تاریخ انتشارجمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۲۶۵۰
شیوع کرونا سبب کاهش اهدای خون شده است و این در حالی است که نیاز به خون و فرآورده‌های آن همیشگی است و ضرورت دارد همه ما احساس مسئولیت کنیم و به فکر هموطنان چشم‌انتظار دریافت خون باشیم و زنجیره نیکی‌ها را قطع نکنیم.
۰
plusresetminus
کمک بی‌منت مردم؛‌ این بار از جنس نذر خون/ کرونا اهدای خون را از یادمان نبرد
به گزارش بلاغ، خون سالم نجات دهنده زندگی است و همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند، به طوری که از هر سه نفر در دنیا، یک نفر در طول زندگی به تزریق خون و فرآورده های خونی احتیاج پیدا می کند.

با شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ و نگرانی های پیش آمده در دوره اوج سوم این بیماری، آمار مراجعه مردم به مراکز اهدای خون با کاهش شدیدی مواجه شده و لازم است  مردم مهربان و نوعدوست در این شرایط ویژه و در شروع روزهای سرد، مسئله اهدای خون و نجات جان بیماران را از ضرورت‌ها بدانند.

*رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در بالاترین سطح

مسوولان انتقال خون به اهداکنندگان همواره اطمینان می دهند که در مراکز اهدای خون برای پیشگیری از شیوع کووید۱۹  رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در بالاترین سطح، انجام می‌شود.

بیایید همین امروز با دوستان خود قرار بگذاریم و  برای اهدای خون و نجات جان یک هم‌وطن به نزدیک‌ترین پایگاه انتقال خون مراجعه کنیم و سردی هوا و شیوع کرونا مانع از رفتن ما نشود که فردا دیر است. شاید همین لحظه که ما لبخند بر لب داریم، فرد یا افرادی در موقعیت‌های خاص مانند زمان بروز حوادث و سوانح گوناگون نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی، نیاز مبرم به تزریق خون داشته ‌باشند،  شاید امروز با اقدام خداپسندانه اهدای خون جان انسانی را که در یک قدمی مرگ است نجات دهیم.

شاید پدری که امروز روی تخت بیمارستان بی رمق افتاده است برای آوردن لقمه نان حلال برای خانواده‌اش حین کار دچار سانحه شده باشد و قطره قطره خون اهدایی در آن لحظات طلایی نه تنها پدر خانواده را از مرگ نجات ب‌دهد بلکه چراغ امید را برای  فرزندان قد و نیم قدش روشن نگه‌دارد. کسی چه می‌داند دنیا چرخ گردون است شاید فردا همین حال برای ما تکرار شد و آن روز به خاطر قطع نکردن زنجیره نیکی‌ها و اهدای خون فردی دیگر ما را نجات داد.

شاید قطره قطره خون اهدایی ما با جاری شدن در بدن یک مادر در خطر مرگ حتمی حین زایمان، او را نجات دهد تا  رشد و پرورش نوزادش را شاهد باشد و یا شاید خون اهدایی ما با تزریق به بدن نوزادان نیازمند تزریق خون یا نوزاد نارسی که به زردی دچار شده است او را از مرگ برهاند و دل خانواده‌ای شاد شود.

از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های خون هستند و بسیاری از بیماران، مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز برای بهره مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر ناگزیر نیازمند دریافت  خون یا فرآورده های خونی به طور منظم هستند.
به گفته متخصصان افراد گروه سنی ۱۸ تا ۶۰ سال می‌توانند برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند  و پس از انجام معاینات و بررسی دقیق  آزمایش‌های تجویز شده از سوی متخصصان و پزشکان مستقر در مراکز انتقال خون نسبت به اهدای خون اقدام کنند و البته پس از معاینه در صورت وجود کوچکترین مشکل، عمل خون‌گیری انجام نمی‌شود.

*استقبال مردم بی نظیر بود

مدیرکل انتقال خون مازندران در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: در روزهای اخیر و در پی فراخوان انتقال خون استان به منظور جبران کاهش ذخایر خون ، مراکز انتقال خون استان مازندران  با استقبال بی نظیر مردم رو به رو شده است ، این در حالی است که مراکز انتقال خون  به دلیل ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی ناچارند با تعداد تخت های کمتر داوطلبان اهدای خون را میزبانی کنند.

ذوالفقار تقوی از همه داوطلبین اهدای خون که در سخت ترین روزهای بحران کرونا در مراکز اهدای خون حضور یافته اند تشكر و قدردانی کرد و از داوطلبینی که  این روزها به دلیل ازدحام در مراکز انتقال خون قدری معطل شدند و یا چندین بار مراجعه داشته اند، عذرخواهی کرد.

وی بیان کرد: با توجه به اینكه انتقال خون خود را ملزم به رعایت پروتكل‌های بهداشتی و فاصله گذازی اجتماعی می داند ناچاریم که میزان تجمع در مراکز اهدای خون را کنترل کنیم تا سلامت داوطلبین اهدای خون با خطر  مواجه نشود و همچنین جمع آوری حجم بالایی از خون‌های اهدایی و پذیرش مردم تنها در چند روز موجب كاهش آمار اهدای خون در روزها و هفته های بعدی خواهد شد .

این مسئول ادامه داد: ضروری است هم استانی های نوعدوست همواره متناسب با میزان مصرف روزانه بیمارستان ها با انتقال خون استان همراه باشند و به منظور جلوگیری از ازدحام و اتلاف وقت اهداكنندگان خون، سامانه نوبت دهی اینترنتی به آدرس nobatdehi.ibto.ir در دسترس است و  داوطلبین اهدای خون می‌توانند با اخذ نوبت در ساعاتی که مراکز خلوت‌تر است مراجعه کنند.

*دلایل میزان اهدای خون

تقوی افزود: ترس از ابتلا به بیماری کووید19 ، کاهش تردد شهروندان در سطح شهرها، سرد شدن و آغاز بارش‌ها و وضع قوانین و اجرای آنها برای کم کردن از میزان خطر ابتلای شهروندان به ویروس کرونا  از دلایلی است که میزان اهدای خون را کاهش داده است.

مدیرکل انتقال خون مازندران با بیان اینکه تنها راه کمک به بیماران صعب‌العلاج و جراحی‌ها  و بیماران هموفیلی و تالاسمی و زنان بارداری که حین زایمان نیاز به خون دارند اهدای خون است و هنوز بشر نتوانست خون مصنوعی بسازد، اضافه کرد: برای اطمینان خاطر شهروندان از سلامت و ایمنی محیط مراکز اهدای خون ، تمام موارد استاندارد در مراکز انتقال خون برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا رعایت می‌شود و جای هیچ‌گونه نگرانی برای اهداکنندگان وجود ندارد.

این مسئول با تاکید بر ضرورت حضور مستمر اهداکنندگان در پایگاه‌های انتقال خون، خاطرنشان کرد: نیاز به خونی، دائمی و همیشگی است به همین منظور درخواست ما از هم استانی‌ها این است با اهدای خون به کمک بیماران نیازمند به خون بشتابند.

تقوی تصریح کرد: درحال حاضر مراکز انتقال خون در شهرستان‌های ساری، آمل و بابل در دو شیفت صبح و عصر از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۸ عصر، مراکز اهدای خون در شهرهای بهشهر، تنکابن، چالوس از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴، مراکز قائم شهر و رامسر از ۸ تا ۱۲ظهر ، انتقال خون نور روزهای یک‌شنبه و سه شنبه هر هفته از ۸ تا ۱۲ ظهر، انتقال خون گلوگاه فقط چهارشنبه‌ها و جویبار دوشنبه و پنج شنبه‌ها از ۸:۳۰ تا  ۱۲ ظهر اماده میزبانی از اهداکنندگان خون هستند.

*اهدای 600 واحد پلاسمای بهبود یافتگان کرونا

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه جمع‌آوری پلاسمای بهبود یافتگان کووید ۱۹ از ابتدای اردیبهشت  امسال در مازندران آغاز شد، افزود: تاکنون 666 نفر از افراد بهبودیافته به انتقال خون بابل مراجعه داشتند که از این تعداد 600 واحد پلاسما دریافت شد و برای درمان بیماران کرونایی در اختیار مراکز درمانی استان قرار گرفت.

مدیرکل انتقال خون مازندران یادآور شد: افرادی که به کووید۱۹ مبتلا شدند و‌حداقل ۲۸ روز کامل از بهبودی و سلامتی‌شان گذشته است می‌توانند به پایگاه انتقال خون بابل  مراجعه کرده و به شکرانه بازیابی سلامتی‌شان پلاسمای خون خود را برای تسریع  در روند بهبود و‌درمان بیماران تازه مبتلا شده به کرونا اهدا کنند.

*80 هزار و 734 مازندرانی خون اهدا کردند

این مسئول بیان کرد: همچنین از ابتدای فروردین تا 28 آبان ماه 99 هزار و 227 نفر از داوطلبان اهدای خون به مراکز انتقال خون مازندران مراجعه کردند که از این تعداد مراجعه‌کنندگان 80 هزار و 734 نفر موفق به اهدای خون شدند.

تقوی با اعلام اینکه باتوجه به اینکه نیاز به خون  و فرآورده‌های آن یک نیاز همیشگی و مستمر است و مدت زمان نگهداری آن محدود است، خاطرنشان کرد: لازم است که هم استانی های نوعدوست اهدای خون را جزو ضروریات تلقی کنند و با حضور در مراکز انتقال خون استان در این عمل انسان‌دوستانه شرکت کرده و با اهدای یک واحد خون سالم به نجات جان سه انسان کمک کنند.

*پایگاه‌های انتقال خون بهداشتی و بی‎خطر هستند

رحمان سهرابی اهداکننده مستمر خون نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به اعلام شرایط  و کاهش ذخایر خونی در این امر خداپسندانه مشارکت کردم، ابتدا خودم در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی نگران بودم ولی با حضور در پایگاه انتقال خون و اهدای خون نگرانی‌ام رفع شده و به عینه مشاهده کردم که فضا کاملا بهداشتی است.

محمد سجادی یکی دیگر از اهداکنندگان خون است که در دوران شیوع کرونا همچنان به اهدای خون خود می‌پردازد و هیچ خطری سلامتی وی را تهدید نکرده است.

وی با بیان اینکه اهدای خون امر خداپسندانه‌ای است که خیر و برکت آن در زندگی جاری می‌شود، گفت: هر ۶ ماه یکبار اقدام به اهدای خون می‌کنم و در دوران کرونا نیز اهدای خون داشته‌ام و هیچ مشکلی در خصوص بهداشت محیط و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایگاه انتقال خون وجود نداشت.

سجادی تصریح کرد: مردم از بابت پاکیزگی و بهداشتی بودن پایگاه‌های انتقال خون اطمینان داشته باشند و چنانچه شرایط اهدای خون دارند با انجام این اقدام نوع‌دوستانه هم به سلامتی خود کمک کنند و هم مرهمی برای بیماران نیازمند به خون شوند.

استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

همدلی و همراهی مردم، گره گشای سختی ها در همه موقعیت های زمانی است و انتظار می‌رود مردم در این برهه از زمان، در لحظه های خروج از خانه برای انجام کارهای ضروری، اهدای خون برای نجات جان بیماران را به عنوان یک ضرورت حیاتی بپندارند تا با مشارکت وفادارانه در اهدای خون، این روزهای سخت را با لبخند امید و نجات بیماران پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴