پرنده‌نگری، کلید حل مشکلات بین مسئولان و صیادان؛

ورود پرندگان مهاجر و تکرار یک داستان کهنه/تعامل را جایگزین تعارض کنید

تاریخ انتشارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۳۸۷۶۲
درحالی که نعمت خدادادی وجود پرندگان در مازندران یک فرصت طلایی برای جذب گردشگر به حساب می‌آید اما همچنان مسئولان امر در این زمینه ورود نکرده‌اند و همچنان در پی درگیری و تقابل با کشاورزان و صیادان هستند.
۰
plusresetminus
ورود پرندگان مهاجر و تکرار یک داستان کهنه/تعامل را جایگزین تعارض کنید
به گزارش بلاغ، با فرارسیدن فصل پاییز، استان مازندران به خاطر دارا بودن از نعمت‌های خدادادی مانند دریا و تالاب‌ها و همچنین موقعیت آب و هوایی مناسب میزبان پرندگان مهاجر از نقاط مختلف دنیا است.

ورود پرندگان مهاجر و آغاز مناقشات همیشگی
این پرندگان در تالاب‌های میانکاله، فریدونکنار، محمودآباد و دیگر نقاطی از استان مازندران که مناسب تغذیه و زمستان‌گذرانی است حضور پیدا می‌کنند.

همزمان با آغاز فصل مهاجرت پرندگان موضوع صید و چالش‌های زیست‌محیطی دوباره شروع می‌شود و متاسفانه به‌خاطر اینکه در سال‌های گذشته اقدام مناسبی برای ساماندهی و رسیدن به نظر مشترک بین مسئولان محیط‌زیست و دامگاه‌داران انجام نگرفت همچنان مناقشات زیادی در این زمینه وجود دارد.

ورود نزدیک به 10 گونه پرنده مهاجر در مازندران
کوروس ربیعی مسئول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: طی بازدیدی که در یکی از تالاب‌های استان داشتیم مشخص تعدادی از پرندگان مهاجر وارد مازندران شدند.

وی با اشاره به اینکه در این فصل پرندگان با توقف در تالاب‌ها استراحت‌های مقطعی انجام می‌دهند خاطرنشان کرد: عبور و مرور پرندگان در این فصل زیاد است و بسیاری از گونه‌ها برای تجدید قوا در مسیر مهاجرت وارد تالاب‌های ما می‌شوند.
مسئول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: فلامینگو، چنگر، اردک‌های کله سبز، خوتکا، آب‌چلیک‌ها، حواصیل، کاکایی‌ها، اگرت‌ها وارد استان شدند و با شرایط پاییزی شدن آب و هوا انتظار داریم جمعیت بیشتری از پرندگان به مازندران بیایند.

ربیعی با بیان اینکه شرایط تالاب‌های مازندران برای میزبانی از پرندگان فراهم است گفت: تالاب‌های مازندران از نظر تغذیه‌ای و شرایط امن آماده است تا محیط مناسبی برای زمستان‌گذرانی پرندگان باشد.

وی از برخورد جدی با متخلفان شکار خبر داد و تاکید کرد: درحالی که هنوز حجم زیادی از پرندگان وارد تالاب‌ها نشدند اما شاهد پهن کردن دام هوایی در برخی شهرستان‌ها هستیم که به ماموران محیط‌زیست ابلاغ کردیم درصورت مشاهده هر دام اقدام به جمع‌آوری آن‌ها کرده و از تخلفات جلوگیری شود.
دوما، روشی مجاز برای صید پرنده
مسئول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران با بیان اینکه فریدونکنار یکی از شهرهایی است که شکار پرنده در آن بسیار صورت می‌گیرد، یادآورشد: برای ساماندهی موضوع صید پرندگان دو جلسه برگزار شد و همچنان تمامی روش‌های گذر، کرس، دام‌های هوایی، شب دام و غاز دام را ممنوع دانسته و فقط روش دوما را مجاز می‌دانیم.

ربیعی درخصوص آموزش و توجیه شکارچیان، ادامه داد: شکارچیان با تمامی قوانین شکار و صید و گونه‌های مختلف پرندگان آشنا هستند و مناطقی مانند لپو فریدونکنار که پناهگاه حیوانات بوده و ازجمله مناطق سطح یک و حفاظت شده محسوب می‌شود اجازه شکار به هر شیوه‌ای دهیم.

وی با اشاره به اینکه شکار یک ساعت بعد از غروب و یک ساعت قبل از طلوع آفتاب و با وسایلی مانند تور و دام‌های هوایی ممنوع است اظهارکرد: مباحث قانونی در همه جا یکسان است و این موارد را نمی‌توان با جلسه و آموزش و مذاکره تغییر داد.

مسئول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران خاطرنشان کرد: اینکه برخی افراد اذعان می‌کنند شکار پرندگان سابقه 200 ساله دارد و امری سنتی است توجیه مناسبی نیست و دلیل نمی‌شود که این کار ادامه پیدا کند.
ربیعی تصریح کرد: صیادان می‌توانند محیط و تعداد دوما را که برای محیط‌زیست رسمیت دارد افزایش دهند و هیچ منعی هم ندارد.

وی ادامه داد: عدم کشت دوم که البته در مناطقی مانند زمین‌های سرخرود و ازباران این امر انجام می‌شود، دادن غذا به پرندگان که مستمسک و تله‌ای برای شکار بوده و همچنین ایجاد بازار پرندگان که محیطی را برای عرضه و تقاضا و فعالیت اقتصادی ایجاد کنند به هیچ عنوان پذیرفته نیست و از چالش‌های شکار و صید در برخی از شهرها مانند فریدونکنار است.

مسئول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: امیدواریم زمان با تغییر نسل و فرهنگ‌سازی صحیح بتواند موضوع صید پرندگان را حل کند.

پرنده‌نگری کلید حل تعارض بین مسئولان و صیادان
حسین علاءالدینی فعال زیست‌محیطی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: درحالی که همه ساله چالش شکار و قوانین محیط‌زیستی وجود دارد اما متاسفانه فقط زمان‌هایی که پرندگان به مازندران سفر می‌کنند این موضوع داغ می‌شود و در زمان های دیگر سال که فرصت برای برطرف شدن این چالش وجود دارد همه سکوت می‌کنند.
وی راهکار این تعارض را ایجاد زیرساخت گردشگری دانست و خاطرنشان کرد: با گردشگری پایدار و دوست‌دار محیط‌زیست که ظرفیتی برای پرنده‌نگری است و می‌تواند محیطی برای مسابقه‌های عکاسی و شمارش پرندگان باشد اما هنوز این موضوعات در استان مازندران و حتی در کشور مورد توجه قرار نگرفت.

این فعال زیست‌محیطی تصریح کرد: اگر ساماندهی و فرهنگ‌سازی برای این مسائل صورت گیرد می‌توانیم شاهد میزبانی خوبی از پرندگان باشیم.

محیط‌زیست پیشگام تغییر روش کسب درآمد از پرندگان باشند
علاءالدینی با تاکید بر اینکه مسئولان محیط‌زیست باید در زمینه ایجاد زیرساخت‌های جذب توریست برای استفاده از ظرفیت مهاجرت پرندگان تلاش کنند گفت: اگر محیط‌زیست نمی‌تواند به تنهایی این زیرساخت‌ها را آماده کند می‌تواند با مسئولان گردشگری هماهنگی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه گردشگران داخلی هم می‌توانند فرصت مناسبی برای افزایش سطح بازدیدکنندگان پرندگان باشد یادآور شد: در برخی از مناطق کشور از کمترین فرصت‌های گردشگری استفاده می‌کنند اما متاسفانه در استان مازندران با وجود ظرفیت‌های مختلف گردشگری ازجمله وجود پرندگان مهاجر، بهره‌برداری لازم صورت نمی‌گیرد.

این فعال زیست‌محیطی ادامه داد: باتوجه به اینکه مردم مناطقی مانند فریدونکنار برای اشتغال و کسب درآمد در 6 ماهه دوم سال زمین‌های کشاورزی خود را مکانی برای صید پرندگان آماده می‌کنند، اگر زیرساخت‌های گردشگری آماده باشد و همین صیادان در زمینه گردشگری فعال شوند دیگر به امر صیادی روی نخواهند آورد.
علاءالدینی با بیان اینکه غذا دادن به پرندگان می‌تواند هم اقدامی انسانی و هم جاذبه‌ساز برای گردشگران باشد افزود: درحال حاضر به خاطر کمبود منابع غذایی و نابرابری نسبت تعداد پرندگان با منابع موجود و همچنین پخش شدن پرندگان برای پیدا کردن غذا که کار حفاظت از آنها را سخت می‌کند، با تهیه غذا توسط مردم می‌توان تعداد زیادی از پرندگان را در یک جا تجمیع کرده و همین موضوع می‌تواند محیط زیبایی را برای گردشگری فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه پرندگان حدود سه ماه مهمان مردم مازندران هستند اظهارکرد: مسئولان حدود 9 ماه از سال زمان دارند تا زیرساخت‌های استفاده از ظرفیت پرندگان را آماده کنند و نباید بگذارند این داستان کهنه شکارپرندگان همه ساله تکرار شود.

این فعال زیست‌محیطی تاکید کرد: اگر آموزش‌های لازم برای سرمایه‌گذاری استفاده از این فرصت به کشاورزان داده شود به راحتی قبول کرده و حتی شاید برای همکاری پیش قدم شوند که این کار موجب حفظ پرنده، محیط‌زیست و کسب درآمد می‌شود.

مسئولان محیط‌زیست به فکر برخوردهای سلبی نباشند
یکی از دامگاه داران فریدونکناری در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: صیادان پرنده در فصل سرد پاییز و زمستان با انواع مشکلات و سختی‌هایی که دسته و پنجه نرم می‌کنند در پی صید چند پرنده هستند اما کسانی که اصلا آگاهی نسبت به این قضیه ندارند چهره بدی را از فریدونکنار منعکس می‌کنند. 

وی مشکل اصلی صید پرندگان را عدم ساماندهی و مشخص نبودن قوانین صید دانست و خاطرنشان کرد: ما مطیع قوانین هستیم و اگر محیط زیست می‌گوید که برخی از دامگاه‌ها نباید شکار کنند پس باید درخصوص ساماندهی دامگاه‌ها اقدام مناسب انجام دهند.

این فرد با انتقاد از برخوردهای اداره محیط‌‌زیست و انعکاس نامناسب اخبار در رسانه‌ها تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود حجم پرنده‌های بازار پرندگان نشان دهنده صید زیاد توسط صیادان است امری نادرست بوده چراکه بسیاری از پرندگان موجود در بازار پرنده مختص به فریدونکنار نیست بلکه برای شهرهای دیگر مازندران یا حتی صید شده از استان گیلان است که نظارتی بر روی صید پرنده در آن شهرها از سوی محیط‌زیست صورت نمی‌گیرد و با توجه به اینکه تمرکز فروش پرندگان در فریدونکنار است از مناطق مختلف این پرندگان برای فروش به بازار پرنده فریدونکنار منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روش‌های سنتی صید پرندگان می‌تواند به‌عنوان یکی از راه‌های جذب توریسم باشد گفت: اگر مسئولان زیرساخت‌های جذب توریست را برای پرنده‌نگری فراهم کنند می‌تواند در کاهش شکار پرنده بسیار موثر باشد.

این دامگاه‌دار عنوان کرد: در حالی که برخی از مسئولان فریاد بیکاری سر می‌دهند پس چرا به‌دنبال از بین بردن اشتغال افراد بومی هستند که در 6 ماهه دوم سال هیچ منبع درآمدی ندارند و این تنها راه امرار معاش آنها است.

وی تاکید کرد: از مسئولان و رسانه‌هایی که مدعی هستند تعداد بالایی از پرنده‌ها هر شب توسط ما شکار می‌شود دعوت می‌کنیم که بیایند از نزدیک با ما شب تا صبح بمانند و ببینند تعداد پرنده‌های صید شده ما به چه میزان است و آیا می‌توانند وضعیت ما را تحمل کنند؟
 
به گزارش بلاغ، درحالی که نعمت خدادادی وجود پرندگان در مازندران یک فرصت طلایی برای جذب گردشگر به حساب می‌آید اما  همچنان مسئولان امر در این زمینه ورود نکرده‌اند و همچنان در پی درگیری و تقابل با کشاورزان و صیادان هستند.

وجود مکان‌هایی برای پرنده‌نگری می‌تواند موجب اشتغال‌آفرینی در مناطق مختلف به‌ویژه در روستاها باشد که جایگزین مناسبی برای صید و شکار بوده و همچنین سود دو طرفه هم برای کشاورز و صیاد و هم به نفع مسئولان زیست‌محیطی و محیط‌زیست دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴