بزرگترین روستای مازندران در بلاتکلیفی داشتن یا نداشتن شورا؛

جنگ قدرت‌طلبی« اِزباران » را زخمی کرد/دود اختلاف‌ها در چشم مردم

تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۰۶۸۸
مدتی است روستای ازباران فریدونکنار که با داشتن حدود سه هزار نفر جمعیت به‌عنوان پرجمعیت‌ترین روستای این شهرستان و یکی از روستاهای بزرگ استان مازندران به حساب می‌آید از حد نصاب شورای خود افتاده و مردم این روستا در بلاتکلیفی داشتن یا نداشتن شورا به سر می‌برند.
۱
plusresetminus
جنگ قدرت‌طلبی« اِزباران » را زخمی کرد/دود اختلاف‌ها در چشم مردم
به گزارش بلاغ، شوراها از جمله نهادهای مهم در حوزه‌های مختلف تصمیم‌گیری کشور هستند که نقش به‌سزایی برای ایجاد همگرایی و تصمیم‌سازی صحیح در امور زیربنایی و توسعه‌آفرینی می‌توانند داشته باشند.

در کشور ما نهادهای مختلفی به‌صورت شورایی اداره می‌شوند که از مجلس شورای اسلامی گرفته که شاید مهمترین و رایج‌ترین آن‌ها باشد و به‌عنوان یک قوه بسیار مهم کشور به حساب می‌آید تا شورای روستاها که البته این هم در منطقه جغرافیایی خود می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

ازباران فریدونکنار در بلاتکلیفی داشتن یا نداشتن شورا!
باتوجه به اینکه شوراها محل تضارب آرا و افکار بوده و در سطوح پایین، اعضای شورا باید به‌صورت مستقیم با مردم در ارتباط باشند و همچنین از حقوق و مزایای چندانی هم برخوردار نیستند در نیمه راه مشکلاتی گریبانگیر آنها می‌شود که البته تحمل این مشکلات برای هدف مقدس خدمت به مردم می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

مدتی است روستای ازباران فریدونکنار که با داشتن حدود سه هزار نفر جمعیت به‌عنوان پرجمعیت‌ترین روستای این شهرستان و یکی از روستاهای بزرگ استان مازندران به حساب می‌آید از حد نصاب شورای خود افتاده و مردم این روستا در بلاتکلیفی داشتن یا نداشتن شورا به سر می‌برند.



ازباران فریدونکنار که در سال‌های گذشته به‌عنوان روستای نمونه کشوری از سوی وزارت کشور انتخاب شده بود، دارای ظرفیت‌های بسیار مهم در زمینه فعالیت‌های فرهنگی، گردشگری و ورزشی برخوردار است که اختلال نهادی مانند شورای اسلامی در این روستا می‌تواند مشکلات زیادی را به‌وجود آورد.

شیطنت مسئولان شهرستانی سبب ایجاد مشکل در ازباران
موسی نیکزاد عضو شورای روستای ازباران در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص وضعیت شورای این روستا اظهارکرد: اعضای شورای روستای ازباران پنج نفره بوده اما باتوجه به استعفای یکی از اعضای شورا برای حضور در انتخابات نمایندگی مجلس و فوت یکی دیگر از اعضا به سه نفر تقلیل پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه اعضای علی‌البدل در این حالت باید وارد شورا می‌شدند، خاطرنشان کرد: یکی از همین اعضای علی‌البدل که به مدت یک سال وارد شورا شده بود به علت مهاجرت از روستا به شهر، دیگر در جلسات حاضر نشده و به همین دلیل همچنان روستای ازباران در بلاتکلیفی به سر می‌برد و در واقع شورای آن منحل شده است.

عضو شورای روستای ازباران با بیان اینکه درحال حاضر هیچ مصوبه‌ای شورای این روستا ندارد، تصریح کرد: پیگیری امور روستا به صورت خودجوش از سوی بنده انجام می‌گیرد و به خاطر اینکه جلسات به حد نصاب نمی‌رسد مصوبه قانونی نداریم.

نیکزاد با ابراز گلایه از برخی مسئولان شهرستانی تاکید کرد: برخی از این مسئولان به جای حمایت و برطرف کردن مشکلات با حاشیه‌سازی و شیطنت مشکلات روستای ازباران را تشدید کردند.

وی با بیان اینکه هیچ عضو علی‌البدلی حاضر به حضور و عضویت در شورا نمی‌شود گفت: با این وضع باید تا انتخابات سال آینده صبر کرد و به احتمال زیاد شورای روستای ازباران زیرنظر شورای بخش خواهد رفت.

ضربه سخت مانور قدرت‌طلبی به بدنه شورای روستای ازباران

زهرا نادری عضو دیگر شورای روستای ازباران فریدونکنار که گفته می‌شود به‌علت عدم حضور او در جلسات، شورای روستای ازباران از حد انتصاب افتاده درخصوص اتفاقات رخ داده به خبرنگار ما گفت: باتوجه به اینکه بانوان ازبارانی هیچگاه در دایره کار اجرایی، سیاسی و مدیریتی روستا نبوده‌اند و بنده سابقه مشاور حقوقی دهیاری، فعالیت‌های اجتماعی و مردمی را داشته‌ام درخواست‌های زیادی شد تا برای انتخابات شورا نام‌نویسی کنم.

وی با افشای برخی سنگ‌اندازی‌ها برای جلوگیری از ثبت‌نام و حضور در شورا، خاطرنشان کرد: درحالی که بنده برای شرکت در انتخابات آماده می‌شدم اما برخی افراد با وعده‌هایی مانند استخدام در دستگاه‌های دولتی قصد ممانعت از نام‌نویسی من برای شورا داشتند که همین سنگ‌اندازی‌ها مرا بیشتر ترغیب به حضور کرد.

عضو شورای روستای ازباران فریدونکنار تصریح کرد: پس از شرکت در انتخابات به‌عنوان نفر هفتم رای آورده که به علت فوت یکی از اعضای اصلی شورا و عدم حضور نفر اول علی‌البدل بنده به‌عنوان نفر دوم علی‌البدل وارد شورا شدم.



نادری با بیان اینکه پس از حضور در شورا متوجه برخی مشکلات ساختاری شدم گفت: یکی از مهمترین مشکلی که ضربه زیادی به روستای ازباران وارد می‌کرد، مانور قدرت برخی افرادی که مدت زمان زیادی در پست مدیریتی هستند و همین موجب شده که آن‌ها خودشان را محق اجرای نظرات خود بدانند.

اهانت و هتک حرمت را برنمی‌تابم

وی ادامه داد: درحالی که یکی از اهداف و برنامه‌هایم توسعه مسائل فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی بوده که متاسفانه روستای ازباران چند سالی با این چالش‌ها دست و پنجه نرم می‌کند اما برخی از افراد عضو شورا برای به رخ کشیدن قدرت خود به دنبال اجرای پروژه‌هایی می‌روند که هیچ عایدی برای مردم روستا ندارد.

نادری با اشاره به اینکه یکی از اعضای شورا مشکلات زیادی را برای بنده به‌وجود آورده است، اظهارکرد: این عضو شورا به بهانه اینکه من از روستا خارج شدم و به شهر آمده‌ام استشهادیه را به امضای جمعی از اهالی رساند که من دیگر نمی‌توانم در عضویت شورا بمانم، در حالی که یکی دیگر از اعضای شورا ساکن تهران بوده و هفته‌ای یک بار به روستا مراجعت می‌کرد برای او هیچ مشکلی وجود نداشت اما من به خاطر اینکه با نظرات این آقا مخالف بوده‌ام باید از شورا خارج می‌شدم که با این حال بنده برای خدمت به مردم دوباره منزلی را در روستا اجاره کرده و بازگشتم.

این عضو شورای روستای ازباران فریدونکنار که از عضویت شورا استعفا داده درخصوص این اتفاق، یادآورشد: به محض ورود به شورا با چهار نفر از اعضای دیگر که همه از آقایان بودند عهد کردم که باتوجه به اینکه من خانم هستم نباید حرمت بنده شکسته شود و حریم‌ها باید حفظ شود اما متاسفانه برخی از این اعضا که بنده را مانع رسیدن به منافع خود می‌دیدند با به‌کار بردن الفاظ زشت و ناپسند و توهین‌های زیاد موجب شدند که من عطای شورا را به لقایش ببخشم و استعفا دهم که البته این استعفا هنوز مورد موافقت مسئولان بالادستی قرار نگرفته و همچنان بنده از نظر قانونی عضو شورا هستم.

وی خاطرنشان کرد: درحالی که روستای ازباران از وسعت، جمعیت و ظرفیت زیادی برخوردار است اما به خاطر اولویت‌دهی به مسائل حاشیه‌ای از سوی برخی از اعضای شورا دچار مشکلات زیادی مانند بیکاری و آسیب اجتماعی شده است.

این عضو شورای روستای ازباران با اشاره به دلایل عدم حضور خود در جلسات شورا تصریح کرد: باتوجه به اهانت‌های زیادی که به بنده شده دیگر حاضر به حضور در جلسات شورا نیستم اما اگر طرح یا نامه‌ای که به نفع مردم باشد و به امضای من نیاز باشد با کمال میل امضا خواهم کرد.

ازباران نیازمند تغییر نسل مدیریتی است

نادری با رد مسائلی چون دخالت مسئولان بخش یا شهرستان درخصوص تشدید مشکلات روستا گفت: این حرف‌ها به هیچ عنوان درست نیست چراکه مسئولان حتی برای رفع مشکلات چندین بار با اعضای شورا جلسات مختلفی را برگزار کردند اما متاسفانه برخی از این اعضا با زیرپا گذاشتن تعهدات خود موجب مشکلات بعدی شدند.

وی با بیان اینکه ازباران برای رهایی از مشکلات خود به تغییر نسل مدیریتی احتیاج دارد، افزود: در این چند سال با وجود برخی افراد خاص اجازه رویش به جوانان داده نشد که این مسائل، عقب‌ماندگی و تشدید مشکلات روستا را به ارمغان آورده است.

این عضو شورای روستای ازباران فریدونکنار اظهارکرد: متاسفانه بنا بر قانون اگر 6 جلسه شورای روستا با حضور اکثریت اعضا برگزار نشود آن شورا از حد نصاب افتاده و زیر نظر شورای بخش می‌رود که این موضوع البته برای خود بنده هم جای بسی ناراحتی دارد.

انحلال شورای روستای ازباران آسیب زیادی به‌دنبال دارد

محمدعلی رحمان‌زاده بخشدار بخش دهفری فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: بنابر قانون حضور چهار نفر در جلسات شورای پنج نفره لازم بوده و باتوجه به اینکه مدتی است عضو علی البدل شورای روستای ازباران در جلسات این شورا حاضر نمی‌شود شورای این روستا از حد نصاب افتاده و باید در این زمینه تصمیم‌گیری شود.



وی خاطرنشان کرد: کاندیدایی که در زمان ثبت‌نام برای حضور در شورا نام‌نویسی می‌کنند و پس از رای‌گیری به‌عنوان اعضای علی البدل معرفی می‌شوند باید این موضوع را در ذهن خود داشته باشند که امکان حضور آن‌ها در شورا حتی با درصد رای پایین به دلیل اتفاقات پیش‌بینی نشده وجود دارد.

بخشدار دهفری فریدونکنار با اشاره به اینکه شورا یک نهاد تعاملی است تصریح کرد: برای خدمت کردن به مردم باید از خیلی چیزها مانند نظر خود گذشت تا مشکلات موجود برطرف شود.

رحمان‌زاده یادآور شد: با فوت یکی از اعضای شورای روستای ازباران و عدم قبول علی‌البدل اول، عضو علی‌البدل دوم وارد شورا شد و همچنین با استعفای یکی از اعضای دیگر، از علی‌البدل سوم خواسته شد که وارد شورا شود اما وی قبول نکرد و به دلیل عدم حضور علی‌البدل دوم که مدتی در شورا بود، چندی است که روستای ازباران با مشکلاتی رو به رو شده است.

وی افزود: جلسات و تماس‌های زیادی با عضو علی‌البدل که مدتی در شورا بود برای بازگشت مجدد و حضور در شورا گرفته شد اما متاسفانه ایشان بنابه دلایلی از حضور خودداری می‌کنند.

بخشدار دهفری فریدونکنار با اشاره به آسیب‌های انحلال شورای روستای ازباران گفت: منحل شدن شورای روستای ازباران با داشتن حدود سه هزار نفر جمعیت که به‌عنوان پرجمعیت‌ترین روستای فریدونکنار محسوب می‌شود و همچنین دارا بودن ظرفیت‌های متنوع، می‌تواند آسیب‌های زیادی برای مردم و خود این روستا داشته باشد.

بخشدار دهفری ادامه داد: نامه تعیین وضعیت شورای روستای ازباران به فرمانداری ارسال شده و تصمیم‌گیری‌های بعدی بر عهده شخص فرماندار است.

وی تاکید کرد: نخستین موردی که در کمیته انطباق بخشداری از مصوبات شوراهای روستاها بررسی می‌شود حضور اکثریت اعضا در جلسات است که باتوجه به اینکه شورای روستای ازباران از اکثریت اعضا برخوردار نیست هیچ مصوبه‌ای به تایید بخشداری نمی‌رسد و عودت داده خواهد شد.

اعمال نظر قانونی در انتظار روستای ازباران

 محمدمهدی نصیری فرماندار فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص نحوه تصمیم‌گیری برای تعیین تکلیف وضعیت شورای روستای ازباران اظهارکرد: در روزهای آینده با برگزاری هیاتی در زمینه مشکل به‌وجود آمده برای این روستا و همچنین مسائل دیگر شهرستان بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد.



وی خاطرنشان کرد: درحالی که جلسات مختلفی برای برطرف کردن مشکل شورای روستای ازباران با حضور اعضا برگزار شد اما متاسفانه به نتیجه مطلوبی نرسیدیم.

فرماندار فریدونکنار با اشاره به اینکه تاکنون برای متضرر نشدن روستای ازباران درحال انعطاف قانونی بوده‌ایم، تصریح کرد: باتوجه به اینکه ملاحضات به نتیجه نرسیده اعمال قانونی باید صورت گیرد.

نصیری یادآورشد: تمام تلاش ما این است که روستای ازباران از نعمت شورا بی‌بهره نماند اما به دلیل عدم مراجعه یکی از اعضا، شورای این روستا از حد نصاب افتاده که به احتمال زیاد زیرنظر شورای بخش خواهد رفت.

به گزارش بلاغ، یکی از ضعف‌هایی که متاسفانه در چند سال گذشته گریبان‌گیر مدیران کشور در سطوح مختلف شده عدم انسجام و وحدت برای پیشرفت کار بوده که این امر فقط موجب کندی حرکت قطار پیشرفت در هر شهر و دیار و به‌وجود آمدن مسائل حاشیه‌ای می‌شود.

ازباران فریدونکنار که با دارا بودن ظرفیت‌های مختلف از حد یک روستا فراتر رفته نباید قربانی سیاسی‌بازی و جنگ قدرت شود چراکه گرد و خاک این تنش‌ها به چشم مردم و خود روستا خواهد رفت.

نکته آخر اینکه مسئولیت‌پذیری برای اعضای شورا و عدم حاشیه‌سازی از سوی افراد دیگر برای این نهاد امری بسیار مهم و حیاتی است که می‌تواند اثر مستقیم بر تصمیم‌گیری‌ها و خدمت‌رسانی به مردم داشته باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲