تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۶
کد مطلب : ۴۴۷۳۶۴
۰
plusresetminus
مظلوم‌نمایی با حمله به شورای نگهبان و صف طویل کاندیداهای اصلاح‌طلب!

به گزارش بلاغ، روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی به موضوع حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 پرداخت و نوشت: «واقعيت آن است كه در صورت تداوم شرايط انسدادي كنوني و تصويب قوانيني چون اصلاح قانون انتخابات رياست‌جمهوري، مشاركت مردم در انتخابات سيزدهمين دوره رياست‌جمهوري ايران پايين‌تر خواهد بود. امروز مسئله ما كانديداها نيست. امروز جداي از اين موضوع كه چه كس و كساني به عنوان نامزد در انتخابات رياست‌جمهوري حضور پيدا مي‌كنند، بايد تكليف‌مان با اقدامات صورت گرفته از سوي نهادهايي چون شوراي نگهبان و قيچي نظارت استصوابي مشخص شود. اين نهادها بايد بدانند كه با تداوم شرايط فعلي طرح شعار انتخابات با مشاركت حداكثري از اساس از معنا و مفهوم تهي خواهد شد و راهي جز باز كردن فضا نخواهد بود».

گفتنی است مدعیان اصلاحات با وجود اینکه اصلاح‌طلبان عملکرد بسیار ضعیفی را در چند سال گذشته از خود نشان دادند و وضعیت موجود کشور برآیند راهبرد مدیریتی آنان در کشور هستند اما با وقاحت هر چه تمام ‌تر از یک سو با مظلوم‌نمایی به شورای نگهبان حمله می‌کنند و از عدم تایید صلاحیت مدعیان اصلاحات سخن می‌گویند و از طرفی هنوز چند ماه مانده به انتخابات پیش از گروه‌های سیاسی دیگر صف کاندیداهای انتخاباتی چهره‌های این جریان تشکیل شده است و گزینه‌های مختلفی در رسانه‌های جریان اصلاحات به عنوان گزینه کاندیداتوری یاد می‌شود. اسامی که چندان هم غریب نیستند اما فصل مشترک کاندیداهای اصلاح‌طلب عملکرد آنان در ساختارهای مختلف مجلس و دولت و شورای شهر و... است.

مدعیان اصلاحات همچنان از «بایدن خیالی» سخن می‌گویند
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«بایدن هنوز مشخص نکرده با چه سياستي و تا چه ميزان قصد همکاري در برجام را دارد. هنوز مشخص نيست که تيم بايدن همچون ايران برجام را تفسير مي‌کند يا بار ديگر مسيري نزديک به مسير تيم ترامپ را در پيش مي‌گيرد. مشخصا مسير سخت است اما مي‌توان با ديپلماسي در اين عرصه بار ديگر موفق بود. مسيري که در آمريکا با موانع بسيار داخلي و خارجي توامان شده است. ابهامات به‌زودي يکي پس از ديگري رفع خواهد شد و چيزي که مشخص است بايد منتظر حرکت به سمت تنش‌زدايي باشيم».
این روزنامه زنجیره‌ای مدعی شده است که بایدن هنوز از سیاستگذاری خود درباره برجام سخن نگفته است. این ادعا در حالی است که جو بایدن و اعضای ارشد تیم وی صراحتا درخصوص سیاستگذاری خود درباره برجام اظهارنظر کرده‌اند.
جو بایدن در شهریور ۹۹ در یادداشتی در پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی ان ان، با عنوان «راه‌های هوشمندانه‌تری برای سختگیری علیه ایران وجود دارد» با اشاره به شکست سیاست ترامپ در رسیدن به توافقی بهتر از برجام با ایران، نوشت:«وقتی ترامپ ریاست جمهوری را به دست گرفت؛ وعده یک توافق بهتر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران را داد و متعهد شد که به تهران برای مهار رفتار تهاجمی اش در سراسر خاورمیانه فشار وارد می‌کند. مثل خیلی از وعده‌های رئیس‌جمهور ترامپ، مشخص شد که این وعده‌ها فقط شعارهای تو خالی است».

بایدن در ادامه نوشت:«من هیچ تردیدی درباره چالش‌ها و مشکلاتی که رژیم ایران بر منافع امنیتی آمریکا، دوستان و شرکای ما و بر مردم خودش تحمیل می‌کند، ندارم. اما همان گونه که راه ترامپ وجود دارد، همزمان راه هوشمندانه و حساب شده دیگری نیز برای سختگیری علیه ایران هست».
جو بایدن در یادداشت مذکور به صراحت اعلام می‌کند در پی توافقی جدید با ایران است «ما با متحدان‌مان برای تقویت و گسترش مفاد توافق هسته‌ای کار خواهیم کرد و همزمان به دیگر نگرانی‌ها نیز توجه خواهیم کرد. ما به تلاش‌ها برای عقب راندن ایران از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده که دوستان و شرکای ما را در منطقه تهدید می‌کند، ادامه خواهیم داد... ما همچنین به استفاده از تحریم‌های هدفمند علیه نقض حقوق بشر در ایران، حمایت این کشور از تروریسم و برنامه موشک‌های بالستیک ادامه خواهیم داد».

موضعگیری بایدن و اعضای اصلی تیم وی درباره برجام دقیقا تکرار موضعگیری ترامپ و پمپئو است. در حقیقت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در مسئله ایران و به طور خاص در برجام دارای وحدت استراتژیک بوده و فقط در تاکتیک‌های رسیدن به هدف دچار اختلاف نظر هستند.

تقبیح رفتار دوستانه ترامپ با سردمداران روسیه و کره‌شمالی!
رفتارهای دوگانه و متناقض طیف موسوم به اصلاح‌طلب گاهی بهترین نشانه برای نمایاندن عدم اصالت مواضع اصلاح‌طلبان است و نیز نکته دیگر که بسیار قابل تامل و از دیدگاه جامعه‌شناسی -فلسفه قابل بررسی است رویکرد این طیف به آمریکا و لیبرال دموکراسی حاکم بر آن است.
روزنامه شرق سرمقاله دیروز خود را به موضوع پایان دوره ترامپ اختصاص داد. دیگر اینکه نویسنده سرمقاله یک دیپلمات بازنشسته معرفی شده است.

در بخشی از این نوشتار می‌خوانیم: «از عجایب نظام‌های سیاسی در چند دهه اخیر است که در یک سو در منفورترین و پلشت‌ترین نظام سیاسی جهان و از دل سیستم نفرت‌انگیز و ضدانسانی آپارتاید «نلسون ماندلا» بیرون می‌آید که مظهر گذشت، مهر، شفقت و جمیع فضائل اخلاقی و انسانی است؛ مردی که با سلوک و سیره انسانی والا، جامعه سرشار از کینه و نفرت آفریقای جنوبی را به نماد «رواداری و مدارا» تبدیل کرد و در سوی دیگر از درون بزرگ‌ترین و قدرتمندترین دموکراسی جهان پدیده‌ای ظهور می‌کند که نماد کینه، انتقام‌گیری، نفرت‌پراکنی و در یک عبارت کوتاه «پوپولیسم، لمپنیسم و آنارشیسم» است.»
اگر نویسنده سرمقاله کمی وقت گذاشته بود و نقطه نظرات متفکرین خود آمریکا را تورقی می‌کرد می‌دید که پیش‌تر نیز این متفکرین (که از قضا مانند طیف اصلاح‌طلب کشورمان شیفته روتوش و نقاب آمریکا نیستند و به لایه‌های زیرین نظام، اقتصاد، جامعه، مدل حکومت داری و... توجه دارند) این سرنوشت را پیش‌بینی کرده بودند.

نکته تاسف برانگیز آن است که نویسنده (که دیپلمات بازنشسته معرفی شده) در مدح «اوبامای مودب»! قلم فرسایی کرده و در ادامه در تقبیح ترامپ نوشته: «ترامپ بدون هیچ واهمه‌ای در رفتار و گفتار تهاجمی و گستاخ است. به رهبران سیاسی جهان، افراد کابینه خود، روزنامه‌نگاران، اقلیت‌های قومی و مذهبی، اقشار آسیب‌پذیر و افراد به‌ حاشیه‌ رانده‌‌شده توهین می‌کند. آنها را مورد آزار کلامی یا تحقیر اجتماعی قرار می‌دهد. در اولین روزهای استقرار در کاخ سفید فرمان منع ورود اتباع هفت کشور مسلمان را امضا کرد که این امر با مخالفت بسیاری از نخبگان سیاسی کشور مواجه شد.»

نکته بسیار مهم این است که در این نوشتار نویسنده در ادامه نکات ضعف و ایرادهای ترامپ موردی را بیان می‌کند که بسیار قابل تامل است. در این نوشتار گفته شده که رفتار دوستانه ترامپ با دشمنان آمریکا از معایب اوست: «[ترامپ] با روسیه و رهبر آن پوتین و رهبر کره شمالی نرد عشق باخت و در مقابل با راه‌اندازی جنگ تعرفه‌ها پرتنش‌ترین روابط آمریکا- چین را رقم زد.»
آیا این موضوع یادآور انتقادها به تیم مذاکره‌کننده کشورمان و لبخندهای بیش از‌اندازه و رفتاری بدون جذبه که جرات و جسارت طرف مقابل را زیاد می‌کند، نیست؟

اما باید به این جماعت یادآور شد که اوبامای مهربان بیشترین دستور حملات پهپادی به غیرنظامیان در مناطق مختلف جهان و خاصه خاورمیانه را صادر کرد. اوبامای مهربان بود که عهدشکنی را در برجام آغاز کرد و... نویسنده این نوشتار گویای رخنه تفکری غیرواقع گرایانه و درکی معیوب و احساساتی از روابط بین‌الملل در وزارت خارجه است که نیاز مبرم به اصلاح آن داریم.

عصبانیت مدعیان اصلاحات از مجلس انقلابی
روزنامه اینترنتی همدلی در مطلبی نوشت: «مصوبات اخیر مجلس حاشیه‌های زیادی به دنبال داشته است و این در حالی است که اغلب تحلیل‌گران، فعالیت این مجلس را به دور از شعارهای اولیه ارزیابی کرده و معتقدند نمایندگان این مجلس به جای پرداختن به مشکلات اصلی جامعه، به سیاسی‌کاری و اقدامات نمایشی روی آورده‌اند. در این میان، بی‌توجهی به اقتصاد و معیشت در مجلس یازدهم و تجمیع نیروها برای فشار بر دولت، عملا مجلس را از وظیفه نظارتی خود دور کرده است و متاسفانه تاکنون طرحی که بتواند فضای تورم‌زده اقتصاد کشور را به نحو مطلوبی کنترل و سازماندهی کند، اجرایی نشده است.»
در ادامه این مطلب به نقل از غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران نوشت: «‌برخی مصوبات مجلس فعلی جنبه شعاری دارد» و « نمایندگان‌‌ می‌خواهند بگویند کاری انجام داده‌اند»
لازم به ذکر است که اصلاح‌طلبان 7 سال بر پست‌های دولتی چنبره زده و بی‌آنکه پاسخگویی عملکرد خود باشند درصدد هجمه و تضعیف مجلس انقلابی هستند که هنوز چند ماه از آغاز به کارش نگذشته است. علاوه‌بر آنکه مجلس انقلابی طی چند ماه گذشته اقدامات قابل توجهی را انجام داده که باعث عصبانیت مدعیان اصلاحات شده است.
همین روز گذشته نمایندگان مجلس در شکایت از رئیس‌جمهور مورد حمایت اصلاح‌طلبان، لیستی از قوانین مصوب مجلس را منتشر و اعلام کردند که رئیس‌جمهور از ابلاغ ۱۳ قانون استنکاف کرده است!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰