کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ایرانی یعنی امام رضایی(ع)؛

عشق الهی ملت ایران به امام رضا(ع)/مازندران یکپارچه سیاه‌پوش شد

26 مهر 1399 ساعت 14:22

امام رضا علیه‌السلام نزد ایرانیان از چنان جایگاهی برخوردار است که هر ایرانی صرفنظر از نژاد، قوم، جغرافیا و حتی دین و مذهب، به این مظهر رأفت و رحمت الهی بدیده عظمت و تکریم می‌نگرد و به کرامت او ایمان و اعتقاد دارد.


به گزارش بلاغ، از شیرین‌ترین لحظات هر ایرانی، بودن در حرم حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا علیه‌السلام است که در آن خود را آرام و خوشبخت تلقی می‌کند و نشستن در صحن و سرای حرم را بهترین لحظات برای احساس آرامش و امنیت می‌داند.

دهه کرامت، که مصادف با میلاد یک خواهر و برادر آسمانی و مزین به دو نام مقدس، حضرت فاطمه معصومه و حضرت ثامن الحجج امام رضا علیهماالسلام است، و دهه آخر صفر که مصادف با شهادت پیامبر خاتم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) است، برای ایرانیان دو یادمان سرور و سوگ بزرگ می‌باشد.


در روز 29 صفر غمی جانکاه به جان ایرانیان می‌نشیند و هر ایرانی در تلاش است تا خود را به حرم امام رئوف خود برساند و در عزای امام و مولای خود عزاداری کند و به سر و سینه زند.

هرساله مشهد مقدس در روز 29 شاهد خیل عظیم دلدادگان و عاشقان حضرت رضا علیه‌آلاف‌التحیه والثناء است که با جامه سیاه در قالب کاروان‌های سینه‌زن و زنجیرزن به سوگ غریب خراسان می‌نشینند و به سیمای این شهر جلوه‌ای خاص می‌بخشند.

تنوع قومی و حتی دینی و مذهبی بین زائران و عزادران شهادت عالم آل‌محمد(ص)، نشان از عمق شیدایی ملت ایران نسبت به این ذریه رسول‌الله(ص) دارد. حضور برادران و خواهران اهل سنت، که حتی در کاروان‌های پیاده، روزهای متوالی با پای پیاده خود را به آئین عزاداری امام رضا(ع) می‌رساندند و امسال بدلیل مساله کرونا تمام برنامه‌های جمعی تعطیل شد، گواه صادقی بر میزان عشق ایرانیان به امام مهربانی‌ها است.

اقوام و گروه‌های مختلف در شهرهای پرشمار ایران در تمام مساجد و تکایا و حتی در خیابان‌های شهرها و روستاهای خود، با برپا کردن مراسم عزاداری امام هشتم(ع)، مراتب ارادت و اخلاص خود به فرزند پیامبر و امام برحق خود را به نمایش می‌گذارند. دهها هزار مراسم و در این روزهای کرونایی، هزاران هزار مراسم و روضه‌های خانگی، به تحسین و تقدیس امام مظلوم خود می‌پردازند و از مسیر برپایی این مجالس در درون خود احساس آرامش می‌کنند.

هر ایرانی با هر سطح از بضاعت، در تلاش است تا کاری در این ایام به نام نامی امام رئوف خود انجام دهد و طعام و تبرکی برای این سوگ تهیه کند تا در این عزا حظ و سهمی برد.

رنگ و بوی ویژه عزاداری امسال
امسال با شیوع گسترده کرونا و اعمال محدودیت‌های کرونایی، به عزاداری ایرانیان شکل خاصی داده و به مردم ایران این اجازه را نداده تا در مشهدالرضا(ع) و در حرم آن حضرت حضور بهم برسانند و به ابراز ارادت بپردازند؛ ضمن آنکه در شهرهای خود نیز نتوانستند آنچنانکه می‌خواهند به عزاداری بپردازند، ولی با همه ممنوعیت و محدودیت‌ها، باز هم با رعایت موازین بهداشتی در مراسم عزاداری و دادن طعام سعی دارند تا میزان ارادت خود را به ساخت قدسی امام رضا علیه‌السلام نشان دهند.

مازندران، سراسر امام رضایی است
عمق وابستگی مازندرانی‌ها به امام رضا(ع) بر کسی پوشیده نیست. مازندرانی‌ها بدلائل تاریخی در ارادت‌ورزی شهره عام و خاص‌اند.

آرزوی مازندرانی‌ها در این است تا در هر فرصتی خود را به حرم امام رئوف برسانند و ارادت خود را به آن امام ابراز بدارند.

سبحان نوراللهی راد با اشاره به ضرورت زیارت بارگاه امام رضا (ع) در شرایط عادی و غیرکرونایی گفت: وقتی از راه دور دل را روانه حرم امام رئوف می کنیم، ارتباط قلبی با حضرت برقرار می کنیم؛ یعنی «بعد منزل نبود در سفر روحانی». حرکت روح و اتصال روح همان اثر زیارت را دارد ولی زمانی زیارت روحانی ایجاد می شود که روحمان را با امام رضا (ع) به سنخیت برسانیم.

سنخیت روح یعنی این که ببینیم امام چگونه رفتار می کند ما هم به همان سمت حرکت کنیم. مثلا امام رضا (ع) از چه کارهایی رضایت دارند ما نیز اینگونه باشیم.

وی ادامه داد: در آداب زیارت آمده است وقتی از شهرتان راه می‌افتید، غسل کنید به مشهد هم که می رسید غسل زیارت کنید و با وضو و ادب وارد حرم شوید. یعنی امام را فقط در حرم نبینید؛ بلکه از منزل حضرت را مدنظر داشته باشید.

وی با اشاره به برخی کرامات امام رئوف گفت:  اگر زائر از راه دور همان شرایط زیارت از نزدیک یعنی طهارت جسم و دل را ایجاد کند، زیارتی قبول خواهد کرد. یعنی با طهارت دل باشد و ضمن توبه از گناهان سعی به جبران داشته باشد.

خدمت از راه دور به عشق امام رضا (ع)
وی گفت: بسیاری از محبان اهل بیت در دنیا دوست دارند خادم امام رضا باشند و ما دیده ایم افرادی را که با صدها کیلومتر فاصله از حرم امام رضا(ع) خدماتی داشتند و امام رضا نیز به آنها کراماتی عنایت کرده اند. برخی از این افراد به زائرانی که در مسیر حرم حضرت رضا هستند، خدمت می کنند و برخی که دارای تخصص هستند، خدمات خود را به نام امام رضا (ع) به دیگران ارائه می کنند. مثلاً برخی پزشکان یک روز در هفته را به درمان بیماران به صورت رایگان اختصاص می دهند.

وی ادامه داد: کارمندی که کار مردم را به احترام امام رضا(ع) انجام می دهد تا مشکل یک نفر را حل کند دارای اجر و پاداش است. البته در بسیاری از ادارات مشکل تراشی وجود دارد و برخی مدیران و کارمندان اهمیتی برای حق الناس قائل نیستند. اگر امام رضا(ع) در میان ما بود، جلوتر از همه ما در صف اول امدادرسانی به نیازمندان جامعه بود. همانگونه که حضرت علی(ع) در رسیدگی به یتیمان اینگونه بود یا در روایات آمده است که امام رضا(ع) چندین بار اموال خود را با فقرا تقسیم کردند.

وی افزود: روایات بسیاری از سیره امام رضا در این زمینه نقل شده است که انسان تعجب می کند چگونه آن حضرت در عمر شریف خود با آن سفر طولانی به خراسان چنین خدماتی را انجام داده اند. آن حضرت هر وقت فرصتی می شد به میان مردم آمده و مشکلات مردم را حل می کردند و امروز مردم باید به دنبال حل مشکل یکدیگر باشند و این همان جامعه ای است که امام رضا(ع) آرزوی آن را دارند.

وی تاکید کرد: مسئولان و کارمندان تلاش کنند در این ایام به احترام امام رضا(ع) مشکلات مردم را به هر شکلی که می‌توانند حل کنند و اگر نمی توانند مشکلی را حل کنند با روی خوش و مسامحه با مردم برخورد کنند.

این عاشق بارگاه امام هشتم از ضرورت مواسات با مردم سخن گفت و افزود: کسی که ده‌ها میلیون تومان درآمد داشته باشد و نسبت به مشکلات مردم بی تفاوت باشد، نمی تواند مواسات و انصاف را نسبت به مردم داشته باشد درحالی که حضرت علی(ع) با یارانه بیت‌المال زندگی می‌کرد و مسئولان کشور اگر می‌توانند با یارانه زندگی کنند تا مفهوم مواسات را درک کنند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به روایتی درباره خدمت رسانی به مردم گفت: آرزوی هر کدام از ما توفیق اعتکاف در مسجد گوهرشاد است ولی اعتکاف در مسجد النبی و مسجد الحرام بیشترین ثواب را دارد با این حال امام مجتبی(ع) مشغول طواف و اعتکاف بودند که یکی از مسلمانان مشکلی را با آن حضرت در میان گذاشت و امام طواف و اعتکاف را رها کردند. ابن عباس می گوید احساس کردم امام فراموش کرده در اعتکاف است ولی امام به ابن عباس فرمود می دانم ولی از پدرم شنیدم فرمود کسی که مشکل مسلمانی را حل کند از ده هزار سال عبادت پاداش بیشتری دارد.

همه وجودمان امام رضاست
محمد شیخی، که نتوانست اندوه خود را پنهان کند، گفت: امسال متاسفانه نتوانستم به مشهد مشرف شوم. شرائط کرونایی باعث شد تا مراسم‌های عزای شهادت امام مظلوم‌مان امسال در کمال مظلومیت برگذار شود، هرچند از عمق وجود احساس نزدیکی به امام شهیدم‌مان کردیم.
وی با بیان اینکه همه وجودمان عشق به امام رضا(ع) است، افزود: درست است که جسم‌مان در شهر و مراسم عزای امام رئوف(ع) قرار دارد، اما روح و جان‌مان در جرم و روضه منوره است و امسال ما با زیارت از دور حضرت را در روز شهادت امام رضا(ع) تجربه کردیم.

مهم این است که ما شیعه امام رضا(ع) باشیم
فاطمه حسنا رضوی، فارغ‌التحصیل شیمی، می‌گوید: زمانی می‌توانیم مدعی عاشقی اهلبیت شویم که خود را با منویات و مطالبات امامان‌مان تطبیق دهیم. ما ایرانیان با داشتن امام رضا(ع) باید خود را متصف به صفات امام مهربان‌مان کنیم. سبک زندگی امام رضا(ع) برای ما ایرانیان بسیار قابل دسترسی و تبعیت است. همان‌طور که سعی سالانه‌مان این است چندبار به حرم مشرف شویم، می‌توانیم خود را در طراز خواسته‌های اماممان تربیت کنیم.

وی در همین زمینه اضافه کرد: جفای بزرگ به امام رضای‌مان در این است که در قلب به امام عشق بورزیم اما درعمل، نتوانیم و یا سعی نکنیم خود را مورد تائید امام قرار دهیم.

به گزارش بلاغ، وجود مضجع شریف امام رضا علیه‌السلام در ایران، این فرصت را برای ایرانیان بوجود آورد تا محبت اهلبیت پیامبر(ص) در این سرزمین عمیق شود و سرمایه امروز ایرانیان مرهون وجود این مضجع بی‌بدیل است که بهترین فرصت را برای اجرای سبک و سیاق زندگی رضوی برای مردم این سرزمین ایجاد کرد تا برای همیشه، عزت و سرافرازی نصیب محبان و شیعیان اهلبیت شود.


کد مطلب: 439473

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/439473/عشق-الهی-ملت-ایران-امام-رضا-ع-مازندران-یکپارچه-سیاه-پوش

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com