تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۶۹۷۷
یکی از اصلی‌ترین اهداف دولت در طرح برق امید، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است اما به نظر می‌رسد تمهیدات به کار گرفته شده برای افزایش قیمت برق پرمصرف‌ها اهداف این طرح را به خطر بیندازد.
۰
plusresetminus
برق امید فرصتی برای عادلانه شدن توزیع یارانه انرژی/ تشویق مشترکان پرمصرف به رعایت الگوی مصرف
به گزارش بلاغ، در هفته‌های اخیر یکی از مهم‌ترین بحث‌های روز اقتصادی کشور مرتبط با بحث بودجه سال 1400 است، در همین راستا مصارف و منابع این بودجه مدتی است که محل گفتگوی دولت مردان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان اقتصادی است.

اگر بخواهیم بودجه 1400 را از منظر انرژی به بحث بگذاریم، باید خاطرنشان کرد، یکی از اصلی‌ترین مصارف دولتی در بودجه ذیل یارانه‌انرژی و در بخش هدفمندی یارانه قرار دارد.

*یارانه دولتی برق از کدام منبع تامین می‌شود؟

بررسی این بخش از بودجه 1400 مشخص کننده آن است که اثری از حوزه برق در این مصارف دولتی دیده نمی‌شود. این در حالی‌ست که وزارت نیرو در سال 99، به طور میانگین هزینه‌ای نزدیک به 270 تومان را برای تولید هر کیلووات برق متحمل شده در حالیکه به طور میانگین تنها موفق به دریافت 60 تومان از مصرف‌کنندگان بابت مصرف انرژی شده است. در همین رابطه، هزینه 210 تومان ما به ازای هر کیلووات تولید برق در قالب یارانه دولتی پرداخت شده است.

با توجه به نکات مذکور سوال اساسی اینجاست که چرا یارانه دولتی بخش برق در بخش مصارف دولتی بودجه 1400 جایگاهی ندارد؟

برای پاسخ به این سوال به سراغ سیما غفاری، کارشناس حوزه انرژی رفتیم، غفاری در پاسخ به سوال مطرح شده مبنی بر اینکه یارانه بخش برق از چه محلی تامین می‌شود؟ گفت:« مطابق بخشنامه‌های دولتی یارانه انرژی حوزه برق از بودجه تامین نمی‌شود، در حالیکه مطابق تصمیم‌گیری دولتی، آن بخش از عایدی وزارت نیرو در حوزه هدفمندسازی انرژی که باید به دولت پرداخت می‌شد، پرداخت نشده و برای پوشش همین هزینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

این کارشناس حوزه انرژی در تشریح سایر منابع تامین یارانه انرژی در حوزه برق، گفت:« از سوی دیگر همه درآمدهای دولتی از محل فروش برق در داخل و صادرات برق نیز در همین قالب و به عنوان یارانه انرژی پرداخت شده و وزارت نیرو هیچ سهمی از این درآمدها را به دولت نمی‌دهد.»

در شرایطی که مهم‌ترین مهره‌های نظارتی در کشور نظیر مجلس شورای اسلامی بر نحوه بودجه‌بندی و در نهایت تحقق بودجه نظارت کامل دارند، نحوه عملکرد وزارت نیرو در حوزه مصارف و منابع بخش یارانه برق بر اساس اظهارات کارشناسان منجر به خارج شدن نظارت کافی بر این عملکرد را به وجود می‎آورد.

*جیب ثروتمندان از منابع متعلق به مردم پر می‌شود

از سوی دیگر بر اساس برآوردهای صورت گرفته در سال 99، وزارت نیرو ما به ازای تولید هر کیلووات انرژی برق باید هزینه 210 تومانی را به عنوان یارانه انرژی پرداخت کند. با توجه به اینکه هنوز آمار کلی تولید برق در سال 99 منتشر نشده است، نمی‌توان نسبت به برآورد کامل این هزینه اقدام کرد اما استناد به میزان تولید برق در سال‌های گذشته می‌تواند عدد سنگین این یارانه انرژی را  مشخص کند. در همین رابطه و بر اساس اظهارات متولیان صنعت برق، در سال‌های اخیر میزان کل تولید برق سالانه در 3 سال اخیر نزدیک به 290 میلیارد کیلووات ساعت است، این یعنی به طور میانگین در سال‌های اخیر، وزارت نیرو هزینه 61 هزار میلیاردتومانی را متحمل شده است.

این در حالی‌ست که مطابق اطلاعات بدست آمده از مرکز آمار، نزدیک به 51 درصد یارانه انرژی کشور در جیب سه دهک بالای درآمدی یعنی ثروتمندان جامعه می‌رود. به عبارت دیگر توزیع یارانه انرژی از منابع بیت المال به طور ناعادلانه توزیع می‌شود. در همین خصوص، 31 هزار میلیارد تومان از منابع دولتی سهم ثروتمندان جامعه می‌شود.

*برق امید فرصتی برای عادلانه شدن توزیع یارانه انرژی

 یکی از اساسی‌ترین راهکارهای مورد استفاده به منظور عادلانه کردن توزیع انرژی بحث تعرفه‌گذاری صحیح در این حوزه است، در همین رابطه باید به نحوی قیمت انرژی برق را تعیین کرد که پر مصرف‌ها هزینه واقعی انرژی را پرداخت کنند تا شاهد استفاده این قشر از حداکثر منابع یارانه‌ای متعلق ب همه مردم گرفته شود. در همین راستا محمد پورحمید با اشاره به طرح تخفیف 100 درصدی انرژی برق گفت:« وزارت نیرو در طرح برق امید این فرصت را دارد علاوه بر رایگان کردن هزینه برق کم مصرف‌ها، هزینه برق پر مصرفی را به قدری افزایش دهد تا زمینه صرفه جویی مهیا شود.»

این کارشناس حوزه انرژی با انتقاد از طرح برق امید، گفت:« در این طرح افزایش تعرفه پرمصرف‌ها تنها 15 درصد در نظر گرفته شده در حالیکه با پلکان مشخص این هزینه تا رسیدن به هزینه واقعی تولید و محاسبه ارزش افزوده باید گران شود.»

استناد به اظهارات کارشناس مشخص کننده آن است که در وزارت نیرو باید نسبت به توزیع عادلانه یارانه انرژی با نظام تعرفه گذاری صحیح و افزایش انرژی برق پرمصرف‌هایی که عمدتا جزء دهک‌های بالای جامعه هستند اقدام کرده و شرایط را برای منطقی کردن هزینه‌های یارانه انرژی مهیا سازد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران نیز با اشاره به اینکه ۹۵ هزار و ۱۹۲ مشترک در توزیع برق مازندران از تخفیف ۱۰۰ درصدی برق امید برخوردار شده‌اند، گفت: مشترکانی که بتوانند در هر دوره از مصرف بتوانند الگوی مصرف تعیین شده را ادامه دهند از تخفیفات ۱۰۰ درصدی بهره‌مند می‌شوند.

فرامرز سپری افزود: مشترکان پرمصرف برق می‌توانند با رعایت الگوی مصرف از تخفیفات برق امید بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه اصلاح مصرف برق جزو برنامه‌های مهم صنعت برق است، گفت: تشویق مشترکان پر مصرف به رعایت الگوی مصرف و ارائه طرح‌های تشویقی، یکی از اولویت‌های برنامه‌ای در طرح برق امید محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران با بیان اینکه از اول آبان تا ۲۶ آذرماه یک میلیون و ۶۸ هزار و ۲۴۹ قبض برای مشترکان خانگی صادر شده است، افزود: از این تعداد ۴۵۰ هزار و ۹۹۰  مشترک در گروه پرمصرف‌ها و ۴۲۰ هزار و ۵۲۸ مشترک در گروه خوش‌مصرف‌ها قرار داشتند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما