تاریخ انتشارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۹
کد مطلب : ۴۴۷۶۰۹
۰
plusresetminus
وزیر خارجه جدید آمریکا حرف­‌های پمپئو را تکرار می­‌کند/ اصلاح­‌طلبان شنیدند احیای برجام و رفع تحریم‌­ها!

به گزارش بلاغ، روزنامه اعتماد روز گذشته گزارش تیتر 1 خود را به بزک وزیر امور خارجه دولت جدید آمریکا پرداخت و ضمن سانسور اظهارات وی درباره مذاکرات موشکی و منطقه‌ای نوشت که «او قرار است مسير بازگشت آمريكا به برجام و لغو تحريم‌ عليه ايران را هموار كند»!

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین نوشت: «دو سال و نيم بعد از خروج ايالات متحده آمريكا از برجام، آنتوني بلينكن همراه با تيمي از ديپلمات‌هايي كه پيش از اين در مذاكراتي كه به توافق هسته‌اي ايران با 6 قدرت جهاني منتهي شد حضور داشتند، قرار است مسير بازگشت امريكا به برجام و لغو تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران را هموار كنند.. آنچه مشخص است بلينكن و ديگر مقام‌هاي منصوب دولت جديد امريكا در حوزه سياست خارجي، با خروج از برجام و اتخاذ سياست فشار حداكثري در قبال ايران از سوي دولت پيشين مخالفند، اما اينكه تا چه‌اندازه مي‌توانند با ابتكار عمل در اين زمينه، سياست گذشته را تغيير دهند، هنوز محل ترديد است. »

گفتنی است آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه جدید آمریکا یکی از طراحان و حامیان تحریم‌های ضدایرانی است. بلینکن معتقد است که تحریم‌های ضدایرانی باید تا زمانی که توافق گسترده‌تر و طولانی‌تر با تهران امضا نشده، همچنان ادامه یابد. او درباره برجام به صراحت گفته: «برجام باید در همین موضوع هسته‌ای اصلاح شود و محدودیت‌های بیشتری بر ایران اعمال شود. همچنین برجام باید حوزه وسیع‌تر از هسته‌ای را شامل شود و به منطقه و موشکی نیز تسری پیدا کند. علاوه‌بر این، ایران باید نخست به تعهدات برجامی خود بازگردد و پس از آن آمریکا چنین کاری خواهد کرد».
در چنین شرایطی جریان رسانه‌ای طیف اصلاح‌طلب یا همان شبکه همکار غرب در داخل ایران ضمن سانسور مواضع ضدایرانی و وقیحانه وی درباره برجام مدعی شده است که وی قرار است مسیر رفع تحریم‌ها را هموار کند.

مدعیان اصلاحات که طی 7 سال گذشته همه مسائل اقتصادی کشور را به آمریکا و برجام گره‌زده و سفره مردم را هر روز کوچک‌تر از روز قبل کرده‌اند، این روزها بار دیگر در پی تغییرات در کاخ سفید به مذاکره با دولت جدید آمریکا دخیل بسته و آینده اقتصاد کشور را در خسارت محض برجام جست‌وجو می‌کنند. این جریان سیاسی که هیچ برنامه‌ای برای برون رفت مشکلات کشور ندارند در تلاشند با ایجاد دوقطبی مخرب دیگری و دادن آدرس غلط کشور را وارد دور باطل تازه‌ای کنند.

عجیب نیست که نمی‌­بینید
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله شماره روز پنج‌شنبه ضمن تاختن به مجلس شورای اسلامی نوشته است: «مجلس فعلی الحمدلله در شعار هیچ چیز کم ندارد.[!!] شعارهای مختلف و متنوع این مجلس دل هر ناظر بی‌خبری(!) را آب می‌کند هر چند که کار به عمل می‌رسد از خروجی خبری نیست.[!!]»
خروجی مجلس چه چیزهایی می‌تواند باشد؟ وقتی کار مجلس در حوزه قانونگذاری و نظارت است باید از آن انتظار چه خروجی داشته باشیم؟ نمایندگان مجلس در همین مدت قریب به هفت ماه هم کارهایی را انجام داده‌اند که با کارنامه 4ساله مجلس قبلی (که اکثریت آن در اختیار دوستان و هم قبیله‌های آفتاب یزد و حامیان دولت بود) هماوردی می‌کند و بلکه درخشان‌تر است.
عجیب نیست که آفتاب یزد و اصلاح‌طلبان عزیمت نمایندگان مجلس را در همان شروع کارشان به منطقه غیزانیه برای برطرف کردن آب شرب آنجا ندیدند، باز هم عجیب نیست که دغدغه مجلس تازه تاسیس را در برطرف کردن مشکلات کارگران هفت تپه ندیدند، همچنین جای شگفتی نیست که اینها سفرهای نمایندگان به همراه رئیس‌مجلس به مناطق محروم خوزستان و سیستان و بلوچستان و جزیره قشم و رفتن قالیباف به میان مردم محله‌های محروم تهران و... ندیدند. حتی از این هم تعجب نمی‌کنیم که آنها سرعت دادن به لوایح ارسالی دولت را با نگاه منافع ملی برای رفع مشکلات مردم و تصویب طرح‌هایی به منظور جبران بخشی از خسارات وارد آمده به خانواده‌ها بر اثر ویروس کرونا و همچنین توجه و دقت این مجلس بر لایحه بودجه ارسالی دولت به منظور جلوگیری از تکرار تورم‌های افشارگسیخته امسال نمی‌بینند. دلیل تعجب نکردن هم این است که متاسفانه سیاق اصلاح‌طلبان در تخریب رقیب با تمسک به بی‌اخلاقی امری مرسوم است.

مغلطه مدعیان اصلاحات درباره برجام
قاسم محبعلی، دیپلمات سابق در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «به نظر نمي‌رسد بازگشت آمريکا به برجام دفعتا صورت بگيرد؛ بلکه از قبل هم قابل پيش‌بيني بود که اين بازگشت موکول خواهد شد به اينکه از طريق ديپلماسي، مذاکراتي صورت بگيرد و دو طرف ايران و آمريکا، اقداماتي را که پيش‌تر انجام داده‌اند درارتباط با کاهش تعهدات و خروج از برجام، يا در زمان تعريف‌شده يا به‌تدريج برگردانند و بعد از اين مرحله آمريکا به برجام بازگشته باشد و ايران هم به نقطه‌اي رسيده باشد که تعهدات خود را انجام داده باشد».
این فعال مدعی اصلاحات در ادامه نوشت:«اين انتظار که آمريکا به يکباره به برجام بازگردد و تحريم‌ها برداشته شود و بعد ايران تعهدات خود را انجام دهد مثل قضيه مرغ و تخم‌مرغ است».
دولت روحانی در پاییز سال 94 تمامی تعهدات خود ذیل برجام را یکطرفه و شتابزده انجام داد. در ادامه قرار بود که اعضای 1+5 و از جمله آمریکا در دی 94 تعهدات خود را اجرا کنند. دولتمردان بر همین اساس تاکید کردند که در دی ماه 94 تمامی تحریم‌ها یکباره لغو خواهد شد و نه تعلیق.
اما آمریکا از اولین روز اجرای توافق در دولت اوباما و سپس در دولت ترامپ به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرد. آمریکا نه تنها تحریم‌ها را لغو نکرد بلکه دامنه آن را گسترده‌تر کرد.
آمریکا در ادامه بدون هیچ هزینه‌ای از توافق خارج شد. حالا نویسنده یادداشت روزنامه آرمان با مغلطه درباره برجام مدعی شده است که «اين انتظار که آمريکا به يکباره به برجام بازگردد و تحريم‌ها برداشته شود و بعد ايران تعهدات خود را انجام دهد مثل قضيه مرغ و تخم‌مرغ است».
مسئله ایران، اکنون این نیست که آیا آمریکا به برجام باز می‌گردد یا بازنمی‌گردد. مسئله این است که آمریکا باید ابتدا تمامی تحریم‌های ایران را لغو کرده و سپس ایران به تعهدات کامل خود در برجام بازگردد.

ارگان دولت: افزایش حجم صادرات ایران، بدون FATF
روزنامه دولتی ایران در شماره روز پنج‌شنبه از افزایش صادرات نفتی و غیر نفتی کشور در برخی از بازارها خبر داد و تیتر زد: «موتور صادرات ایران روشن شد»
در این گزارش آمده است: «این هفته از نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت خبر آمد که صادرات نفتی و غیرنفتی کشور روند رو به افزایشی را در پیش گرفته اما آمار و ارقام دقیقی در این خصوص ارائه نشد. حالا گزارش‌هایی از صادرات نفتی و غیرنفتی به گوش می‌رسد که این افزایش را در آیینه ارقام به نمایش می‌گذارد. برخی از این گزارش‌ها داخلی هستند و برخی نیز بین‌المللی و به زبان بازارهای جهانی. اما خلاصه این است که با وجود فشارهای تحریمی، درآمد ارزی کشور رو به افزایش و بهبود است و این مسئله خود را بزودی در شاخص‌های اقتصادی نیز نشان می‌دهد. اکنون با توجه به چشم‌انداز مثبت شکل گرفته در اقتصاد، انتظار می‌رود که نه تنها تورم و نرخ ارز در ماه‌های آینده کاهشی باشد بلکه رونق مجددا به بخش تولید بازگردد و اقتصاد کشور دوباره جان بگیرد. هرچند که کارشناسان نسبت به موانع موجود از جمله مسائل مربوط به اف‌ای تی اف هشدارهایی می‌دهند و نیاز است که مسئولان در جهت هموار کردن مسیر تجارت بین‌المللی گام‌هایی بردارند.»

ایران نوشت: «تازه‌ترین آمارها از آن حکایت دارد که با وجود اعمال محدودیت‌های کرونایی در روابط کشورها و همچنین فشارهای حداکثری تحریم‌های آمریکا، حجم تجارت خارجی ایران با کشورهای جهان در ۱۰ ماهه ۹۹ به بیش از ۱۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۵۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.»
در ادامه این گزارش، روزنامه ایران عبارت «افزایش صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌ها» را به عنوان میان‌تیتر انتخاب کرده و ذیل آن نوشته است: «همان طور که وزیر نفت در روزهای اخیر از افزایش شدید صادرات نفت ایران خبر داد، منابع خارجی نیز این مسئله را عنوان می‌کنند. به طوری که به اذعان سه شرکت رهیابی‌کننده محموله‌های نفتی ایران، صادرات نفت کشورمان با وجود تحریم‌ها، پس از افزایش در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی، در ماه ژانویه ۲۰۲۱ در حال افزایش است. به گزارش رویترز، بر اساس برآورد سه شرکت، صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌ها، پس از افزایش در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی، در ماه ژانویه ۲۰۲۱ در حال افزایش است.»
گفتنی است، اصلاح‌طلبان ادعا می‌کنند که در صورت عدم تصویب لوایح مرتبط با FATF تجارت خارجی قفل می‌شود اما در شرایطی که ایران در لیست کذایی FATF قرار دارد و لوایح سی اف تی و پالرمو هم تصویب نشده است، به اذعان ارگان دولت صادرات نفتی و غیر نفتی کشور افزایش یافته است.

از این رو، همکاری با FATF است که موجب خودتحریمی، اعمال تحریم‌های بیشتر و در نتیجه مضیقه‌های مالی گسترده‌تر می‌شود اما عدم همکاری با کارگروه ویژه اقدام مالی، سبب گشایش در تجارت خارجی است.

باید یادآور شد که مارشال بیلینگزلی، دستیار بخش تامین مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا و رئیس‌سابق‌FATF، در جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به سؤال نماینده کنگره آمریکا با این عنوان که ما چگونه باید فشارها بر حکومت و نهادهای مالی ایران را حفظ کنیم و اطمینان حاصل کنیم که آنها نتوانند شکاف‌هایی برای دور زدن تحریم ایجاد کنند؟ گفته بود: باید مصرانه از آنها بخواهیم قوانین مقابله با تامین مالی تروریسم و پولشویی لوایح مرتبط با FATF را در ایران تصویب کنند!

خوان زاراته، معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز گفته بود: برای قراردادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است.

کار گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اسفند 97 با انتشار گزارشی صراحتاً اعلام کرد که اجرای مؤثر تحریم‌های مالی هدفمند و شناسایی مسیرهای ایران برای دور زدن تحریم را ذیل رسالت مقابله با ‌اشاعه تسلیحات کشتار جمعی خود تعریف کرده و با جدیت تمام در پی اجرای آن است.

غبارآلود کردن فضا برای پنهان کردن دلایل اصلی
روزنامه سازندگی در یادداشتی به قلم محمد عطریانفر عضو حزب کارگزاران به اظهارات اخیر روحانی و عصبانیت وی از قوه قضائیه در احضار وزیر ارتباطات پرداخت و نوشت: «در چند روز گذشته، جدال بر سر فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی به حدی بغرنج شده که رویارویی دو قوه مجریه و قضائیه را به دنبال داشته است.»
در این مطلب آمده است: «من به رئیس‌جمهوری حق می‌دهم که به دلیل این بی‌توجهی‌ها و برخی کم سلیقگی‌ها در نهاد قضایی کشور فریادش بلند باشد و دغدغه‌مندانه اعتراض کند.»
لازم به یادآوری است که به زعم کارشناسان، احضار وزیر ارتباطات به دادسرا دلیل اصلی اعتراضات وحدت شکن روحانی نبوده است چه آنکه طی روزهای گذشته، بر اساس اعلام سخنگوی قوه قضائیه، «مهدی جهانگیری» برادر معاون اول رئیس‌جمهور به جرم «قاچاق حرفه‌ای ارز» محکوم شد. همچنین «پوری‌حسینی» رئیس‌پیشین سازمان خصوصی‌‌سازی و از اعضای ارشد ستادهای انتخاباتی روحانی به ۱۵ سال حبس محکوم شده است. حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور نیز پیش از این به جرم فساد اقتصادی به ۵ سال حبس و جریمه نقدی محکوم شد. همچنین علی اصغر پیوندی، رئیس‌سابق سازمان هلال احمر و از نزدیکان روحانی چندی پیش به اتهام اختلاس و تصرف غیرقانونی در اموال هلال‌ احمر به ۱۲ سال حبس تعزیری، رد مال و پرداخت حدود ۱۴۰ هزار یورو و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴