تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
کد مطلب : ۴۴۶۶۴۵
ماجرای پر پیچ و خم و پر گره آب شهرهای الف، کلافی سر درگم و عریض و طویل است که امید می‌رود پازل پر تکه این ماجرا، با همت مسئولان، تخصیص اعتبار لازم و اتحاد و همدلی، به فرجام خوش یعنی آسایش و رضایتمندی مردم منتهی شود.
۰
plusresetminus
پازل آبی شهرهای گروه الف با تکه‌های سردرگم!/دردسرهای آبی مردم با اعتبارات آبکی تمام نمی‌شود
به گزارش بلاغ، کمبود آب شرب و قطعی متداول آب آشامیدنی در مازندران به ویژه فصول گرم سال در حالی سال‌ها است در استان مازندران رقم می‌خورد که پروژه‌های آبی بزرگ و کوچک فراوانی در استان در دست اجرا است که البته راه فراوانی تا فرجام‌شان باقی است.

این رسانه در کنار سایر رسانه‌های مکتوب و مجازی استان، بارها و بارها به انتشار مطالبی با محوریت چالش کم آبی در شهرهای گوناگون استان به ویژه شهرهای گروه الف استان پرداخته و به رغم برخی اقدامات هنوز مردم این شهرها در فصول گرم و در هنگام برخی حوادث طبیعی نظیر سیل، با کمبود و قطعی مکرر آب آشامیدنی مواجه می‌شوند.

یکی از نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی طی هفته‌های اخیر به بیان وجود مشکلات آبی در کشور و استان اشاره کرد و در این مجال، در گفت‌وگو با این نماینده به شرح ابعاد بیشتری از ماجرا پرداخته‌ایم.

*سوال از وزیر نیرو و طرح تحقیق و تفحص از آب و فاضلاب کشور در مجلس

مهدی سعادتی نماینده مردم بابل در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص مشکلات عدیده مردم بابل در بحث تامین آب شرب، اظهار کرد: ما در مجلس برنامه‌هایی را تنظیم کرده‌ایم برای طرح سوال از وزیر و طرح تحقیق و تفحص از سیستم آب و فاضلاب کشور که در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: متاسفانه خیلی از منابعی که طی سالیان گذشته آمده است، در مسیرهای اصلی خود هزینه نشده است و در این راستا، هم گزارشات زیادی در سوء مدیریت، هم عدم نظارت و هم عدم نتیجه‌گیری از پروژه‌هایی که تا حال انجام شده است، داریم.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: به طور نمونه، پروژه‌ای در شهرستان بابل داریم که در سال 1374 شروع شده است و این زمینی که متعلق به آب و فاضلاب است، برای یک قطعه از زمین دولتی را پروانه صادر کردند و در این زمین، شش واحد ساختمان ساختند و حالا می‌خواهیم تلمبه‌خانه را راه‌اندازی کنیم، می‌گویند زمین کم داریم.

سعادتی ادامه داد: متاسفانه سه قطعه 250 متری زمین دولتی را آمده‌اند و با زدوبندهایی که شده به گونه‌ای غیر مجاز استفاده کردند و یا منابعی که در اختیار شورای اسلامی قرار داده شده، باید  حسابرسی صورت گیرد و واقعا هم اکنون در شهر بابل، پروژه‌ای که در سال 1374 آغاز شده است با این مشکلات هنوز سیستم آب و فاضلابش به اتمام نرسیده و ما همینک با بحران‌های شدیدی در این رابطه مواجه هستیم.

وی بیان کرد: متاسفانه در رأس این مشکلات، سوء مدیریت و عدم اراده برای حل مشکلات، کاملا مشهود است.

*سوء مدیریت و عدم اراده برای حل مشکلات

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه موارد و جزییاتی از این دست بسیار فراوان است، عنوان کرد: جمع‌بندی کلی ما این است که در سراسر کشور حتی این موضوعات مشهود است که متاسفانه اکنون شما در موضوع استان خوزستان با توجه به اخبار خاصی که در اختیار داریم نیز نمونه‌هایی از این دست را مشاهده می‌کنید.

سعادتی افزود: مواردی از این دست بسیار زیاد است و اگر بنا باشد مصداقی به هر یک ورد پیدا کنیم ساعت‌ها زمان می‌برد.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما اکنون مشکلی که در شهر بابل داریم برمی‌گردد به این موضوع که طرح آب‌رسانی به شهرهای گروه الف هم که اگر بخواهیم روی آن بحث کنیم باید بگوییم که متاسفانه خود این پروژه، سال‌ها طول کشیده است و هنوز نتیجه نداده است؛ پول‌های زیادی هم که اینجا صرف شده است یک بخشی از آن به شهرستان‌های غیر از گروه‌های هدف اختصاص و هزینه داده شده است.

سعادتی تاکید کرد: نکته بعدی اینکه مسئله اجرایی آن نیز متاسفانه به دلیل اینکه باز هم اینجا مشکل سوء مدیت کاملا مشهود است، اولا زمان برده است و دوما اینکه تنها برای شهرهای اصلی ما نظیر بابل، امیرکلا، هادی‌شهر، بابلسر و فریدونکنار کافی است اما پیش‌بینی منابع و تاسیسات برای مناطقی مثل گتاب، بابلکنار، بندپی شرقی و بندپی غربی نشده است.

وی متذکر شد: حتی اگر گروه شهر الف هم که ما امسال قریب به 140 میلیارد تومان از طریق سازمان برنامه و بودجه به آن اضافه کردیم، بنا باشد که کل پروژه انجام شود مجموعا حدود 500 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد و کم‌کاری دولت و وزارت نیرو، کاملا مشهود است.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با وجود اینکه استان مازندران، روی آب قرار دارد و این‌همه منابع داریم اما متاسفانه می‌بینیم که نه سد را به طور نمونه سد هراز که پس از گذشت 10 سال تنها 34 درصد پیش رفته است، به جایی رسیده است و نه اعتبارات به گونه‌ای تخصیص یافته که پاسخگوی پیشرفت پروژه‌ها باشد و یا ردیف اعتباری برای برخی از پروژه‌ها در نظر نگرفته شده است.

سعادتی گفت: ما همچنان درگیر مشکلاتی نظیر به اتمام نرسیدن پروژه‌های چند ده ساله در بابل هستیم که  این بیانگر این مسئله است که نگاه وزارت نیرو و نگاه سیستم اجرایی دولت ما به استان مازندران، یک نگاه دست چندم است.

وی یادآور شد: با توجه به فراوانی نمونه‌ها و مصداق‌ها در کشور ما هم طرح سوال و هم طرح تحقیق و تفحص را در مجلس آغاز کردیم و این موضوع قطعا گسترش خواهد یافت.

*رفع بحران کمبود 50 ساله آب شرب بابل

مجید عبدالهی مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: طرح ملی آب شرب شهرهای بابل، امیرکلا، هادی شهر و بابلسر با عنوان آبرسانی به شهرهای‌ گروه‌ الف با هدف تامین کسری ۶۰۰ لیتر در ثانیه که توسط شرکت آب منطقه‌ای در دست اجراست، یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین پروژه‌های آبرسانی شرکت آب و فاضلاب مازندران است که با بهره برداری از فاز اول ‌تصفیه‌خانه اصلی وارد مدار شده و بحران کمبود۵۰ ساله آب بابل را پوشش خواهد داد.

وی افزود: کل تولید آب آشامیدنی شهرهای گروه الف، ۱۷۰۰ لیتر در ثانیه  است، سیل ۸ مهر ماه سال گذشته منجر به افزایش کدورت آب مخزن سد و خارج شدن تصفیه خانه‌های اضطرای طلوت با ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ثانیه از مدار بهره برداری شد و چند روزی در بخشی از شهرهای گروه الف مشکل افت فشار و قطعی موقت داشتیم اما تانکرهای سیار به صورت مستمر مشغول آبرسانی بودند و همزمان با نصب پمپ‌ها برای برداشت از لایه بالایی سد البرز توسط آبفا و آب منطقه‌ای مشکل برطرف شد.

مدیرعامل آبفای مازندران خاطرنشان کرد: در همین راستا جهت اتصال فاز اول تصفیه خانه اصلی شهرهای گروه الف به خط انتقال سد با درخواست آب منطقه‌ای و اخذ مجوز از شورای تامین شهرستان بابل از مورخه یکم دی‌ماه امسال با هماهنگی  و برنامه ریزی قبلی و پر نگهداشتن مخازن ذخیره و آماده باش تمامی تیم‌ها، تجهیزات و تانکرهای سیار به مدت ۴۸ ساعت برداشت از سد البرز به میزان ۵۰۰ لیتر در ثانیه قطع شد که در پی آن حدود ۱۰ درصد مشترکین در مدت کمی با قطعی آب مواجه شدند؛ اما با تلاش شبانه روزی نیروهای شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای، آب شرب تمامی مشترکین در کوتاه‌ترین زمان برقرار شد.

عبدالهی بهسازی و به روز رسانی تاسیسات تامین و توزیع آب و در مدار قرار گرفتن تمامی چاه‌ها به صورت شبانه روزی، اصلاح ایستگاه پمپاژ مخزن ۱۵ مترمکعبی در بابل جهت افزایش فشار شبکه و استفاده از حجم کامل مخزن موجود،  اصلاح ایستگاه پمپاژ بابلسر جهت افزایش فشار شبکه توزیع، احداث دو باب تصفیه خانه اضطراری برای شهرهای گروه الف در طلوت به ظرفیت حدود۶۰۰ لیتر در ثانیه،  اجرای ۳ رشته خط انتقال به قطر 315 میلیمتری جهت برداشت از لایه بالایی سد البرز در سیل فروردین 98،-احداث فونداسیون، نصب و راه اندازی ۲ دستگاه الکتروپمپ در حد فاصل تاج تا سطح آب دریاچه سد البرز با ظرفیت ۴۵۰ لیتر در ثانیه با به کارگیری ۷ اکیپ به تعداد حدود۱۰۰ نفر طی روزهای ۸ الی ۱۶ مهرماه سال ۹۹ امسال به صورت شبانه روزی تا در صورت بارش باران سیل آسا در بالادست مخزن سد و افزایش کدورت بالاتر از ظرفیت تصفیه خانه های اضطراری شهرهای گروه الف واقع در طلوت بابل از لایه بالایی سد توسط پمپاژ برداشت شود و احداث پست ۶۳۰ کیلو ولت زمینی  برق و۱۰۰۰ متر کابل برق خودنگهدار برای راه اندازی الکتروپمپ‌های نصب شده در سد البرز را از جمله اقدامات مهم برای حل مشکل کمبود و کیفیت آب آشامیدنی شهرهای گروه الف عنوان کرد.

*رد قطعی آب در شهر بابل

وی با رد قطعی آب در شهر بابل طی یک ماه گذشته تاکید کرد: ما همواره در زمان کدورت آب و برخی ایام سال با مشکل کمبود حدود 500 لیتر آب برای تامین آب شرب بابل مواجه بودیم که این میزان آب را در برخی از ایام سال و اتفاقات از آب منطقه‌ای و سد تامین می‌کریدم که با احداث تصفیه‌خانه جدید 500 لیتریآ این مشکل برای همیشه رفع شده است.

مدیرعامل آبفای مازندران تصریح کرد: عملیات اجرایی طرح فاضلاب بابل از سال 1374 آغاز و تاکنون با اعتباری معادل 210 میلیارد تومان نسبت به احداث 210 کیلومتر خطوط اصلی و فرعی، دو باب ایستگاه پمپاژ و یک واحد تصفیه خانه برای 100 هزار نفر جمعیت به ظرفیت 24 هزار و 500 متر مکعب در شبانه روز اقدام شده است.

عبدالهی ادامه داد: تصفیه خانه اشاره شده در دو خط جریان تعریف شده که خط جریان اول در سنوات گذشته علیرغم عدم تکمیل بخش لجن، به‌دلیل مشکلات فاضلاب شهر بابل مورد بهره‌برداری قرار گرفته و با پیگیری‌های به عمل آمده و مساعدت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و وزارت نیرو  در سال گذشتهنسبت به انتخاب پیمانکار با قرار داد به مبلغ 270 میلیارد ریال اقدام و عملیات تکمیل این بخش در حال انجام است که با توجه به افزایش قیمت‌ها و نرخ تعدیل احتمالی هزینه مذکور تا 500 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

وی متذکر شد: با توجه به توسعه محدوده شهری و نیاز به ساماندهی فاضلاب در شهر بابل، شرکت پیگیر تهیه اسناد مناقصه احداث خط دوم جریان برای 100 هزار نفر با مبلغ برآورد اولیه یک‌هزار و 200 میلیارد ریال می‌باشد که پس از کسب مجوزهای لازم فنی از شرکت مهندسی آبفا و سازمان برنامه و بودجه کشور در اسرع وقت نسبت به انتخاب پیمانکار و اجرای آن اقدام خواهد شد.

مدیرعامل آبفای مازندران، در بحث فروش و صدور مجوز برای یک قطعه زمین در نظر گرفته شده برای تلمبه خانه، تشریح کرد: آب و فاضلاب سه قطعه زمین در منطقه کاظم بیگی بابل بابت احداث تلمبه خانه خریداری کرد تا آمد کار را آغاز کند عده‌ای از مردم منطقه ممانعت کردند و کار ماند و زمین هم ماند؛ سال‌ها بعد شهرداری به اشتباه برای یکی از این سه قطعه برای فردی صدور مجوز می‌کند و فرد مذکور ساختمان می‌سازد در ادامه ما شکایت کردیم و حتی حکم تخریب گرفتیم و در نهایت مقرر شد تا آن فرد در همان نزدیکی زمینی را خریداری و به آب منطقه‌ای بابت احداث تلمبه خانه تحویل دهد.

عبدالهی تاکید کرد: پروژه‌های شهرهای گروه الف کاملا بر عهده آب منطقه‌ای است و بنده جهت شفاف سازی به اراوه توضیحاتی پرداخته‌ام.


*مشکلات آب شرب ساکنان شهرهای گروه الف برطرف می‌شود

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران نیز با اشاره به پیشرفت بسیار خوب تصفیه خانه آب شرب شهرهای گروه الف مازندران، گفت: یک واحد از سه واحد در دست اجرای این تصفیه‌خانه به ظرفیت 500 لیتر بر ثانیه آماده راه اندازی است و واحد دوم آن نیز تا تابستان سال 1400، آماده بهره برداری می‌شود.

وی ظرفیت بهره‌برداری این تصفیه خانه را هزار لیتر بر ثانیه عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح، مشکلات آب شرب ساکنین شهرهای گروه الف برطرف می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به افق این طرح که برای سال 1415 در نظر گرفته شده است؛ خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح، آب شرب جمعیت 630 هزار نفری منطقه تامین می‌شود.

یخکشی تصریح کرد: دو مولفه مهم این طرح شامل اجرای خط انتقال از سد آیت‌الله  صالحی مازندرانی  تا فریدونکنار به طول 90 کیلومتر است که تاکنون 67 کیلومتر آن با پیشرفت 80 درصدی انجام شده و دیگر تصفیه خانه این طرح که با ظرفیت 1500 لیتر درثانیه هم اکنون، 75  درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی هزینه اجرای این طرح را تاکنون بالغ بر 263 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در سال جاری، 150 میلیارد تومان برای اجرای این طرح تخصیص یافت که امیدواریم با اعتبارات مورد نیاز که حدود 270 میلیارد تومان می‌باشد، طرح مذکور  به بهره‌برداری کامل برسد.

بر اساس اظهارات مطروحه، مولفه‌های مهم این طرح، یک تصفیه خانه به ظرفیت 1500 لیتر در ثانیه، اجرای خط انتقال به طول 90 کیلومتر، مخازن ذخیره آب به ظرفیت 52 هزار متر مکعب، حفر و تجهیز 6 حلقه چاه و احداث 6 باب ایستگاه پمپاژ بوده که با  اجرای مولفه های مذکور  آب شرب مورد نیاز شهروندان شهرهای گروه الف تامین و مشکلات موجود برطرف خواهد شد.

ماجرای پر پیچ و خم و پر گره آب شهرهای الف، کلافی سر درگم و عریض و طویل است که امید می‌رود پازل پر تکه این ماجرا، با همت مسئولان، نگاه ویژه دولت، تخصیص اعتبار لازم، صبوری مردم و اتحاد و همدلی، به فرجام خوش یعنی آسایش و رضایتمندی مردم منتهی شود.

گزارش: مجتبی قربانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما