تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۹
کد مطلب : ۴۴۳۱۸۰
۰
plusresetminus
توصیه ارگان دولت: دولت جدید آمریکا را با رویکرد منفی خطاب قرار ندهید!

به گزارش بلاغ، ابراهیم امینی، نایب‌رئیس‌شورای شهر تهران دیروز در مطلبی در روزنامه ایران نوشت: «با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و پیروزی جو بایدن و به تبع آن تغییری که در متولیان اداره آن کشور رخ خواهد داد، می‌توان به گشایش در برخی امور امیدوار بود. شاهد این مدعا اینکه دولت آینده آمریکا درخصوص بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها نگرش مثبتی از خود نشان داده است... نباید دولت آینده آمریکا که هنوز روی کار نیامده با مطالبی که هم از نظر سیاسی و هم از منظر منطقی با ادبیات مسئولان کشور ما سازگاری ندارد، مورد خطاب قرار گیرد.»

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: «با توجه به اینکه نمایندگان مجلس یازدهم خود را «انقلابی» می‌خوانند و از همان زمان آغاز بکار خود، دغدغه «معیشت مردم» را مطرح کرده و به دنبال رفع احتیاجات جامعه هستند، باید در مرحله عمل هم نشان دهند که واقعا به «انقلابی بودن» خود، پایبند هستند و برای منافع ملی هر کاری خواهند کرد. آنها بهتر از هر کسی می‌دانند که دلیل اصلی مشکلات معیشتی مردم، تحریم‌های ظالمانه‌ای است که بر کشور ما تحمیل شده و اگر هم گشایشی در جهت منافع ملی رخ دهد، نباید آن را قربانی منافع جناحی خود کنند.»
مدعیان اصلاحات همانند سال 92 گشایش اقتصادی را به مذاکره با دموکرات‌ها منوط می‌کنند. طیفی که با دولت اوباما مذاکره کرد و تعهداتش را پیش دستانه اجرا کرد اما آنها در مقابل، تحریم‌های حداکثری کاتسا، آیسا و سیسادا را رقم زدند که پایه اصلی اغلب تحریم‌های ترامپ است. برخلاف دروغ‌پردازی فوق مبنی بر نگرش مثبت نشان دادن دموکرات‌ها به برجام، آنها بارها تاکید کرده‌اند بازگشت به برجام را مشروط به پذیرش شروط و مذاکرات جدید درباره توان نظامی و نفوذ منطقه‌ای ایران می‌دانند، در حالیکه تعهدات برجامی دولت آمریکا بلاشرط بوده است. آنان ضمنا در پی افزودن بر تعهدات ایران هستند، تعهدات خود در برجام را مشروط به آن کرده‌اند و برجام را کافی نمی‌دانند.
نویسنده نوشته که دولت آمریکا روی کار نیامده و نباید با ادبیاتی که... مورد خطاب قرار گیرد؛ باید گفت، مدعیان اصلاحات در خطایی آشکار و مشکوک به خیانت، به بایدن که هنوز روی کار نیامده اما گفته است که راه هوشمندانه‌تری برای فشار بر ایران وجود دارد، امیدوارند.
افزون بر این، مجلس انقلابی، علت اصلی مشکلات را نه تحریم که سوءمدیریت و امیدواری به دشمن می‌داند. تحریم را علت اصلی مشکلات دانستن، فریبکاری مدعیان اصلاحات برای فرار از پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری نسبت به بی‌کفایتی است. آنها پیش از انتخابات 92 علت اصلی را سوءمدیریت دولت عنوان می‌کردند اما اکنون پشت تحریم پنهان می‌شوند.

توهین به افکارعمومی با مظلوم‌نمایی در زنگ حساب
روزنامه آرمان در مطلبی به قلم علیرضا محجوب، نماینده عضو فراکسیون امید مجلس دهم نوشت:«در مورد ارزیابی عملکرد دولت آقای روحانی قطعا در آینده تاریخ نشان خواهد داد که با وجود همه مباحث و فشارهایی که بر این دولت که از مظلوم‌ترین دولت‌های تاریخ جمهوری اسلامی بوده آورده شده است، اما در آینده کارکردهای مثبت این دولت در عرصه‌های مختلف برملا خواهد شد. در آینده وقتی پرونده این دولت باز شود آن وقت ما خواهیم دید که اعمال این دولت چقدر مثبت بوده است».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«در عرصه سیاست خارجی دولت دوازدهم در مسیر متعادلی را حرکت کرده و البته در سیاست داخلی هم دولت تاکنون راه تعادل و میانه‌روی را پیش گرفته است. گرچه رئیس‌جمهور خودشان هم تاکید کرده‌اند که همواره به دنبال تعادل در عرصه‌های مختلف سیاسی بوده‌اند. از سوی دیگر در اقتصاد هم تنها ایرادی که به دولت داریم این است که نتوانسته به وعده تعادل خود برسد. اگر دولت آقای روحانی می‌توانستند اقتصاد را متعادل کنند مطمئنا کسانی که از ایشان انتقاد کرده و می‌کنند در حال حاضر دعایش می‌کردند. با این همه در مجموع مطمئنا پشت پرده تلاش‌های دولت در آینده روشن خواهد شد. نگاهی به زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد که دولت تاکنون چه خدماتی را ارائه داده و چه تلاش‌هایی کرده است. اما باید زمان بگذرد و در آینده پرده از این خدمات و عملکردهای مثبت برداشته شود».
کارنامه دولت روحانی قابل دفاع نیست، که اگر بود، مدعیان اصلاحات در زنگ حساب، مصادیق آن را اعلام می‌کردند. به همین منظور طیف مدعی اصلاحات با ترفند مظلوم‌نمایی در پی سرپوش گذاشتن بر این کارنامه غیرقابل قبول است.
افکارعمومی نتایج عملکرد دولت روحانی در سیاست خارجی و اقتصاد را کاملا لمس کرده است و این ادعا که در آینده کارنامه خدمات مثبت دولت عیان می‌شود، چیزی جز توهین به افکارعمومی نیست.

ضعف دیپلماسی از وجود امثال شماست
سرمقاله دیروز شرق به قلم یکی از دیپلمات‌های بازنشسته نوشته شده است که حائز نکات قابل تاملی است. نویسنده سرمقاله در همان ابتدای نوشتار مرعوب بودن خود و همفکرانش را به نمایش می‌گذارد: «بایدن، رئیس‌جمهور منتخب، در حال چینش مقاماتی است که قرار است رئیس‌قدرتمندترین کشور جهان را در چهار سال آینده همراهی کرده و درتصمیم‌‌‌سازی مشارکت داشته باشند.»
اشاره به «قدرتمندترین کشور جهان» مخاطب را به یاد اظهاراتی شبیه «نابود شدن تمام تاسیسات دفاعی کشور با یک بمب آمریکایی» می‌اندازد. در ادامه این فرد نوشته است: «با وجود برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی و بعضا عوامانه، انتخابات آمریکا، تیم مشاوران و مناصب کلیدی در حوزه سیاسی و امنیتی و تصمیمات بایدن برای ایران نیز مانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان حائز اهمیت است... تصمیم ترامپ برای خروج کشورش از توافق هسته‌ای که حاصل 22 ماه مذاکرات نفس‌گیر با همراهی پنج کشور دیگر و ازجمله سه متحد دائمی آمریکا بود و تبعات سخت و سنگین آن، کافی است تا نخبگان سیاسی از طیف‌های مختلف و خصوصا دستگاه‌های تصمیم‌گیر در کشور، «تغییر»[!!] ناشی از انتخابات 2020 را به فال نیک گرفته و متناسب با آن و استفاده از فرصت چهار‌ساله‌ای که پیش‌روی جهان قرار دارد، به تدوین راهکارهایی در جهت برون‌رفت از مشکلاتی که ترامپ و تصمیم وی در آن نقشی اساسی داشت، بپردازند.»
سپس نویسنده می‌افزاید: «‌اولین موضوع در این رابطه، پشت‌سرگذاشتن آرام و بدون حادثه دو ماه پیش‌رو و به بیانی که دو سال قبل در همین ستون نوشتم، «گذر از تونل وحشت ترامپ» است. برخی از منابع از رایزنی ترامپ با مشاوران ارشد خود درباره حمله نظامی سخن گفته‌اند. هر‌چند رافائل گروسی، مدیر‌کل آژانس آن را «کمی بر پایه حدس و گمان» ارزیابی کرده...»
 سرمقاله‌نویس این روزنامه آورده است: «برخلاف گفته آن امام‌جمعه، «خیانت و جهالت» نادیده‌گرفتن رئیس‌جمهوری است که حتی در شرایط وخیم کرونا، سیاست فشار حداکثری علیه مردم ایران را کنار نگذاشت. اشتباه در‌پیش‌گرفتن شعار عوام‌فریبانه «سگ زرد برادر شغال» و رویکردی است که صدا‌و‌سیما در نمایش گزینشی و تصاویر و گزارش‌های منتخب برکشیده از آرشیو برای منفی جلوه‌دادن شخصیت رئیس‌جمهور منتخب آمریکا دارد، آن‌هم در شرایطی که رقبای منطقه‌ای ایران به‌سرعت خود را با شرایط جدید تطبیق داده و در‌صدد تأثیر‌گذاری بر تیم بایدن در سیاست اعلامی وی در رابطه با ایران هستند. از این منظر، ایران باید به وضوح از رویکرد تعامل استقبال کند.»
نویسنده این سرمقاله و همچنین دیگر اصلاح‌طلبان گویا واقعا از یاد برده‌اند که پس از اجرای برجام در دوران اوباما مقامات دولت تدبیر و امید بارها تاکید کرده و از آمریکا گلایه کردند که دستاورد ایران از برجام تغییر صفر است. اینکه چرا این جماعت این همه بر بازگشت برجام به دوران پیش از ترامپ (یعنی اوباما) تاکید دارند جای شگفتی است.
دیگر اینکه گویا اصلاح‌طلبان دوباره بر راهکار ایجاد هراس از جنگ روی آورده‌اند آن هم در حالی که آمریکا در کشور خودش مانند همه جای و بیش از دیگر کشورها درگیر کرونا است و کشمکش‌های داخلی در مورد انتقال قدرت حرف از حمله آمریکا به ایران به قدری مضحک است که باید به امثال این دیپلمات سابق گفت دیپلماسی کشور از وجود امثال شما و تحلیل‌هایی از این دست است که چندین دهه در رنج است.
نکته آخر اینکه بارها کارشناسان اصلاح‌طلب در همین روزنامه‌های زنجیره‌ای بر این نکته اذعان کرده‌اند که حجم تحریم‌هایی که در ادوار دموکرات‌ها بر کشورمان تحمیل شده بسیار بیشتر از جمهوری خواهان است. حالا این دیپلمات سابق مدعی شده آن نگاه عوامانه است که باید گفت عوامانه دیدگاهی است که دوست دارد برای رئیس‌جمهور آمریکا وقتی هنوز رسما بر سر کار نیامده «جشن تغییر» راه‌اندازد؛ عوامانه دیدگاهی است که اصول دیپلماسی را حتی پس از بازنشستگی هم بلد نیست که وقتی چنین وانمود کنیم که آب از دهانمان راه افتاده و بشتابیم به سمت کسی که زیر میز زده آن وقت نتیجه چیزی جز کلاه گشاد دیگری برای کشور نخواهد بود.
ادامه عقده‌گشایی‌های نماینده رد صلاحیت شده علیه مجلس یازدهم
روزنامه اعتماد به مدیر مسئولی الیاس حضرتی رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس دهم و کاندیدای رد صلاحیت شده انتخابات مجلس یازدهم روز گذشته در گزارشی نوشت: « اصولگرايان ساكن ساختمان هرمي‌شكل ميدان بهارستان در همين مدت 8 ماهي كه از حضورشان در انتخابي‌ترين قوه جمهوري اسلامي مي‌گذرد، بارها و بارها ثابت كرده‌اند كه بيش از آنكه مطالبات حقيقي قشرهاي مختلف جامعه همچون زنان را پيگيري كنند، ترجيح مي‌دهند به سلايق سياسي و فرهنگي خود و حاميان نه چندان پر تعدادشان بپردازند. راهبردي كه سبب شده بخش مهمي از جامعه نسبت به طرح اخير كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس براي ايجاد تغيير در سازوكار اعطاي مجوز به تشكل‌ها و انجمن‌ها رويكرد چندان مثبتي نباشد.»
گفتنی است مدیر مسئول این روزنامه در حالی با رفتار قبیله‌ای و باندی و بر اساس ضرب المثل «دیگی که برای من نجوشد...» طی هشت ماه گذشته با بهانه و بی‌بهانه به تخریب مجلس یازدهم همت گماشته که ظاهرا عملکرد خود و هم‌قبیله‌گانش در دوره 4 ساله مجلس دهم را فراموش کرده‌اند. هنگامی که مجلس در اختیار ائتلاف مدعی ائتلاف و اصلاحات بود، فرصت نمایندگی را به سیاست بازی و زد و بند و مسامحه با مدیران کم کار سپری کردند. پس از آن هم، ناخن به هم سائیدند تا شاید میان منتخبان دعوا راه بیندازند. اما حالا که نقشه شان نگرفته، این چنین عریان و عیان علیه مجلسی که در آن نیستند عقده‌گشایی می‌کنند. و این سؤال همچنان بدون پاسخ است که چرا الیاس حضرتی مدیر روزنامه اعتماد و نماینده مجلس دهم، درباره زد و بند‌هایش با شهرام جزایری ابر مفسد اقتصادی و کله پاچه خوردن‌هایش با او توضیح نمی‌دهد؟!

کوچک‌ترشدن سفره‌ها زیر سایه پرواز قیمت‌ها
روزنامه ابتکار در گزارشی نوشت:«طی چند روز اخیر پرواز قیمت مرغ بر سر زبان‌ها افتاده است. دوم آذرماه قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران به حدود ۳۳ هزار تومان رسید، که البته در برخی مناطق با نرخ کمتر یعنی حدود ۳۰ هزار تومان هم عرضه شد و این افزایش قیمت بی‌سابقه مصرف‌کنندگان را متعجب کرد. البته افزایش قیمت تنها به مرغ ختم نمی‌شود و چرخه افزایش قیمت‌ها تمام کالاها و خدمات را دربر گرفته است.»
در ادامه این مطلب آمده است: «اخیراً مرکز آمار ایران، گزارش داده‌های تورمی آبان‌ماه سال ۹۹ را منتشر کرده است. براساس این گزارش، همه سطوح تورمی دچار افزایش شده است و مردم برای تأمین یک میزان ثابت از سبد معاش، باید بیشتر از ماه قبل و یا سال قبل هزینه کنند. البته برای درک افزایش تورم نسبت به ماه‌های گذشته نیازی به اعلام اعداد و ارقام از سوی مراکز و نهادهای مربوطه نیست و افزایش قیمت کالاهای اساسی خود بیانگر واقعیت است... البته بررسی‌ها حاکی از آن است که افزایش قیمت تنها به محصولات اشاره شده ختم نمی‌شود و بحث گرانی صیفی‌جات نیز این‌روزها مطرح است. بعد از گوجه و خیار حالا نوبت به هویج رسیده است.»
پرواضح است که کوچکتر شدن سفره ایرانی‌ها، ماحصل عملکرد دولت مورد حمایت مدعیان اصلاحات و غربزدگانی است که گشایش و رفاه اقتصادی را در مذاکره با غرب می‌دانستند.

تقلای مدعیان اصلاحات برای برجامیزه کردن توان موشکی
روزنامه دولتی ایران دیروز طی یادداشتی درباره آنچه «دیدگاه خوشبین-سازشکار: (اصلاح‌طلبان رادیکال)» خواند، نوشت: «در واقع آنان برخلاف واقع‌گرایان، ادعا می‌کنند که سیاست خارجی ایران در قبال راهبرد سه مرحله‌ای بایدن، باید بر سه «بله»: مذاکره مجدد برجام و اصلاح آن؛ مذاکره درباره توان موشکی؛ مذاکره درباره سیاست و نفوذ منطقه‌ای استوار شود.»
در بخش دیگری از این یادداشت درباره آنچه «دیدگاه معتدل-عملگرا: (اعتدالگرایان)» خوانده شده، آمده است: «عملگرایان اگرچه به صراحت نمی‌گویند ولی عملا مذاکره موشکی و منطقه‌ای در قالب گروه ۵+۱ را نیز کاملا منتفی نمی‌دانند؛ بلکه با شرایطی که همه نگرانی‌های امنیتی و دفاعی ایران، ازجمله خاورمیانه عاری از سلاح اتمی، در قالب یک بسته فراگیر منطقه‌ای را لحاظ کند، امکانپذیر می‌دانند. دست کم تعدیل رفتار منطقه‌ای و تحدید برد موشک‌های بالستیک ایران به شرط تضمین‌های امنیتی- دفاعی منطقه‌ای را قابل مذاکره می‌دانند.»
لازم به تصریح است که اقتدار موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران ثمره مجاهدت بی‌وقفه و عملکرد انقلابی جوانان مؤمن و حزب‌اللهی است و ملک طلق مدعیان اصلاحات نیست که درباره مذاکره بر سر آنها یاوه‌گویی کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰