سکوت مقابل آمار جان‌باختگان کرونایی با تصمیم‌های لرزان و شکننده؛

ممنوعیت موقت سفر به مازندران، مطالبه جدی از رئیس جمهور/ جواب تلفات بالای انسانی را چه کسی می‌دهد؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۰۹۸۰
تاکنون جان بسیاری از مازندرانی ها بعلت ابتلا به کرونا بخاطر آزادگذاشتن سفر به این استان از سوی رئیس جمهور از دست رفت و همچنان خواسته اکید مردم این استان اعمال ممنوعیت موقت سفر به این استان است.
۰
plusresetminus
ممنوعیت موقت سفر به مازندران، مطالبه جدی از رئیس جمهور/ جواب تلفات بالای انسانی را چه کسی می‌دهد؟
به گزارش بلاغ، ماه‌هاست که مازندران جزء پنج استان پرخطر کرونایی در کشور محسوب می‌شود و طی ده ماه گذشته عزیزان زیادی از مردم این استان، اعم از پزشکان، پرستاران و مردم جان خود را از دست دادند و هیچ‌گاه نیز به خواسته مردم و مسئولان این استان در اعمال مقررات ممنوعیت سفر در پایان هفته‌های پرتعطیلات پاسخ مثبت از سوی ستاد ملی کرونا داده نشد و اینگونه در میان مردم شایع است که مخالف نظر مسئولان بهداشت و درمان، این شخص رئیس جمهور است که با این خواسته مردم و مسئولان استان‌های قرمز کرونایی مخالفت می‌کند و قائل به آزادی سفر و در عین حال رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و این در شرائطی است که حتی شخص آقای روحانی نیز قبول دارد که با خواهش و تمنا نمی‌توان جلوی شیوع بیماری را گرفت و تمکین مسافران به رعایت کامل موازین بهداشتی را بوجود آورد.

 با ابلاغ وزارت کشور، از امروز ظهر(دوشنبه 12 آبان) محدودیت رفت و آمد در ۲۵ شهر مراکز استان‎های قرمز اعمال می‎شود و باز هم مازندران جز استان‌های ممنوع سفر نیست.

درحالی که این تجربه قطعی است که مردم بی مبالات که در این شرایط به مسافرت می روند به سمت جاده شمال هجوم می آوردند ولی ستاد ملی مبارزه با کرونا همچنان مسیر مازندران، گیلان و گلستان را باز نگه داشته است و دستور داده است مسیر بسیاری از شهرها که مسافر به ندرت به آنجا سفر می کند، مسدود شود!

علی رغم تذکرات و نکات دقیقی که رهبر انقلاب به ستاد ملی مبارزه کرونا در این زمینه متذکر شدند ولی همچنان این ستاد رفتار بدون توجه به توصیه های مهم و دقیق رهبر معظم انقلاب بر رفتار متناقض خود را ادامه می دهند!

وجه اشتراک و افتراق
در این نکته همگان متفق‌القولند که راه حل نهایی مقابله با کرونا، قطع زنجیره
ارتباطی این ویروس است که تنها از طریق رعایت پروتکل‌ها امکان‌پذیر می‌باشد.

رمز و راز همه قرنطینه‌ها و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در سطح جهان که در حال انجام است، به همین دلیل صورت می‌پذیرد و اگر در مجموعه اقدامات مرتبط، یک حلقه حذف شود، تمام تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها نقش بر آب می‌شود و ویروس کار خود را بدون رودربایستی و بدور از هر خواهش و تمنایی انجام می‌دهد که آنهم گرفتن جان انسان‌ها از کوچک و بزرگ و دارا و ندار است.

قطع زنجیره کرونا به تصمیم قاطع دولت برمی‌گردد
قاسم گلشنی، کارمند دولت، می‌گوید: زنجیره ارتباطی کرونا زمانی قطع می‌شود که اقدامات دولت و ملت همدیگر را کامل کنند. مثلاً دولت متناسب با شرائط رشد کرونا، محدودیت‌هایی را وضع می‌کند و سعی‌اش این است تا در خانه ماندن، مردم در مسیر ارتباطی کرونا قرار نگیرند. اگر مردم رعایت نکنند و این ارتباط را فراهم آورند، درگیر بیماری خواهند شد و آنگاه باید دردها و رنج‌های کرونایی را تحمل کنند تازه مشخص هم نیست که بتوانند جان سالم بدر برند، ویا دولت ظرفیت کارمندان را 50درصدی در ادارات می‌کند، و در تعطیلات چند روزه که ممنوعیت سفر را اعلام نمی‌کند، موج حرکت بسوی استان‌های قرمز راه می‌افتد و ده روز تا دو هفته بعد، آمار قربانیان کرونا بشدت افزایش می‌یابد و این یعنی، کاری بیهوده و شوخی کردن با کرونا و جان مردم!.

وی با اشاره به بی‌اعتنایی آقای رئیس جمهور به سلامت استان‌های مسافرپذیر، گفت: امسال در چند مقطع که تعطیلات چند روزه در پیش بود، مردم و مسئولان این استان‌ها از آقای رئیس جمهور خواستند تا اجازه دهد آنها سفر به استان خود را مدیریت کنند و چند روزی ممنوعیت سفر را اعمال کنند، که آقای رئیس جمهور اجازه نداد و شهرهای استان مازندران مملو از مسافرانی شد که بعضاً ضوابط بهداشتی را رعایت نمی‌کردند و پس از این سفرها، مردم مازندران و استان‌های مقصد سفر مسافران، هزینه این بی‌توجهی را با
قربانی شدن عزیزان‌شان پرداختند.

بازی ضعیف و ناقص با کرونا
کمال جلودارزاده، کارمند بازنشسته، نحوه برخورد با کرونا در کشورمان از سوی دولت را ناقص و غیرموثر در کنترل و مهار کرونا دانست و گفت: حرف‌های آقای رئیس جمهور در زمینه کرونا زیباست اما این حرف‌ها با عمل و رفتار ایشان تناسبی ندارد. اگر کرونا موضوعی پزشکی و درمانی است، باید حرف کارشناسان امر، که وزیر بهداشت نمایندگی می‌کند متخصصان این موضوع را، باید ملاک و مبنای عمل قرار گیرد، که در کشور ما چنین نیست و وزیر محترم بهداشت از منتقدان و معترضان وضع موجود است و در این زمینه، مهم‌ترین تصمیم را شخص رئیس جمهور می‌گیرد که پاسخگوی پیامدهای تصمیمات پرخطر خود نیز نیست.

کرونا چه کند تا جدی گرفته شود؟!
وی با اشاره به کم‌توجهی عده‌ای، بخشی از شیوع سریع ویروس را ناشی از این امر دانست و اظهار داشت: موج‌های جدیدی که بوجود می‌آید، ناشی از بی توجهی و سرسری گرفتن عده‌ای از مردم هست که هریک از این بی‌خیال‌ها می‌توانند عده زیادی را درگیر کرونا کنند. واقعاً جای تعجب است، کرونا باید چه کند تا این عده اندک هم باورش کنند. حتماً باید درگیر شوند و جان بدهند تا به مرگبار بودن کرونا ایمان بیاورند که آن وقت نیز بسیار دیر است.

در این زمینه علیرضا ناجی رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری درباره گسترش ویروس کرونا و وضعیت هشدار دهنده اغلب استان‌ها اظهار کرد: از مردم تقاضا می‌کنیم به شدت شیوه نامه‌های بهداشتی را جدی بگیرند و به راحتی از کنار آن عبور نکنند. اکثر استان‌های کشور در معرض  وضعیت قرمز و هشدار دهنده‌ای قرار گرفته‌اند.
 
وی افزود: در حال حاضر کادر درمان بسیار خسته است اگر به همین صورت ادامه پیدا کند دیگر نیرویی به اندازه کافی برای روزهای آتی نخواهیم داشت. حرف از کادر درمان که در میان می آید تنها پزشکان محسوب نمی‌شوند بلکه تمام افرادی که در مراکز درمانی کار می‌کنند  مورد صدمه و آسیب قرار گرفته اند. 
 
چاره اساسی کار چیست؟

ناجی بیان کرد: ما باید از دورهمی‌های آخر هفته و تعطیلاتی
که به سفر ختم می‌شود، حتی از رستوران رفتن‌هایمان، تجمعات بی دلیل خودداری کنیم. بعضی از مراسم‌ها و تجمعات قابلیت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را ندارند به طور مثال در مدارس چگونه می‌توان به کودکانی که تازه وارد مدرسه شده اند و آشنایی ندارند بگوییم ماسک بزنند و در کل ساعات حضور در مدرسه ماسک خود را برندارند.
 
رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری  افزود: باید جلو تجمع مردم را بگیریم. هرگونه علائم بیماری سرماخوردگی باید کرونا تصور شود. اعتقادی به موج دوم و سوم ندارم، موج اول کنترل نشده و همچنان ادامه دارد. 

وی همچنین افزود: در ظاهر گفته می‌شود مسئولیت کنترل با وزارت بهداشت است اما در عمل این‌طور نیست.
 
سونامی تلفات جانی کرونا در راه است
این ویروس شناس برجسته کشور یادآور شد: با رویه مدیریتی فعلی رسیدن به عدد ۹۰۰ کشته در روز دور از ذهن نیست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: باید دو تا سه هفته کشور را قرنطینه کامل کرد یا شهرهای قرمز را قرنطینه کرد تا سکون کامل در کشور ایجاد شود و مردم همگی در خانه‌ها بمانند و این قرنطینه را کامل اجرا کنیم.

تغییر در ژنوم ویروس کرونا و خطر گرفتاری های بیشتر
وزیر بهداشت از خطری خبر می‌دهد: بارها به همکارانم اعلام می‌کردم که خدا نکند پدیده‌ای به نام جهش در برخی از ژن‌های ویروس اتفاق افتد که این اتفاق.تمام معادلات را برهم خواهد زد که این اتفاق دارد رخ می‌دهد. دیشب تا دیروقت داشتم تغییرات ژنوم ویروس را مطالعه می‌کردم. متاسفانه در ژنوم ویروس دارد اتفاقاتی می‌افتد که هم در بیماری‌زایی و هم در قدرت سرایت موثر خواهد بود. این تغییرات ما را در ابتلا و مرگ و میر گرفتار می‌کند. کمااینکه در اروپا مرگ‌های 550 تایی فرانسه ناشی از تغییرات ژنتیکی ویروس هم هست. ویروس وحشی‌تر و چموش‌تر شده است.

کرونا دارد قدرتمندتر می‌شود
نمکی گفت: خیلی‌ها می‌گفتند این ویروس هم مانند سایر کروناویروس‌ها، بعد از مدتی به سمت خاموشی می‌رود. درحالی که نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه ویروس دارد قدرتمندتر می‌شود. درحالی که سارس و مرس که از اجداد این ویروس بودند، بعد از چند ماه به سمت خاموشی رفتند. درحالی که ویروس عامل بیماری کووید-19 دارد به سمت چموشی می‌رود.

نمکی افزود: من روز اول به همکارانم اعلام کردم که این ویروس دو مسیر را طی می‌کند؛ یا به سمت یک آرامش می‌رود و یا اینکه به سمت یک سرکشی و چموشی می‌رود که بسیار خطرناک است. پیش‌بینی خودم این بود که این ویروس به
دلیل ساختاری که دارد به سمت خاموشی نخواهد رفت.

باید سرعت را بالا بریم و تقسیم کار کنیم
وی تاکید کرد: حال در ورود به این عرصه باید سرعتمان را بالا برده، وفاق و همدلی‌مان را بیشتر کنیم و تقسیم کار را به صورتی انجام دهیم که زودتر به نتیجه مثبت برسیم. امیدوارم بتوانیم در یک ماه آینده یک برگ برنده‌ای را برای امیدبخشی به مردم ایران و برای دلخوشی مقام معظم رهبری ارائه کنیم. از حمایت بسیج ممنونم و دست یکایک بچه‌های بسیجی کشور را می‌بوسم.
 
آخرین وضعیت کرونا در ایران
چند روزی است که آمار جان‌باختگان کرونایی کشورمان از مرز 300 و 400 نفر در روز گذشت و کم کم این رقم‌ها در میان مردم عادی می‌شود، که به نظر بسیاری از صاحب‌نظران، این عادی‌سازی بسیار خطرناک است.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۴۳۴ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۳۵ هزار و ۲۹۸ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند. 

سیما سادات لاری درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ۱۱ آبان ۱۳۹۹و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هفت هزار و ۷۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۳۸۹ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۲۰ هزار و ۴۹۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۴۸۶ هزار و ۶۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۲۴۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون چهار میلیون و ۹۶۵ هزار و ۳۲۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

کرونا در هوا نیز درگیر می‌کند
ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت گفت: جامعه بشری قبلا
فکر می کرد ویروس کرونا در هوا نمی ماند و فقط از طریق تماس نزدیک منتقل می شود. درواقع ما دو مدل قطره داریم؛ یکی قطرات بزرگ که از 300 میلی لیتر بزرگ تر هستند که از زمانی که از دهان خارج می شوند به دلیل سنگینی بر زمین می افتد.

حریرچی در ادامه توضیح داد که در حال حاضر ثابت شده است که کرونا در ذرات زیر 100 میلی لیتر هم وجود دارد. و تا ساعت ها می توانند در هوا باقی بمانند.

حضور مسئولانه مردم و وفاق عمومی شرط شکست کروناست
آیت الله محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران، در ارتباط با مقابله با کرونا اظهار می‌کند: مردمی سازی مقابله با ویروس و حضور پررنگ تر داوطلبان در صحنه می‌تواند امکان غلبه در بحران را فراهم کند و همچنین تقویت آموزش‌های عمومی، حمایت از مدافعان سلامت و همکاری در امور بهداشتی و درمانی، ادامه نهضت احسان و تعاون، فرهنگ سازی برای همراهی با تدابیر حاکمیتی و مهمتر از همه دعا و استغفار اهمیت دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران وضعیت این استان در زمینه کرونا را پرخظر می‌داند و می‌گوید: لستان مازندران با توجه به وضعیت تردد مسافران ، دارابودن بیماران زمینه ای ، چاقی و دیابت، پرخطر است و برای مدیریت بر کرونا نیازمند وفاق وهمدلی برای مراقبت از مردم هستیم.

موسوی با اشاره به اینکه ویروس کرونا برعکس دیگر ویروسها زمان زیادی روی سطوح می ماند اضافه کرد : ضدعفونی کردن سطوح ، تهویه مناسب ، ماسک زدن ، شستن مستمر دست ها ، رعایت فاصله فیزیکی و عدم حضور در تجمعات  می تواند به کنترل و کاهش ابتلا به بیماری کمک کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به این که افراد مسن بالای ۶۰ سال و افرادی که بیماری زمینه ای دارند باید کمترین حضور را در اجتماع داشته باشند، بیان کرد: بهترین واکسیناسیون استفاده از ماسک است که خوشبختانه میزان استفاده از ماسک افزایش یافت باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.
 
 جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز، عدم سفر و پرهیز از حضور غیرضروری در خارج از خانه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کرونایی را بهترین روش مهار کرونا عنوان کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
عملیات وعده صادق غرورآفرین و مقتدرانه بود
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۸
اقدامات سپاه مایه سربلندی ملت ایران شده است
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴