نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

مدعیان اصلاحات: همه مقصرند به ‌جز ما!

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۸
کد مطلب : ۴۴۵۱۸۵
روزنامه اینترنتی همدلی در مصاحبه‌ای به نقل از محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم نوشت: «یکی از علل کاهش اعتماد اجتماعی به جریان‌های سیاسی، عمل نکردن به وعده‌های انتخاباتی از سوی کاندیدای منتخب مردم است که در خیلی از موارد فرد برای پیگیری وعده‌های داده شده، اختیارات لازم را ندارد.»
۰
plusresetminus
مدعیان اصلاحات: همه مقصرند به ‌جز ما!

به گزارش بلاغ، وی گفت: «بعد از به هم خوردن برجام و بازگشت تحریم‌ها، دخل‌وخرج مردم با هم نمی‌خواند... کاستی‌هایی که دولت دوم در حوزه داخلی در کنار فشارهای خارجی داشت، موجب شد تا شرایط نسبت به دولت اول روحانی متفاوت باشد. حتی در انتخاب کابینه دوم دست دولت بسته شد و سنگ‌اندازی‌ها بعد از لغو برجام شدت گرفت. با خروج آمریکا از برجام و افزایش تحریم‌های آمریکا که به جنگ اقتصادی تعبیر شده بود، معیشت مردم به شدت تحت تأثیر قرار گرفت..»

در ادامه این مطلب آمده است: «بعید نیست گزینه‌هایی بتوانند محرک مردم باشند، اما امید به این‌که آنها شانس و عبور از فیلتر تعیین صلاحیت شورای نگهبان را داشته باشند کم است. این مسئله خود به‌نوعی جلوی اعتماد مردم به انتخابات را می‌گیرد.»

صادقی گفت: «علت اصلی نارضایتی مردم تبعیض‌ها، فسادهای گسترده و انسداد فضای سیاسی است... در حوزه‌های فرهنگی نیز محدودیت‌ها همچنان ادامه دارد. نظام قضایی نیز نارضایتی‌هایی برانگیخته است. همه این عوامل در آنچه امروز شاهد آن هستیم، نقش داشته است»
مدعیان اصلاحات درحالی‌که خود جزو بانیان و مقصران اصلی مشکلات کشور هستند برای فرار از پاسخگویی با طرح مسائلی مانند «خروج آمریکا از برجام»، «اختیارات نداشتیم»، «انسداد فضای سیاسی» و حتی «رد صلاحیت شورای نگهبان» و ادعای اینکه «نظام قضایی نارضایتی‌هایی را برانگیخته!» به دنبال بهانه‌جویی و فرار از پاسخگویی هستند. در نظر آنها ابر و باد و مه و خورشید و فلک و... همه مقصرند الا اصلاح‌طلبان!

تناقض‌گویی مدعیان اصلاحات درباره دولت بایدن
روزنامه آرمان در شماره دیروز در مطلبی نوشت: «با روی کارآمدن دولت بایدن و اظهارنظر او که عنوان کرده است بدون شرط به برجام باز خواهند گشت سبب شده است که افق روشنی در مقابل ایران قرار گیرد و گشایش‌های بانکی نیز فرارسد و به دنبال این اتفاق اتحادیه‌هایی همچون اوراسیا به‌مراتب راحت‌تر می‌توانند با ایران وارد مبادله شوند».

این روزنامه زنجیره‌ای در همین شماره در مطلبی دیگر که در تناقض آشکار با مطلب قبلی است، نوشت: «اکنون ملاحظاتی از طرف تیم بایدن صورت می‌گیرد که استنادشان به این موضوع است که شرایط حال حاضر 2020 با 2016 تفاوت کرده، است. هرچند واقعیت هم این است که تفاوت‌هایی وجود دارد... به‌غیراز این، موضع اروپایی‌ها هم در مسائل موشکی و منطقه‌ای محکم‌تر شده و بیانیه اخیر وزیر خارجه نیز مؤید این مسئله است...درحقیقت باید از الآن با یک منطق نیرومندی برای مذاکراتی که نمی‌دانیم چه زمانی شروع خواهد شد که امیدواریم زودتر شروع شود، خودمان را آماده کنیم. چون به‌احتمال‌زیاد، به‌غیراز مسائل قبلی برجام ممکن است، بخواهند برخی موضوعات حاشیه‌ای و منطقه‌ای را مطرح کنند که باید از الآن آمادگی داشته باشیم و برای هرکدام از آنها یک پکیج نیرومند و قدرتمند و با منطقی فراهم کنیم».

برخلاف ادعای روزنامه آرمان در مطلب اول، بایدن درباره برجام دقیقاً یاوه‌گویی‌های ترامپ را تکرار کرده و مدعی شده است که به‌صورت مشروط به برجام بازخواهد گشت و شروط آن عبارت است از دائمی شدن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و ضمیمه شدن توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران به برجام.

همان‌طور که این روزنامه زنجیره‌ای در مطلب دوم اذعان کرده است، تروئیکای اروپا در مسئله ایران کاملاً با آمریکا هم‌صداست. هدف اصلی آمریکا و تروئیکای اروپا این است که خسارت محض برجام را به دیگر مؤلفه‌های قدرت کشورمان تعمیم دهند.
در این میان مسئله لغو تحریم‌های ضدایرانی به‌هیچ‌عنوان در طرح برجامی آمریکا و اروپا جایگاهی ندارد.

ماله‌کشی اصلاح‌طلبان بر عدم تحقق وعده‌های دولت
روزنامه شرق در شماره دیروز خود مصاحبه‌ای را با یکی از کنشگران اصلاح‌طلب منتشر کرده است. در نخستین سؤال شرق از وی درباره تحقق‌نیافتن وعده‌های دولت روحانی پرسیده است.
مصاحبه‌شونده که در معرفی او گفته شده که از نزدیکان خاتمی و معاون وزیر نیرو در دوره اصلاحات و مدیرعامل بنیاد باران در پاسخ گفته که همه مقصر هستند جز خود دولتمردان: «دولت آقای روحانی درباره شعارها و وعده‌هایش به‌ویژه در دور دوم چندان موفق نبوده و یکی از دلایل عمده‌اش این است که نتوانست تیمی را انتخاب کند که می‌خواست و تیمی که به‌ویژه در حوزه اقتصادی در کنارش قرار دارد، کارآمد و منسجم نیست.»

او در ادامه گفته: «یکی از دلایل دیگر تحقق‌نیافتن وعده‌ها، موانعی است که بر سر راه دولت ایجاد شد. با وجود توفیقی که دولت روحانی در دور نخست خود در ماجرای برجام پیدا کرد؛ اما نگذاشتند از میوه برجام استفاده کند و مردم از منافعش برخوردار شوند. تندروهای داخلی قبل از اینکه ترامپ بر سر کار بیاید، از هیچ تلاشی برای ناکامی دولت فروگذار نکردند و اگر دولت توفیقی به دست می‌آورد، منافعی نصیب مردم می‌شد؛ اما مخالفان جریان اصلاحات به این دلیل که اصلاح‌طلبان حامی آقای روحانی بودند، نگذاشتند تغییری اتفاق بیفتد»

او سپس افزوده: «یکی از دلایل جدی تحقق‌نیافتن وعده‌های دولت، شخص ترامپ به‌عنوان کسی بود که به قواعد بین‌المللی پایبند نیست و سر دشمنی جدی با کشور داشت. یکی دیگر از موانع راه دولت روحانی، تحریم‌های ظالمانه‌ای بود که به کشور اعمال شد. دولتی که یکی از منابع اصلی مالی‌اش «فروش نفت» است، با این تحریم‌ها دیگر منابعی نداشت که بخواهد برایش برنامه‌ریزی داشته باشد و به وعده‌هایش عمل کند.»
دولت تدبیر و امید با وجود حامیانی نظیر اصلاح‌طلبان بود که در 2 دوره پیروز انتخابات شد؛ اصلاح‌طلبانی که چنین هنرمندانه زمین و زمان را مقصر می‌دانند و حتی درصدی به خود دولتمردان و ضعف و سوءمدیریت آنها اختصاص نمی‌دهند.

وزارت خارجه ظریف حتی در برقراری تعامل با همسایگان هم ناتوان بوده است
روزنامه حامی دولت اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان « ظرفيت‌هاي ديپلماسي» به حواشی شعر خوانی رئیس‌جمهور ترکیه در رژه مشترک نیروهای مسلح این کشور و آذربایجان در باکو پرداخت و نوشت: «متاسفانه در هشت سال گذشته دستگاه سياست خارجي نسبت به توسعه مراودات و رفع برخي موانع تعميق مناسبات با كشورهاي همسايه و منطقه نتوانسته اقدامات اساسي و درخوري را به فرجام برساند. در شرايط فعلي و تحت‌تاثير سياست‌هاي منطقه‌اي و نيز روابط ايران با امريكا، روابط ايران با همسايگاني چون عربستان، بحرين، امارات و كويت به سردي نگران‌كننده‌اي گراييده است بي‌آنكه ابتكار عملي براي مديريت اين روابط صورت گيرد... برخي اقدامات مداخله‌جويانه تركيه از جمله استقبال و حمايت از حضور برخي جريان‌هاي تجزيه‌طلب و ارايه خدمات تداركاتي و لجستيكي به آنان در استانبول و آنكارا مبين اين سياست جديد تركيه درباره ايران است... درباره تركيه‌به‌رغم بنيان‌هاي تاريخي و سياسي و سوابق روابط نيز تلاش چنداني براي رفع گلايه‌ها و موانع پيش روي روابط برداشته نشده است و بدين سبب شاهد بروز رويدادهاي ناخوشايندي چون اتفاقات روزهاي اخير هستيم.»

گفتنی است چندی پیش هم روزنامه اصلاح‌طلب همدلی در مطلبی با عنوان «ظریف؛ خستگی سیاسی یا رخوت کرونایی؟» نوشته بود: «ظریف را چه شده است؟ ممکن است این‌گونه به نظر آید که خسته از دوران سنگین ریاست بر ساختمان میدان مشق، بسیار زودتر از موعد، چشم به شماره‌انداز معکوس پایان تدبیر و امید دوخته است، تا تن فرسوده شده در هر چه خارجه و بین‌الملل و دیپلماسی را مجالی دهد برای آسودن. این البته از منظری شاید به‌حق باشد و انصاف، اما به واقع در جغرافیای چنین چهار راه حوادثی، چونان مسئولیتی، اینگونه رکودی را برنمی‌تابد... گویا بدون برجام، ظریف آن وزیر خارجه همیشگی نیست، شخصیتی که البته او خواسته یا ناخواسته اینگونه برای خویش، تعریف کرد. می‌توان گفت در حال حاضر، سرعت قطار دیپلماسی، آنچنان کاهش یافته است که گویا سیاست خارجی دولت در حال رسیدن به یک سکون محض است... نتیجه ابتکار صلح هرمز چه شد؟ روند بهبود مناسبات با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به کجا رسید؟..فشار تحریم‌‌ها بر شانه‌‌های مردم صبور این خاک، بیشتر از گذشته است... این حقیقت از مسئولیت ظریفی که بر مسند وزارت خارجه نشسته است، نمی‌کاهد. این وظیفه، بهانه نمی‌طلبد. «در توان من نیست»، «نمی‌گذارند»، «نمی‌شود» و «نمی‌توانم»، در آنجای ندارد که اگر داشت، قبول این‌چنین مسئولیتی محلی از اِعراب نداشت.»

در سال‌های اخیر کارشناسان و صاحبنظران بارها بر این مسئله تاکید کردند که یکی از نقاط ضعف جدی دولت این است که وزارت «امور خارجه» به وزارت «امور برجام» تقلیل پیدا کرده است. از سوی دیگر، ناکارآمدی در دیپلماسی منطقه‌ای، فشل بودن دیپلماسی اقتصادی، سفارتخانه‌های بدون و...از جمله نقاط ضعف و قصور و تقصیرهای وزارت خارجه در سال‌های اخیر بود.
متاسفانه آقای ظریف در 7 سال اخیر نتوانست کارنامه قابل قبولی ارائه دهد و دستگاه دیپلماسی کشورمان یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های خود را در سال‌های اخیر تجربه کرد.

سراب حل مسئله با روی کار آمدن بایدن
روزنامه دولتی ایران دیروز گفت‌وگویی را با مرتضی الویری، فعال اصلاح‌طلب درباره طرح راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها با تیتر «جای خالی تعامل در بهارستان» منتشر کرد. وی گفته است: «... به‌ویژه سقف زمان دو ماهه‌ای که برای اجرای این قانون در نظر گرفته شده با منطق پیش‌بینی تحولات بین‌المللی که پیش رو است، سازگار نیست. به‌ویژه آنکه انجام اقدامات هسته‌ای که در این قانون الزامی دانسته شده که به نحو واضحی به معنای خروج از برجام است. این یعنی ما اقدامی را که طی نزدیک به سه سال گذشته به هر ترتیب از انجام آن خودداری کرده‌ایم درست در آستانه به وجود آمدن شرایط حل مسئله انجام دهیم.»

وی در بخش دیگری از مصاحبه گفته است: «یک راه موثر این است که علاوه‌بر جلسات رسمی و قانونی ارتباطات بیشتری بین سه قوه و نمایندگان مجلس و شوراها وجود داشته باشد. تبادل نظر بیشتر و گفت‌و‌گوهای مفصل‌تر می‌تواند تطبیق بیشتری میان نگرش‌ها و نظرات متولیان نهادهای مختلف ایجاد کند و به هماهنگی بیشتر در تصمیم گیری‌ها منتهی شود.»
گفتنی است، مصوبه مجلس برای لغو تحریم‌ها یک مصوبه فنی و کارشناسی برای تأمین منافع ملی است و بازدارندگی را به توافق یکطرفه شده باز‌می‌گرداند.
سید محمد صادق خرازی، رئیس‌شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان چند روز پیش در ارگان دولت نوشت: «این طرح می‌تواند اهرم فشاری در اختیار دستگاه سیاست خارجی کشورمان قرار دهد تا طرف غربی را وادار کند به برجامی که خود نقض کرده، پایبند بماند و به طور جدی خواسته اصلی ایران را که همان رفع واقعی تحریم‌هاست، محقق کند. هنر دیپلماسی استفاده بهینه از فرصت‌ها و تبدیل موقعیت‌ها و احیانا تهدیدها به فرصت است. اگر از این دریچه به موضوع نگاه شود، می‌توان گفت که طرح مجلس می‌تواند به سود مذاکره کنندگان ما باشد تا در آینده طرف‌های غربی را وادار کنند تا به طور جدی مذاکره کنند و مذاکرات را بدون فوت وقت به نتیجه برسانند. همان طور که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان گفته است که اگر غربی‌ها به تعهدات خود در برجام عمل نکنند، دولت ایران مجبور است آنچه مجلس تصویب کرده را اجرا کند.»

ادعای به وجود آمدن شرایط حل مسئله با روی کار آمدن بایدن در حالی است که وی برای بازگشت به برجام، شرط‌های متعددی گذاشته و در پی خلع سلاح نظامی و از بین بردن نفوذ منطقه‌ای ایران است.

بایدن معاون دولت اوباما بود که با رگبار تحریم‌ها، برجام را لگدمال کرد.
نکته دیگر اینکه، در مصاحبه فوق، در شرایطی مجلس توصیه به تعامل می‌شود که چهار ماه قبل رأساً می‌توانست طرح را تدوین و تصویب کند اما رسیدگی و تصویب در شورای عالی امنیت ملی و تعامل با شورا موجب طولانی شدن موضوع شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲