تاریخ انتشارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۶۹۵۳
در شرایطی که کشورمان در پروژه تولید واکسن پابه پای کشورهای غربی پیش رفته است و تست انسانی یک واکسن نیز آغاز شد و عملا ورود واکسن خارجی در بهترین حالت همزمان با تولید انبوه واکسن ایرانی خواهد بود، این سوالات پررنگ‌تر می‌شود که واردات واکسن از آمریکا و کشورهای غربی با چه اهداف روشنی در حوزه سلامت انجام می‌شود؟
۰
plusresetminus
اعتمادی به ایمنی واکسن‌‌های خارجی نیست/آزمایش مشترک واکسن کرونا ایران و کوبا تا پایان امسال
به گزارش بلاغ، با بحث واردات واکسن، از شرکت‌های آمریکایی، و انعقاد پروژه مشارکتی با نهاد «کو وکس» (نهادی که توسط سازمان جهانی بهداشت برای پروژه تولید واکسن کوید ۱۹ ایجاد شده) توسط وزارت بهداشت، لزوم هشیاری کامل مسوولان، نهادهای نظارتی و به ویژه خود ملت ایران را در برابر «واکسن آمریکایی» بیش از پیش موکد می سازد.

از آمریکایی سخن می گوییم که همراه با شبکه جهانی صهیونیسم، در دو سه سال اخیر، روزنه‌ها و منافذ ورود داروهای مورد نیاز ایران را به صورت «نقطه‌زنی» مسدود کرده یا به دنبال مسدودسازی آن است تا از ملت ایران هر چه بیشتر تلفات بگیرد.

یک توضیح بسیار مهم درباره‌ی واکسن‌های تولیدشده تحت نظر «کو وکس» وجود دارد و آن این که، این نوع واکسن‌ها، نسبت به واکسن‌های شناخته شده قبلی، ساز و کار و مکانیسم عملی کاملا جداگانه دارد. یعنی اگر واکسن‌های مرسوم از ویروس کشته شده یا ضعیف شده، برای تحریک بدن به تولید آنتی بادی بیماری و ایمن‌سازی استفاده می کنند، این واکسن‌های جدید، کاملا مبتنی بر ژنتیک هستند و از یک عامل ژنی به نام mRNA استفاده می کنند (به ویژه واکسن دو شرکت مادرنا و فایزر). این مساله‌ای است که علیرضا بیکلری، رییس انستیتو پاستور، در ۳۰ شهریور امسال، آن را تایید کرد. بیکلری گفت: یکی از نخستین‌ راه‌ها برای برانگیختن واکنش ایمنی، وارد کردن آنتی‌ژن به بدن است. وارد کردن کد ژنتیکی حاوی دستور ساخت آنتی‌ژن به سلول یکی دیگر از راه‌های ایجاد واکنش ایمنی در بدن است.

وی افزود:در این روش mRNA ویروس تکثیر شده و وارد سلول بدن می‌شود تا واکنش ایمنی برانگیخته شود. راه سوم، استخراج قسمتی از ژنوم ویروس و وارد کردن آن به سلول از طریق وکتور (پیامرسان ویروسی) است.  درواقع قسمتی از ژنوم ویروس استخراج می‌شود که سازنده آنتی‌ژن است، سپس این ژنوم درون وکتور قرار می‌گیرد تا به سلول برسد. در این روش از یک ویروس برای رساندن ژنوم ویروس دیگری به سلول استفاده می‌شود.

بنابراین کنار هم قرار دادن این چند گزاره، تصویر کلی را روشن تر می سازد: آمریکا و رژیم صهیونیستی، ده‌ها موسسه در اختیار دارند که روی تسلیحات زیستی، به ویژه تسلیحات مبتنی بر ژنتیک و علوم سلولی و مولکولی، کار می کنند. به صورت خاص، بخشی از موسسه «دارپا»، زیرمجموعه پنتاگون، بر اساس اخبار و گزارش‌های آشکار و قطعی، روی این نوع تسلیحات و به طور خاص دستکاری‌های ژنتیک به عنوان نوعی مدرن از سلاح زیستی، فعالیت می کنند.

آمریکا و متحدانش، به بهانه تحریم‌ها، تلاش کردند که کوچک‌ترین مجاری ورود  دارو و ملزومات پزشکی و درمانی را به ایران بگیرند.

پس از ترور دانشمند شهید محسن فخری زاده که از نفرات اصلی پروژه تولید کیت های تشخیص و واکنس کرونا بود، سازمان بهداشت جهانی(تحت آمریکا) تصمیم می گیرد میلیون‌ها دوز واکسن در اختیار وزارت بهداشت ایران قرار دهد.

شرکت بریتانیایی استرازنکا اعلام کرد در صورت سفارش‌گذاری هرچه سریعتر ایران، حدود ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونای خود را تا نیمه اسفند ماه امسال به ایران تحویل بدهند.

محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: در گفت و گو با خبرنگار ما درباره تولید و خرید واکسن کرونا و با توجه به بیانات مهم رهبر معظم انقلاب  اسلامی اظهار کرد: خوشبختانه اولین نمونه تزریق واکسن داخلی در کشور به حیطه آزمایش در آمد، امیدوارم به نتیجه مطلوب برسیم، سازندگان واکسن داخلی اعلام کردند که نتیجه نهایی واکسن داخلی آخر خرداد ماه 1400 خواهد بود، حدودا 6 ماه زمان داریم تا به این نتیجه برسیم که واکسن‌های داخلی ما چه میزان موثر هستند.

وی با اشاره به اختصاص 200 میلیون یورو برای خرید واکسن گفت: دولت پذیرفته با اختصاص 200 میلیون یورو اقدام به واردات واکسن کرونا کند؛ چین، روسیه، هندوستان، کوبا در راس مطالعه هستند، باید واکسنی که در این کشورها تولید می‌شود مورد تایید سازمان بهداشت جهانی واقع شود و در درون کشورهای تولید شده آزمایشات انسانی را با موفقیت سپری کرده باشد. ویروس کرونا به شدت در حال تغییر چهره است و واکسنی که قابل اعتماد باشد به صورت صد در صد وجود نداشته است.

نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگرانی عمده مسئولان وزارت بهداشت و مردم این است که ویروس کرونا به شدت در حال تغییر چهره است و واکسنی که قابل اعتماد باشد به صورت صد در صد وجود نداشته است و کشورهای اروپایی هم به آن دست نیافته‌اند بر همین اساس بهترین راهکار مبارزه با کووید ۱۹ رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، تنها با اجرای محدودیت‌ها توانستیم قربانیان را از مرز۵۰۰ نفر در روز به مرز ۱۰۰ تن برسانیم بر همین اساس رعایت پروتکل‌های بهترین راهکار از بین بردن بیماری است، بدون اینکه امیدوار به واکسنی باشیم که اثر بخشی آن هنوز مورد تایید هیچ کشوری نشده است.

محسنی بندپی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی نمی‌تواند ما را محدود به خرید واکسن فقط از یک کشور کند، ایران برای وارد کردن واکسن کووید ۱۹ دو شرط مهم گذاشته یکی اینکه واکسن مورد تایید سازمان جهانی بهداشت باشد بر همین اساس ایران از موسساتی که رسمی هستند و صاحب اعتبار بین المللی واکسن تامین کند و دوم اینکه اگر قرار است واکسنی به طور داوطلبانه تزریق شود، تولید کشور خودمان باشد، اگر قرار است واکسنی نمونه انسانی آن به مرحله اجرایی شدن در بیاید از داوطلبان کشور خودمان باشد برای واکسن خارجی از داوطلبان داخلی استفاده نمی‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: واکسن کرونا مشترک ایران و کوبا فاز اول کارآزمایی بالینی انسانی آن در کشور کوبا با موفقیت انجام شده است، فاز دوم مطالعه بالینی انسانی آن نیز هم اکنون با نظارت انستیتو پاستور ایران در کشور کوبا در حال انجام است و به شرط موفقیت فاز دو، فاز سه مطالعه انسانی آن همان طور که رئیس انستیتو پاستور ایران اعلام کرده در ماههای پایانی امسال در ایران انجام خواهد شد.

در شرایطی که کشورمان در پروژه تولید واکسن پابه پای کشورهای غربی پیش رفته است و تست انسانی یک واکسن نیز آغاز شد و عملا ورود واکسن خارجی در بهترین حالت همزمان با تولید انبوه واکسن ایرانی خواهد بود، این سوالات پررنگ تر می شود که واردات واکسن از آمریکا و کشورهای غربی با چه اهداف روشنی در حوزه سلامت انجام می‌شود؟

این اصرار بر واردات واکسن آمریکایی/اروپایی در شرایطی است که پروژه مشترک ایران و کوبا (یکی از پیشروترین کشورها در تولید واکسن و مهار کرونا) نیز در حال انجام است و به احتمال زیاد واکسن تولید مشترک ایران و کوبا نیز طی چند ماه آینده به ثمر خواهد نشست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴