کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی کوتاه به تفاوت سیاست خارجی بایدن با ترامپ

2 بهمن 1399 ساعت 0:34

با تأکید وزیر خارجه پیشنهادی رئیس‌جمهور جدید آمریکا به ادامه سیاست‌های سختگیرانه علیه چین، باقی ماندن سفارت رژیمِ آپارتایدِ صهیونیستی در قدس و همچنین، به رسمیت شناختن اپوزوسیون معروف ونزوئلایی به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا، مشخص شد که رویکردِ کلانِ سیاست خارجی دولت جدید نیز ادامه همان رویکرد«دونالد ترامپ» است.


به گزارش بلاغ، به‌طور قطع رفت و آمد رئیس‌جمهورهای آمریکا بر سیاست داخلی و خارجی این کشور تأثیرگذار است، اما این گونه نیست که این سیاست‌ها (به ویژه سیاست خارجی) یکسره تابعی محض از کنش‌های شخص رئیس‌جمهور آمریکا باشد.

چنان‌که «نوام چامسکی»، فیلسوف، زبان‌شناس و تحلیلگرِ سیاسیِ معروف آمریکایی، چند سال پیش تأکید کرده بود، جریانِ تصمیم‌‌سازی و تصمیم‌گیری در آمریکا، مثل زنجیری است که تنها یکی از حلقه‌های آن، شخص رئیس‌جمهور است، کارتل‌های نفتی، لابی‌های اسرائیلی و... دیگر حلقه‌های آن بوده و همه آنها بر سیاست‌های آمریکا تأثیر می‌گذارند و آنها را می‌سازند.

با توجه به نکات پیش ‌گفته، درک این مطلب که سیاست خارجی بایدن شباهت‌های خیلی زیادی با سیاست‌ خارجی ترامپ خواهد داشت، چندان دشوار نخواهد بود. چنان‌که «آنتونی بلینکن» گزینه پیشنهادی بایدن برای پست ریاست وزارت خارجه آمریکا، گفته است که از رویکرد سختگیرانه دولت ترامپ در مقابل چین، حمایت می‌کند.

جلسه تأیید ژنرال «لوید آستین»، گزینه انتخابی رئیس‌جمهور جدید آمریکا برای سرپرستی پنتاگون، ۱۹ ژانویه (29 دی) در کمیته نیروهای مسلح سنا برگزار شد. آستین در سخنان ابتدایی خود در جلسه سنا، اظهار داشت که حضور نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را بررسی می‌کند تا چالش‌های روسیه و چین برطرف شود و تأکید کرد که چین جدی‌ترین رقیب(آمریکا) است.

بلینکن همچنین، در جلسه سنا تصریح کرد که دولت بایدن قصد انتقال سفارت آمریکا از قدس به تل‌آویو را ندارد و تأیید کرد که آمریکا قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد. در جلسه سنا، سناتور «تد کروز» از ایالت تگزاس پرسید: «آیا موافقید که قدس پایتخت اسرائیل باشد و آیا آمریکا سفارت خود را در اورشلیم (قدس) حفظ می‌کند؟» بلینکن در پاسخ گفت: «بله‌، بله».

بلینکن گفت، دولت جدید آمریکا همچنین قصد دارد«خوان گوایدو» را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت بشناسد. او افزود، دولت بایدن از ابزار تحریم‌ها به عنوان وسیله‌ای برای کنار زدن «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا، استفاده خواهد کرد.

در مجموع، خبرهایی که از آمریکا گزارش می‌شود، نشان می‌دهد که سیاست خارجی بایدن ادامه سیاست خارجی ترامپ خواهد بود و در این میان، فقط برخی از تاکتیک‌ها تغییر خواهد کرد.


کد مطلب: 447394

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/447394/نگاهی-کوتاه-تفاوت-سیاست-خارجی-بایدن-ترامپ

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com