تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۳
کد مطلب : ۴۴۷۲۸۱
از ادعای 20 میلیارد دلاری تا نقش مهم تر تحریم ها در مبادلات خارجی در مناظره آخوندی و مصباحی مقدم درباره پیوستن به FATF
۰
plusresetminus
در مناظره مصباحی مقدم با آخوندی؛ در شرائط تحریم، FATF مشکل‌آفرین است
به گزارش بلاغ، عباس آخوندی عضو پیشین کابینه دولت دوازدهم و غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مناظره‌ای روبه روی هم نشستند و استدلال یکدیگر درباره FATF را به شکل کاملا صریح به چالش کشیدند.

مصباحی مقدم، مخالف پیوستن به FATF مدعی است که ایران در صورت الحاق به گروه اقدام مالی، کاملا زیر نظر آمریکا قرار می گیرد و در شرایط تحریمی، امکان دور زدن تحریم را هم نخواهد داشت.از آن سو، آخوندی موافق الحاق به FATF، از ضرر ۲۰ میلیارد دلاری ایران در تجارت با دیگر کشورها در شرایط فعلی سخن گفته است.

از سخنان مصباحی مقدم این طور بر می آید که در صورت رفع تحریم های آمریکا، احتمالا مجمع تشخیص مصلحت نظام به پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی، رضایت می دهد، در واقع تنها معذوریت آن ها در شرایط فعلی تحریم های آمریکاست. با این حال آخوندی معتقد است که موکول کردن این پرونده به آینده، الحاق ایران به این گروه را سخت تر از زمان حال خواهد کرد و زمان زیادی از کشور می گیرد.

آخوندی در این مناظره با اشاره به این که تعلیق ایران از سوی اف ای تی اف، در نهایت تجارت را در ایران متوقف کرده است و انسداد تجارت، باعث کاهش سرمایه گذاری ملی و فقر عمومی و تورم  شده، افزوده است: الان در همه مغازه ها قیمت ها در حال رشد است و همان طور که ایشان گفتند ملحق نشدن هزینه هایی دارد. اگر به صورت سر انگشتی بگویم، تجارت ما حدود ۴۰ میلیارد دلار واردات و ۴۰ میلیارد دلار صادرات در حالت کمینه است. اگر در شرایط عادی حدود صد میلیارد دلار مبادله مالی جهانی داشته باشیم، حداقل هزینه ملحق نشدن به FATF حدود ۱۵ درصد و در برخی موارد بالای ۲۵ درصد است. یعنی این موضوع برای ایران حدود ۲۰ میلیارد دلار هزینه در هر سال دارد و همه این هزینه به جیب مردم سرشکن می شود.

در پاسخ مصباحی مقدم، مشکل مراودات تجاری ایران با خارج را اکنون صرفا تحریم دانست و گفت: اگر بخواهیم الحاق پیدا کنیم باید شرایط آن فراهم باشد که الان این شرایط فراهم نیست. این که می فرمایند ما داریم برای سرمایه گذاری نکردن خارج در کشور و خیلی از مسائل دیگر هزینه می دهیم، این ها همه و همه معلول تحریم آمریکاست، حتی من از بعضی از اعضای اتاق بازرگانی پرسیدم که شما یک مورد گزارش کنید که می خواستید تجارتی کنید اما مشکلی از ناحیه FATF پیش آمده باشد که تا کنون یک مورد هم پیش نیامده است. آن چه گزارش شده، فقط از ناحیه تحریم آمریکاست. این تحریم های آمریکاست که مانع الحاق ما به این دو کنوانسیون شده است و من حاضرم این موضوع را توضیح دهم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷