تاریخ انتشارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۷۴۲۹
پیچیده‌سازی تصمیم‌ها در مهار بزرگ‌ترین و فراگیرترین بیماری سده‌های اخیر و برخورد کجدار مریض با آن، موجب شد تا مردم کشورمان یک‌سالگی زیست با این بیماری پرتلفات را تلخکامانه پشت سر بگذارند و با موج سوم و چهارم این ابتلا، دومین سال کرونایی را آغاز کنند.
۰
plusresetminus
سلامت جامعه در ضیافت تعارفات دل‌ربایانه دولت/کرونا خوشوقت از اختلاف‌نظرهای ستاد مرکزی مبارزه با کووید۱۹
به گزارش بلاغ، پس از یکسال کرونایی و تحمل از دست دادن عزیزان و در سوگ نزدیکان نشستن، ایرانیان با همه صبر و مقاومت همچنان شاهد قرمزی استان‌هایی از کشور می‌باشند که نگرانی تشدید و گسترش این بیماری را در کنار تصمیم‌های ناقص مسئولان دارند.
منطق مردم کاملا عقلایی بود که بجای پرداخت هزینه کلان از بیت‌المال برای مداوای بیماران کرونایی، که باید نیز انجام بپذیرد، اما بموازات آن و حتی پراهمیت‌تر از آن، نباید اجازه بیمار و گرفتارشدن به این ویروس را دولت بدهد و این امکان پذیر نیست مگر با اعمال محدودیت و ممنوعیت تردد و جابجایی‌ها.

استان مازندران بیش از همه استان‌های کشور درگیر کرونا و شرایط شکننده و وضعیت قرمز بوده و هست و همه گرفتاری مردم مازندران در اثر سوءمدیریت در اتخاذ تصمیم‌های نامناسب و دردسرزا می‌باشد.

شترسواری دولا دولا نمی‌شود
مکرر مردم و دلسوزان مازندران از استاندار و رئیس جمهور خواستند تا قبل از تعطیلات چندروزه، سفر به این استان و ورود مسافران به مازندران را ممنوع اعلام کنند تا مردم این استان پس از هر تعطیلات، شاهد رشد آمار مبتلایان به کووید ۱۹ نباشند اما کو گوش شنوا و دل سوزان؟!.

بسیاری از مردم معتقدند که اگر مسئولان ستاد مرکزی مبارزه با کرونا با هم اتفاق نظر مبتنی بر لحاظ مسائل فنی داشته باشند و بموقع تصمیمات منطقی را اتخاذ و آنها را بمورد اجرا می‌گذاشتند، طول عمر این ویروس در کشورمان کوتاه و کرونا در این سرزمین مهار می‌شد.

اتخاذ تصمیمات سئوال برانگیز و آزاد گذاردن سفر در هنگامه اوج‌گیری کرونا و از آن سوی، التماس وزیر بهداشت و کادر درمانی از مردم برای عدم خروج از منزل و رجوع اضطراری به خارج خانه، مردم را دچار دوگانگی رفتار و سپس ساده انگاری در مورد این ویروس کرد. مردم حتی از طریق رسانه‌های مختلف و از جمله رسانه ملی، اعتراض خود را به گوش مسئولان سیاسی کشور بویژه رئیس جمهور رساندند که چرا ممنوعیت سفر و قرنطینه استان‌ها را اعلام نمی‌کنند و بجای جلوگیری از علت، به معلول می‌پردازند!.
 
برخی از مسئولان در مقابله با کرونا جدی نیستند
غلامعلی رجبی، خود را کاسب بازار معرفی کرد، با گلایه از مسئولان در عدم تصمیم قاطع ممنوعیت سفر می‌گوید: وقتی در شرائط ویژه که مدارس تعطیل است و ادارات هم با ظرفیت یک‌سوم و یا نصف نیروی انسانی خود کار می‌کنند، طبیعی است که اغلب خانواده‌ها در شهرهای بزرگ از این فرصت استفاده کرده و به سفر بروند‌. حال کاری به ضرورت سفرشان نداریم، اما همین افزایش ترددها موجب انتقال بیماری می‌شود. حال  مسئولان بجای اینکه ابتداء جلوی افزایش ترددها را با هر تصمیم مرتبط بگیرند، تلاش می‌کنند ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها را افزایش دهند. بعبارتی واقعاً دولت شیپور را از سر گشادش می‌زند.

وی برخورد کنونی یک بام و دو هوا را عامل طولانی شدن دوام ویروس کرونا دانست و گفت: با روش کنونی که تمرکز بیشتر دولت روی واردکردن واکسن است و به خشکاندن ریشه همه‌گیری این ویروس چندان نمی‌پردازد، باید سال‌ها شاهد حضور زیان‌بار کرونا و صرف هزینه‌های هنگفت نجومی برای درمان آن، نه پیشگیری، باشیم.
 
درونی‌سازی مقابله با کرونا در میان مردم
شهربانو غنی زاده، دانشجوی سال چهارم پزشکی، لزوم فرهنگ سازی عمومی برای مراقبت از خود و جامعه را ضرورتی انکارناپذیر ذکر می‌کند و می‌گوید: مردم با رسیدن به سطح مطلوبی از خودآگاهی‌های بهداشتی، باید از خود مراقبت کنند تا رعایت موازین بهداشتی بخصوص در موارد اپیدمیک همچون کرونا، مشکل بصورت فراگیر تبدیل به بحران نشود. در حال حاضر باید پذیرفت که بخشی از معضل گسترش کرونا به فقدان آگاهی کافی و عدم رعایت برخی از مردم برمی‌گردد، ضمن آنکه نباید از نقش موثر دولت در این زمینه غفلت کرد که هم در اتخاذ تصمیم‌های درست و بموقع و هم در اجرای برنامه‌ها به عنوان ناظر دچار ضعف‌های فراوانی است.

وی عدم مهندسی استان‌ها در ابتلائ به کرونا از سوی دولت را یکی از مشکلات کنونی کشورمان دانست و گفت: دولت در ستاد مرکزی کرونا باید تحلیل درستی از ابتلاء به کرونا در استان‌عا داشته باشد تا بتواند بموقع محدودیت‌ها و ممنوعیت سفر به این استان‌ها را اعلام کند و به استان‌ها این اختیار را بدهد تا بمجرد مشاهده علائم گسترش ویروس، اقدام به اعمال محدودیت و یا ممنوعیت سفر به آن استان کنند.

شرائط ویژه مازندران پای وزیر بهداشت را به این استان کشاند 
نمکی وزیر بهداشت در سفر به مازندران بمنظور بررسی وضعیت مقابله با کرونا  در این استان، در باره علت تداوم روند افزایشی شیوع کرونا در مازندران اظهار کرد: اگر چه مازندران سرمایه جنگل‌های هیرکانی، گردشگری و توریست داخلی، دریا و مردمان بسیار صمیمی، سرمایه‌های اجتماعی و ملی را دارد، اما اداره این استان گسترده کار دشواری است. مازندران با سایر استان‌ها کاملاً تفاوت دارد و طبیعی است که مقابله با کرونا هم در این استان با سایر استان‌ها فرق داشته باشد.

وزیر بهداشت یکی از برنامه های قابل ستایش اجرا شده در مازندران برای مقابله با شیوع کرونا را کنترل موج سوم این بیماری دانست و افزود : اگر خیز بیماری در دوره‌های قبلی در استان کنترل شده و در موج سوم هم با تاخیر به پیک رسیده ، ناشی از تلاش مضاعف بوده است.

نمکی با اذغان به سخت بودن تحمل شرایط افزایشی شیوع کرونا در مازندران در حالی که سایر نقاط کشور پیک سوم را پشت سر گذاشته اند ، بر آمادگی کامل وزارت بهداشت برای برون رفت استان از این شرایط و رسیدن به مرحله بعد از پیک سوم تاکید کرد.

وزیر بهداشت یکی از اقدامات کمک کننده در این زمینه را افزایش انجام تست و بیماریابی پیش از تشکیل زنجیره انتقال دانست و تاکید کرد : طرح شهید سلیمانی باید خانه به خانه برای ریشه کن کردن ویروس افزایش یابد و تعداد تست‌ها ارتقا یابد.

وی بر ضرورت فعال ماندن مراکز سرپایی و ۱۶ ساعته در استان تاکید کرد و افزود : مراکز ما باید به نمونه گیری مجهز باشند و توجه خاصی به روستاها صورت گیرد چون اگر روستاها کنترل نشوند ما در آینده گرفتاری خاصی در روستاهای مازندران خواهیم داشت.

نمکی شناسایی جمعیت در معرض خطر و آسیب پذیر روستایی را مهم دانست و خواستار اجرای جدی قرنطینه معکوس برای این افراد شد .

وزیر بهداشت همچنین بر ضرورت اطلاع رسانی و آموزش برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد و گفت که محدودیت‌های کرونایی مصوب ستاد ملی و استانی هم باید با جدیت به اجرا گذاشته شود تا هر چه زودتر مازندران از پیک سوم عبور کند.

پروتکل بهداشتی بهتر از واکسن 
وزیر بهداشت بهترین راه مقابله با کرونا را رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله زدن ماسک و فاصله فیزیکی برشمرد و گفت : با وجود این که واکسن می‌تواند نقطه اطمینانی برای ما برای جلوگیری از ویروس کرونا باشد، ولی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی بهتر از تزریق واکسن می تواند از شیوع ویروس جلوگیری کند.

وی افزود : باید با اطلاع رسانی و برخی محدودیت‌ها از ورود روستاییان به مناطق آلوده شهری به خصوص سالمندان جلوگیری شود و این کار با تامین نیازمندی‌های روستاییان قابل اجراست و در این ارتباط استان مازندران که روستاها نزدیک به شهر زیادتری دارد، باید همانند گذشته پیگیری شود.

وی اضافه کرد : محدودیت‌ها برای جلوگیری از افزایش مرگ و میر به خصوص سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای باید اجرایی شود.

وزیر بهداشت گفت : براساس آمار تاکنون حدود ۸۵ درصد از مرگ و میر کرونایی در کشور مربوط به افراد بالای ۶۵ سال و بیماران زمینه ای بود و مابقی مربوط به افراد فاقد بیماری زمینه ای است و باید با افزایش سطح پروتکل ها و فاصله گذاری فیزیکی از ابتلا به ویروس جلوگیری کنیم.

آمادگی فداکارانه کادر پزشکی مازندران در مقابله با کرونا
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز از اجرایی شدن طرح شهید سلیمانی به عنوان نقطه قوت در مقابله با کرونا یاد کرد و گفت: با توجه به قرارگیری استان در پیک موج سوم ویروس کرونا و اجرایی شدن طرح شهید سلیمانی تست کرونا در این استان نسبت به گذشته افزایش چشمگیری یافت به طوری که هم اکنون روزانه بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ تست رَپید و ۲۳۰ تست "پی سی آر" در افراد مشکوک به ویروس کرونا در استان گرفته می شود

وی در زمینه امکانات و آمادگی مجموعه پزشکی مازندران در مقابله با کرونا گفت: از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در استان تاکنون ۴۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات زیرساختی و حفاظتی بهداشتی و درمانی به مجموعه این دانشگاه اختصاص داد که با این اعتبار حدود ۷۷۴ تخت بیمارستانی به تخت های بیمارستان های دولتی استان مازندران افزودن شد.

سید عباس موسوی افزود: تا به امروز حدود ۶۰ میلیارد تومان از این اعتبار برای خرید تجهیزات حفاظتی و محافظت فردی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پذیرش بیماران کوویدی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران اختصاص یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: با شیوع ویروس کرونا ۲۰ دستگاه اکسیژن ساز و یکهزار کپسول ۲۰ لیتری نیز برای بیمارستان‌های این استان خریداری و در حال استفاده است. همچنین تاکنون برای تجهیز بیمارستان‌های دولتی به دستگاههای تصویر برداری سی تی اسکن اقدام‌های خوبی انجام شد و با دستور وزیر بهداشت بزودی تمام بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران دستگاه "به سی تی اسکن" مجهز خواهند شد.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی کمبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای بستری و درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ وجود ندارد و هم اکنون چهار هزار و ۳۰۰ تخت بیمارستانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای بستری بیماران کرونایی پیش‌بینی شده است. ضمن این که ۹ نقاهتگاه با بیش از ۱۲۷ تخت نیز برای بستری بیماران نیازمند پس از بهبود نسبی در استان پیش‌بینی شده است که می تواند کمک کار بیمارستان ها برای بستری بیماران کووید ۱۹ باشد.

مدت‌هاست مردم مازندران و بزرگان این استان برای کنترل روند روبه افزایش کرونا در این استان و خروج مازندران از شرائط قرمز، خواهان اعلام رسمی ممنوعیت سفر به این استان از سوی ستاد مقابله با کرونا شده بودند که بعضاً بدلیل عدم واکنش مناسب مسئولان، مردم شهرهای ورودی این استان خود اقدام به انسداد و عذرخواهی از مسافران و ممانعت ورودشان به استان می‌شدند تا اینکه سرانجام کمیته امنیتی و انتظامی ستاد مقابله با کرونا مازندران از روز سه‌شنبه ۲۳ دی اعلام کرد که محدودیت‌های تردد خودرویی در این استان را تشدید و قواعد جدید برای شناسایی ساکنان هر شهرستان را اعمال می‌کند.

محدودیت سفر به مازندران باید به ممنوعیت بدل شود
بر اساس مصوبه جدید کمیته امنیتی و انتظامی ستاد مقابله با کرونا مازندران که همسو با دستورالعمل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به تصویب رسیده بود، تمامی کارت‌های تردد قبلی به استثنای کارت تردد شبانه دارای هولوگرام، باطل و از درجه اعتبار ساقط می شود.

از آن پس تاحدی کنترل درون استانی برای ورود به شهرهای مازندران بویژه 10 شهر قرمز این استان اعمال می‌شود اما باید پذیرفت که این کنترل باید ضمن آنکه با دقت بیشتری انجام بپذیرد بلکه به‌طور قطع و یقین باید به راه‌های ورودی استان نیز تسری یابد؛ چراکه در حال حاضر بخش زیادی از ترافیک خودرویی داخل این استان را خودروهای خارج از استان تشکیل می‌دهد.

به گزارش بلاغ، تا نظام مدیریت ستاد مقابله با کرونای کشور و مازندران در فرآیند مقابله با این ویروس قاطعانه و متناسب با مصالح مردم در اعمال ممنوعیت مسافرت به استان مازندران تا رسیدن به شرائط عادی اقدام نکنند؛ وضعیت مازندران همچنان قرمز و پرتلفات باقی خواهد ماند و عادی‌انگاری شرائط قرمز در این استان، اگر گسترش یابد، باید به شدت نگران آن زمان بود و برای فرانرسیدن آن شرائط همگان بویژه ستاد مقابله با کرونای مازندران اقدام شایسته بعمل آورد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
علی اکبر بذرافشان
سلام
همه موارد بالا صحیح است اما ایا مشکل فعلی استان کروناست یا انفلونزای فوق حاد پرندگان هوایی. تلفات سنگین پرندگان هوایی گواه این ادعاست. وقتی فرماندار فریدونکنار مصوبات ستاد ملی کرونا را تحریف می کند و در ۲۷ دی ماه در جمع خبرنگاران از بازار پرندگان بعنوان منبع تامین پروتیین یاد می کند چه انتظار دیگری باید داشته باشیم،چرا همیشه مردم را مقصر می دانیم. گوشت پرندگان هوایی غذایی لاکچری برای برخی هاست نه منبع پروتیین مردم عادی. از همه مهمتر این بازار از دوسال پیش،فعالیتش ممنوع شده، چرا همچنان دایر است؟ پاسخ ساده است زد و بندها با صیادان و منافع شخصی مسول شهر از این بازار در تامین گوشت پرندگان هوایی برای مدیران ارشد استانی و بعضا ملی.رسالت رسانه بازگویی حقایق است و نه شرح رویداد. چه کسی باید پاسخگوی مرگ و میرهای شهرستان فریدونکنار ناشی از انفلونزای فوق حاد پرندگان و نه کرونا باشد. سپاس، موفق باشید.
«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷