تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۳۹۶۶۱
در شرایطی که حداقل تا پایان سال 99 کسی تصور مشکل در آرد و نان مردم را نداشت، دومینوی سیاه بی‌تدبیری از اعلام افزایش قیمت سال آینده گندم آغاز شد و اگر برای هر کاری در آینده پیش‌بینی صحیحی نداشته باشیم، همین امروز باید با عواقب ناگوار آن دست و پنجه نرم کنیم.
۰
plusresetminus
کاهی که با دومینوی اشتباهات کوه شد/التهاب؛ عایدی دوباره مردم از تنور داغ شبهات
به گزارش بلاغ، پس از اعلام خبر گرانی گندم در سال آینده به علل مختلف متأسفانه شاهد گرانی مشکوک آرد در سطح کشور بوده‌ایم که دلالان و برخی از تولیدکنندگان در سطح کشور قیمت هر کیسه را تا 250 هزار تومان هم افزایش دادند.

این افزایش ناگهانی در روزهای پایانی ماه بیشترین فشار را بر نانوایی‌ها به خصوص از نوع آزادپز آورد که روزهای آخر هر ماه را به علت پخت بیش از سهمیه از طریق آرد آزاد تولید می‌کردند تا به فکر کاهش ساعات کاری یا تعطیلی مقطعی بیفتند و از سوی دیگر برخی دیگر از نانوایان را با توجیه به صرفه نبودن پخت به فکر فروش آرد سهمیه به صورت آزاد یا حتی قاچاق انداخت.

این امر شرایط دشواری را در روزهای اخیر در بسیاری از مناطق به وجود آورد تا جایی که مسئولان مختلف کشور ازجمله سخنگوی دولت را در نشست خبری هفتگی سه شنبه 22 مهر وادار به واکنش کرد که مشکل تأمین آرد و نان به هیچ وجه وجود نداشته و نخواهد داشت.

اما این ادعاها سبب کاهش نگرانی خبازان و از سوی دیگر مردم برای تأمین نان نشد تا هرچه به روزهای پایانی هفته گذشته نزدیک می‌شدیم افزایش قیمت آرد آزاد خبر از احتمال یک چالش در رابطه با نان مردم بدهد.
 
* تعطیلی خبازی‌ها و آغاز ماجرا
در همین راستا تعطیلات اخیر سپری شده روزهای گذشته در شهرستان نکا با چالشی همراه بود که نکات فراوانی را می‌توان از دل آن استخراج کرد چراکه به نوعی همه افراد دخیل در موضوع، اسباب ایجاد یا افزایش التهاب حاصل از آن را فراهم آوردند.

ماجرا از این قرار است که روزهای پنجشنبه تا شنبه گذشته که با تعطیلات روزهای پایانی ماه صفر همزمان بوده به صورت کاملا نامعلوم برخی از نانوایی‌های سطح شهر تعطیل شدند که این امر سبب کاهش تولید نان از یک سو و افزایش صف مردم در نانوایی‌های فعال شده بود.

این صف‌ها که در برخی مواقع به 30 تا 40 نفر از زن و مردم هم می‌رسید خود سبب موجی از شبهات و گمانه‌زنی‌ها در سطح شهر شد چراکه پیش از این هم خبرها از گرانی گندم در سال آینده حکایت داشت.



در این میان برخی از گوشی به دستان و اینفلوئنسرهای مجازی به خصوص در اینستاگرام بر موج سوار شده و بر طبل گرانی و نارضایتی مردم کوبیدند تا برخی از شهروندان از همه جا بی‌خبر هم با افزایش چند برابری خرید نان خود سبب تمام شدن سریعتر نان خبازی‌ها و نرسیدن نان به دیگران شوند.

این امر هم تصور کاهش سهمیه و افزایش قیمت آرد تحویلی به نانوایی‌ها را شدت بخشید تا همه این موارد خبر از یک بحران در این زمینه را بدهد که ناگهان یک کلیپ کوتاه کمتر از یک دقیقه‌ای از گلایه‌های یک نانوای نکایی به سرعت در شبکه‌های اجتماعی به خصوص در خارج از مرزها و کانال‌های ضد ملت ایران دست به دست شد تا خود بنزینی بر این شعله کاذب باشد.
 
* آغاز التهاب با تعطیلی خودسرانه نانوایی‌ها
اما بررسی میدانی خبرنگار ما نشان از یک سو استفاده و ناهماهنگی اجرایی در سطح شهرستان داشته که سبب شد تا در روزهای تعطیل که اغلب ادارات نیز بسته بودند تعطیلی خودسرانه برخی از نانوایی‌ها مشکلاتی را در سطح شهر به وجود بیاورد.

آنچه در بررسی‌های میدانی و صحبت با نانواها مشخص شد اینکه بیشتر مشکلات برای نانوایی‌های آزادپز بوده که بیش از سهمیه مصرفی آرد ماهانه خود به علت برخورداری از مشتری بیشتر اقدام به افزایش پخت در ماه می‌کردند.

این نانوایی‌ها که گویا از آرد با درصد بالاتر نسبت به نانوایی‌های دولتی تا حدود 22 درصد استفاده کرده و نان روشن‌تر و مشتری‌پسندتری را نیز تولید می‌کنند به علت خواهان بیشتر با تهیه آرد به صورت آزاد اقدام به پخت نان بیشتر نیز می‌کردند.

به عنوان مثال یک نانوایی آزادپز که در ماه 200 عدد سهمیه آرد 49 هزار تومانی داشته به جای پخت روزی حدود هفت کیسه اقدام به پخت روزانه 10 کیسه می‌کرد که این امر سبب پایان آرد سهمیه در روز بیستم می‌شد و برهمین اساس برای 10 روز باقیمانده از ماه، آرد آزاد 120 هزار تومانی تهیه می‌کرد و باتوجه به آورده حدود 180 تا 200 هزار تومانی برای هر کیسه توجیه اقتصادی نیز با حفظ مشتریان برای نانوایی‌های آزادپز داشت.



در شرایطی که روزهای اخیر خبر گرانی گندم برای سال آینده رسانه‌ای شد متأسفانه برخی از دلالان و حتی کارخانه‌های آرد اقدام به افزایش قیمت هر کیسه آرد کردند که سبب شد تا قیمت هر کسیه آزاد از 120 هزار تومان به محدوده 180 تا 250 هزار تومان برسد که همین موضوع نانوایان آزادپز را با مشکل تأمین آرد اضافه و عدم صرفه اقتصادی در روزهای پایانی این ماه روبرو ساخت و همین امر نیز سبب شد تا برخی از نانوایی‌ها در روزهای گذشته به خصوص ایام تعطیل فعال نباشند و سبب اتفاقات بعدی شوند.
 
* نه افزایش قیمت نه کاهش سهمیه آرد
در همین راستا محمد دوست‌محمدتبار رئیس اتحادیه خبازان نکا در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به شرایط پیش آمده روزهای قبل در موضوع پخت و توزیع نان در سطح این شهرستان، اظهار کرد: هیچ مشکلی برای پخت نان در نکا وجود ندارد چراکه همه نانوایی‌ها طبق روال قبل سهمیه خود را می‌گیرند.

وی افزود: به نانوایی‌ها ساعت کار داده شد تا بدانند که در چه ساعتی از صبح و بعدازظهر باید شروع به کار و در چه ساعتی باید تعطیل کنند، البته به خاطر اعلام افزایش قیمت گندم و به تبع آن افزایش قیمت آرد از سوی برخی از کارخانه‌ها بعضی اعلام می‌کنند که آرد پیدا نمی‌شود اما همه سهمیه‌ خود را بدون مشکل دریافت کرده‌اند.

رئیس اتحادیه خبازان نکا با اعلام عدم کمبود نانوایی در سطح این شهرستان، اظهار کرد: در شهرستان نکا بیش از 170 نانوایی داریم که از این میزان در سطح شهر نزدیک به 50 نانوایی دولتی و 40 نانوایی آزادپز فعالیت دارند که نشان از ظرفیت بالای تولید نان در این شهرستان دارد.

این مسئول اضافه کرد: از سهمیه هیچ یک از نانوایی‌های دولتی و آزادپز کم نشده و همه سهمیه خود را دریافت می‌کنند که البته سهمیه‌ها با هم متفاوت است و این در حالیست که اگر براساس سهمیه سرانه بخواهیم حساب کنیم در نکا بیشتر از سرانه هم آرد داده می‌شود.

وی گفت: بنابراین نمی‌توان گرانی آرد را دلیل بر مشکلات نانواها برشمرد اما از سویی موارد دیگر مانند مایه، سبوس و خرج‌های جانبی با گرانی همراه بوده است که این امور نیز دلیل بر گرانی خودسر قیمت نان از سوی خبازان نمی‌شود و هیچکس حق ندارد حتی ریالی بر قیمت نان بی‌افزاید تا زمانی که قیمت مصوب جدید اعلام شود.
 
* جریمه تعطیلی خودسرانه خبازی‌ها
دوست‌محمدتبار تصریح کرد: البته تنها بخش سهمیه‌ای نانوایی‌ها همین آرد است و باقی اقلام و قسمت‌ها برای نانوایی‌ها کاملا آزاد تأمین می‌شود اما اینکه بگویند آرد 18 درصد سهمیه 38 هزار و دویست تومانی دولتی  را 50 تومان یا آراد سهمیه آزادپز 49 هزارتومانی را 60 هزار تومان می‌خریم اصلا چنین چیزی نیست.



وی افزود: البته یکی از دلایل کم شدن پخت و فروش نان در سطح شهر می‌تواند تعطیلی‌های خودسرانه بعضی از نانوایی‌ها باشد مثلا در روزهای تعطیلی اخیر بخواهند 80 درصد نانوایی‌ها بدون هماهنگی تعطیل کنند که این امور مشکل ایجاد می‌کند که طبق مصوبه به آنان اعلام شده اگر کسی خودسرانه تعطیل کند با کاهش سهمیه کیسه آرد مواجه خواهد شد.

رئیس اتحادیه خبازان نکا متذکر شد: اگر کسی بخواهد تعطیلی خود را جابجا کند باید ابتدا با اتحادیه یا ادارات صنعت و غله هماهنگ کند که در جریان باشند تا همه به صورت ناگهانی تعطیل نکنند.

وی اضافه کرد: بالای 95 درصد نانوایی‌ها دارای کارتخوان هستند حتی خط کشی فاصله‌گذاری اجتماعی را نیز انجام داده‌اند اما در تلاش هستیم تا همه نانوایی‌ها شیوه‌نامه‌های بهداشتی را نیز هرچه بهتر رعایت کنند.
 
 
* عدم نظارت عامل تعطیلی نانوایی‌ها
احمد دارابی مدیرعامل شرکت تعاونی خبازان نکا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در نکا با اشاره به اینکه هیچ سهمیه‌ای از نانوایی‌ها کم نشده و هیچ افزایش قیمتی نیز نداریم، اظهار کرد: البته در روزهای تعطیل اخیر شاهد بروز مشکل و تشکیل صف‌های بعضا طویل 30 تا 40 نفره بودیم که از روز گذشته از شدت این صف‌ها با افزایش بازدیدها و نظارت‌ها کاسته شد چراکه در روزهای تعطیل اخیر برخی از نانوایی‌ها اصلا پخت نمی‌کردند.

وی افزود: برهمین اساس پیامی برای خبازان ارسال شد که در صورت تعطیلی خودسرانه نانواها، سه کیسه از سهمیه ماهانه آن‌ها کاسته و به تعزیرات معرفی خواهند شد.

عضو هیئت مدیره تعاونی خبازان مازندران نبود نظارت‌های کافی را عامل تعطیلی‌های نانوایی‌ها خواند و خاطرنشان کرد: بعد از این شرایط همه کار را جدی گرفتند و با افزایش نظارت و بازدیدهای میدانی مداوم شرایط کاملا کنترل شده است.

این مسئول اضافه کرد: البته برخی رسانه‌نماها با استفاده از بستر فضای مجازی دست به انتشار کلیپ‌ها و مصاحبه‌هایی زدند که جز مسمومیت فضا و ایجاد شبهه برای مردم که چه اتفاقی افتاده است نتیجه دیگری در بر نداشته است.

وی گفت: با طرح این شایعات برخی از مردم نیز بدون توجه به واقعیت ماجرا دست به تهیه نان با تعداد بالا زدند درحالی که تا روزهای قبل شاید یک پنجم آن را تهیه می‌کردند که همین خرید بیش از اندازه نان از سوی مردم نیز سبب کمبود نان و افزایش التهاب در جامعه شد درحالی که در شرایط شبهه آفرینی و التهابات، مردم باید همراه باشند و بیش از نیاز خود خرید نکنند.
 
* همه چیز ثبت می‌شود
دارابی تصریح کرد: برهمین اساس به نانوایی‌ها ابلاغ کردیم که به یک فرد بیش از هشت تا 10 عدد نان نفروشند تا توازن خرید برای همه مردم از بین نرود چراکه با این شرایط بیماری، دیگر مجالس نیز دایر نیستند که فرد بخواهد 20 تا 30 نان تهیه کند تا ناخواسته فضا به سمت التهاب کاذب کشیده نشود.

وی افزود: از هفته آینده خط ثابتی برای ارائه گزارشات و اعلام مشکلات برای خبازان از سوی استان اعلام شده تا بدون واسطه از مشکلات خبر دار شده و سریعا نسبت به حل مشکل اقدامات لازم را به عمل آورند.

نایب رئیس اتحادیه خبازان نکا با انتقاد از افزایش قیمت آراد آزاد، تأکید کرد: درحالیکه اعلام شد قیمت هرکیلو گندم برای سال 1400 با فزایش مواجه خواهد شد متأسفانه مشاهده کردیم که برخی از کارخانه‌های تولید آرد از الان قیمت هر کیسه آرد را افزایش دادند و همین امر سبب شد تا برخی از نانوایی‌ها که آرد آزاد برای افزایش فروش تهیه می‌کردند هم با مشکل روبرو شوند.



این مسئول اضافه کرد: آردی که به نانوایی‌ها تحویل داده می‌شود هم در سامانه ثبت شده هم حواله داده شده و هم در دفتر ثبت می‌شود که از این به بعد موجودی را نیز ثبت می‌کنیم، با این وجود اگر تخلفی صورت بپذیرد مردم می‌توانند با شماره 124 تماس گرفته و تخلفات را اعلام کنند.
 
* تقدیر از نانوایی‌هایی که صف را شکستند
وی گفت: همه این موارد در شرایطی است که سهمیه شهرستان تا 10 روز پیش همین بوده است و در این میان در روزهای اخیر با همکاری اداره غله به برخی نانوایی‌های دولتی آرد بیشتری تزریق شد و به صورت شبانه‌روز پخت کردند تا از فشار روزهای اخیر کاسته شود که جای تقدیر ویژه از این همکاران دارد چراکه ایستادند و صف را شکستند و کمک کردند.

دارابی تصریح کرد: البته توقع این است که مردم هم رعایت کنند، اینگونه نباشد که برخی در یک نوبه 50 عدد نان به بهانه مراسم بخرند که به نظرم به دور از انصاف است، درصورتی که بهتر از اجازه دهیم نوبت به دیگران هم برسد البته اگر خلوت باشد و کسی در نوبت نباشد حتی اگر یک نفر 100 عدد نان هم بگیرد اصلا نگران نیستیم اما نباید ازدحام جمعیت در صف‌ها زیاد شود.

وی افزود: در شرایط کنونی از مردم خواهش می‌کنیم در خرید نان جانب انصاف را رعایت کنند و در حد نیاز روزمره خود خرید کنند تا نوبت به دیگرن هم برسد و از سوی دیگر سبب التهاب آفرینی در شرایط فعلی جامعه نشود.
 
* برخورد با کارخانه آرد متخلف
همچنین ولی‌الله جعفری مدیر صنعت، معدن و تجارت نکا در این زمینه به خبرنگار بلاغ گفت: به علت طولانی شدن صف در خبازی‌ها طی روزهای اخیر به اتفاق مدیران غله و بازرسان، نظارت‌ها را بیشتر کردیم که واقعا برخی از نانوایی‌ها واقعا کار می‌کردند اما بعضی از نانوایی‌ها خودسرانه تعطیل کردند که این تعطیلی باعث طولانی شدن صف در نانوایی‌های دیگر شد.

وی افزود: این در شرایطی است که این نانوایی‌ها حداقل باید اداره غله یا اتحادیه مربوطه را از قصد تعطیلی خود مطلع می‌کردند تا تدبیری برای مدیریت شرایط اتخاذ می‌شد اما این کار صورت نگرفت.

مدیر صنعت، معدن و تجارت نکا با بیان عدم مشکل در تخصیص سهمیه آرد، خاطرنشان کرد: در موضوع آرد هیچ مشکلی وجود نداشته چراکه نه از سهمیه کاسته شد و نه قیمت افزایش پیدا کرد تا جایی که در همین روزهای اخیر نیز مقدار اضافه آرد به بعضی نانوایی‌های فعال تزریق شد تا از فشار صف‌ خبازی‌ها کاسته شود.

این مسئول اضافه کرد: در کنار این موضوع باید به اقدام مردم برای افزایش خرید نیز اشاره کرد که با تدابیر اتخاذ شده اکنون از فشار آن کاسته شده است.

وی گفت: در شرایط کنونی وضعیت برای نانوایی‌های دولتی و آزادپز تغییری نکرده و طبق سهمیه سابق سهمیه خود را دریافت می‌کنند اما برخی نانوایی‌ها مشتری بیشتری داشتند و بیشتر پخت می‌کردند که آرد اضافه خود را از کارخانجات به صورت آزاد خارج از سهمیه تأمین می‌کردند.

جعفری با اشاره به افزایش قیمت آرد از سوی برخی از کارخانجات، تصریح کرد: این افزاش قیمت‌ها مجاز نبوده و نظارت لازم در جریان است که در همین روزهای اخیر یکی از کارخانجات آرد منطقه و شهرستان نیز با افزایش قیمت همراه بوده که پرونده لازم برای این واحد تنظیم و به تعزیرات ارسال شد.
 
* پیش‌بینی و برنامه‌ریزی؛ گمشده مسئولان
آنچه در ماجرای نان روزهای اخیر مشخص است شاهد برخی ناهماهنگی‌های اجرایی مسئولان، بینش پایین برخی شهروندان و همچنین موج‌سواری رسانه‌ای برخی افراد معلوم‌الحال هستیم که دست در دست هم داده و شرایط خاصی را در حالیکه همه چیز طبق روال قبل بوده فراهم آورده است.

اولین خطاب در این ماجرا به مسئولان امر می‌رسد که قبل از وقوع ماجرا باید علاج واقعه می‌کردند یعنی مسئولان پس از اعلام گرانی گندم برای سال 1400 باتوجه به آگاهی که نسبت به شرایط فعلی کشور و فعال بودن رسانه‌ها و افراد فرصت‌طلب برای بر هم زدن اوضاع جامعه و کوه ساختن از کاه‌های خیالی برای ایجاد فشار و استرس به مردم و نظام داشتند باید سریعا نظارت‌های خود را افزایش داده و از افزایش هرگونه قیمت آزاد آرد نیز جلوگیری می‌کردند.



چراکه وقتی می‌دانیم بخشی از آرد نانوایی‌های آزادپز به صورت فراتر از سهمیه و آزاد تأمین می‌شود پس افزایش قیمت امکان ایجاد اخلال در روند کار این خبازی‌ها را متصور می‌ساخته حال آنکه روزهای تعطیل پیش رو نیز خود به خود شرایط را برای وقوع یک شیطنت آن هم در این وضع کرونایی مناسب‌تر می‌ساخت، بنابراین یک ارتباط و هماهنگی میان مسئولان، تولیدکنندگان و فروشندگان آرد با نانوایی‌ها می‌توانست علاج قبل از واقعه باشد.
 
* اقدامی که خوب اما دیر انجام شد
از سوی دیگر به علت روبرو بودن با روزهای تعطیل باید مسئولان اتحادیه و شرکت تعاونی خبازان هشدارهای لازم را نسبت به عواقب تعطیلی احتمالی نانوایی‌ها می‌دادند که خود این امر نیز سبب افزایش نانوایی‌های فعال در سطح شهر و کاهش صف‌های طولانی می‌شد حال آنکه این اتفاق بعد از رفع مشکل انجام شد.

همچنین وقتی پس از تعطیلی برخی از خبازی‌ها با همکاری اداره غله آرد اضافی برای شکستن صف‌ها و تأمین نیاز مردم تزریق شد آیا امکان تزریق همین آرد به سایر نانوایی‌ها که امکان تعطیلی آن‌ها می‌رفت پیش از این اتفاق وجود نداشت؟

البته مسئولان پس از مطلع شدن از شرایط پیش آمده به خوبی به میدان آمده و با تزریق آرد اضافه و افزایش ساعت کار بریه نانوایی‌ها در کنار افزایش نظارت و بازدیدهای خود سبب رفع سریع شرایط پیش آمده و کنترل شرایط شدند که جای تقدیر نیز دارد اما نقد وارده همان مطالبه همیشگی است که چرا مسئولان برای همه وقایع پیش‌بینی و آمادگی لازم را ندارند.
 
* سوراخی که مدام از آن گزیده می‌شویم
مهمترین نکته نوع مواجهه مردم با چنین شرایطی است که باوجود تکرار چند باره یک نوع التهاب آفرینی در موضوعات مختلف، برخی از شهروندان همواره در دام می‌افتند و سبب افزایش مشکل می‌شوند.
چراکه همین نوع شایعات را درمورد قطعی بنزین مازندران در سال 97 یا نایاب شدن برخی اقلام مانند رب گوجه و روغن در سال 98 هم تجربه کردیم که برخی بدون توجه به اصل موضوع سبب تشکیل صف‌های طولانی بنزین و یا خرید چند بسته‌ای رب گوجه و به طبع آن کاهش این اقلام در جامعه شده بودند.

حال آنکه خرید 20 عدد نان به جای دو عدد معمول روزانه برای یک فرد خود به خود باعث می‌شود نان به دیگر افراد حاضر در صف نرسد و نان به همین سادگی تمام شود چراکه می‌ترسیم شاید فردا یا پس فردا قحط نان شود، درحالیکه در طول بیش از 40 سال انقلاب در سخت‌ترین شرایط هم شاهد قحطی نبوده‌ایم که اگر بوده هم خودمان با خرید و مصرف بی‌رویه عامل آن بوده‌ایم.


درکنار شرایط سخت ساده‌باوری مردم باید به موج‌سواران رسانه‌ای به خصوص در شبکه‌های اجتماعی هم پرداخت که برای دیده شدن و ارضای حس خودنمایی و شهرت بدون بهره‌مندی از حداقل اطلاعات و اخبار با فرض عدم عناد، فضای جامعه را ملتهب می‌سازند و درکمال تعجب هیچ برخوردی نیز از سوی نهادهای ذیربط با آنان نمی‌شودو این ماجرا در موضوعات مختلف ادامه دارد.
 
* هشداری که جدیست؛ پندی که نیست
البته بخشی از تقصیر کار با خود مسئولانی است که نادانسته با این افراد صرف بهره‌مندی از چند کا فالوور یا ممبر ارتباط برقرار کرده و به آنان مصاحبه می‌دهند که این امر سبب ایجاد اعتبار برای این افراد میان دنبال‌کنندگانشان می‌شود تا در زمان مناسب از این اعتبار علیه مردم و نظام استفاده کنند.

در این میان نانوایان پر تلاشی که به دنبال نفع اقتصادی خود و گره متصور از شرایط پیش رو اقدام به تعطیلی خودسرانه کرده‌اند نیز می‌توانند عامل بعدی این التهاب آفرینی لقب بگیرند که چرا بدون هماهنگی در شرایط حساس اقتصادی و کرونایی کشور نان مردم را که به واقع کمترین میزان افزایش قیمت نسبت به سایر کالاها را داشته قطع کرده‌اند.

این اتفاق که جزیی و مقطعی بوده هشداری برای همه مسئولان است که همواره پیش‌بینی هر نوع اتفاقی را باید داشته باشند تا قبل از اینکه با شرایط سختی روبرو شوند با نظارت و هماهنگی به موقع آنان اصلا کار به ایجاد فضای دلنگرانی مردم نکشد.

گزارش از ایمان حبیبی

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲