کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

انداختن تقصير مشكلات اقتصادي به گردن تحریم‌ها پاك كردن صورت‌مسئله است

8 مهر 1399 ساعت 5:10


به گزارش بلاغ، روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارش اقتصادی خود با انتقاد از اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه آدرس صحیح مشکلات کشور واشنگتن دی سی و کاخ سفید است، نوشت : «اين صحبت‌ها در حالي عنوان شد كه رييس‌جمهور در سال 92 و پيش از انتخابات ريشه مشكلات كشور را در «مديريت و كارآمدي دولت» مي‌ديد... به خصوص اينكه آخرين گزارش ارايه شده توسط مركز آمار درخصوص تورم (كه برخي اقتصاددانان آن را «دستوري‌» و فارغ از واقعيات درون جامعه مي‌خوانند) بيانگر افزايش 31.5 درصدي قيمت كالاهاي خوراكي در يك سال منتهي به شهريور سال جاري و افزايش 35.9 درصدي قيمت كالاها و خدمات غيرخوراكي است. اين افزايش قيمت‌ها در شرايطي رقم خورده كه از ابتداي فروردين 97 و بر اساس آنچه مجموعه دولت تصميم گرفت، تمام كالاهاي اساسي با نرخ ارز 4200 توماني وارد مي‌شد ولي در واقعيت مشكلات اقتصادي و تفاوت حدود 25هزار و 500 توماني بين نرخ ارز دولتي و آزاد سبب شيوع پديده «دلالي» در تمام اركان اقتصادي و به خصوص در حوزه مواد خوراكي شد كه نتيجه آن نيز افزايش بيش از 31 درصدي خوراكي‌هاست.»

این روزنامه حامی دولت در ادامه نوشت: «انداختن تقصير همه مشكلات اقتصادي به گردن آمريكا، پاك كردن صورت مسئله است. اقتصاد مجموعه‌اي در هم تنيده است كه همه اجزاي آن با يكديگر در ارتباط است. نمي‌توان تقصير وابستگي شديد به منابع نفتي، منفي شدن رشد اقتصادي، افزايش تكاليف مالي دولت، بالا رفتن بدهي دولت به نظام بانكي و... را به گردن آمريكا ‌انداخت. زماني كه سهم و دخالت دولت‌ها در اقتصاد افزايش مي‌يابد فرصت خواسته يا ناخواسته به نفع دلالان پيش مي‌رود و حضور اين افراد در اقتصاد بيشتر مي‌شود. سيستم نظارتي ناكارآمد نيز مي‌تواند به اين شرايط دامن زند و شرايط ناكارآمدتري را ايجاد كند... با اين وجود بايد پرسيد... نقش آمريكا و تحريم‌ها در افزايش قيمت‌ها پررنگ‌تر است يا نبود نظارت درست در اقتصاد ايران و دامن زدن به فضاي دلالي و واسطه‌گري كه از طلاي آب شده شروع مي‌شود و به انواع خوراكي‌ها مي‌رسد؟»

منتقدان FATF دچار جهالت اقتصادی هستند!
روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «FATF؛ مقدمه رهایی از خودتحریمی» نوشت:«بي‌ثباتي اقتصادي کشور را به‌سمت تورم‌هاي شديدتر خواهند کشاند و به‌نظرم در شرايط فعلي ثبات و امنيت اقتصادي و کار کردن عاقلانه و‌انديشيدن در چارچوب منافع ملي و تعامل با جامعه جهاني مي‌تواند به نفع ملت ايران باشد اما متاسفانه اين درايت را کمتر مي‌توان در مسئولان اقتصادي کشور ديد».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«به‌نظرم FATF مقدمه رهايي از خودتحريمي است و اقتصاد را به سمت ثبات و امنيت مي‌برد، چون امروز هيچ بانکي در دنيا با بانک ما کار نمي‌کند و حتي تجار افغانستاني هم از طريق چمداني با ما کار مي‌کنند و دوستان ما در مجمع تشخيص مصلحت نظام به اين موضوع توجه نمي‌کنند و طوري جوسازي کرده‌اند که اگر کسي از FATF دفاع کند انگار از حکمراني اجنبي دفاع کرده است! به‌نظرم بحران جهالت اقتصادي به‌شدت اقتصاد ايران را تهديد مي‌کند».
فحاشی و توهین به منتقدان به جزو لاینفک رفتار برخی دولتمردان و فعالین مدعی اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای بدل شده است.این روزنامه زنجیره‌ای با دفاع از FATF‌، منتقدان را به افرادی جاهل تشبیه کرده است. این در حالی است که دولت روحانی بیش از 95 درصد دستورات FATF را اجرا کرد اما در مقابل همانند برجام، چیزی فراتر از وعده نسیه دریافت نکرد.ظریف در مجلس صراحتا اعلام کرد که «نه من و نه رئیس‌جمهور تضمین نمی‌دهیم که با اجرای FATF مشکلات کشور حل شود».
طبق اظهارات دولتمردان و فعالین مدعی اصلاحات قرار بود به واسطه برجام تمامی تحریم‌ها از جمله تحریم‌های مالی و بانکی به صورت یکباره لغو شود. اما هیچ‌گاه این اتفاق رخ نداد، بلکه آمریکا و اروپا صرفا بهانه‌ها را تغییر کرد.دیروز هسته‌ای، امروز FATF و...

هراس‌افکنی اصلاح‌طلبان برای زمینه‌‌سازی مذاکره با آمریکا
روزنامه اینترنتی همدلی در یادداشتی با عنوان «سورپرایز اکتبر ترامپ ایران خواهد بود؟» نوشت: آیا درگیری احتمالی ترامپ با ایران می‌تواند این رئیس‌جمهور در آستانه شکست را دوباره رئیس‌جمهور آمریکا کند؟ این احتمالات در حالی تقویت شده است که چند روز پیش ناو وینسنس وارد خلیج‌فارس شد، از طرف دیگر به تازگی ادعایی مبنی بر تصمیم ایران برای ترور دیپلمات آمریکایی در آفریقای جنوبی مطرح شد که متقابلاً تهدید ترامپ برای مقابله نظامی سهمگین با ایران را به دنبال داشت.
در ادامه مطلب آمده است: «دور از ذهن نخواهد بود که متوسل شدن به گزینه‌هایی که ایران را مقصر جلوه دهد و آمریکا را برای پاسخگویی متقابل به درگیری محدود با ایران متمایل کند، می‌تواند به یکی از برنامه‌های ترامپ برای تأثیر بر انتخابات آمریکا مورد توجه قرار گیرد. اگر چه ترامپ به خوبی می‌داند که کشاندن تنش به سطح درگیری نظامی با ایران، پیامدهایی با ابعاد غیر قابل پیش‌بینی برای آمریکا خواهد داشت، اما تجربه حکمرانی ترامپ ثابت کرده است که تصمیمات او همیشه هم بر دایره منطق،‌ استوار نبوده است.»
شایان ذکر است مدعیان اصلاحات در تلاشند تا القا کنند که در صورت پیروزی ترامپ، آمریکا وارد جنگ نظامی با جمهوری اسلامی می‌شود. آنها می‌خواهند از رهگذر این هراس افکنی‌ها، دولت و حاکمیت را در قبال موضوع مذاکره با آمریکا منفعل کنند.

برجام دستاورد داشت اما برای خارجی­‌ها
روزنامه شرق دیروز مصاحبه‌ای را با یکی از فعالان سیاسی طیف موسوم به اصلاح‌طلب منتشر کرد که به انتخابات آمریکا اختصاص داشت.سردبیر شرق در طرح نخستین سؤال خود گفته است: «شما [اصغرزاده] یکی از چهره‌های اصلی تسخیر سفارت آمریكا در ایران هستید. هیچ فکر می‌کردید روزی انتخابات آمریكا، به درست یا غلط، برای مردم ایران[!!] این‌قدر اهمیت پیدا کند که در کنار تغییر مسائل اقتصاد‌‌یشان حتی زندگی روزمره‌شان را هم متأثر از این انتخاب بدانند؟ برداشت مردم ایران تا چه میزان واقعی است و تا چه حد غیرواقعی و تحلیل شما از انتخابات پیش‌روی آمریكا چیست؟»
اصغرزاده در پاسخ گفته است: «از شعارهای مردم[!!] در خیابان‌ها و نوع نگاهشان به سیاست خارجی درمی‌یابیم که نظر مردم درست است. مردم معتقدند وضعیت موجود، محصول سیاست‌ خارجی و روابط بین‌الملل دولت است. سیاست خارجی و سیاست داخلی، رابطه متقابل با هم دارند و به‌صورت ارگانیک همدیگر را تقویت یا تضعیف می‌کنند.»
وی در ادامه افزوده: «اشتباه آقای روحانی و دولتش از ابتدا این بود که سیاست داخلی و خارجی را جدا از هم می‌دید. آقای روحانی با چنین تصویری سیاست خارجی را بدون توجه به سیاست داخلی پیش برد و دیدیم که با وجود دستاورد بسیار مهم برجام - بدون توجه به تثبیت آن در داخل- زمینه‌های لازم را برای الگو‌سازی برجام در داخل فراهم نکرد. بنابراین برجام دستاورد چندانی در داخل نداشت و با مقاومت‌هایی جدی مواجه شد.»
در این مصاحبه در حالی سردبیرشرق و فرد مصاحبه شونده حرف‌های خود را به مردم نسبت داده‌اند و انتخابات آمریکا را برای آنها مهم قلمداد کرده‌اند که در مصاحبه پیشین شرق با عباس عبدی (از کنشگران سیاسی طیف اصلاح‌طلب) هم سردبیر شرق و هم مصاحبه شونده اثرگذاری آنچنانی انتخابات آمریکا بر ایران را توهم خوانده بودند. همچنین عبدی گفته بود که به صورت خاصی انتخابات آمریکا را دنبال نمی‌کند حالا چگونه مردم عادی را چنین با حرارت دنبال‌کننده انتخابات آمریکا عنوان کرده‌اند؟! عبدی که یک فعال سیاسی است گفته بود: «پیگیر مسائل انتخابات آمریکا نیستم ...»
در ادامه آن مصاحبه عبدی گفته بود: «می‌شود گفت فشار دموکرات‌ها به دولت ایران می‌تواند بیشتر از جمهوری‌خواهان باشد... اینکه بگویم انتخابات آمریکا تأثیر تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت ما دارد، فکر نمی‌کنم این‌طور باشد. البته این هم از ضعف ما شده است که مدام نگاهمان به این باشد که مردم دیگر کشورها چه تصمیمی می‌گیرند؟»


کد مطلب: 438643

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/438643/انداختن-تقصير-مشكلات-اقتصادي-گردن-تحریم-ها-پاك-كردن-صورت-مسئله

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com