تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۳۹۲۳۶
اگرچه بخش قابل‌توجهی طرح محور مواصلاتی سوادکوه محقق شده و در کاهش بار ترافیکی موثر بوده اما همچنان برخی نقاط محور با مشکلاتی جدی روبرو است و نقاط حادثه‌خیزی در محور سوادکوه هنوز رفع نشده است.
۰
plusresetminus
نقاط حادثه‌خیز؛ تله‌های مرگ در جاده‌ها/بودجه‌های قطره‌چکانی و بازدیدهای نمایشی دردی را دوا نمی‌کند
به گزارش بلاغ، در دنیای امروز توسعه زیرساخت‌های عمرانی یکی از مهمترین مولفه‌های پیشرفت درهر کشوری محسوب می‌شود چرا که اصولا بخش‌های عمرانی بستری اولیه برای شکل گیری پیشرفت دربخش‌های دیگر هستند اما توسعه عمرانی ارتباط مستقیمی با چگونگی تخصیص ومدیریت بودجه به این بخش دارد.
 
درسال‌های اخیر بسیاری از طرح‌های عمرانی کشور به دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات لازم در رکودی چندساله مانده‌اند و یا  روند تکمیل آنها در بازه زمانی طولانی رخ داده است، ازسوی دیگر بنا به نظر کارشناسان با توجه به رشد جمعیتی کشور و نیاز روزافزون به توسعه زیربناها و زیرساخت ها نوع عملکرد فعلی پاسخگوی نیاز جامعه  نیست.
 
اطلاع دقیق و کاملی از طرح ها و پروژه‌های نیمه کاره و نیمه تمام در سراسر کشور وجود ندارد، ‌ولی همین اندازه متناقض و ناقص هم نشان‌دهنده حجم بالای این طرح های نیمه تمام حتی با درصد بالای پیشرفت درکشور است که برخی از آنها به دلیل مرور زمان و مستهلک شدند، حتی دیگر صرفه اقتصادی و بهره برداری را نیز ندارد.
 
مفیدغلامی‌راد رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران طی گفت‌وگویی با اشاره به وجود پنج هزار پروژه نیمه کاره در استان، اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این طرح‌ها را هفت هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سهم مازندران از جمعیت کشور چهار درصد و از تولید ناخالص ملی ۳.۶ درصد است.
 
کمال علیپورنماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس یازدهم نیز پایین بودن اعتبار عمرانی را دلیل عقب ماندگی زیرساختی در استان مازندران دانست و گفت: در شرایط فعلی ضریب اعتبار استان مازندران از بودجه ملی حدود چهار درصد است که با وجود رشد حدود سه درصدی همچنان به نسبت جمعیتی به خصوص گردشگر پذیر بودن این خطه شمال کشور این اعتبارات ناکافی است.
 
مازندران استانی مسافر‌خیز و پرتردد است، این مسئله می‌طلبد تا زیرساخت‌های لازم برای کاهش بارترافیکی به‌ منظور سهولت در تردد مسافران و بومیان، تامین باشد. در چندسال اخیر شاهد پروژه‌های زیادی برای تحقق این هدف بوده‌ایم اما گاهی آنطور که باید پروژه‌ها پیش نمی‌رود و تبعاتی دارد.
 
در این بین شهرستان سوادکوه باوجود ظرفیت‌های بالا٬ همچنان بار محرومیت را به دوش می‌کشد و هنوز به مرحله پیشرفت نرسیده است، اگر چه در گذشته٬ سوادکوه به‌دلیل معادن فعال البرز مرکزی به‌عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی استان و کشور محسوب می‌شد و هزاران نفر روزیِ خود را از همان معادن به‌دست می‌آوردند٬ اما نبود تدابیر لازم و همچنین بی‌توجهی مسئولان٬ شاهد رکود این صنعت و افزایش موج بیکاری و مهاجرت شغلی بوده‌ایم.
 
درحال حاضر شاید تنها امید مردم منطقه٬ توسعه گردشگری باشد٬ اما باوجود قابلیت‌های بالا در این زمینه٬ به‌دلیل نبود زیرساخت‌های لازم همچون راه و عزم جدی٬ صنعت گردشگری نیز در سوادکوه، قربانی بار محرومیت شده است.
 
*وضعیت راه یکی از مشکلات موجود سوادکوه
 
محسن قبادیان فعال رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار ما یکی دیگر از مشکلات موجود سوادکوه را وضعیت راه‌های این شهرستان برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از نمایندگان‌ جدید در مجلس٬ در نخستین تذکر خود موضوع وضعیت راه سوادکوه را مطرح کرد، در سطح استان نیز دو مدیرکل از سوادکوه داریم.
 
وی افزود: می‌توان با عزم جدی در حوزه راه‌ها٬ مشکلات را رفع کرد، پیمانکار نیز به‌دلیل عدم تخصیص اعتبار٬ کار را رها کرد و بسیاری از کارگران بیکار شدند. اگر اعتبار تخصیص یابد می‌توان کارها را پیش برد.
 
جاده سوادکوه از محورهای ترانزیتی برای اتصال به پایتخت است که با وجود گذشت حدود ۱۰ سال هنوز مصوبات مربوطه به‌طور کامل اجرا نشده و به‌سبب حوادث متعدد تبدیل به کابوس مرگ برای ساکنان و مسافران شده است.
 
محور مواصلاتی سوادکوه که به‌عنوان ورودی مازندران محسوب می‌شود، بیش از 10 سال درگیر طرح ملی است. اگرچه بخش قابل‌توجهی از این طرح محقق شده و در کاهش بار ترافیکی موثر بوده اما همچنان برخی نقاط محور با مشکلاتی جدی روبرو است و نقاط حادثه‌خیزی در محور سوادکوه هنوز رفع نشده است و تصادفات بی‌شماری در چند سال اخیر پایان زندگی بسیاری را رقم زد و صدمات جسمی نیز پدید آورد.
 
*مشکل چندین ساله منطقه بالازیراب
 
یکی از نقاط حادثه‌خیز محور سوادکوه منطقه بالازیراب است، ایرج زمانی عضو شورای اسلامی این منطقه درمورد این مشکل چندین ساله به طی گفت‌وگویی با خبرنگار ما اظهار کرد:10 سال پیش نامه داده‌اند که در این ورودی، میدان ایجاد می‌شود، بر این اساس املاک کنار جاده را خریداری کردند، به عده‌ای پول دادند و عده‌ای هنوز پولی دریافت نکرده‌اند.
 
وی افزود: حتی برای پیش‌برد کار، قیمت‌گذاری رابه متولیان سپردیم اما در این 10 سال هیچ کاری انجام نشد، در این مدت 70 نفر از بومیان منطقه در این جاده جانشان را از دست داده‌اند که البته آمار غیربومیان جدا از آن است. 
 
این عضو شورای اسلامی بالازیراب با اشاره به حوادث و تصادفات خاطرنشان کرد: تصادف‌های وحشتناکی در این نقطه شاهد بودیم، واقعا نمی‌دانیم چرا مسئولان توجهی ندارند؟ چرا به سوادکوه بودجه نمی‌رسانند؟ خانه‌های زیادی باید برای تعریض خریداری شود ولی فقط حدود 10 خانه خریداری شد، اگر تعریض انجام و میدان ایجاد شود، کشته نخواهیم داشت.
 
زمانی با بیان اینکه مراجعاتی به وزارتخانه برای رفع مشکل داشته‌ایم، تصریح کرد: چهار بار نزد وزیر رفتیم، قول دادند ولی عملی نشد، با اینکه 10 سال پیش تصویب شد که میدان ایجاد شود و حتی نامش را الغدیر ثبت کرده بودند، اما می‌گویند بودجه نداریم، مسئولان شهرستانی هم می‌گویند تهران پاسخی نمی‌دهد، 70 درصد بودجه را برای جاده هراز برده‌اند ولی به سوادکوه نمی‌دهند، تعطیلات واقعا تردد برایمان مشکل است.
زمانی، درخواست مردم را مطالبه به‌حقی می‌داند و اظهار داشت: اگر بخواهیم اعتراض کنیم باید جواب پس بدهیم. تحمل می‌کنیم اما تا‌به‌کی فرزندانمان در این نقطه جانشان را از دست دهند؟ خواسته صنفی داریم و سیاسی نیست. 
 
وی با انتقاد از نبود کمترین امکانات ترددی در آن مسیر، گفت: موقع مدارس دلهره فرزندانمان را داریم که تصادف نکنند. خودروها در جهت مخالف دور می‌زنند. رانندگان غیربومی نمی‌دانند که مسیر ایستگاه تاکسی وجود دارد.
 
*بحث تملک و واگذاری‌ها یکی از موانع اجرایی محور حادثه‌خیز سوادکوه
 
کوروش روشن، رئیس اداره راهداری سوادکوه و سوادکوه‌شمالی نیز درمورد این محور حادثه‌خیز گفت: اگر چه آن مسیر، حوزه شهری محسوب می‌شود با این حال امور مربوط به نگهداری نظیر روشنایی، لکه‌گیری آسفالت و یکسری از کارهای راهداری را انجام داده‌ایم، اما مشکلی که وجود دارد این است که شرکت ساخت و توسعه راه‌ها، در آن مسیر باید دوربرگردان استاندارد یا میدان ایجاد کند. 
 
وی با بیان اینکه یکسری از موانع سبب تعویق افتادن طرح شده است، خاطر نشان کرد: یکسری موانع اجرایی وجود دارد ازجمله بحث تملک و واگذاری‌ها، برخی مردم باوجود برگزاری چندین جلسه، موافق ایجاد دوربرگردان در آن مسیر نیستند و مکانی پایین‌تر را مناسب می‌دانند. 
 
*کمبود اعتبار تنها دلیل اجرایی نشدن مصوبات نقاط حادثه خیز محور سوادکوه
 
غلام‌عباس رستمی، مدیر حوزه ساخت و توسعه راه‌های مازندران تنها دلیل اجرایی نشدن مصوبات نقاط حادثه خیز محور سوادکوه، را کمبود اعتبار برشمرد و گفت: در منطقه بالازیراب، طرح و مصوبه ایجادی را داریم. یکسری املاک باید خریداری شود، تقریبا بیش از 3‌ سال مرحله‌ای املاک را خریداری کردیم اما بعد 3‌سال، خرید املاک متوقف شد آن‌هم به‌دلیل مشکلات مالی و کمبود اعتبار باید ارزیابی شده و املاک آزاد شود تا پروژه را اجرا کنیم. 
 
وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت مالی دولت، زمان دقیقی برای تحقق پروژه نمی‌توان معین کرد، تصریح کرد: با توجه به وضعیت مالی دولت و بحث تحریم‌ها، دولت نمی‌تواند تامین اعتبار کند. بنابراین نمی‌توان زمان دقیقی را اعلام کرد. پیگیری‌های زیادی از طریق مسئولان کشوری داشتیم‌. وزیر و معاون وزیر آمده بودند و خودشان به مشکلات واقف هستند. 
 
مدیر حوزه ساخت و توسعه راه‌های مازندران با اشاره به نقاط حادثه‌خیز محور سوادکوه و سوادکوه شمالی، گفت: ما در محور سوادکوه فقط یک نقطه حادثه‌خیز نداریم‌، از سمت تهران که شروع کنیم، پل شهر پل‌سفید، تقاطع آزاد‌مهر، معضل ترافیکی هستند‌. مسیر بالازیراب هم نقطه دیگری است، جلوتر که پیش می‌رویم، منطقه سرخکلا مشکلاتی دارد و خودروها باید از جمشیدآباد دور بزنند، شیرگاه نیز مشکلاتی دارد، اینها نقاط حادثه‌خیز محور سوادکوه و سوادکوه شمالی هستند، درهرحال حفظ جان هم‌وطنان برایمان مهم است. 
 
وی در پایان اظهار کرد: رسیدگی به وضعیت نقاط حادثه‌خیز اعتبار سنگینی می‌خواهد اما اعتبارها نیز محدود است، امیدواریم اتفاقات مثبتی رقم بخورد، نمایندگان هم اقداماتی را دارند انجام می‌دهند اما تنها دلیل بحث مالی است.
 
*5 پروژه در دست اقدام راه و شهرسازی در سوادکوه شمالی نیازمند تامین اعتبار

شیروان مظلومی طی گفت‌وگویی با اشاره به این مطلب که مجموعه راه‌های روستایی سوادکوه شمالی برابر با 131 کیلومتر است، گفت: 2 شرکت فعال در پروژه راهسازی این شهرستان مشغول به کار هستند.
 
وی افزود: شرکت زیگورات با 85 درصد پیشرفت کار و شرکت رامان با پیشرفت فیزیکی 35 درصد در این شهرستان مشغول فعالیت هستند.
 
رئیس اداره راه و شهرسازی سوادکوه شمالی به آسفالت 40 کیلومتر راه فرعی شهرستان سوادکوه شمالی اشاره کرد و افزود: بخشی از 40 کیلومتر راه فرعی این شهرستان نیاز به بهسازی و مرمت دارد.
 
این مسئول به وضعیت راه‌های روستایی شهرستان سوادکوه شمالی اشاره و خاطرنشان کرد: 75 کیلومتر راه روستایی سوادکوه شمالی آسفالت است که 30 کیلومتر آن در طول چهار سال اخیر آسفالت شده است و 15 کیلومتر از راه روستایی آن خاکی است.
 
مظلومی به اتمام 20 پروژه راه و شهرسازی در سوادکوه شمالی اشاره و تصریح کرد: برای اتمام 20 پروژه سوادکوه شمالی مبلغ 30 میلیارد ریال هزینه شده است.
 
وی از 5 پروژه در دست اقدام راه و شهرسازی در سوادکوه شمالی خبر داد و گفت: برای اتمام طرح‌ها و پروژه‌های راه و شهرسازی سوادکوه شمالی مبلغ 13 میلیارد ریال مورد نیاز است که در حال اتمام این طرح‌ها و پروژه‌ها هستیم.
 
رئیس اداره راه و شهرسازی سوادکوه شمالی از رایزنی برای حل مشکلات زیر ساخت‌های مسکن مهر 224 واحدی شیرگاه خبر داد و افزود: برای سال جاری، 10 پروژه با 30 میلیارد ریال اعتبار تعریف شده است.
 
به گزارش بلاغ، محروم بودن مناطق کم‌برخوردار از توجهات و اعتبارات کشوری، نتیجه‌اش پروژه‌هایی می‌شود که با بودجه‌های قطره‌چکانی، سال‌های زیادی را طی کرده و بازدید‌های مختلفی به خود می‌بیند، محور مواصلاتی سوادکوه و سوادکوه شمالی و راه‌های روستایی این دو شهرستان دارای معضلاتی است که نیازمند نگاه ویژه مسئولان کشوری و استانی است اما تاکنون شانس این نگاه، نصیب این منطقه نشده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴