تاریخ انتشارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۷۱۵۷
در حالی که کمی عقب‌تر، تولیدکنندگان کمبود نهاده‌ها را عامل اصلی گرانی تخم مرغ در بازار اعلام می‌کردند اما این هفته‌ها و با مرتفع شدن این مشکل اما همچنان، قیمت تخم مرغ در بازار یک پا دارد و با همه وعده و وعیدهای مسئولان و اقدامات در حال انجام، گویی قرار نیست این کالای پر مصرف، از لجِ گرانی، پایین بیاید!
۰
plusresetminus
لژیونر شدن تخم ‌مرغ‌ها کار دست بازار داد!/تخم‎ مرغ‌ها به‌جای نیمرو، جوجه می‌شوند!
به گزارش بلاغ، تخم‌مرغ به عنوان یکی از آخرین پناهگاه‌های اقشار کم بضاعت برای تأمین پروتئین، چند هفته‌ای است که با جهش قیمت مواجه شده است. به طوری که طی چند هفته خود را از نیمه کانال 30 هزار تومانی به چند قدمی کانال 50 هزار تومانی رسانده است.

در حالیکه کمی عقب‌تر، تولیدکنندگان کمبود نهاده‌ها را عامل اصلی گرانی تخم مرغ در بازار اعلام می‌کردند اما این هفته‌ها و با مرتفع شدن این مشکل اما همچنان، قیمت تخم مرغ در بازار یک پا دارد و با همه وعده و وعیدهای مسئولان و اقدامات در حال انجام، گویی قرار نیست این کالای پر مصرف، از لجِ گرانی، پایین بیاید!

بررسی‌ها از بازار مازندران نشان می‌دهد که قیمت هر شانه تخم مرغ 30 عددی در خرده‌فروشی‌ها چیزی حدود 48 هزار تومان و هر دانه آن 1600 تومان است؛ عدد و رقم عجیب و غریبی که حالا این روزها باید گفت واقعا توان خرید آن برای بسیاری از اقشار به سختی انجام می‌گیرد.

همه این اتفاقات در حالی‌است که از یک سو، متولیان بازار و همچنین وزارت جهاد کشاورزی، حداکثر قیمت فروش هر شانه تخم مرغ را 34 هزار تومان اعلام و فروش با نرخ‌های بالاتر را گران‌فروشی عنوان کرده‌لاند و از سویی دیگر با راه اندازی سامانه بازارگاه و تامین مشکلات نهاده، مشخص نیست چرا قیمت تخم مرغ پایین که نیامد هیچ، روی دور گرانی افتاد و خیال سرکشی هم از سرش، به این راحتی‌ها، نمی‌افتد!



تخم مرغ همچنان روی دور گرانی

کامران هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص وضعیت آشفته این روزهای بازار تخم‌مرغ می‌گوید: : بازار تخم‌مرغ طی چند ماه اخیر دچار نوساناتی شد که موجب صعودی شدن روند قیمت‌ها در چند نوبت در بازار شد.

وی با اشاره به افزایش مجدد قیمت تخم‌مرغ طی چند هفته اخیر در بازار مازندران؛ افزود: اکنون قیمت هر شانه تخم مرغ 30 عددی در بازار مازندران بین 46 تا 47 هزار تومان و هر دانه آن تقریبا 1600 تومان است.

رئیس اتحادیه مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: در حالیکه در ماه‌های گذشته نبود و گرانی نهاده‌ها عامل اصلی افزایش قیمت تخم مرغ در بازار بود اما اکنون علیرغم حل این مشکل و دسترسی آسان تولیدکنندگان به نهاده‌های دامی اما مشخص نیست چرا همچنان گرانی تخم مرغ ادامه دارد.

صادرات متهم اصلی گرانی!

هاشمی تصریح کرد: البته بنا بر شنیده‌ها علت اصلی گرانی این روزهای این کالا به کمبود عرضه تخم مرغ در بازار بر می‌گردد که این امر به دلیل صادرات این کالا به کشور عراق از سوی تولیدکنندگان به دلیل قیمت نزدیک به دوبرابری آن در کشور همسایه است.

وی تاکید کرد: اگر این موضوع که از سوی برخی از مسئولان نیز مطرح شده است، صحت داشته باشد؛ در واقع آن تخم مرغی که می‌بایست با تامین نهاده‌ها از سوی دولت و توزیع میان تولیدکنندگان روی سفره مردم می‌آمد، اکنون به خارج از کشور صادر می‌شود و در واقع یک مشکل حل نشده، مشکل دیگری بر سر راه آرامش بازار قرار گرفته است.



رئیس اتحادیه مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران، ادامه داد: البته طی روزهای اخیر قیمت هر کیلو مرغ نیز با 1000 تومان افزایش به کیلویی 21 هزار و 500 تومان در بازار رسیده است.

هاشمی متذکر شد: بنا است تا طی روزهای آینده پیرو نامه‌نگاری سازمان صمت مازندران، 400 تن تخم مرغ دولتی به استان مازندران سهمیه داده شود و در حال حاضر، سهمیه هر یک از شهرهای استان نیز مشخص شده است.

وی افزود: بنظر می‌رسد متولی دریافت این سهمیه، آوردن آن به استان و توزیع آن هنوز شفاف نیست که چه ارگانی است؛ و اگرنه باید این سهمیه تاکنون به مازندران می‌رسید.

پای لنگ مازندران در تولید تخم مرغ

رئیس اتحادیه مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران، اعلام کرد: به دلیل عدم فعالیت تعداد مکفی واحدهای مرغ تخمگذار در مازندران، بر خلاف سایر استان‌ها مثل استان گلستان، عاملان فروش مازندرانی مجبورند منتظر رسیدن محموله از سایر استان‌های کشور باشند و این در حالی است که در غالب استان‌ها، عاملان حواله را به نزدیکترین واحد مرغ تخمگذار شهر خود یا شهر همجوار برده و با کمترین هزینه و زمان، تخم مرغ راهی بازار می‌شود.

هاشمی یادآور شد: تا قبل از این، مشکل علوفه بود و حالا که این معضل حل شده و هیچ مرغداری بهانه علوفه را ندارد، متاسفانه تولیداتی که باید بازار داخل را تامین کند، راهی خارج کشور می‌شود.



تخم مرغ‌ها به‌جای نیمرو، جوجه می‌شوند!

عزیزالله شهیدی‌فر در خصوص چرایی مشکلات این ماه‌های استان در تامین تخم مرغ مورد نیاز بازار می‌گوید: ما ظرفیت بسیار خوبی در تولید داریم؛ به طوری که استان مازندران، رتبه یک تولید مرغ گوشتی کشور را دارا است.

وی افزود: استان مازندران جدا از سهم بسزا در تولید مرغ گوشتی کشور، نقش شایانی نیز در تولید جوجه یکروزه کشور دارد و در واقع، ما حدود 30 درصد تخم مرغ و 50 درصد جوجه یکروزه کشور را در حال تولید هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: نکته اینجا است که تخم مرغ‌هایی که در استان مازندران تولید می‌شود، تخم مرغ‌های تولید جوجه یکروزه است و در واقع واحدهای پرورش مرغ، مادرهایی هستند که تخمگذار هستند اما منتها این تخم مرغ‌ها برای تولید جوجه می‌رود نه مصرف خوراکی.

این مسئول ادامه داد: در واقع استفاده خوراکی از تخم مرغ‌های تولیدی استان بسیار کم است و غالبا صرف تولید جوجه یکروزه می‌شود؛ لذا تولید تخم مرغ ما در استان محدود به همین چند واحد فعال نیست و خیلی بیشتر است اما این واحدها بنا به دلایل گوناگون ترجیح داده‌اند تا در حوزه تولید جوجه یکروزه فعالیت کنند.



تامین 50 درصد نیاز استان از استان‌های همسایه

شهیدی‌فر، تصریح کرد: تقریبا 25 درصد از تخم مرغ مصرفی ما در استان از واحدهای صنعتی درون استانی، 25 درصد نیز از تولیدکنندگان روستایی که شامل مرغ، غاز و اردک می‌شود و نیم دیگر میزان مورد نیاز استان از سایر استان‌های کشور به وِیژه استان‌های همجوار تامین می‌شود.

وی متذکر شد: البته 400 تن تخم مرغ دولتی به استان مازندران تخصیص داده شده است که متولی پیگیری و توزیع آن، سازمان صمت است و پس از تعیین عاملان فروش در هر یک از شهرها، تحت نظارت جهاد کشاورزی و به مباشرت سازمان صمت، تخم مرغ‌ها جهت رسیدن به دشت مردم در میان عاملان فروش توزیع می‌شود.

چرایی تکرار همه ساله کمبود و گرانی تخم مرغ در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، در پاسخ به چرایی تکرار همه ساله کمبود و گرانی تخم مرغ در مازندران و همچنین عدم فعالیت تعدادهای مکفی تولید تخم مرغ در مازندرن علیرغم وجود ظرفیت خودکفایی، عنوان کرد: خوب ما در این بحث با دو مسئله برای حل مشکل تخم مرغ در بازار مواجه هستیم که نکته اول در تایید سخنان شما این است که باید چند شهر استان مثل ساری، بابل و تنکابن را که دارای مرغداری‌های بزرگ هستند را انتخاب کنیم و سپس در بحث تولید تخم مرغ این واحدها را حمایت و فعال کنیم و این نکته مورد اشاره شما را قبول داریم و راهکار هم فعال کردن این واحدها در چند شهر استان است.

این مسئول اضافه کرد: اگر این موضوع مورد تحقق قرار گیرد، هر چند شاید مشکلی از مشکلات موجود طی سال جاری را حل نکند اما برای سال بعد، مشکلی نخواهیم داشت و بنده این امر را در دستور کار خواهم قرار داد.



سود در تولید جوجه است نه تخم مرغ

شهیدی‌فر، بیان کرد: البته سوددهی در تولید جوجه یکروزه به تولید تخم مرغ خوراکی، می‌چربد و لذا عمده تولیدکنندگان در بخش مرغ تخمگذار به سمت تولید جوجه یکروزه گرایش پیدا کردند و لذا فعالیت در صنعت تولید تخم مرغ خوراکی در استان کمرنگ است اما می‌شود با حمایت این واحدها، در نظر گرفتن تسهیلات کم بهره و از این دست مشوق‌ها، چند واحد را راغب به فعالیت تولید تخم مرغ خوراکی کنیم.

وی اذعان کرد: لذا ما این برنامه که تولید تخم مرغ درون استان را در سه نقطه مورد افزایش قرار خواهیم داد را در دستور کار خود قرار می‌دهیم و امیدواریم این مشکل تا حد زیادی برای سالیان متمادی مرتفع شود.

توزیع 400 تن تخم مرغ دولتی در هفته جاری

ابراهیم یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت سهمیه 400 تنی تخم مرغ به استان مازندران و زمان رسیدن آن به بازار، اظهار کرد: در خصوص تخم مرغ، نیاز به یک انبار بزرگ برای نگهداری تخم مرغ بود که با هماهنگی با اداره کل پشتیبانی امور دام، بنا شد یک انبار دارای شرایط مطلوب نگهداری تخم مرغ در اختیار سازمان صمت، گذاشته شود.

وی افزود: به محض در اختیار گرفتن انبار، تخم مرغ‌ها در کمترین زمان به انبار منتقل و بلافاصله کار توزیع به عاملان فروش در شهرستان‌ها، انجام می‌شود.

معاون بازرگانی سازمان صمت مازندران، خاطرنشان کرد: سهمیه و عاملان فروش هر یک از شهرستان‌ها مشخص شده است و از ابتدای هفته جاری، تخم مرغها با قیمت مصوب روانه بازار خواهد شد.



قیمت 16500 تومانی هر کیلو تخم مرغ‌ تنظیم بازاری

یعقوبی ادامه داد: قیمت درب کارخانه تخم مرغ با نرخ بیش از 14 هزار تومانی با احتساب کرایه حمل به استان به چیزی بیش از 15 هزار تومان می‌رسد که بنا است با قیمت مصوب 16 هزار و 500 تومان به دست مصرف کننده برسد.

وی بیان کرد: این نرخ، نرخ اعلام شده از سوی ستاد تنظیم بازار است اما بازار تخم مرغ با برخی مشکلات روبرو شد که معادلات همه را بر هم زد.

معاون بازرگانی سازمان صمت مازندران، گفت: بنا شده تا طی 10 روز آینده، 400 تن تخم مرغ در استان توزیع شود و سپس روزانه حدود 70 تن به مازندران سهمیه داده شود و این امر در دستور کار و پیگیری ما قرار دارد.

فیل تولیدکنندگان یاد عراق کرد

به هر منظور، هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد که تخم مرغی که  روی سفره هر کسی و در هر کوی و برزنی با قیمت ارزان در دسترس بود حالا این روزها به یک دغدغه بزرگ در تمام کشور مبدل شود و هم نایاب شود و هم گران.

این کالای پر حاشیه طی ابتدای سال جاری با ساز ناکوک تولیدکنندگان به بهانه به‌حقِ نبود و گرانی نهاده دامی پله پله سکوی گرانی را بالا رفت و حالا این روزها و پس از ماه‌ها گلایه از دست روی دست گذاشتن دولت و قیمت خرید چند برابری علوفه، حالا که مشکل به کل حل شده، تازه گویی فیل تولیدکنندگان یاد عراق کرده و تخم مرغ‌های تولید شده با علوفه‌های دولتی، راهی کشور همسایه می‌شود.

البته که چالش اصلی بازار تخم مرغ مازندران به تولید بر می‌گردد و اگر در تولید به خودکفایی برسیم خیلی از مشکلات به خودی خود حل خواهد شد اما اگر فکری برای کنترل صادرات نشود باز سودجویی موجب لژیونر شدن همین تخم مرغ‌های تازه تنفس نیز می‌شود.

گزارش: مجتبی قربانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲