تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۷۲۷۰
مشکلی که در حال حاضر برای صنف قنادان و شیرینی‌فروشان وجود دارد، مشکل تهیه روغن است و علیرغم اظهارات مسئولان در خصوص رفع این مشکل، اما همچنان کمبود روغن ویژه پخت شیرنی برای کارگاه‌های قنادی در مازندران پابرجا است.
۰
plusresetminus
کام تلخ قنادان از کمبود و گرانی مواد اولیه/صدور حواله به‌نام قنادان به‌کام دلالان!
به گزارش بلاغ، بنا بر اظهارات گلایه‌آمیز قنادان مازندرانی، مشکلی که در حال حاضر برای صنف قنادان و شیرینی‌فروشان وجود دارد، مشکل تهیه روغن است و علیرغم اظهارات مسئولان در خصوص رفع این مشکل، اما همچنان کمبود روغن ویژه پخت شیرنی برای کارگاه‌های قنادی در مازندران پابرجا است.

قنادان معتقدند روغن در بازار بسیار کم شده و جدا از اینکه برخی از فروشگاه‌ها در فروش روغن محدودیت‌هایی دارند، اما بازرگانی‌ها و واحدهای عرضه‌ای نیز وجود دارند که روغن را وارد بازار آزاد کرده و با چندین برابر قیمت مصوب به قنادان می‌فروشند.

آن‌ها می‌گویند: با توجه به شیوع ویروس کرونا، فروش در صنف ما به مقدار کافی افت کرده و اگر مشکلات صنفی نیز باری بر این مشکل بیفزاید، تمامی واحدها مجبور به تعطیلی و یا تعدیل نیروی خود خواهند شد.

سیدابراهیم حسینی در خصوص گلایه قنادان از کمبود آرد و روغن مخصوص پخت شیرینی در کارگاه‌های شیرینی و کیک‌پزی به خبرنگار ما می‌گوید: در خصوص آرد در حال حاضر مشکلی وجود ندارد و بازار از این مواد اولیه قنادی‌ها اشباع است.

وی افزود: اما در خصوص روغن، قبول داریم و کمبود روغن مورد نیاز قنادان هنوز پابرجا است.
 

امتناع کارخانه‌ها از تحویل روغن قنادی به قنادان!

رئیس اتحادیه صنف قنادان مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که تولید و توزیع روغن قنادی برای کارخانه‌ها به صرفه نیست و به بازار نمی‌دهند.

حسینی با این توضیح که روغن قنادی، روغن صاف 16 کیلویی، روغن کَره‌ای 10 کیلویی و مارگارین 10 کیلویی است؛ ادامه داد: الآن نزدیک به یک‌سال است که علیرغم پیگیری‌های مکرر اما به جای روغن‌های ویژه قنادی به ما روغن مایع می‌دهند.

وی تأکید کرد: در ازای حواله‌ مخصوص روغن قنادی که از طرف سازمان صمت به کارخانه‌ها داده می‌شود، تنها روغن مایع به قنادی‌ها تحویل داده می‌شود و متاسفانه روغن مخصوص قنادی داده نمی‌شود.

حواله روغن؛ به نام قنادان به کام کارخانه‌ها

رئیس اتحادیه صنف قنادان مرکز مازندران، تصریح کرد: در حالی که کارخانه‌ها از توزیع و فروش روغن‌های مخصوص پخت شیرینی به قنادان امتناع می‌کنند، اما همین روغن‌ها به تاریخ روز در بازار آزاد به‌وفور وجود دارد و به 4 برابر قیمت دولتی یا همان حواله‌ای در بازار آزاد به فروش می‌رسد.

حسینی عنوان کرد: متاسفانه هیچ‌ گونه نظارتی از سوی سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در کارخانه‌ها وجود ندارد و مصداق این ادعا، همین حواله‌هایی است که از سوی سازمان صمت برای مصارف قنادی صادر می‌شود که شامل چه مواردی است و از سوی کارخانه‌ها به قنادان چه تحویل داده می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه از این ماجرا متصور می‌شود این است که کارخانه‌ها، حواله‌های روغن صاف و مارگارین را دریافت می‌کنند اما در ازای آن روغن مایع به قنادان می‌دهند و آن روغن‌های حواله‌ای را در بازار آزاد می‌فروشند.
 

مسئولان اقدام نکنند، افزایش قیمت بعید نیست/5000 خانوار بیمه شده در قنادی‌ها شاغلند

رئیس اتحادیه صنف قنادان مرکز مازندران، بیان کرد: متاسفانه طی هفته‌های اخیر، قیمت شکر مصرفی قنادان نیز کیلویی 4 هزار تومان افزایش پیدا کرده است و از مسئولان امر تقاضا داریم که با توجه به نزدیکی سال جدید و پس از آن ماه رمضان، تمهیدات لازم را در خصوص کنترل بازار و صدور حواله شکر برای قنادان و کارگاه‌های قنادی، اتخاذ کنند.

حسینی اعلام کرد: اگر مسئولان نسبت به تامین و کنترل قیمت مواد اولیه مورد نیاز پخت شیرینی نظیر روغن، آرد و شکر اقدامات موثر و عملی نداشته باشند، احتمال افزایش قیمت شیرینی برای سال جدید و همچنین زولبیا و بامیه در ماه رمضان دور از انتظار نیست.

وی متذکر شد: ما در استان مازندران، 5 هزار خانوار بیمه شده تحت پوشش قنادی‌ها و کارگاه‌های پخت شیرینی داریم که در این صنف، اشتغال‌زایی صورت گرفته است و تعدیل نیروی کار در این واحدها، صدمات جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد.

رئیس اتحادیه صنف قنادان مرکز مازندران، اذعان کرد: در استان مازندران بیش از یک‌هزار واحد صنفی و تولیدی قنادی مشغول فعالیت هستند که از 5 تا 100 کارگر بیمه شده در این واحدها مشغول به‌کار هستند.

کام قنادان با دست روی دست گذاشتن مسئولان، شیرین نمی‌شود

این روزها، کرونا کام شیرینی‌فروشان مازندرانی را تلخ کرده است و کمبود روغن، گرانی شکر و سایر مواد اولیه، قوز بالای قوز فعالان این صنف در این روزهای سخت شده است.

قنادان مازندران همچون سایر قنادان کشور از زمستان سال گذشته و در پی شیوع کرونا، با خسارت‌های فراوانی متاثر از کاهش چشمگیر خرید شب عید و تعطیلی مراسم جشن و عروسی مواجه شدند که حالا با کمبود و گرانی مواد اولیه، عرصه برای فعالیت این کسبه، تنگ‌تر از قبل شده است.
 

قنادان که زمانی با پخت شیرینی‌های خوشمزه و متنوع، کام شهروندان را شیرین می‌کردند، این روزها، حال و روزشان مثل بازارشان، چندان تعریفی ندارد و گویی کرونا تمام همت‌اش را بسته تا کام قنادان، شیرین نشود!

این روزها خیلی از صنوف و مشاغل تحت تاثیر کرونا، روزگار سختی را سپری می‌کنند که فعالان صنف قنادان نیز از این قائده مستثنی نیستند وبی شک با توجه به تداوم قرمز بودن وضعیت کرونایی 10 شهر مازندران، همچنان باید منتظر تعطیلی فعالیت صنوف و بازاریان باشیم.

بدیهی است در این میان ضرورت دارد، دولت و مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط، چترحمایتی خود از این قشر را بگسترانند و با تامین و تسهیل دسترسی قنادان به مواد اولیه ارزان قیمت و همچنین ارائه بسته‌های حمایتی و تشویقی، کمی از ضرر و زیان وارد شده به این فعالان کسبی بکاهد.

گزارش از مجتبی قربانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴