تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۷
کد مطلب : ۴۴۱۴۷۴
مدعیان اصلاحات که طی 7 سال گذشته همه مسائل اقتصادی کشور را به آمریکا و برجام گره زده و سفره مردم را هر روز کوچکتر از روز قبل کرده‌اند، این روزها بار دیگر به انتخابات آمریکا دخیل بسته و آینده اقتصاد کشور را در پیروزی این یا آن نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا جست‌وجو می‌کند. این جریان سیاسی که هیچ برنامه‌ای برای برون‌رفت مشکلات کشور ندارند در تلاشند با ایجاد دوقطبی سیاه دیگر و دادن آدرس غلط کشور را وارد دور باطل دیگری کنند.
۰
plusresetminus
کشور را 7 سال معطل آمریکا کردید هنوز هم دست برنمی‌دارید؟!

به گزارش بلاغ، آنهایی که تحولات آمریکا را در این چند روز رصد کرده‌اند به خوبی می‌دانند که این کشور هنوز گرفتار انتخابات است و با توجه به اینکه سیستم شمارش آرا در آمریکا به کندی در حال کار است؛ این التهابات نیز بیشتر از قبل گسترش یافته است، حتی ممکن است به طور نسبی باعث درگیری‌های خیابانی و خشونت تا حد جنگ خیابانی هم شود.

بایدن و ستادش احتمالا تا ساعاتی دیگر، خود را پیروز قطعی اعلام خواهند کرد تا از ترامپ جا نمانند. آنها رئیس‌جمهور مستقر را دزد، متقلب، فاسد، دیوانه و دروغگو می‌خوانند. داستان جامعه به‌شدت قطبی‌شده آمریکا، روز سه شنبه سیزدهم آبان به پایان نرسید، بلکه تازه، اوج گرفته. آثار اقتصادی و اجتماعی کرونا، جامعه قطبی شده آمریکا را دچار التهاب بیشتر کرده. اوضاع به قدری بحرانی است که وزیر دفاع آلمان هشدار داده «وضعیت آمریکا به مرز انفجار رسیده است».

در این میان اما در فضای سیاسی داخلی ایران تحولات قابل تاملی در حال شکل گیری است. مدعیان اصلاحات که طی 7 سال گذشته همه مسائل اقتصادی کشور را به آمریکا و برجام گره زده و سفره مردم را هر روز کوچکتر از روز قبل کرده‌اند، این روزها بار دیگر به انتخابات آمریکا دخیل بسته و آینده اقتصاد کشور را در پیروزی این یا آن نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا جست‌وجو می‌کند. این جریان سیاسی که هیچ برنامه‌ای برای برون رفت مشکلات کشور ندارند در تلاشند با ایجاد دوقطبی سیاه دیگر و دادن آدرس غلط کشور را وارد دور باطل دیگری کنند.

دخیل بستن به انتخاباتی بی‌نتیجه!
مدعیان اصلاحات در طول 7 سال گذشته که مدیریت اجرایی کشور را بر عهده داشته‌اند، با راهبرد مذاکره با کدخدا یا همان آمریکا تمامی منافع کشور را به غرب و خصوصا مذاکره با آمریکا گره زدند. با آمدن دونالد ترامپ به کاخ سفید تمامی سیاست‌های این جناح سیاسی از هم پاشید و مضاف بر سوءمدیریت، بی‌برنامگی و بی‌کفایتی، مشکلات اقتصادی کشور را به شدت فرا گرفت.

حالا اما با تحولاتی که در آمریکا رخ داده است و احتمال پیروزی «جو بایدن» نامزد دموکرات بیشتر شده است این جریان سیاسی با ذوق مرگی تمام سعی دارد همان سیاست شکست خورده‌ای که این چند ساله بر سر کشور آورده است را دوباره انجام دهد. بدون برنامه بودن این جریان سیاسی و تنها وابستگی به خارج کاملا در اجزا و عوامل سیاسی این جریان نمود دارد.

در واقع روزنامه‌های زنجیره‌ای و شبه روشنفکران غربگرا دست به دست هم داده‌اند تا بطور مکرر به بزک‌سازی «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخته و در اقدامی تأمل‌برانگیز، پیروزی وی را «رویای ایرانی آبان ۹۹»! نامگذاری کنند بازگشت کدام امید به ایران ؟!
در همین راستا و در جدیدترین نمونه این دوقطبی‌سازی سیاه مدعیان اصلاح‌طلبی، روزنامه اصلاح‌طلب «صدای اصلاحات» در اقدامی شیطنت‌آمیز تیتر «امید به ایران بازگشت» مربوط به خبر بازگشت درنای سیبری به تالاب فریدون کنار را در کنار تصویر تمام قد از جو بایدن نامزد دموکرات‌های آمریکا را در صفحه اول خود قرار داد که البته با واکنش شدید کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز مواجه شد.

روزنامه سازندگی نیز در مطلبی با عنوان «شوک ارزی» نوشت: «پیش‌بینی پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در بازارهای مالی ایران تأثیر گذاشت و قیمت دلار و سکه با کاهش چشمگیری روبه‌رو شد.»

روزنامه آرمان نیز در گزارشی با عنوان «بورس صعودی می‌شود؛ ارز کاهشی» نوشت: «در حالی ‌که با اعلام نتایج اولیه انتخابات آمریکا، بازارهای مالی و پولی ایران روند صعودی را در پیش گرفتند اما در ادامه و با قدرت‌گرفتن احتمال پیروزی دموکرات‌ها در این انتخابات که عده‌ای آن را بی‌سابقه در تاریخ این کشور می‌خوانند، ورق در بازارهای ایران نیز برگشت و با اینکه روز چهارشنبه نرخ دلار با افزایش چندصد تومانی همراه شده بود، روز پنجشنبه حدود دو هزار تومان افت کرد... در حالی معاملات در روز پنجشنبه به پایان رسید که ورق در بازارهای ارز و سکه برگشت. در جریان معاملات پنج‌شنبه صرافی‌های بانکی، قیمت دلار آمریکا برای فروشبه ۲۶ هزار و ۳۵۰ تومان رسید».

پیروزی کاندیدای دموکرات
و رونق بازار مسکن!

این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «کارشناسان بر این باورند که انتخاب یک جمهوری‌خواه می‌تواند زمینه‌ساز نوسان نرخ ارز و پیروزی یک دموکرات منجر به رونق بازار مسکن شود... اگر پیش‌بینی کنیم که دموکرات‌ها پیروز انتخابات آمریکا باشند، تغییراتی در حوزه روابط ایران و آمریکا از باب مذاکراتی که در برجام داشتیم اتفاق خواهد افتاد که می‌تواند شرایط را به لحاظ سیاسی و روانی در بازار کار ایران تغییر دهد، در ثبات نرخ ارز اثر بگذارد، در درازمدت مسیرهای بهتری را برای تامین مواد اولیه مورد نیاز کشور فراهم و در صادرات و تبادلات تجاری ما گشایش حاصل کند».
همچنین روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «روزنه دولت جدید آمریکا برای اقتصاد ایران» نوشت: «انتخابات اخیر آمریکا هم از طرف رسانه‌ها هم از طرف افکار عمومی کشورمان و هم از طرف بازار ایران بسیار مورد توجه قرار گرفت. حتی رسانه‌هایی که مبلّغ تفکر کم‌اهمیتی این انتخابات بودند، در عمل نشان دادند که حداقل خودشان به این ادعا باور ندارند. کاهش جدی نرخ ارز در اواخر هفته گذشته نیز نشان از این توجه جدی بازار ایران به انتخابات یادشده دارد».

کلیشه تکراری
آغاز تعامل مثبت با جهان!

این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت:« تعامل مثبت با جهان و آغاز دوران گشایش اقتصادی برای ملت ایران در گرو دستیابی به این باور است که لزوما پیروزی ما در گرو شکست فاحش همه طرف‌های درگیر نیست. روزهای آینده نشان خواهد داد دولتمردان و سیاسیون کشورمان آیا هنر تبدیل تهدیدها به فرصت را دارند و می‌توانند از کوچک‌ترین فرصت‌های پیش‌آمده برای گسترش رونق اقتصادی و کاستن از ابعاد آلام ملت استفاده کنند یا اینکه در همواره روی همان پاشنه سابق خواهد چرخید».

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با عنوان «اخراج دموکراتیک» نوشت: «حالا همزمان با نگارش این گزارش و غروب خورشید جمعه به افق تهران، همچنان در واشنگتن و ۵۰ ایالت ایالات متحده مرحله کش‌دار شمارش آرا ادامه دارد و با وجود اینکه این رقابت هنوز به نقطه سرانجام نرسیده اما آنچه حالا تا اینجای کار، از احتمال پایان روزگار خوش دونالد ترامپ در کاخ سفید و بازگشت جو بایدن به اتاق بیضی- این‌بار در مقام نفر اول دولت، نه معاون رئیس‌جمهوری - حکایت می‌کند، اثری چشمگیر و غیرقابل‌ انکار بر بازار ارز و سکه و طلای تهران گذاشته که خروجی‌اش، افت چشمگیر قیمت هر سه فقره است».

القای ارتباط آمدن بایدن
و بازگشت آرامش به بازار ارز

این در حالی است که در دوره مدیریت این طیف، قیمت دلار ابتدا از 3700 تومان به 10 و 15 هزار تومان رسید و به ویژه در دو ماه اخیر تا 33 هزار تومان هم صعود کرد.آنها سپس با کاهش چهار پنج هزار تومانی قیمت دلار، چنین وانمود کردند که آمدن بایدن، آرامش را به بازار برمی‌گرداند! و حال آنکه رونق و آرامش واقعی، به رونق درونزای اقتصاد و تولید است و نه آمد و رفت دولتمردان آمریکایی.

کارشناسان معتقدند که افت قیمت دلار و سکه و دیگر اقلام در روزهای اخیر ناشی از یکی از این ۲ عامل است؛ یا یک جریان سیاسی خاص تعمداً قیمت‌ها را دستکاری و با آنها بازی می‌کند تا افکارعمومی را برای مذاکره مجدد با آمریکا متقاعد کند؛ یا آن جریان سیاسی خاص که مدیریت اجرایی کشور را تمام و کمال در اختیار دارد، دچار ناکارآمدی و بی‌برنامگی فاحش است.

متاسفانه دولتِ اصلاح‌طلبان در هفت سال اخیر با شرطی‌سازی اقتصاد و گره زدن معیشت مردم به خشم و لبخند مقامات آمریکایی و اروپایی، خسارت‌های هنگفتی به مردم کشورمان وارد کرد.
بدون تردید اما هر اتفاقی در آنجا بیفتد، کارنامه مدعیان اعتدال و اصلاحات در چشم مردم ایران، همان خواهد بود که هست: مردودی در معدل! آرزواندیشی درباره انتخابات آمریکا برای کسانی که هفت سال تمام، مرتکب سوءمدیریت فاحش شدند، کارنامه تولید نمی‌کند؛ اما در عین حال نشان می‌دهد دست جماعت پرگوی بی‌عمل - چه قدر خالی است. توهین این جماعت به شعور مردم را کاری نداریم. اما آیا واقعا در خلوت خودشان هم فکر می‌کنند قرار است بایدن جای اینها کارنامه بسازد؟!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
حمید
مشخصه که سفره بزرگ شما هم داره کوچیک میشه که اینقدر عصبی هستی شما دلت به حال مردم نسوخته ناراحت منافع شخصی خودتون هستین نه ملت جمع کنین کاسه کوزتونو حناتون دیگه پیش مردم رنگ نداره