تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۵۶۹۲
نمی‌توان با معیارهای زمینی اقدامات آسمانی این عاشقان فداکاری را محاسبه کرد، آن‌چنانکه رفتار شیرزن کربلا را نمی‌توان نمره زمینی داد و بر او و رهروانش درود بی پایان تقدیم نداشت که قله معرفت و شکیبایی و ایثارند.
۰
plusresetminus
پرستاران، فرزندان شایسته نوعدوستی ایرانیان/ حل مشکلات حرفه‌ای، بهترین تکریم سفیدپوشان آسمانی است
به گزارش بلاغ، چه زیبا نامگذاری است میلاد قله‌نشین فداکاری و جان‌نثاری، که در کربلا و وقایع پس از آن، ثابت کرد که زینت همه بانوان جهان در همه عصرها و برای همه نسل‌هاست.

اوکه به زنان عالم هویت الهی و انسانی و شرافت زیست مجاهدانه بخشید، "زینت" صحنه‌های سرنوشت ساز و معیار موفق‌ترین زنان تاریخ و به ستوه آورنده ظالمان، طاغیان و گردنکشانی است که در هر عصری برای امیال پلید خود، تجاوز و زیاده‌خواهی را سیاق زندگی پلیدانه خویش قرار می‌دهند.

"زن"، که مهم‌ترین نقش را در خانواده و بقاء نسل‌ها دارد، اگر بخواهد قادر است سعادت و شقاوت جامعه را تعیین کند، نیازمند "مکتب تربیتی" است تا خود سپس "مکتب‌دار" جوامع در نظام تربیتی شود. طبیعت خدادادی "زن"، عفاف، پاکدامنی، فضیلت گرایی، مادرشدن و عشق‌ورزی به فرزندان و همسر خود است. او مظهر نوعدوستی و فطرت‌جویی الهی است. بزرگ‌ترین خدمت به این آفریده برجسته خداوند، فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای رشد و تعالی معنوی او است که اگر غیر این شود، دنیا دچار مصیبت عظما خواهد شد؛ چراکه زن به همان اندازه‌ای که در شکل‌دادن فضیلت‌ها و رشد و ارتقاء معنویت نقش‌آفرین است، به همان اندازه و حتی بیشتر می‌تواند عامل هلاکت و نابودی اخلاق، عفاف، پاکدامنی و کمالات شود.

با اندک مرور بر تاریخ، بوضوح می‌توان عالی‌ترین تربیت شده مکتب آسمانی را که بیکران دارای صفات ممدوحه و انسانی است، ذکر کرد، بدون هیچ‌گونه تردید، حضرت "زینب" سلام‌الله‌علیها را باید با صدای بلند فریاد کرد.

زن و نقش حیاتی او در شکل دادن تمدن‌ها
علویه مدرسی، استاد حوزه، در مورد نظرگاه اسلام روی زنان معتقد است: نگاه حکیمانه اسلام و قرآن در جاهلیتی که زن تاریک‌ترین دوران تاریخ حیات خود را سپری می‌ساخت، ولادتش مایه ننگ بود و حیاتش موجب اندوه، به زن هویتی دوباره بخشید. او را از مرتبه کالا به انسانیت رسانید و تمام حقوق انسانی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و علمی وی را به او ارزانی داشت و برای حفظ کرامت، دفاع از حقوق و تبیین مسئولیت و رسالت وی سوره‌ای به نام او اختصاص یافت و اما امروز که در جاهلیت مدرن هویت، عفت و کرامت زن مدفون گردیده است بار دیگر این کوثر قرآن است که می‌تواند از روح مسیحایی خود در جسم و جان خسته زنان سرخورده از کج‌فهمی‌های جنبش‌های زنان و ناامید از سراب فمینیست بدمد و هویت ازدست‌رفته و کرامت پایمال شده آنان را به ایشان بازگرداند.

وی در ادامه افزود: امروز که بیداری جهان اسلام هوشیاری و آگاهی زنان مسلمان را می‌طلبد و حضور فعال و آگاهانه بانوان مسلمان در عرصه‌های خانوادگی، علمی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و سیاسی ضروری می‌نماید، لازم است تا بار دیگر نهضت بازگشت به اسلام اصیل از سوی زنان مسلمان کشورمان مورد توجه و اهتمام جدی قرار گیرد.

اسلام احیاگر حقوق زنان تاریخ 
صدیقه شاکری، یکی دیگر از اساتید حوزه و دانشگاه، اظهار می‌دارد: اعمال زور و تحقیرها و توهین‌ها، هتک حرمت‌ها، حق‌کشی‌ها و ظلم‌ها و ستم‌ها، و هر نوع بیدادگری و بی‌عدالتی‌ها در حق زن چه در خانه و خانواده و چه در اجتماع و یا در صحنه‌های جهانی از ابتدا مرسوم بوده و هنوز هم ادامه دارد. گرچه در هر عصر و دورانی و در هر شرائط زمانی و مکانی مختلف، به نوعی زن از حق مسلم خود و حس احترام در حد شأن، محروم و در هر مقامی به شکلی مظلوم واقع شده است اما به نظر می‌رسد در هیچ موردی به اندازه خرد کردن و لگدمال نمودن شخصیت حقیقی زن برای او گران تمام نشده که این ضایعه نه‌تنها برای همه، بلکه حتی در سایه استیلای جهل و غفلت، برای خودش نیز مجهول مانده به طوری که برتر بودن یا پست‌تر شدن، همواره در ذهن زن پابرجا بوده و دغدغه خاطر دائمی برایش ایجاد کرده است و همین مجهول‌الهویه بودن و ناشناخته ماندن شخصیت حقیقی زن ، حتی برای خودش کافی است برای تغییر سرنوشت او و محرومیت از همه مواهب خدادادی، حتی حق حیات طبیعی.

وی با بیان اینکه علاوه بر آن، مجهول ماندن قدر و شأن و ارزش وجودی او در جامعه، لطمات بزرگ و جبران‌ناپذیری برای عالم انسانیت وارد ساخته که آثار سوءاش بیش از هر زمانی دیگر در عصر حاضر مشهود و معلوم گردیده است، اضافه کرد: از طرف دیگر شناخت ماهیت وجودی زن و مواهب خدادادی که در نهادش به ودیعه گذارده شده، آن قدر‌ها هم سهل و ساده نیست که به این آسانی تحقق یابد وگرنه با قرن‌ها تاخیر به چنین سرنوشتی دچار نمی‌گردید .

زن، کانون عاطفه عفیفانه
سمیه راشدی، دانشجوی کارشناسی ارشد گرافیک، می‌گوید: از آن‌جا که زن، ظاهراً با آن مختصات جنسی مخصوص به خود، در طی اعصار و قرون متمادی، بیشتر از ورای عینک جنسیت مشاهده و شناخته شده، از این‌رو عموماً معلومات و اطلاعات جوامع بشری درباره زن در همان ظواهر امر خلاصه و متوقف گردیده است. بخصوص که درطول تاریخ همواره موضوع از دیدگاه مرد بیشتر مطرح و مورد توجه قرار گرفته و می‌گیرد تا از دیدگاه خود زن، و روشن است که حوزه دید و افق فکری مرد در برخورد با زن، قبل از همه محدود به تمایلات جنسی او گردیده و زن بیشتر از همه، از ورای عینک غرائز حیوانی قابل دید و رویت و ارزیابی بوده و هست که درنتیجه، سایر مشخصات باطنی و امتیازات فطری و طبیعی روح زن از نظرها مکتوم مانده و راه نفوذ به باطن و روح زن، عملاً برای مرد مسدود و شناخت صحیح شخصیت زن نه‌تنها برای مرد که برای خود زن نیز، به طور اصولی صورت نپذیرفته است.

وی به روز پرستار اشاره می‌کند و راجع به شیرزن کربلاء اظهار می‌دارد: وقتی نام حضرت زینب (س) به میان می‌آید بی‌شک واژه صبر و بردباری به ذهن می‌آید و شخصیت او تجسم صبر خدایی است، تحمل مصیبت‌های ایشان در زندگی از مدینه تا کربلا و از کربلا تا کوفه و شام بر کسی پوشیده نیست.

این دانشجوی گرافیک در همین ارتباط می‌افزاید: عقیله بنی‌هاشم نگرشی زیبا بر صبر و بردباری دارد تا جایی که هنگام سر بریدن برادر این جمله را می‌خواند «ما رأیت الا جمیلا» من چیزی جز زیبایی ندیدم و صبر و نگرش حضرت زینب (س) برگرفته از صبر و دیدگاه قرآنی است؛ این بانوی بزرگوار بلا را بلا نمی‌بیند بلکه تحفه‌ای از سوی خدا دانسته و راضی به رضای خدا است، عظمت خدا را درک کرده و برای همین مصیبت‌ها در نظر و دید ایشان کوچک شمرده می‌شود.

حسین مشهدی، پرستار بازنشسته، می‌گوید: چه فلسفه زیبایی در نام‌گذاری روز ولادت حضرت زینب (س) و نام‌گذاری این روز به نام «روز پرستار» دیده می‌شود؛ چرا که ایشان با صبر و بردباری از حضرت سجاد (ع) و دیگر مصیبت دیدگان واقعه کربلا پرستاری کردند و این می‌تواند الگویی برای پرستاران ما باشد؛ پرستار کسی است که کمک روحی و هم جسمی به بیمار می‌کند و این بالاترین عبادات است. حضرت زینب (س) از جمله افرادی در خاندان رسول الله (ص) هستند که نام شریفشان را خود خداوند متعال تعیین کرده‌اند یعنی این فرزند بزرگوار امیرالمؤمنین(ع) از ابتدای تولدشان مورد توجه خاص خداوند متعال بوده‌اند؛ ایشان تحت تعالیم الگوهای بالای انسانیت، یعنی در کنار خاندان وحی تربیت شدند و یکی از توصیفات حضرت زینب(س) این بود که پیامبر اکرم(ص) درباره ایشان فرمودند: "او شبیه همسرم خدیجه (س) است".

این پرستار یادآور می‌شود: دلیل نام‌گذاری ولادت حضرت زینب کبری (س) به نام روز پرستار، پرستاری ایشان از امام زمان خود یعنی حضرت امام سجاد (ع) در واقعه کربلا به همراه دیگر مصیبت زدگان این واقعه است؛ ایشان ضمن اجرای رسالت مهم حفظ و تبلیغ واقعه عاشورا از بیمار کربلا هم با بردباری تمام پرستاری کردند. در واقع، نباید تنها حضرت زینب (س) را پرستار کربلا نامید شاید این کوچک‌ترین مسئولیت این بانوی بزرگوار باشد هرچند شغل پرستاری وظیفه سنگین و ارزشمندی است با توجه به مقام حضرت زینب (س) او را پرستار نهضت و انقلاب حسینی نامید و این فلسفه نام‌گذاری روز پرستار است.

پرستارى حرفه‌اى سرشار از عواطف گوناگون انسانى و اسلامى است
اظهارات مقام معظم رهبری، قدردانی از جامعه پرستاران را از وظائف عموم می‌دانند و می‌گویند: همه موظفيم از اين انسانهاى فداكار و پُرعاطفه و دلسوزى كه با عمل انسانىِ پرستارى خود، از بيماران در مراحل دشوار بيمارى مواظبت و حمايت مى‌كنند، به عنوان احترام به يك ارزش انسانى والا، قدردانى كنيم. پرستارى حرفه‌يى انسانى و اسلامى است؛ و جامعه و كشورى مثل ما كه سرشار از عواطف گوناگون است، و نقش عواطف در اين جامعه، همواره نقش برجسته‌يى بوده است، بايد به اين حركت عاطفى بزرگ - كه داراى مبناى عقلانى و فكرى راسخى هم هست - به چشم احترام بنگرد.

پرستاران هم - چه زن و چه مرد - قدر خودشان را بدانند و اين حرفه را مقدس بشمارند. هر حركت انسانى يك پرستار براى بيمار، يك حسنه است و كمكى است به انسانى محتاج كمك؛ آن هم در شرايطى حساس. پرستارى، در كنار طبابت و هم‌وزن طبابت است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه ولادت حضرت زينب كبرى‌(عليهاسلام) ايجاب مى‌كند كه ما دايره‌ى بحث را، بخصوص در شرايط كنونى بشريت، وسيعتر قرار بدهيم، می‌افزایند: زينب كبرى يك زن بزرگ است. عظمتى كه اين زن بزرگ در چشم ملت‌هاى اسلامى دارد، از چيست؟ نمى‌شود گفت به خاطر اين است كه دختر على‌بن‌ابى‌طالب(عليه‌السّلام)، يا خواهر حسين‌بن‌على و حسن‌بن‌على(عليهماالسّلام) است. نسبت‌ها هرگز نمى‌توانند چنين عظمتى را خلق كنند. همه‌ى ائمه‌ى ما، دختران و مادران و خواهرانى داشتند؛ اما كو يك نفر مثل زينب كبرى‌؟. ارزش و عظمت زينب كبرى‌، به خاطر موضع و حركت عظيم انسانى و اسلامى او بر اساس تكليف الهى است. كار او، تصميم او، نوع حركت او، به او اين‌طور عظمت بخشيد. هر كس چنين كارى بكند، ولو دختر اميرالمؤمنين(عليه‌السّلام) هم نباشد، عظمت پيدا مى‌كند. بخش عمده‌ى اين عظمت از اين‌جاست كه اولاً موقعيت را شناخت؛ هم موقعيت قبل از رفتن امام حسين(عليه‌السّلام) به كربلا، هم موقعيت لحظات بحرانى روز عاشورا، هم موقعيت حوادث كشنده‌ى بعد از شهادت امام حسين را؛ و ثانياً طبق هر موقعيت، يك انتخاب كرد. اين انتخابها زينب را ساخت.

عشق عقلانی، پشتوانه اقدام عفیفانه زن مسلمان
مقام معظم رهبری با اشاره به این مطلب که قبل از حركت به كربلا، بزرگانى مثل ابن‌عباس و ابن‌جعفر و چهره‌هاى نامدار صدر اسلام، كه ادعاى فقاهت و شهامت و رياست و آقازادگى و امثال اينها را داشتند، گيج شدند و نفهميدند چه‌كار بايد بكنند؛ یادآور شد: ولى زينب كبرى گيج نشد و فهميد كه بايد اين راه را برود و امام خود را تنها نگذارد؛ و رفت. نه اين‌كه نمى‌فهميد راه سختى است؛ او بهتر از ديگران حس مى‌كرد. او يك زن بود؛ زنى كه براى مأموريت، از شوهر و خانواده‌اش جدا مى‌شود؛ و به همين دليل هم بود كه بچه‌هاى خردسال و نوباوگان خود را هم به همراه برد؛ حس مى‌كرد كه حادثه چگونه است. در آن ساعت‌هاى بحرانى كه قوي‌ترين انسان‌ها نمى‌توانند بفهمند چه بايد بكنند، او فهميد و امام خود را پشتيبانى كرد و او را براى شهيد شدن تجهيز نمود. بعد از شهادت حسين‌بن‌على هم كه دنيا ظلمانى شد و دلها و جانها و آفاق عالم تاريك گرديد، اين زن بزرگ يك نورى شد و درخشيد. زينب به جايى رسيد كه فقط والاترين انسانهاى تاريخ بشريت - يعنى پيامبران - مى‌توانند به آن‌جا برسند.

اگر زن به فكر تجملات و خوشگذراني‌ها و هوس‌هاى زودگذر و تسليم شدن به احساسات بى‌بنياد و بى‌ريشه باشد، نمى‌تواند آن راه را برود؛ بايد اين وابستگي‌ها را كه مثل تار عنكبوت بر پاى يك انسان رهروست، از خود دور كند، تا بتواند آن راه را برود؛ كمااين‌كه زن ايرانى در دوران انقلاب و در دوران جنگ همين كار را كرد، و انتظار اين است كه در همه‌ى دوران انقلاب همين كار را بكند.

حضرت زینب، بهترین الگوی زنان عالم بویژه پرستاران
رهبر فرهیخته انقلاب الگوى زن ايرانى را راه حضرت زینب دانست و اظهار کرد: در اين راه، همان است كه گفته شد؛ زينب الگوست. زينب زنى نبود كه از علم و معرفت بى‌بهره باشد؛ بالاترين علم‌ها و برترين و صافي‌ترين معرفت‌ها در دست او بود. همان «سكينه‌ى كبرى‌»يى كه شما اسمش را در كربلا شنيده‌ايد، و دختر امام و برادرزاده و شاگرد زينب است - كسانى كه اهل تحقيق و كتابند، نگاه كنند - او يكى از مشعلهاى معرفت عربى در همه‌ى تاريخ اسلام تا امروز است. كسانى كه حتّى زينب و پدر زينب و پدر سكينه را قبول نداشتند و ندارند، اعتراف مى‌كنند كه سكينه(عليهاسلام) يك مشعل معرفت و دانش است.

رفتن اين راه، به معناى دور شدن از دانش و معرفت و بينش جهانى و روشنفكرى و معلومات و آداب نيست؛ اينها وراى آنهاست. زن اسلامى، زنى است كه راه را درست مى‌رود؛ هدف را درست تشخيص مى‌دهد و در اين راه حاضر به فداكارى است. و چنين زنى عظمت مى‌آفريند؛ همچنان كه زنان ايران عظمت آفريدند؛ اينها تعارف نيست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اضافه کرد: اگر زنان به انقلاب نپيوسته بودند، انقلاب پيروز نمى‌شد؛ جوانان براى پيوستن به صفوف انقلاب، از خانه‌ها بيرون نمى‌آمدند؛ مادرانشان نمى‌گذاشتند، يا حداقل آنها را تشويق نمى‌كردند. اگر زنان دل در گرو انقلاب نداشتند، مردان اين‌طور آزادنه در صفوف انقلاب جانفشانى نمى‌كردند. نقش زن در انقلاب، هم به طور مستقيم، و هم به طور غيرمستقيم، يك نقش برجسته و مجموعاً نقش اول است؛ در جنگ هم همين‌طور بود.

کرونا، بهانه‌ای برای حماسه‌آفرینی فرشتگان آسمانی ایران 
رئیس سازمان نظام پرستاری نیز در تشریح مشکلات پرستاران هنگام شیوع کرونا از ابتلای ۶۰ هزار نفر از آنها به این بیماری خبر می‌دهد و گفت: همچنین تا کنون حدودا ۱۰۰ نفر از گروه پرستاری بر اثر ابتلا به این بیماری جان باختند.

رئیس سازمان نظام پرستاری ایران ضمن تشریح مشکلات پرستاران هنگام شیوع کرونا از ابتلای ۶۰ هزار نفر از آنها به این بیماری خبر داد و گفت: همچنین تا کنون حدودا ۱۰۰ نفر از گروه پرستاری بر اثر ابتلا به این بیماری جان باختند.

محمد میرزابیگی با بیان اینکه حدوداً یک سال است که دور پنجم سازمان نظام پرستاری آغاز به کار کرده است، افزود: در این یکسال علاوه بر بیماری کرونا سایر حوادث نیز به وجود آمد که به معنای واقعی کلمه پیگیری را برای ما سخت می کرد. ما چهار اولویت برجسته مربوط به مردم، نظام سلامت و پرستاران در عرصه خدمت و قصد پیگیری مشکلات را داریم.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال روز پرستار (نبض سلامت جامعه، ضربان قلب پرستار) است، گفت: این شعار با تعداد ابتلا و شهدای پرستاری در دوران کرونا به اثبات رسید. از حدود ۱۴۵ هزار پرستار مشغول بر بالین بیماران حدوداً ۶۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا شدند و حدود ۱۰۰ نفر نیز از گروه پرستاری جان باختند. در حال حاضر نیز ۶۰۰۰ نفر یا در قرنطینه هستند و یا به شکل استعلاجی به مرخصی رفتند تا دوره بیماری را طی کنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری در ادامه سخنان خود افزود: حدودا ۲۵۰ هزار نفر پرستار در کشور از دانشجو تا بازنشسته داریم و ۱۹۵ دانشکده پرستاری با ۶۰ هزار دانشجو فعال هستند. از تعداد یاد شده ۳۰ هزار نفر در بخش غیر دولتی و تامین اجتماعی شاغل هستند و ۲۰ هزار نفر نیز در مراکز ارائه خدمات در منزل فعال هستند.

پرستار ایرانی، فراتر از استاندادهای جهانی
وی با اشاره به اصلی ترین مشکل پرستاران در کشور گفت: مشکل کمبود نیرو معضلی است که همواره به آن اشاره می کنیم. در حال حاضر حدوداً ۱۷۰ هزار تخت بیمارستانی داریم که برای این تعداد تنها ۱۴۰ هزار پرستار مشغول بکار هستند در حالیکه به شکل استاندارد باید به ازای هر تخت بیمارستانی ۲.۵ پرستار به کار گرفته شوند اما اکنون این رقم در کشور ما حدودا ۰.۹ است.

وی افزود: البته در یکسال گذشته مجوزهای استخدامی خوبی صادر شده است اما عمده استخدام هایی که قول آن را در قالب یک گروه ۷۰۰۰ نفری و یک گروه ۳۰ هزار نفری داده اند در راه است که امیدواریم روند استخدام تسریع شود.

وی با تاکید بر اینکه یک پرستار در عرصه دفاع سلامت نیاز به انگیزه و تجهیزات کافی دارد ادامه داد: از سال گذشته تا کنون رفع مشکلات در این حوزه و رفع کمبود نیرو دغدغه اصلی سازمان نظام پرستاری بوده است. تا کنون موضوع استخدام ها به خوبی پیگیری شده و دغدغه فعلی ما تسریع بخشیدن این امر است.

وی اولویت دیگر سازمان نظام پرستاری را تغییر وضعیت نیروهای شرکتی دانست و تصریح کرد: این موضوع برای ما بسیار مهم است. در حال حاضر امتیازاتی برای پرستاران شرکتی به ویژه آنهایی که در دوران کرونا فعالیت داشتند قائل شده ایم. همچنین از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیر تغییر وضعیت نیروهای شرکتی هستیم. از نظر ما شغل پرستاری باید شغلی حاکمیتی باشد. نباید در بخش دولتی با مقررات غیردولتی اقدام به جذب پرستار کنیم. در بسیاری از بیمارستان های دولتی شرکت های غیر دولتی برای جذب پرستار فعالند که این موضوع را مناسب نمی دانیم. در شرایطی که همه پرستاران در شیفت های بسیار طولانی فعالیت می کنند نباید میان آنها تفاوتی قائل شد و نباید بگوییم پرستار درجه ۱ یا درجه ۲ داریم باید سعی کنیم با همه آنها به شکل یکسان رفتار کنیم.

لزوم رفع کاستی‌های پرستاری برای خدمت بهتر به بیماران
میرزابیگی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۵۰۰۰ نفر پرستار بازنشسته می‌شوند، گفت: این رقم با توجه به توسعه تخت ها و عدم استخدام های منظم نیاز روز افزون به نیروی پرستاری را نشان می دهد. طی سال های اخیر حدودا ۳۰ هزار تخت بیمارستانی به ناوگان تخت های بیمارستانی کشور اضافه شده است در حالیکه برای این تعداد به فکر پرستار نبوده ایم. روند به گونه ای بوده است که حتی به جای افراد بازنشسته نیز استخدام مناسب نداشتیم. آسیب کمبود نیرو علاوه بر افزایش فشار کاری برای پرستار سبب مشکلات عدیده برای بیماران نیز خواهد شد.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به تاکید وزیر بهداشت مبنی بر اصلاح نظام پرداخت گفت: سال گذشته در جلسه ای که با حضور ایشان نزد رهبری داشتیم تاکید شد که نظام پرداخت قاصدک کارایی مناسبی ندارد و باید تغییر کند.

وی ادامه داد: طی یکسال گذشته با شیوع کرونا ناکارآمدی نظام پرداخت کاملا عیان شد. در شرایطی که پرکارترین، واگیردارترین و ناشناخته ترین بیماری قرن را شاهدیم می بینیم که درآمد بیمارستان ها به شدت کاهش یافته است. در طول یکسال گذشته حتی کاهش درآمدها به یک پنجم نیز رسیده است. البته نمی توان از کمک هایی که دولت در این مورد داشته است غافل بود ولی اشکال در نظام پرداخت ها کاملا برای ما مشخص شد. زیرا نظام پرداخت بر اساس سی فور سرویس است. این نظام پرداخت بر اساس عدالت نیست و دغدغه اصلی ما حاکم شدن عدالت میان پرستاران و کادر درمان است. خوشبختانه از سال گذشته تا کنون بیشتر دانشگاه های علوم پزشکی به جمع آوری سامانه قاصدک پرداختند اما هنوز هم در برخی مناطق پرداخت حقوق با این سامانه اتفاق می افتد که حذف آن خواسته این روزهای ماست.

میرزابیگی با تاکید بر اینکه ساماندهی نظام پرداخت اصلی مهم است، گفت: یعنی در نظام سلامت به سمت عدالت در خدمت و بازتوزیع درآمدها حرکت کنیم که این موضوع نیز تنها شامل حال پرستاران نیست و شامل حال تمام کادر درمان می شود. نظام پرداخت باید در ایجاد انگیزه برای پرستاران نقش موثر ایفا کند. در صورتیکه این نظام پرداخت حذف شود ما نیز آماده ارائه نظرات و پیشنهادات خود هستیم.

روز پرستار، موعد تحقق وعده‌ها
وی با اشاره به اینکه بر اساس قول هایی قرار است از اول دیماه فوق العاده ویژه پرستاران پرداخت شود گفت: تا امروز تمام شواهد نشان می دهد که این قول اجرایی خواهد شد.

وی افزود: ما در نظام سلامت پس از کرونا شاهد هستیم و پس از کرونا به این نتیجه رسیدیم که نباید میدان عرصه خدمت صرفا بیمارستان ها باشند. بیماران مزمن و مبتلایان به بیماری های غیر واگیر می توانند در خانه ها خدمات مراقبتی را دریافت کنند. ما باید زمین بازی را برای بیماری های مزمن از بیمارستان ها به سمت جامعه ببریم. اکنون بالغ بر ۱۰۰۰ مرکز مراقبت در منزل داریم که باید فعالیت آنها افزایش یابد. برای پنج بیماری مزمن با شورای عالی بیمه هماهنگی هایی داشته ایم تا با تحت پوشش بردن آنها افراد بیشتری بتوانند از خدمات مراقبت در منزل استفاده کنند. نکته قابل توجه این است که در اینگونه خدمات چارچوب وظایف هر فرد مشخص خواهد بود. در این بین می توانیم خود بیمار و یا اطرافیان او را نیز در زمینه بیماری فرد آگاه کنیم و آموزش هایی را به او بدهیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: طی یکسال گذشته تعدیل روند اعتباربخشی را پیگیر هستیم تا ثبت وضعیت و خدمات ارائه شده به شکل دقیق اتفاق بیفتد و از پرستار همان استفاده‌ای را کنند که وظیفه مشخص اوست.

مناعت طبع، سرمایه گرانقدر نظام پرستاری ایران
وی با اشاره به وجود معوقات برای پرستاران گفت: در شرایطی که سال قبل معوقات حتی به ۱۸ ماه هم می رسید توانستیم با رایزنی های صورت گرفته معوقات را به سه تا چهار ماه برسانیم. اگرچه میزان دریافتی ها کاهش یافته است اما معوقات به لحاظ تعداد ماه کم شده است.

میرزابیگی افزود: یکی از کارهایی که پس از شیوع کرونا در سازمان نظام پرستاری انجام می دهیم برگزاری ستاد صحت (صیانت – حمایت – تامین نیروی انسانی) است این جلسه برای رصد کردن آخرین وضعیت پرستاران در کشور در بحران کروناست تا تمام موضوعات به شکل روزانه ثبت و پیگیری شود.

وی با اشاره به اقدام دیگر سازمان نظام پرستاری ادامه داد: ما در طرح محله محور مقابله با کرونا تحت عنوان طرح شهید حاج قاسم سلیمانی نیز فعال هستیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به پیگیری برخی مسائل آموزشی پرستاران نیز اظهار کرد: در این رابطه برای کارورزی دانشجویان سال آخر جلساتی را برگزار کرده ایم تا آنها هم بتوانند بر اساس برخی ضوابط حقوق دریافت کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴