تاریخ انتشارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۱۰۱۰
حال این روزهای نه صید، نه صیادی و نه ذخایر دریایی هیچ کدام خوب نیست، اوضاع از رودخانه گرفته تا خود ماهی و از دریا گرفته تا خود صیاد، بر وفق مراد نیست و پای همه‌شان می‌لنگد؛ امسال حال هیچ‌کدام‌شان خوب نیست، تورها سبک جمع می‌شود، سفره‌ها کوچک پهن می‌شود و ماهی‌ها هر سال کم فامیل‌تر می‌شوند!
۰
plusresetminus
تورها سبک جمع می‌شود!/جا ماندن مازندران از دریافت اعتبار 30 میلیاردی تعدیل صیادی
به گزارش بلاغ، هر ساله با فرا رسیدن بیستم مهرماه بیش از 4 هزار صیاد مازندرانی دل به دریا می‌زنند و فصل صیادی از نو آغاز می‌شود.

در حالیکه چند هفته از آغاز فصل صید گذشته است اما به گفته صیادان، اوضاع صید خوب نیست و این روزها، دریا نم پس نمی‌دهد که نمی‌دهد، انگار دریا بخیل شده است؛ تورها خالی جمع می‌شود و این دستمزد یک روز کار صیادان نیست!

آلودگی رودخانه‌ها عامل اصلی کاهش زادوولد ماهیان دریای خزر

خشایار  نوایی مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی ماهیگیران پره استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: استان مازندران 53 شرکت پره ماهیگیری و 4 هزار و 200 صیاد دارد.

وی افزود: چند سالی است که به دلیل آلودگی رودخانه‌ها، تخم‌ریزی و تکثیر ماهی‌‌ها تهدید می‌شود و حال امروز حاصل این چالش را می‌بینیم.

مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی ماهیگیران پره مازندران، خاطرنشان کرد: جدا از آلودگی پساب‌های صنعتی و خانگی، آلودگی رودخانه‌ها بیشتر به خاطر سمومی است که کشاورزان در فصل بهار استفاده ‌می‌کنند و به دریا سرازیر می‌شود و این در حالی است که همین ایام، زمان آزادسازی بچه‌ماهی‌ها در دریا است.

نوایی ادامه داد: غالب ماهیان دریای خزر، رود کوچ هستند و در موقع فصل تخم ریزی به رودخانه‌ها کوچ می‌کنند و با این اوضاع نامطلوب رودخانه‌ها، تولید مثل این ماهیان نیز در معرض جدی خطر قرار می‌گیرد.
 

بیمه مطالبه جدی صیادان شمال کشور

وی در خصوص مهم‌ترین مشکلات صیادان، بیان کرد: موضوع اول بحث بیمه صیادی است که سال 91 دولت مصوب کرده بود که این شغل را شغلی سخت و زیان آور حساب کند، اما عملی نشد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی ماهیگیران پره استان مازندران، اضافه کرد: صیادی داریم که 60 سال است که در دریا کار می‌کند، اما تنها 15 سال بیمه دارد و چون سابقه ندارد، نمی‌تواند بازنشسته شود.

اعتبار میلیاردی تعدیل صیادی به گلستان و گیلان داده شد به ما نه!

نوایی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم، تعدیل جامعه صیادی در استان‌های شمالی بود که بنا بود بر اساس بودجه‌ای که مصوب شده بود 30 میلیارد به استان گیلان، 30 میلیارد گلستان و 30 میلیارد به مازندران تخصیص یابد تا با این اعتبار تعاونی‌های که تعداد اعضایشان بالا است، سهم بخرند و تعداد به حداقل برسد تا درآمد شرکت‌ها برای‌شان به صرفه باشد.

وی گفت: این طرح در استان‌های گیلان و گلستان اجرایی شد و این مبالغ را به این دو استان پرداخت کردند و این موجب تجدید حیات صیادی در این دو استان شد؛ اما تاکنون ریالی به مازندران پرداخت نشد و مشکلات همچنان در شرکت‌های صیادی مازندران پا برجا است.

در ادامه برای پیگیری مشکلات جامعه صیادی به سراغ مدیر کل شیلات مازندران می‌رویم.

در حال پیگیری دریافت اعتبار تعدیل صیادی هستیم

حسن اسحاقی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص چرایی عدم تخصیص اعتبار 30 میلیاردی به مازندران بابت تعدیل جامعه صیادی، اظهار کرد: متاسفانه تاکنون این مبلغ علیرغم اینکه به دو استان همسایه ما داده شده است، به مازندران داده نشده است.

وی افزود: چرایی این موضوع را باید مجمع نمایندگان، استاندار وقت، رئیس سازمان برنامه و بودجه وقت و مسئولان استانی و کشوری باید پاسخ دهند.

مدیر کل شیلات مازندران خاطرنشان کرد: من به عنوان یک مدیر، موظف به پیگیری‌ام اما نتیجه با من نیست، نتیجه تصمیمی است که باید در بسترهای مختلف مثل توافق‌نامه، تفاهم‌نامه، تخصیص اعتبار، ردیف حقوقی خزانه مشخص و تعیین تکلیف شود.
 

 
الآن به سه برابر اعتبار اعلام شده هم مشکل شرکت‌های صیادی حل نمی‌شود

اسحاقی ادامه داد: گلستان و گیلان را دادند، مشکلات صیادان این دو استان حل شد، آن زمانی که پول رقمش خیلی زیاد بود و ارزش داشت و الآن با سه برابر این مبلغ، من دو تا شرکت را هم نمی‌توانم جوابگو باشم و هر روز صیادان استان باید بیشتر درد بکشند و شرکت‌های زیر مجموعه ما باید بیشتر متضرر شوند.

وی با بیان اینکه بنا بود که این اعتبار همزمان با دو استان دیگر شمالی به مازندران نیز پرداخت شود اما در عمل این امر محقق نشد؛ گفت: ما با مجمع نمایندگان فعلی مکاتبه کردیم، استاندار در سفر آقای نوبخت این موضوع را پیگیری کرد و سایر پیگیری‌ها نیز ادامه دارد و ما همچنان امیدواریم که این اعتبار به مازندران برسد تا گره‌ای از مکشلات صیادان استان باز شود.

مدیر کل شیلات مازندران با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 4 هزار صیاد در استان مشغول فعالیت هستند؛ تاکید کرد: اوضاع صیادان افتضاح است و حال صید مازندران خوب نیست، حال بهره‌برداری از دریا اصلا خوب نیست.

کاهش 50 درصدی صید امسال نسبت به سال قبل/ذخایر دریا اوضاع خوبی ندارد

اسحاقی بیان کرد: آمارها نزدیک به 50 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و صید در دریا به دلایل گوناگون کم شده است.

وی با اشاره به اینکه علت این موضوع به خیلی از عوامل بستگی دارد، یادآور شد: رودخانه‌ها بکر نیست، بستر رودخانه‌ها برای تخم ریزی ماهیان آماده و مطلوب نیست، آلوده است و ذخیره خزر آن چنان که باید نیست.

مدیر کل شیلات مازندران با بیان اینکه امسال نزدیک به 100 میلیون بچه ماهی در دریا رهاسازی کردیم؛ گفت: از نظر علمی، ثابت شده نیست که شما هر زمان بچه ماهی را در نقطه‌ای آزاد کردید به همان جا برگردد اما به لحاظ غریزی و تجربی این امکان وجود دارد و از سویی دیگر اگر بچه ماهی امسال به گرم آزاد شد، بنا نیست سال بعد به کیلو برگردد و این امر 4 تا 5 سال دیگر طول می‌کشد.

اسحاقی متذکر شد: ماهی باید در بالادست رودخانه تخم ریزی کند، تکثیر شود و به دریا برگردد و تا زمانی که این امکان برای ماهیان خزر به درستی فراهم نشود، ذخایر به دریا بر نخواهد گشت.

وی اذعان کرد: در حال حاضر، بیمه نیز یکی دیگر از مشکلات عدیده صیادان است که نزدیک به چهار سال است که در حال پیگیری هستیم و تا اتفاقات خوبی هم رسانده بودیم اما در ادامه باز کار به جایی نرسید.
 
خوب شدن اوضاع، همت می‌خواهد!

مع‌الوصف، خوب شدن حال دریا، صیادان و صید به یک همت بلند از مسئولان کشوری و استانی گرفته تا خود مردم که زمینه آلودگی رودخانه‌ها را به انحای گوناگون فراوان می‌کنند، بستگی دارد.

حل مشکلات چندین و چند ساله صیادان، سال‌ها است که روی زمین مانده است و امروز و فردای حل‌وفصل مطالبات متعدد صیادان از بیمه و 10 درصد حق انتفاع گرفته تا تعدیل و سقف زیان آور بودن این شغل، تنها سفره صیادان را کوچک و کوچک‌تر خواهد کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴