تاریخ انتشارسه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸
کد مطلب : ۴۴۷۵۱۹
محمد جواد ظریف در ادامه مصاحبه‌های تفصیلی با رسانه‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت که این روزها مستمرا از وی در حال انتشار است، با روزنامه اطلاعات به گفت‌وگو نشسته است.
۰
plusresetminus
روزنامه حامی دولت: سردار سلیمانی از ظریف الهام می‌گرفت!

به گزارش بلاغ، درابتدای این گفت‌و‌گو  سید محمود دعایی که پیشتر در مراسم تجلیل از ظریف بر دستان وی نیز بوسه زده بود‌، طی اظهاراتی عجیب و بی‌پایه خطاب به وزیر امور خارجه گفته است :« سردار سلیمانی یکی از هوشمندترین و فهیم‌ترین سردارانی بود که شما را درک می‌کرد و به شما عشق می‌ورزید و علاقه داشت و از راهنمایی‌های شما الهام و بهره می‌گرفت...در تاریخ روابط خارجی که در این کشور شکل گرفته و عناصری به عنوان رابط خارجی مسئولیت‌هایی پذیرفته‌اند، نظیر شما را ما نداشتیم»

متاسفانه کارنامه آقای ظریف در وزارت امور خارجه به هیچ عنوان قابل دفاع نیست. به همین منظور فعالین اصلاح‌طلب و حامی دولت در پی آن هستند تا با مشابهت ‌سازی ظریف با سردار شهید سلیمانی، نقاط ضعف جدی کارنامه وی را بپوشانند.

یکی از نقاط ضعف جدی ظریف در قریب به ۸ سال اخیر این بود که وزارت «امور خارجه» را به وزارت «امور برجام» تقلیل داد. اقدامی که خسارت‌های فراوانی در پی داشت. وزیر خارجه‌ای که روزی از وی در همین رسانه‌های همسو قهرمان دیپلماسی یاد می‌کردند این روزها که تشت رسوایی برجام به عنوان توافقی نامتوازن‌، یک طرفه و خسارت بار به زمین افتاده و اثرات آن بر اقتصاد و معیشت مردم محرز گشته‌، با بر باد رفتن تمام سرمایه‌گذاری‌ها بر روی برجام و عادی‌‌سازی روابط ایران- آمریکا (و حتی اتحادیه اروپا) به این نتیجه رسیده است که وی رفته رفته ضعیف‌ترین و شکست خورده‌ترین وزیر خارجه ایران پس از انقلاب شده است؛ علاوه‌بر این، حفظ عزت و اقتدار، یکی از فاکتورهای اساسی در سیاست خارجی است، اما متاسفانه آقای ظریف نتوانست در این خصوص کارنامه قابل قبولی ارائه کند.

مغلطه مدعیان اصلاحات برای بزک لوایح خسارت‌بار FATF
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«نفس اقدام مقام معظم رهبري مبني‌بر اينکه دوباره موضوع FATF بررسي شود خود بيانگر اهميت آن است و اينکه نمي‌توان آن را نديد گرفت و به مسکوت ماندن آن ادامه داد. به نظر مي‌رسد که همه نظام نيز به اين موضوع آگاه هستند که در واقعيت مزاياي FATF به مراتب بيشتر از معايب آن خواهد بود، مگر اينکه نيت‌ها و خواست‌هايي ديگر در ميان باشد».
این روزنامه زنجیره‌ای با برداشت غلط از چرایی نظر رهبر معظم انقلاب درباره بررسی مجدد FATF در مجمع، آشکارا مغلطه کرده است.

مقام معظم رهبری صرفا به واسطه درخواست رئیس‌جمهور، با ادامه بررسی موضوع FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کرده‌اند و این به هیچ عنوان به معنی موافقت با لوایح مرتبط با FATF نیست.

نسبت مدیریتی ولی‌فقیه با دستگاه‌های حاکمیتی- که همه، مشروعیت خود را از ولایت دارند- یک مدیریت کلان ارزشی است. به این معنی که هر مسئول و نهاد و دستگاهی در نظام جمهوری اسلامی شرعا و قانونا موظف است سیاست‌های کلی ترسیم شده از سوی ولی‌فقیه را در جهت‌گیری، رفتار، موضع‌گیری و تصمیم‌گیری خود لحاظ کند.

در ماجرای FATF متاسفانه در رعایت مبانی و سیاست‌های کلی انقلاب اسلامی کوتاهی صورت گرفته بود که رهبر حکیم انقلاب در دیدار 30 خرداد 97 با رئیس، نمایندگان و جمعی از کارکنان مجلس شورای اسلامی به آن‌اشاره کرده و پیرامون نوع مواجهه مجلس با کنوانسیون‌های بین‌المللی فرمودند:«این معاهدات ابتدا در اتاق‌های فکر قدرت‌های بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها پخت و پز می‌شود و سپس با پیوستن دولت‌های همسو یا دنباله‌رو یا مرعوب، شکلِ به ظاهر بین‌المللی می‌گیرد به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آنها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند که مثلاً ۱۵۰ کشور پذیرفته‌اند شما چطور آن را رد می‌کنید؟».

رهبر انقلاب همچنین در تبیین راه صحیح برخورد با این گونه کنوانسیون‌ها افزودند: «همان‌گونه که درباره «برخی کنوانسیون‌های بین‌المللیِ اخیراً مطرح شده در مجلس» گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند». ایشان افزودند:«البته ممکن است برخی مفاد معاهدات بین‌المللی خوب باشد اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد به کنوانسیون‌هایی بپیوندیم که از عمق اهداف آنها آگاه نیستیم یا می‌دانیم که مشکلاتی دارند».

حرف روحانی درباره دلار 15 هزار تومانی بی‌پایه و غیر‌علمی است
روزنامه ابتکار در مطلبی به نقل از کارشناس مسائل اقتصادی نوشت: کاهش نرخ ارز با دستور و به هر قیمتی می‌تواند تبعات منفی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

ابتکار با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور درخصوص کاهش نرخ دلار تا محدوده 15 هزار تومان نوشت: صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهوری درخصوص دلار 15 هزار تومانی حرفی بی‌پایه‌واساس و غیر علمی است. نرخ ارز را مسئولان نمی‌توانند مشخص کنند، اقتصاد می‌گوید نرخ ارز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، یعنی برای کاهش باید عرضه آن‌قدر زیاد باشد که بر تقاضا پیشی بگیرد در آن شرایط قیمت‌ها پایین خواهد آمد. در مجموع صحبت کاهش نرخ ارز برای سال آتی منطقی و علمی نیست و نرخ ارز تابع شرایط اقتصادی است نه حرف مسئولان.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه به تبعات منفی کاهش به یک‌باره نرخ ارز اشاره کرد گفت: اینکه نرخ ارز را بی‌حساب‌وکتاب و با هر قیمتی پایین بیاورند قطعاً چالش‌هایی برای بخش‌های مختلف اقتصاد به وجود خواهد آمد.... توصیه می‌شود مسئولان به جای اینکه دستور به کاهش و یا افزایش قیمت در هر بازاری بدهند به دنبال راهی برای سامان دادن اقتصاد کشور باشند.

افزایش فروش نفت ایران با وجود قرار گرفتن در لیست کذایی FATF
روزنامه دولتی ایران دیروز طی یادداشتی نوشت: «یک سؤال جدی و کلیدی وجود دارد و آن، این است که چرا برخی‌ها با پیوستن ایران به اف‌ای تی اف مخالف هستند؟ علت نگرانی‌ها چیست؟ مگر ایران فعالیت مالی غیرقانونی دارد که با پیوستن به اف‌ای تی اف مشکل دارد؟ ایران باید به اف‌ای تی اف بپیوندد تا بتوان همکاری مالی با کشورهای مختلف داشت در غیر این صورت با برداشته شدن تمام تحریم‌ها مشکلات تجار و تولیدکنندگان به قوت خود باقی خواهد ماند. از این رو به عنوان کارشناس اقتصادی می‌خواهم که بر سر راه تصویب لوایح اف‌ای تی اف مانع تراشی صورت نگیرد تا جریان اقتصادی عادی شود و دیگر تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی برای هر گونه خرید و فروش مجبور به پرداخت هزینه‌های مضاعف نباشند. نکته دیگری که می‌تواند ایران را از چالش‌های موجود دور کند، همکاری و تعامل دو سویه و چند سویه با اولویت به کشورهای همسایه و سایر کشورها است.»

برخلاف ادعاهای فوق، همکاری با FATF موجب خودتحریمی، اعمال تحریم‌های بیشتر و در نتیجه مضیقه‌های مالی گسترده‌تر شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ارائه اطلاعات صرافی‌هایی که ما با آنها کار می‌کردیم به برخی کشورها، گفته بود: «برخی مسئولان بر طبق تعهدات ایران در FATF لیست صرافی‌هایی را که به نوعی تحریم‌ها را دور می‌زدند، به واحد اطلاعات مالی طرف‌های خارجی دادند که این امر منجر به شناسایی این صرافی‌‌ها و ایجاد مشکلاتی شد و آن صرافی‌ها بسته شدند و این خدمتی بود که از ناحیه وزارت اقتصاد و نظام بانکی به آنها شد.»

علاوه‌بر لو رفتن اطلاعات صرافی‌ها به واسطه عمل به دستورالعمل‌های FATF، برخی بانک‌های داخلی در راستای عمل به دستورالعمل‌های FATF، کلیه شعب خود را از همکاری مالی با برخی ارگان‌های داخلی که در تحریم دشمنان ملت بودند، منع کردند.

در مقابل، در حالی که حدود 10 ماه از قرار گرفتن ایران در لیست کذایی FATF می‌گذرد، طبق آمارهای مربوط به رویترز و بلومبرگ، فروش نفت ایران در سال جاری افزایش یافته و به یک و نیم میلیون بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که سال گذشته، ایران زیر 300 هزار بشکه نفت می‌فروخت.

اوصاف فوق نشان می‌دهد، همکاری با FATF موجب افشای اطلاعات مالی و دقیق‌تر شدن تحریم‌هاست اما عدم همکاری با کارگروه ویژه اقدام مالی، سبب گشایش در تجارت خارجی است.

باید یادآور شد که مارشال بیلینگزلی، دستیار بخش تامین مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا و رئیس‌سابق‌FATF، در جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به سؤال نماینده کنگره آمریکا با این عنوان که ما چگونه باید فشارها بر حکومت و نهادهای مالی ایران را حفظ کنیم و اطمینان حاصل کنیم که آنها نتوانند شکاف‌هایی برای دور زدن تحریم ایجاد کنند؟ گفته بود: باید مصرانه از آنها بخواهیم قوانین مقابله با تامین مالی تروریسم و پولشویی لوایح مرتبط با FATF را در ایران تصویب کنند!

برای پذیرش FATF استدلال منطقی ندارند به تحریف رو می‌آورند!
روزنامه شرق در گزارش تیتر یک خود در شماره دیروز نوشته بود: «مخالفان پیوستن ایران به لوایح FATF که تاکنون جز اطمینان‌نداشتن به دنیا دلیل قانع‌کننده دیگری برای مخالفت خود بیان نکرده‌اند[!!]... سؤالات تکراری درباره اثرات اجرای این لوایح در کشور و پاسخ‌های مکرر دولت به این سؤالات مردم را خسته کرده است. اینکه لایحه‌ای در دولت اصولگرای محمود احمدی‌نژاد بدون جار و جنجال تصویب می‌شود؛ اما در دولت روحانی با وجود تصویب در مجلس و حتی تأیید شورای نگهبان در سه لایحه و اختلاف نظر در یک لایحه، کل ماجرای پیوستن به FATF به گرهی کور تبدیل می‌شود، مطمئنا دیگر برای مردم معنای دفاع از منافع ملی را ندارد؛ آن‌هم مردمی که غم نان دارند.»

در روتیتر این نوشتار عنوان شده «احمد توکلی: FATF اگر به معیشت مردم کمک کند، من به آن رأی می‌دهم» و بنا بر آن روزنامه شرق تیتر این گزارش را با هدف تاثیرگذاری بر مخالفان این چنین آورده است: «مواضع مخالفان در حال تغییر است؟»

سپس این گزارش ادامه داده است: «در همین راستا احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص، پیوستن به لوایح FATF را مثبت نمی‌داند و تأکید دارد مخالف پیوستن به FATF هستم؛ مگر اینکه ثابت شود برای کشور فایده دارد. او گفته است: بنده مخالفم؛ مگر اینکه به من ثابت شود که این پیوستن برای کشور فایده دارد. اگر چنین باشد، نظرم عوض می‌شود؛ یعنی اگر دلایلی بیاورند که پیوستن به آن برای بهبود وضعیت مردم فایده دارد، من نظرم عوض می‌شود... در شرایطی که داخل ضعیف باشد، تأثیر تحریم‌ها زیاد می‌شود. این دولت هم کاری را که باید بکند، نمی‌کند...»

سپس در ادامه صحبت‌های احمد توکلی شرق آورده است: «[اما] سؤال این است که آیا پیوستن به FATF، این راه است یا خیر؟ اگر تصویب FATF باعث رفع تحریم‌ها شود، برای رأی‌آوردن آن تبلیغ هم می‌کنم؛ اما تجربه بنده این است که این پیوستن، وضعیت ما را بدتر می‌کند. علت این است که ما با کسانی سروکار داریم که هیچ شناختی روی آنها نیست.»

نخست اینکه بارها در‌باره مواردی که طیف موسوم به اصلاح‌طلب مطرح کرده‌اند بارها پاسخ‌های مبسوطی داده شده اما این جماعت دنبال کشف حقیقت نیستند و به منظوری خاص به تکرار آنها می‌پردازند. ماجرای تصویب FATF در دولت قبل هم از آن دست موضوعات است. به صورت خلاصه می‌توان گفت که در آن زمان FATF خواستار پیوستن ایران به این نهاد نبود و تنها درخواست تصویب قوانین را داشت که این کار را در این دوره نیز ایران انجام داد.

نکته دوم اینکه طیف موسوم به اصلاح‌طلب مدعی هستند مخالفان FATF مواضع حزبی و جناحی دارند. این در حالی است که مخالفان در مطالبی به تفصیل دلایل مستدل و استدلال‌های منطقی خود را بیان کرده‌اند. اینکه اصلاح‌طلبان برای آن موضوعات مطروحه پاسخی ندارند باعث می‌شود به چنین کارهایی از قبیل «تحریف» دست بزنند چنانکه در مطلب شرق دیدید توکلی گفته اگر FATF به نفع مردم بود رای موافق می‌دادم اما می‌دانم که این گونه نیست اما تیتر و روتیتر شرق را دوباره بخوانید که نوشته «مواضع مخالفان FATF در حال تغییر است؟»

نکته سوم اینکه اگر اصلاح‌طلبان در موافقت با FATF دلایلی داشتند هیچ گاه به کار غیراخلاقی تحریف روی نمی‌آوردند. اما از همه مهم‌تر این است که جماعت اصلاح‌طلب و حامیان FATF (بزک کنندگان برجام) باید بگویند با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا پیوستن ایران به FATF چه مشکلی را حل می‌کند؟
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷