گزارش بلاغ از چالش‌های طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی ساری؛

خانه‌ به دوشی مردم به چه قیمتی؟

تاریخ انتشارجمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۳۹۰۰۸
فرودگاه بین‌المللی ساری برای گسترش فضای فرودگاهی و نصب دستگاه کمک‌ناوبری اقدام به تملک زمین‌ها و خانه‌های اطراف فرودگاه کرده است و با توجه به گرانی‌هایی که در چند ماه اخیر به‌وجود آمد و براساس قیمت کارشناسی سال گذشته، خانواده‌ها نمی‌توانند با این پول سرپناه مناسبی برای خود تهیه کنند.
۱
plusresetminus
خانه‌ به دوشی مردم به چه قیمتی؟
به گزارش بلاغ، فرودگاه بین المللی ساری برای گسترش فضای فرودگاهی و نصب دستگاه کمک ناوبری اقدام به تملک زمین‌ها و خانه‌های اطراف فرودگاه کرده است که در این رابطه تعدادی از خانه‌های روستای شهریارکنده در این طرح قرار گرفتند و همچنین جاده ارتباطی روستاهای پلنگ آزاد و بیشه‌سر نیز در این طرح قرار گرفت.
 
این دو موضوع در این روزها با چالش‌ها و گلایه‌های مردمی روبرو شده است که در ادامه به این دو موضوع می‌پردازیم.
 
*گلایه مردم از قیمت‌های کارشناسی شده
 
یکی از اهالی روستای شهریارکنده که در حال تخریب منزل مسکونی خود برای واگذاری به فرودگاه بود، گفت: قیمت کارشناسی شده برای سال قبل است و با این پولی که به ما دادند نمی‌توانیم برای خود حتی زمین بخریم چه برسد بخواهیم خانه بخریم.
 
وی بیان کرد: قیمت کارشناسی مربوط به سال قبل است و ما پول خود را در مردادماه امسال دریافت کردیم و به‌دلیل گرانی‌های این 6 ماه قیمت همه چیز افزایش پیدا کرده است و با پولی که به ما دادند تنها می‌توانیم به سختی خانه اجاره کنیم در حالی که قبل از آن یک سقفی بالای سر داشتیم که متعلق به خودمان بود.
 
این فرد با انتقاد از قیمت پایین کارشناسی نسبت به وضعیت فعلی کشور، گفت: زمین ما در مقابل ورودی فرودگاه است و یک زمینی است که قابلیت تجاری شدن داشت اما متری 940 هزار تومان قیمت گذاری کردند در حالی که بخواهیم چند متر آن طرف‌تر خارج از طرح فرودگاه زمین بگیریم متر چهار میلیون تومان است و حتی در کوچه و پس کوچه‌های انتهایی اسلام آباد الان زمین متری یک میلیون تومان است به همین دلیل حتی زمین هم نمی‌توانیم بخریم.


 
وی تاکید کرد: حداقل اگر 200 متر از ما زمین گرفتند همین مقدار خانه سرا برای ما در اطراف اسلام آباد تهیه کنند و به ما بدهند چون با این پول نمی‌توانیم زمین بخریم چه برسد بخواهیم خانه درست کنیم و از طرفی چون کار و شغل ما در همین جا است نمی‌توانیم به شهرهای اطراف برویم.

*دهیار روستای شهریارکنده: مردم خانه‌هایشان را تخلیه نمی‌کنند
 
معصومه آرامون دهیار روستای شهریارکنده در این باره اظهار کرد: کسانی که خانه‌های آنها در طرح اجرایی فرودگاه قرار داشت نسبت به قیمت کارشناسی شده اعتراض دارند و به همین دلیل خانه‌های خود را تخلیه نمی‌کنند.
 
آرامون افزود: قیمت کارشناسی شده مربوط به سال قبل است در حالی که با قیمت تعیین شده آن زمان، نمی‌توان در حال حاضر خانه خرید و این گلایه این خانواده‌ها است.


 
وی تصریح کرد: بعضی از خانواده‌ها قصد فروش خانه خود را ندارند و در مقابل این کار مقاومت می‌کنند که باید به خواسته‌های آنها هم توجه شود.
 
آرامون خاطرنشان کرد: در 6 ماه گذشته شاهد افزایش چشم‌گیر قیمت زمین، مصالح ساختمانی، آهن و میله گرد بودیم که باعث شده است این خانواده‌ها با قیمت کارشناسی سال قبل نتوانند در سال جاری برای خود خانه‌ایی تهیه کنند و انتظار تعیین قیمت کارشناسی جدید را دارند.

*با قانون پیش می‌رویم
 
مدیرکل فرودگاه‌های مازندران در این رابطه، گفت: حدود 70 درصد کار توافق با مردم انجام شد و مباینامه انجام و تملک صورت گرفته است و کار تخلیه واحدهایی که واگذار شدند در حال انجام است.
 
سعدالله وطن‌خواه افزود: حدود 30 درصد افرادی هستند که از ابتدا توافق نکردند و ما براساس قانون تملک اطلاعیه دادیم و البته خودشان در یک نامه‌ایی نوشتند که ما موافق هستیم که زمین‌های ما در طرح قرار بگیرد اما بعدا مقاومت کردند.
 
وی با بیان اینکه ما براساس قانون پیش می‌رویم، خاطرنشان کرد: قانون به ما می‌گوید براساس قیمت کارشناسی، به همین دلیل کارشناسی سه نفره تشکیل شده است و این فرایند برای همه طی شد و الان هم کسانی که تمکین نمی‌کنند براساس ماده هشت قانون تملک اراضی پولشان به حساب اداره ثبت واریز و در آنجا قرار دارد و منتظر هستیم که این اتفاق بیفتد و دادستان یک مهلت 10 روزه داده است که به نیروی انتظامی هم گفته که اگر خودشان تخلیه نمی‌کنند براساس قانون باید اینها را مجاب به تخلیه کنند.


 
وطن‌خواه تصریح کرد: قانون می‌گوید کارشناسی که انجام شد 6 ماه فرصت وجود دارد تا کارفرما پول را واریز کند اما اگر در این مدت کارفرما نتواند پول را بپردازند کارشناسی باید مجدد انجام شود، ما هم زمانی که کارشناسی انجام شد پول در اداره ثبت آماده بود یعنی از همان روز آمادگی داشتیم و پول هم آماده بوده است و فرایند به درازا کشید تا توافق انجام شود و مالکان به پای کار بیایند و نمی‌توان گفت ما مقصر هستیم.
 
وی با با اینکه کارشناسی تا 28 شهریور اعتبار داشت و مالکان اطلاع داشتند و خودشان اقدام نکردند، بیان کرد: دادستان در تیر ماه باز هم نامه‌ای به نیروی انتظامی داد که این‌ها براساس ماده هشت باید زمین‌های خود را واگذار کنند و نیروی انتظامی هم به سراغشان رفته است و آنها اعلام کردند که به قیمت کارشناسی اعتراض دارند در صورتی که ما که نمی‌توانیم فراتر از قانون عمل کنیم و همه چیز را منوط به کار کارشناسی کردیم، اگر ما تخلفی انجام دادیم یا به تعهدات عمل نکردیم بازرسی می‌تواند ورود کند اما آنچه در حال حاضر قانون می‌گوید و مراجع نیز گفتند ملاک است.

*تاریخ گارانتی دستگاه کمک ناوبری در حال منقضی شدن
 
وطن‌خواه تاکید کرد: پول از یک سال و نیم پیش در حساب اداره ثبت بوده است و افرادی که توافق انجام شد نامه نوشتیم و رفتند پولشان را دریافت کردند.
 
مدیرکل فرودگاه های مازندران با بیان اینکه یکی از دلایل تملک زمین‌های اطراف نصب دستگاه کمک ناوبری است، افزود: منتظر هستیم که فضای اضافه شده را محصور کنیم که هنوز موفق نشدیم تا دستگاه را نصب کنیم در حالی که دستگاه آماده و تاریخ گارانتی در حال منقضی شدن است و اگر به طول بینجامد احتمال دارد شرکت فرودگاه‌های کشور تصمیم بگیرد آن را در جایی دیگر نصب کند و هر زمان دستگاه دیگری خریداری شد به ما بدهند.


 
جاده جایگزین مناسب تردد نیست
 
حسین محمدپور دهیار روستای پلنگ آزاد با بیان اینکه در صورت مسدود شدن جاده روستا، جاده جایگزین مناسب برای عبور و مرور اهالی روستا نیست، اظهار کرد: جاده جایگزین نیاز به بارریزی، انجام عملیات هدایت آب‌های سطحی، جابجایی تیرهای برق و اجرای روشنایی دارد.
 
محمدپور بیان کرد: انتظار داریم تا زمانی که جاده جایگزین برای عبور و مرور مناسب سازی نشد جاده فعلی مسدود نشود.
 
آرامون دهیار روستای شهریارکنده نیز در این باره گفت: در مسیر جاده جایگزین کانال قنات وجود دارد که باید فکری به حال آن بکنند چون این قنات فعال و دارای آب برای کشاورزی کشاورزان و شرکت دشت ناز است.
 
وی خاطرنشان کرد: کانال هدایت آب‌های سطحی روستای شهریارکنده نیز از این زمین‌های تملکی فرودگاه عبور می‌کند که برای آن هم باید چاره‌ای اندیشیده شود چون اگر این کار انجام نشود در زمان بارندگی شاهد بالا آمدن آب و ایجاد مشکل در عبور و مردم و آب گرفتگی منازل خواهیم بود.


 
وطن‌خواه مدیرکل فرودگاه‌های مازندران در پاسخ به خبرنگار ما درباره جاده جایگزین، گفت: براساس جلساتی که با حضور استاندار و همچنین جلسه شورای تامین میاندورود برگزار و مقرر شد جاده جایگزین بدون آسفالت ایجاد شود و سپس در فاز دیگر اعتبار برای آسفالت گرفته و این کار انجام شود.
 
وی بیان کرد: بازدیدهایی توسط استاندار، معاون استاندار و فرماندار میاندورود از این مسیر انجام شد و مجدد در جلسه شورای تامین مطرح و مصوب هم کردند اما اهالی ممانعت به‌عمل آوردند و گفتن ایراد دارد و ایراداتشان این بود که گفتند جاده عرض کمی دارد ما هم مصالح ریختیم و با راه و ترابری هماهنگ کردیم و جاده را تعریض کردند.
 
وطن‌خواه با بیان اینکه اهالی روستای پلنگ آزاد و بیشه‌سر مجددا درخواست کردند که جاده مسیر مستقیم نیست که این موضوع هم اجرا شد، افزود: نسبت به کانال آب هم اعتراض داشتند که آن هم اجرا شد و همچنین مقرر شد اصلاحاتی در جاده ایجاد شود در این راستا مصالح دادیم و قرار شد اداره راه مصالح بریزد و آن را بکوبد.


 
مدیرکل فرودگاه های مازندران تصریح کرد: با اعتباری که با سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شد آسفالت را هم بتوانیم انجام دهیم و این آخرین اقدام است و شنبه هفته آینده  جلسه‌ای با رازجویان معاون عمرانی استاندار مازندران  خواهیم داشت تا در این باره تصمیم گیری شود.
 
به گزارش بلاغ، با توجه به گرانی‌هایی که در چند ماه اخیر به‌وجود آمد و براساس قیمت کارشناسی سال گذشته، خانواده‌هایی که خانه‌های آنها در طرح توسعه‌ای فرودگاه قرار گرفت و تخریب شد نمی‌توانند با این پول سرپناه مناسبی برای خود تهیه کنند و لازم است مسئولان به فکر این خانواده‌ها باشند تا در این وضعیت نابسامانی بازار متضرر نشوند و اگر خانه خود را از دست دادند بدون سقف بالای سر نشوند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴