وی با اشاره به وسعت و محدودۀ جغرافیایی بخش کوهستان، یادآور شد: بخش کوهستان متشکل از دهستان‌های دوهزار، سه‎هزار و میان‎دامان، دارای 132 پارچه آبادی، روستا و مزرعه بوده و وسعت آن نیز بالغ بر 905 کیلومتر مربع است و بر اساس تقسیمات کشوری، دارای 58 شورای اسلامی روستا و 44 دهیاری مصوب است.

تأسیس بخش کوهستان برای ارائه خدمات بهتر
عضو شورای بخش خرم‌آباد، علت اصلی تأسیس بخش کوهستان را ارائه خدمات بهتر به مردم منطقه دانست و افزود: بخش خرم‌آباد یکی از بخش‌های بزرگ غرب مازندران محسوب می‌شد و از سال 82 که به عنوان یک بخش جدا در شهرستان تنکابن شکل گرفت و شروع به کار کرد، بنده به مدت 18 سال در این بخش مشغول به فعالیت بودم ولی متاسفانه اتفاق خاص و ویژه‎ای در افزایش خدمات‌دهی و رفاه حال مردم منطقه در آن شاهد نبودیم و امیدواریم با تفکیک بخش کوهستان از خرم‌آباد، مردم این بخش تازه تاسیس‌یافته نیز بتوانند از عواید این اقدام بهره‌مند شوند.

این مسئول در ادامه با اشاره به جزئیات روند شکل‌گیری این بخش گفت: ابتدا در زمان حضور عسگرپور به عنوان بخشدار خرم آباد، با کمک اعضای شورای بخش، نامه‌ای به فرماندار وقت نوشته شد که در آن زمان آقای دکتر هاشمی حضور داشتند و سپس با هماهنگی جناب فرماندار توانستیم با طاهایی استاندار وقت مازندران دیداری داشته باشیم و در همان ملاقات، طاهایی پشت همان نامه موافقت خود را با تشکیل بخش کوهستان کتباً اعلام کردند.

وی خاطر نشان کرد: هرچند حسینی‌جو فرماندار شهرستان تنکابن به شخصه مخالف جدایی بخش کوهستان از بخش خرم‌آباد بودند اما اعلام کردند به دلیل خواست عموم مردم منطقه و تلاش‌های بسیاری که برای این امر صورت گرفته، همکاری‌های‌ لازم را به عمل خواهند آورد و کما اینکه چنین هم کردند و از ایشان سپاسگزاریم.

عضو شورا در ادامه به روند شکل‌گیری بخش کوهستان در زمان استانداری محمد اسلامی، استاندار وقت مازندران اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه بخش کوهستان دارای منابع و منافع فراوانی است و دست‌کم 50 درصد هزینۀ آن را می‌توان از منابع موجود تأمین کرد و نیمی دیگر از منابع نیز انتظار می‌رود با کمک‌ها و مساعدت‌های دولت محترم برای بهبود زندگی مردم فراهم شود.

عدم همکاری جهت نامگذاری بخش
شمس الدین امان‌پور با بیان اینکه در زمان استاندار اسلامی، مساعدت‌های لازم درباره تأیید و تصویب بخش صورت گرفت، از مشکلاتی که در باب نامگذاری بخش پیش آمد، یاد کرد و گفت: کمیته نامگذاری استان در حالی 8 ماه، مصوبه تشکیل بخش را معطل تایید نام گذاشت که کمیته شهرستانی متشکل از اساتید ادبیات، بصورت علمی در مورد آن تصمیم گرفته بودند و این تأخیر و تعویق 8 ماهه مورد سؤال مردم و اعضای شورای بخش واقع شد که مگر نام‌های انتخابی کمیته نامگذاری چه ایراداتی داشتند که تا این اندازه طرح را معلق گذاشتند؟ متاسفانه استانداری در نامگذاری  این بخش همکاری نکردند و این طرح در استانداری مسکوت ماند .

وی با بیان اینکه سرانجام نیز پاسخی از استان به ما داده نشد و وزارت کشور رأساً وارد شده و نام انتخابی را بر اساس کتابچه طرح تصویب کرد، افزود: من بعید می دانم اصلاً کمیته‎ای در استان برای تأیید نام و نامگذاری تشکیل شده باشد، چراکه این کمیته متشکل از اساتید ادبیات و فرهنگ شکل می‎گیرد و چنین افرادی مدارج علمی خود را در این موضوع زیرسؤال نخواهند برد و گمان می کنم، برخورد استان با این مسئله سیاسی بود.

عضو شورای بخش خرم‌آباد با بیان اینکه در بخش کوهستان از هر 100 نفر جمعیت، یک نفر شهید تقدیم انقلاب اسلامی شده است، عنوان کرد: 100 شهید در بخش کوهستان مایه افتخار و مباهات ماست و این تعداد شهید گلگون کفن در یک منطقه از کشور اگر نگوییم بی‌نظیر، کم‌نظیر است.

امان‌پور  افزود: گلایه ما از استاندار مازندران در صدور حکم بخشداری برای بخشدار بخش کوهستان  بود که علی‌رغم تفویض این اختیار به استاندار و تأسیس بخش، تأیید حکم بخشدار بیش از دو ماه طول کشید و این در حالی بود که دو بخشدار و شهردار دیگر در سایر نقاط کشور که همزمان با بخش کوهستان تصویب شده و به نتیجه رسیده بودند، ظرف کمتر از یک ماه دارای بخشدار و شهردار شدند.
 
* نقش مهم هریک از افراد
وی اعلام کرد: با کمک برخی مسئولان توانستیم مصوبه نهایی تشکیل بخش کوهستان را در دوم مرداد سال گذشته بگیریم، اما این طرح مجدداً بعد از گرفتن مصوبه نهایی معلق ماند تا اینکه حسینی، نماینده مردم رامسر و تنکابن در مجلس شورای اسلامی کار را بدست گرفتند و از زمانی که وی پیگیری کردند تا زمانی که کار به سرانجام رسید، ظرف کمتر از 15 روز ابلاغیه بخش کوهستان زده شد که از زحمات ایشان بطور ویژه سپاسگزاریم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲