تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۳۹۵۸۶
جولان کرونا و افزایش آمار قربانیان این ویروس منحوس بیانگر سهل‌انگاری برخی از مردم و ناکافی بودن تصمیمات ستاد ملی کرونا است، ستادی که باید با تصمیم‌های سختگیرانه‌تر از بروز فاجعه انسانی جلوگیری کند.
۰
plusresetminus
تلفات بی‌رحمانه با سهل‌انگاری و ساده‌انگاری کرونا/تصمیم‌ها ضمانت اجرایی می‌خواهد
به گزارش بلاغ، هنوز زنجیره شیوع ویروس کرونا قطع نشده بود که برخی این ویروس را به سخره گرفته و بدون ماسک و رعایت نکات بهداشتی، راهی کوچه و خیابان شدند تا نفسی تازه کنند.

کمتر کسی این ویروس را جدی گرفت، قدم‌هایی که با این ویروس کشنده همراه شد و با پیدا کردن اندک فرصتی دل به جاده‌ها دادند که تنها دلیل آنها خسته شدن از ماندن در خانه و خاتمه یافتن کووید ۱۹ بود.

اوضاع قدری آرام گرفته بود اما سهل انگاری برخی از مردم و سیاست‌های نادرست، کار دستمان داد و بار دیگر با آمار عجیب و غریب مبتلایان روبرو شدیم؛ نه خبری از ماسک است و نه فاصله اجتماعی، ترافیک سنگین در جاده ها به ویژه در تعطیلات بیداد می‌کند. هر چه پیش آمد از سهل انگاری برخی از افرادی است که گمان کردند نفس‌های کووید ۱۹ به شمارش افتاده است؛ اوضاعی که خوب نیست و در وضعیت قرمز جا خوش کرده است.

شیوع و همه گیر شدن کرونا ویروس روند جدی تری به خود گرفته است و شکست دادن آن نیاز به کمی همت و تلاش از سوی هر شهروند دارد.

اوج گرفتن کرونا در کشور و افزایش روزافزون آمار مبتلایان و جان‌باختگان در شرایطی است که نتیجه رفتارهای پرخطر دو تا سه هفته بعد نمایان خواهد شد. این عبارت را مکرراً مسئولان نظام سلامت کشور هشدار داده‌اند اما بد نیست برای درک بهتر این هشدار نگاهی به آمارهای مربوط به کرونا داشته باشیم.

آمار‌ها و گزارش‌های مربوط به کروناویروس در استان مازندران در روز‌های اخیر نشان دهنده روند افزایش نگران کننده آمار ابتلا و بستری بیماران بوده است.

بستری 619 بیمار کرونایی در مراکز درمانی مازندران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: هم اکنون ۶۱۹ بیمار مشکوک به کرونا با علائم تنفسی مشکوک به این ویروس بر اساس تشخیص بالینی در مراکز درمانی و بیمارستان‌های مازندران بستری هستند.



سیدعباس موسوی اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۱۳۲ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در سطح استان بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: در این مدت ۱۳۹ نفر از افراد مشکوک بستری شده، از بیمارستان‌ها مرخص شدند و  تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه می‌دهند.

وی افزود: هم اکنون ۶۱۹ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند که از این تعداد ۱۵۶ نفر با علائم حاد تنفسی در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.

این مسئول ادامه داد: در شرایط قرمز کرونایی، زدن ماسک مهم‌ترین راه حل پیشگیری از این ویروس منحوس در استان است.

 موسوی خاطرنشان کرد: حال حاضر با توجه به وضعیت بیماری کرونا نیاز است از تمام ظرفیت‌ها برای کمک به آموزش همگانی اصول پیشگیری از کرونا جهت آگاهی بخشی،  اطلاع رسانی و افزایش حساسیت‌های جامعه به خصوص در حوزه اصناف ، بازار و مناطق روستایی استفاده کرد.

وی بر رفع مشکلات و تامین نیازها توسط روسای بیمارستان‌ها و پیگیری لازم از سوی معاونت درمان دانشگاه تاکید کرد و گفت: شرایط سخت شده و نباید از کنار هشدارها بی‌تفاوت عبور کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: رمز مقابله با ویروس هزار چهره کرونا، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و مسولیت پذیری فردی و اجتماعی است.

موسوی بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، حضور نیافتن در تجمع‌ها، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، پرهیز از سفر‌های غیرضروری و بهداشت دست تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه مردم باید بدانند که با حضورشان در تجمعات خانوادگی و فامیلی می‌توانند میزان انتشار و ابتلا به بیماری را گسترش دهند، تاکید کرد: تنها راه کنترل این وضعیت، افزایش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده بیشتر از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی توسط همه آحاد جامعه است.

*لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و اجتناب از حضور در جمع

 یک متخصص بیماری‌های عفونی نیز گفت: با توجه به شیوع موج سوم کرونا و بنابر اطلاعاتی که در دست است حجم مراجعه کنندگان، بستری‌ها و بیمارانی که نیازمند مراقبت‌های ویژه هستند در طول یک هفته اخیر افزایش یافته است.

سعید حسینی ادامه داد: همان گونه که گفته شد در روزهای گذشته با پرسنل تازه نفس و دقت بالای افراد برای مراقبت‌های شخصی همراه بودیم اما عادت کردن مردم به این وضعیت نامناسب و بدعادت شدن آنان، موجب شد که برخی از مراقبت‌ها را حذف کنند؛ هم چنین آزادسازی دولت نیز، چراغ سبزی برای مردم بود تا گمان کنند که ویروس کرونا تمام شده اما واقعیت این است که چندین ماه و یا سال با کرونا سر و کار خواهیم داشت.



وی لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و مناسب با افراد، اجتناب از تماس با افراد پرخطر و حضور در جمع و محیط‌های بسته را ضروری دانسته و افزود: مردم باید به رفتارهایی که در ماه‌های گذشته انجام می‌دادند برگردند؛ در ماه‌های گذشته ۸۰ درصد مردم، نکات بهداشتی و فاصله گذاری را رعایت می‌کردند این در حالی است که اکنون تنها ۲۲ درصد مردم، نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند.

وی ادامه داد: در ۸۰ درصد مواقع، افراد مبتلا به ویروس کرونا، علائمی مانند خستگی، ضعف عضلانی و مشکل تنفسی دارند که طی یک هفته تا ده روز بهبود می‌یابد اما در ۲۰ درصد مواقع، با علائم جدی روبرو می‌شوند که برخی نیاز به بستری نیز دارند.

حسینی افزود: برخی از مردم گمان می‌کنند که ویروس کرونا ضعیف‌تر شده در حالی که چنین چیزی واقعیت نداشته و ویروس کرونا همان طوری که از اسفندماه سال گذشته شیوع پیدا کرده با همان علائم و شدت ادامه داشته و میزان جمعیت درگیر را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره بر اینکه میزان ویروس آزاد شده توسط هر فرد به شرایط خاصی بستگی دارد گفت: بدین گونه هر اندازه طول تماس با فرد مبتلا به ویروس کرونا زیاد باشد احتمال اینکه حجم زیادی از ویروس که باعث ایجاد بیماری باشد نیز بیشتر است.

حسینی توضیح داد: تشخیص ابتلاء به ویروس کرونا با آزمایشات PCR و کیت‌های تشخیص در بیمارستان‌ها انجام می‌گیرد که البته موارد مثبت و منفی کاذب در آنها وجود دارد؛ آزمایشات سرولوژی نیز یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌توان به تشخیص این بیماری دست یافت اما با این وجود، اسکن ریه و PRC از جمله روش‌هایی است که در تشخیص این بیماری دقیق هستند.

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در فصل پاییز امکان تشدید ویروس کرونا و تلفیق آن با آنفلوآنزا وجود خواهد داشت و به این دلیل که مسیرهای درمانی آن متفاوت است، شیوع سرماخوردگی فصلی و آنفلوانزا نیز، تشخیص کرونا را سخت‌تر خواهد کرد که بد حال بودن بیماران و ایجاد مشکلات در درمان را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: با پیگیری وضعیت بهبود یافتگان، طی ۳ تا ۴ هفته بعد از دوران بهبودی، حالت ضعف، سستی، تنگی نفس و مشکلات تنفسی دارند که بعد از گذشت یک ماه، بهبود یافته اما در برخی از بیماران ممکن است این مشکلات ماندگار شود؛ افراد بهبود یافته از ویروس کرونا، تا زمانی که ویروس تغییر شکل پیدا نکرده باشد به سایر افراد منتقل نکرده و حتی خود فرد نیز بار دیگر مبتلا نمی‌شود.

حسینی بر مؤثر بودن استفاده از ماسک تأکید کرد و گفت: استفاده از ماسک در فضاهای بسته به خصوص فضاهایی که افراد بسیاری وجود داشته و لزوم ماندن به زمان طولانی در این محیط را ایجاب می‌کند ضروری می‌باشد. در کنار استفاده از ماسک نباید به آن دست زد و جابجا کرد؛ شست و شوی دست‌ها نیز از مواردی است که کمک بیشتری نسبت به استفاده از ماسک به همراه دارد.

وی افزود: گروه‌های پرخطر در صورت مبتلا شدن به ویروس کرونا عوارض بیماری شدید و کشندگی بالایی را به همراه دارند بدین گونه که در گروه‌های پرخطر، افراد دارای فشار خون بالا، دیابت، داشتن سن و وزن بالا، این بیماری به سادگی رفع نشده و اکثراً میزان کشندگی در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند بالا است.

*بی‌توجهی دولت به انسداد راه‌ها و سفرها

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: رهبر معظم انقلاب از بدو شیوع کرونا در کشور بسیار هوشمندانه روند صیانت از جان و روح و حفظ نشاط مردم را پیگیری کردند و تاکید فرمودند که باید ضوابطی ایجاد شود که مردم همزمان با پرداختن به امورات عادی زندگی، رویکرد مبارزه با کرونا را نیز در دستورکار خود قرار دهند و بیانات ایشان برای همه ما فصل‌الخطاب است.

علی بابایی کارنامی با انتقاد از بی‌توجهی دولت به انسداد راه‌ها برای ممانعت از ورود سیل عظیمی از مسافران به سمت شمال کشور در ایام تعطیلات، گفت: هم‌اکنون استانداران هیچ اختیاراتی برای اعمال محدودیت جهت ممانعت از ورود تعداد زیادی از مسافران به استان‌های شمالی ندارند و بارها هم به صورت محرمانه با دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا مکاتبه کرده‌اند که از ورود افراد غیربومی به ویژه تهرانی‌ها به این مناطق جلوگیری شود اما با مقاومت رییس جمهور مواجه شدند.



نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به تازگی بنده در این رابطه با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صحبت کردم و وی گفت که رویکردمان در این زمینه تغییر کرده است، به همین دلیل هم استاندار و هم مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس به صورت مکتوب از ستاد مقابله با کرونا و وزرای کشور و بهداشت درخواست کردیم تا محدودیت تردد برای مسافران غیربومی ایجاد شود، اما هنوز از خروجی مصوبات این ستاد اطلاعی نداریم، اما استانداران مناطق شمالی کشور باید تلاش کنند تا در این رابطه مجوز اخذ کنند.

وی در مورد دلیل عدم موافقت رییس جمهور با درخواست استانداران شمال کشور مبنی بر ضرورت اعمال محدودیت برای ورود مسافران به این مناطق، تصریح کرد: ظاهرا رییس جمهور در دنیای دیگری زندگی می‌کند، ضمن اینکه استان‌های شمالی همیشه تاوان تفریحات مرکزنشینان را پس می‌دهند، کما اینکه در خصوص وضعیت زباله‌ها هم ما به اندازه 3 میلیون و 500 هزار نفر سرانه زباله درآمد داریم، اما سالانه باید هزینه 20 میلیون نفر را بپردازیم.

واضح است که سهل‌انگاری مردم و ساده انگاری کرونا از سوی برخی مسئولان و ناکافی بودن تصمیمات ستاد ملی کرونا و البته نامشخص بودن ضمانت اجرا برخی از تصمیمات، در افزایش بیش از سه برابری آمار جان‌باختگان کرونا در مقایسه این دو بازه مورد بررسی نقش موثری داشته است.

در شرایط کنونی مشخص است که تصمیم‌های اتخاذ شده از سوی ستاد ملی کرونا نتوانسته ویروس کرونا را مدیریت کند. علاوه ‌بر این جدی نگرفتن شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی برخی از مردم گویای نبود ضمانت اجرایی تصمیم‌های ستاد ملی کرونا است. با این حال، مدیریت کرونا مطمئنا مستلزم تغییر رویکرد ستاد ملی کرونا و درنظر گرفتن نظرات مشورتی و توصیه‌های جدی مدیران نظام سلامت کشور و کارشناسان است.



اکنون باید به تصمیم‌های جدی‌تر فکر کرد، از جمله محدودیت‌های تردد بین استانی، برخورد سختگیرانه‌تر با ناقضان پروتکل‌ها اعم از مردم، اصناف و...، جدی گرفتن بحث دورکاری کارمندان تا حد مناسب و توجه به مختل نشدن ارائه خدمات به مردم، تعطیلی موقتی یا قرنطینه در برخی شهرهای بحرانی البته با لحاظ کردن وضعیت معیشت و کسب و کار اقشار ضعیف و حمایت مناسب دولت از آنها و سایر تصمیمات مهم و حیاتی.

مردم نیز باید توجه کنند مبادا هر کدام از ما با بی‌احتیاطی و بی‌توجهی به شیوه‌نامه‌ها در قربانی شدن این افراد سهیم باشیم. خودخواهی بزرگی است که در شرایطی که کادر درمان خسته از جنگ سخت 8 ماهه با کرونا توان ایستادن روی پای خود را ندارند و هر روز تعداد زیادی از خانواده‌ها داغدار می‌شوند عده‌ای کوچکترین تغییر در شیوه زندگی یا رفت و آمد و سفرهای خود ایجاد نکرده‌اند.

گزارش از یاسر معافی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴