بلعیدن اراضی ملی، تهدید جدی برای مازندران؛

«لاریجان»؛ لواسانی دیگر

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۱۴۶۶
اتفاقاتی که با نفوذ اشخاص و روابط رخ می‌دهد، تاوان آن زخم‌های است که بر پیکره طبیعت زیبای مازندران می‌بینیم، متهمانی که بخاطر سودجویی و خودخواهی عده‌ای بر پیشانی مان نسلی که وارث خوبی نبوده‌اند برچسب می‌خورد.
۰
plusresetminus
«لاریجان»؛ لواسانی دیگر
به گزارش بلاغ، آب و هوای خوب مازندران او را قربانی ردیف اول زمین‌خواران کرده است، انقدر که چون سرطانی بر وجب به وجب این طلای با ارزش چنبره زده و شیره ان  را می بلعد، شاید وفور فراوانی جنگل، کوه و دریا باعث شده کمتر به خلاء های قانونی و اتفاقاتی که در این میان رخ می دهد توجه کنیم، اما همین بی توجهی ها باعث شده این نوبرانه فساد به یک افعی خطرناک تبدیل شود.

اتفاقاتی که با نفوذ اشخاص و روابط رخ می‌دهد، تاوان آن زخم های است که  بر پیکره طبیعت زیبای مازندران می بینیم، متهمانی که بخاطر سودجویی و خودخواهی عده ای بر پیشانی مان نسلی که وارث خوبی نبوده اند برچسب می خورد .

این بی توجهی ها و کم توجهی ها امروز تبدیل به ابرچالشی شده است که در راس مفاسد اقتصادی قرار گرفته، پدیده زمین خواری خطرات وخیم سیاسی، محیط زیست و اقتصادی که بر کشور وارد می‌کند به یک معضل نگران کننده تبدیل شده است.
 
بلعیدن اراضی ملی، تهدیدی مازندران
 
افزایش چند برابری نرخ زمین در چند سال اخیر با افزایش قارچ گونه زمین خواری ارتباط مستقیم داشته است، بطوری که از زمین های با متری 500 تا یک میلیون تومان به 3 تا 6 میلیون تومان رسیده است، زمین های که متری 200 هزار تومان بوده امروز یک میلیون و 500 تومان رسیده است و این شوک جزء اینکه به ضرر منابع طبیعی و حیات محیط زیست باشد، میلیاردها پول این سرزمین بوده که در جیب سودجویان قرار گرفته شده است.
 
سیدامیر سادات‌کرمی، مسئول بسیج دانشجویی مازندران با اشاره به اینکه یکی از حوزه های مفاسد اقتصادی، زمین خواری و ساخت و سازها غیرمجاز است، گفت: در حوزه مفاسد اقتصادی قسمتی از فعالیت ها قانونی و قسمتی غیرقانونی است، هیچ مجوزی برای تصرف زمین گرفته نشده تخلف غیرقانونی در حوزه فساد محسوب می شود و در شکل دیگر زمین خواری ظاهری قانونی دارد، که متاسفانه بیشترین مشکل را در این حوزه خواهیم داشت.

وی با بیان تخلف برخی ادارات در دادن مجوزها، عنوان کرد: در ظاهر برخی مجوزها توسط نهادهای  مورد نظرصادر کننده مجوز قانونی داده است، عمده تخلفات گسترده زمین خواری به اذعان  دادستان از این نوع تخلفات است، که در نتیجه  فساد اداری و دستگاههای مربوط خواهد بود، که قانونا غیرمجاز است، اما با مجوز دادن آن را قانونی جلوه می دهند.
 
رد پای ادارات در زمین خواری

مسئول بسیج دانشجویی مازندران با یک مثال ادامه داد: فردی به حریم رودخانه تصرف کرده، مجوز ساخت می گیرد، چه کسانی به این مورد سند داده و وجاهت قانونی داده اند، در کوه خواری بزرگ بویژه ردپای ادارات مختلف را مشاهده می کنیم، نمونه های زیادی در لاریجان  وجود دارد که  با کمک دادستان در حال رسیدگی هستند، در کوه مسیر ساخت کافی وجود ندارد، ساخت و ساز کرده اند، بافت سنتی و زیست بوم را تخریب کرده اند و ارزش زمین ها را بی جهت بالا برده اند.

وی تصریح کرد: امیدوارم به صحت این موضوع نرسیم که برخی از مدیران ادارات متولی، در این کار همدست هستند، که باید قطعا بررسی شود، بعنوان مثال  چندی پیش مدیرعامل گاز مازندران به دلیل فساد مالی دستگیر شد که قطعا در جاهای مختلف تخلفاتی صورت گرفته شده است.

سادات کرمی دستگاه قضا را در خصوص زمین خواری  با عزم و اداره ای جدی خواند و اظهار کرد: اتفاق نظر خوبی میان مطالبه گری بسیج دانشجویی در حوزه میدانی و پژوهشی و عزم خوبی در برخورد با متخلفان از سمت دستگاه قضا وجود دارد، با وجود برخورد نهادهای امنیتی و دادستان در مفاسد اقتصادی سالهای اینده برخوردها گسترده تر خواهند شد و وضعیت خوبی پیش بینی می شود.
 
لاریجان، لواسانی دیگر
 
وی از اوضاع نامناسب زمین  خواری در مازندران بخصوص در لاریجان خبر داد و خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که در لواسانات رخ می دهد، اگر از آن بیشتر در لاریجان نداشته باشیم، کمتر نیست و این ناراحت کننده  است و حتی مشاهده می کنیم که  در مناطق جنگی مشاوره املاک وجود دارد.
 
پاسخگوی افکار عمومی باشید!
 
مسئول بسیج دانشجویی مازندران با بیان اینکه بیش از 20 پرونده زمین خواری در حال پیگیری است، عنوان کرد: 90 درصد درگیری در مشکلات با ادارات متولی است، ادارات مربوط باید در مقابل افکار عمومی پاسخگو باشند چطور فردی که منابع طبیعی را تصاحب کرده و ویلا ساخته؟ چطورسند گرفته است؟

وی ادامه داد: در این موضوعات ادارات جدی نیستند، باید وجب به وجب خاک این استان ثبت شود، در این معقوله ادارات زنجیروار به هم مرتبط هستند، اداره اب، برق، ثبت اسناد و...وقتی اداره اب می بیند این ویلا مسیر مشروعی را برای ثبت طی نکرده است، چطور مجوز می دهد، در مناطق کوهپایه مشاهد می کنیم که  سازه اهنی بسیار بزرگی پروانه داده شده و  یا اضافه بنا در برخی مناطق بسیار دیده می شود.
 
همه در مقابل زمین خواری

کرمی با تاکید اینکه قوه قضائیه به تنهایی قادر به مقابله با زمین خواری نیست، تصریح کرد: باید همه نهادها و اراده عمومی برای نظارت وجود داشته باشد، در جامعه باید نهادینه شود و هر شخصی دغدغه این را داشته باشد، درست مانند ابتدای انقلاب منافقین را مردم شناسایی می کردند ان زمان عنصر فساد منافقین بودند و امروز عنصر فساد اقتصادی این زمین خواران هستند که نظام اقتصادی را ضرر ضرر می زنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:هیچ تعارفی با کسی نداریم، عزم قوه قضائیه عزمی قوی است، ستاد امر به معروف خیلی خوب عمل می‌کند، بسیج دانشجویی خیلی خوب ورود کرده است، مردم نیزباید ناظر باشند و این فرهنگسازی شود که با این وجود اتفاقات خوبی شکل خواهد گرفت.
 
 علی عبداللهی، کارشناس مسائل حقوقی استفاده از اسناد عادی را عامل اصلی بروز پدیده زمین خواری برشمرد و افزود: قولنامه و اسناد عادی در نظام ثبتی مورد پذیرش نیستند، اما در نظام حقوقی و قضائی اعتبار دارند که این امر بعنوان ابزاری در دست سودجویان خواهد بود تا منافعی را کسب کنند.

وی تصریح کرد: زمین متعلق به منابع طبیعی را تصرف و تغییر کاربری می دهند و با ایجاد ملک و با استفاده از اسناد عادی معامله می کنند و باید با استفاده از بی اعتباری اسناد عادی تا حدودی جلوی زمین خواری را گرفت؛ چرا که تجربه در کشورهای دیگر و نظام ثبتی انان نشان می دهد که می توان امار زمین خواری را کم کرد.

ماست مالی ممنوع

این کارشناس حقوقی با بیان اینکه نقش قوه قضائیه در ایجاد امنیت و ارامش در جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست، عنوان کرد: اعتماد مهم ترین سرمایه ای است که به دریج و با عملکردی که اراد جامعه می بیندد بدست می آید، با وجود زمان کم حضور رئیس قوه قضائیه تمام اعتمادی که شاید بر اثر خبرهای که شنیده می شد کم شده بود را نه تنها برگرداند، بلکه بیش از پیش قدرت بخشید.

وی تصریح کرد: خبر اختلاس و بعد فرار  شخص مربوطه، اسیب جدی به اعتماد جامعه است؛ چیزی که با مدیریت درست و نظارت تبدیل به فرصتی برای نقش آفرینی امواج امید و اعتماد خواهد بود؛ چیزی که رئیس قوه قضائیه به مهار آن پرداخت و از هدر رفت سرمایه( اعتماد) جلوگیری کرد.

این کارشناس حقوقی اطلاع رسانی در قوه قضائیه را راهکاری موثر در تحقق عدالت قضائی خواند و افزود: با وجود حساسیت این موضوع اما تحول دیگری که در قوه قضائیه شکل گرفت، اطلاع رسانی و شفافیت پروندها ست، که می تواند ر ایجاد اثرات مطلوب در کلیت جامعه داشته باشد.
 
قارچ های سمی
 
همه ما از شنیدن اختلاس های میلیاردی، کلاهبرداری، اخاذی ها و مواردی مشابه به آن حالمان خراب می شود و حتی شاید در ساعت ها و روزها به آن فکر کنیم، اما این همه ماجرای اختلاس ها نیست، آنچه در پس خبرهای تلخ می شنویم فراتر از ناراحت شدن و حرص خوردن است، بله بی اعتمادی..

رشد قارچ گونه زمین خواری بی اعتمادی و نا امیدی را بر سرمان بیشتر و سیاه تر می کند، خبر بازداشت مسئولین طراز اول شهری و استانی بخاطر مفاسد مالی این ناارامی ها را بیش از پیش کرده است.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲