تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۳۹۱۷۹
از منظر اسلام و انقلاب اسلامی، فرزندآوری و تربیت نسل مسلمان در کنار رسیدگی به امور منزل و همسر مهمترین نقش زنان به شمار می‌آید اما راه همواره برای نقش‌آفرینی زنان و دختران در جامعه ایرانی اسلامی باز بوده و حداقل نمودهای آن موفقیت‌های دختران این سرزمین در عرصه‌های مختلف بوده است.
۲
plusresetminus
دختران موفق ایرانی‌اسلامی؛ الگوی تمام عیار نجابت و تعالی/دشمن، حجاب و عفت زن ایرانی را بر نمی‌تابد
به گزارش بلاغ، دختر واژه زیبا و مقدسی است که به خوبی برهه مهمی از زندگی یک زن را در مسیر تکامل خلقت خود به تصویر می‌کشد، زمانی که هنوز در مسیر رشد قرار داشته و طعم زندگی مشترک و کمال انسانی همراه با همتای مکمل خود را نچشیده بلکه تلاش می‌کند آنچه از سوی پروردگار برایش آماده و در اختیارش قرار داده شده را به زیبایی با همان طراوت فطری خود حس و به دیگران منتقل کند.

نگاه دخترانه به عالم را تنها می‌توان از زبان یک دختر نوجوان یا جوان به خوبی شنید و درک کرد چراکه دنیای دخترانه را هرکسی نمی‌تواند به خوبی درک کند مگر کسی که یا خودش دختر باشد یا در خانواده خود از نعمت وجود دختر بهره برده باشد.

البته در جوامع مختلف نگاه‌های متفاوتی به دختران وجود داشته و بنابر رشد و تعالی مکاتب هر جامعه جایگاه ویژه‌ای برای زنان و دختران در نظر گرفته می‌شود اما نگاه اسلام به زنان و دختران را باید فراتر از همه جوامع ارزیابی کرد آنجا که نه تنها مانع رشد و کمال زنان نمی‌شود بلکه راه را برای ایفای نقش زنان و دختران در عرصه‌های مختلف فراهم آورده است.

نمونه‌های بارز این ادعا را باید از همان روزهای نخستین ظهور اسلام که پیامبر خدا دخترش را ریحانه و مادر خود خواند و سوره‌ای در قرآن در وصفش نازل شد تا امروز در جمهوری اسلامی بررسی کرد جایی که از همان ابتدای تلاش برای فراهم ساختن مسیر انقلاب زنان و دختران نقش اساسی را بر عهده داشته و شهدای فراوانی را تقدیم کردند.

در کنار این مطلب باید به فداکاری‌ها و رشادت‌های بانوان و دختران ایران اسلامی در دفاع از وطن در دفاع مقدس نیز پرداخت که بسترساز آرامش و امنیت لازم برای امروز جامعه‌ای شد که می‌خواهد همه اقشار ازجمله بانوان و دختران را حائز نقش مهمی در رشد و تعالی خود ببنید.

البته که از منظر اسلام و انقلاب اسلامی، فرزندآوری و تربیت نسل مسلمان در کنار رسیدگی به امور منزل و همسر مهمترین نقش زنان به شمار می‌آید اما راه همواره برای نقش‌آفرینی زنان و دختران در جامعه ایرانی اسلامی باز بوده و حداقل نمودهای آن موفقیت‌های دختران این سرزمین در عرصه‌های مختلف علمی، ورزشی، اجتماعی و حتی خدمت به مردم در جایگاه وزیر و مدیر نیز بوده است.
 
* پیشتاز در مسیر جسورانه موفقیت
یکی از نمودهای رشد و نمو فعالیت‌های دختران این سرزمین را باید در روستاها و جوامع خرد کشور برشمرد جایی که دختران نوجوان و جوان کشور در کنار مردان حضور پر رنگی در عرصه‌های مختلف داشته و هرگز در شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی فعلی نیز از برنامه‌ها و اقدامات خود پا پس نکشیدند.

خانم ملیحه اکبری نودهی از اهالی روستای نودهک شهرستان نکا ازجمله دختران موفقی است که پا به عرصه اقتصاد و تولید نهاده و عملکرد قابل تحسینی را نیز از خود به نمایش گذاشته تا جایی که در زمینه پرورش زنبور عسل درحال حاضر کارشناس خبره‌ای بوده و خود 10 سال است که به صورت حرفه‌ای به تولید عسل به ویژه تولید ژله رویال و پرورش ملکه زنبور عسل می‌پردازد.

وی در همین زمینه در گفت‌وگو با بلاغ از برنامه‌ها و آینده‌نگری‌های خود گفت و اظهار کرد: سال‌های زیادی به فعالیت اقتصادی پرورش زنبور عسل و تولید عسل می‌پردازم و الحمدلله موفقیت‌های خوبی نیز به دست آورده‌ام اما همچنان در مسیر رسیدن به اهداف خودم هستم.

این فعال اقتصادی در عرصه تولید، خود را یکی از دختران فعال این سرزمین می‌داند و با بیان اینکه به عنوان یک دختر مسلمان به خوبی همه بسترها برای فعالیت وی همواره فراهم بوده، خاطرنشان کرد: بعنوان دختر مسلمان هیچ فرقی با دختر غیر مسلمان نداریم و می‌توانیم به خوبی پا به پای همه زنان دنیا در هر عرصه‌ای موفق باشیم.



وی گفت: البته در انتخاب مشاغل و عرصه‌های فعالیت باید توان و شرایط روحی و جسمی را هم در نظر گرفت چراکه خواسته یا ناخواسته جنس و روحیات زنانه و مردانه با هم تفاوت دارند، نباید بین زن و مرد مساوی نگاه کرد بلکه باید عادلانه و با در نظر گرفتن همه شرایطشان را سنجید.

اکبری تصریح کرد: برهمین اساس یکی از مشاغلی که توان بالاتری نسبت به امور روزمره بانوان و دختران را می‌طلبد پرورش زنبور و تولید عسل است اما از آنجایی که به زنبورداری به عنوان یک شغل مردانه نگاه می‌کنند کار در این رشته برای دختران مسلمان کمی مشکل‌تر است.

وی افزود: اما باید پذیرفت که زنان با همه سختی‌ها توان انجام کارهای مختلف را دارند و یک دختر مسلمان به خوبی می‌تواند مستقل کار کند حال این فعالیت می‌خواهد در عرصه زنبورداری باشد یا هر کار دیگری که با فعالیت در مجموعه‌های بزرگ زنبورداری و همکاری با آنها توانستیم با این مشکل کنار بیایم و موفق‌تر و محکم‌تر قدم برداریم.



این تولیدکننده نمونه مسیر رشد و موفقیت را سرشار از مشکلات و سختی‌هایی توصیف کرد که هریک شاید برای از پا انداختن انسان و نا امید کردن وی کافی باشند و بیان کرد: خودباوری و اعتماد کامل به این که در مسیر درست باشیم برای تداوم کار مهم است.
 
* باور توحیدی جان‌مایه موفقیت دختر مسلمان
در همین راستا با یکی از کارشناسان حوزه زنان و خانواده به گفت‌وگو نشستیم تا ابعاد مربوط به شخصیت و عرصه‌های فعالیت بانوان جامعه به ویژه دختران را برای ما و مخاطبان شفاف‌تر بازگو کند.

سیده زینب ساداتی انسان را از جنبه فطری و تعلقات دارای ویژگی‌هایی برشمرد و دختران را متمایز از این ندانست و اظهار کرد: یک دختر مسلمان همانگونه که از قید آن مشخص است دین دارد و معتقد به اعتقادات است که در سایه همین اعتقادات نسبتش با خودش و پیرامونش مشخص می‌شود.

وی افزود: باور توحیدی در اندیشه دختر مسلمان این نسبت را روشن می‌کند اما نسبت با خودش یک زن و دارای ویژگی و شاخص‌های خاص به شمار می‌آید که براساس ویژگی‌هایش، حقوقی دارد و بر اساس آن ارزش‌گذاری می‌شود.

این کارشناس زن و خانواده دختران را متناسب با تناسبی که با محیط پیرامون خود دارند دارای وظایفی نیز برشمرد و خاطرنشان کرد: به تناسب این که با پیرامونش ارتباط دارد وظایفی هم دارد که باور توحیدی و معاد محور وظایف را براساس تکوین مشخص کرده و معیارهایی که براساس تکوین باشد، با اجبار و تبعیض منافات دارد.

وی عوامل موفقیت را متعدد خواند و یک دختر مسلمان را در همین چهارچوب توصیف کرد و گفت: عوامل موفقیت یک دختر مسلمان متعدد است، ریشه آن باور به خود و احترام گذاشتن به خود و شاخص‌هایش هست.

ساداتی تداوم خودباوری را در اثر تداوم خودباوری خواند و تصریح کرد: برای تداوم باید خودباوری بانوی مسلمان تداوم داشته باشد و تثبیت شود چراکه دختر مسلمان موفق به عرصه‌های فردی و اجتماعی‌اش شناخت دارد و برای تقویت و رشد آن تلاش می‌کند.

وی افزود: دختران مسلمان این واقعیت را به خصوص در ایران اسلامی به خوبی تداعی کرده‌اند که با اعتقاد و اعتماد به خداوند و خود می‌توانند در هر عرصه‌ای ورود و پایان موفق داشته و در هر میدانی که برایشان تعریف شده بر اساس آن شاخص‌ها به بهترین نحو عمل می‌کنند.
 
* زیبایی اندیشه‌ای که موج می‌زند
آنچه مشخص است اینکه برای پرداختن به همه جوانب ابعاد شخصیت، روح و روان یک بانوی مسلمان به ویژه دختران نیاز به بررسی مفصل‌تر و کامل‌تری است اما واقعیت‌ها و موفقیت‌های بیشمار دختران ایران اسلامی برخلاف همه تبلیغات سوء دشمنان این ملت که وی را محصور و زندانی تلقی می‌کنند، به خوبی در اجتماع با آزادی قانونمند حضور داشته و نقش آفرینی می‌کند.

البته تمام این قابلیت‌ها و ویژگی‌های ممتاز و متمایز دختر جوان ایرانی دلیل بر کم‌کاری و عدم توجه مسئولان نمی‌‌شود بلکه باید به این قشر به عنوان یکی از مهمترین اقشار جامعه که قرار است در آینده هم در جامعه و هم کانون مهم انسان‌سازی و تربیت نسل یعنی خانواده به نقش‌آفرینی بپردازد نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

این درحالیست که متأسفانه برخی از مسئولان و سلبریتی‌ها این روزها جایگاه این گروه در جامعه را به حدود نازل معطوف به ویژگی‌های جسمی تنزل داده و درصدد انحراف از مسیر تعالی آن‌ها هستند اما به قول مرحوم شریعتی که می‌گفت" آنکه زیبایی اندیشه ندارد زیبایی ظاهر را به نمایش می‌گذارد " و امروز دختر مسلمان ایرانی این موضوع را به خوبی دریافته است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴