کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محو تدریجی فروشگاه‌های محلی با افزایش بی‌رویه هایپرمارکت‌ها یعنی ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی

تسنیم , 6 مهر 1399 ساعت 5:56

یک کارشناس اقتصادی با هشدار نسبت به افزایش بدون ضابطه و قاعده‌مند فروشگاه‌های بزرگ و حذف سوپرمارکت‌های محلی گفت: حذف سوپرمارکت‌های محلی در ظرف دهه آینده دور از ذهن نیست و این اتفاق خوبی برای اقتصاد کشور نیست.


به گزارش بلاغ، مصطفی شریفی تأکید کرد: گسترش بدون ضابطه و نظام‌مند فروشگاه‌های بزرگ، زنجیره‌ای و‌هایپرمارکت‌ها  در حال تغییر ذائقه مردم ایران به سمت مصرف‌گرایی است.
وی با ابراز اینکه کسی منکر نقش سوء مدیریت دولتمردان و در نتیجه ایجاد گرانی و تورم در مشکلات اقتصادی امروز مردم ایران نیست، افزود: اما بخشی از مشکلات متأثر از تغییر روز به‌روز سبک خرید و ذائقه‌های مردم به وسیله این فروشگاه‌ها است.

این استاد دانشگاه با‌ اشاره به سبد خرید بزرگی که در‌هایپراستارها انتخاب می‌شود، ادامه داد: این‌ترفند علاوه ‌بر هدف اصلی خود در‌ترغیب مشتری به اسراف در خرید نیز منجر می‌شود؛ زیرا آیا صرف خرید روزانه از ‌هایپرمارکت امکان‌پذیر است.

شریفی با بیان فوائد جایگزینی خرید روزانه نسبت به خرید هفتگی و ماهانه یادآور شد:‌ ابتدا امکان اسراف و فاسد شدن کالاهای مصرفی به‌ویژه در لبنیات و سبزیجات وجود دارد و دوم اینکه وقتی کالایی در نظام توزیع باقی می‌ماند به تعدیل قیمت آن بسیار کمک‌کننده است و جو روانی کمبود کالایی خاص اثرگذاری کمتری در این شرایط خواهد داشت.

وی با‌ اشاره به نقش اثرگذار بازارهای قدیمی‌در کنترل قیمت‌ها توضیح داد:‌ نقش ضد تورمی ‌آنها محدود به تغییر فرهنگ خرید مردم نبود بلکه این مغازه‌ها باعث رونق اقتصاد خرده‌فروشی و محصولات خانگی بودند که هم به اقتصاد خانواده‌ها کمک می‌کرد و هم در مهار تورم نقش ایفا می‌کرد.

این کارشناس اقتصاد و فرهنگ شریفی با‌ اشاره به فروش محصولات تولیدکنندگان خرد محلی در بقالی‌های محلی افزود: امکان عرضه این محصولات در فروشگاه‌های بزرگ وجود ندارد.

شریفی با‌ اشاره به حسن دیگر سوپر مارکتهای محلی تأکید کرد: ممکن است برای هر فردی پیش بیاید بنا به هر دلیلی همراه نداشتن کارت بانکی و خراب شدن آن و همراه نداشتن پول و... نیازمند خرید فوری از مغازه بر اساس شناخت و اعتبارش شود. امکان این نوع خرید صرفا در سوپر مارکتهای محلی وجود دارد اما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای چنین موردی محتمل نیست زیرا آنها نسیه نمی‌دهند.

وی با ابراز اینکه در آینده نه چندان دور این فروشگاه‌ها به‌عنوان انحصاری نظام توزیع در کشور خواهند بود و  نقش عمده در وضعیت بازار را بر عهده خواهند داشت گفت: تولید‌کننده مجبور خواهد بود برای فروش کالای خود در چارچوب فروشگاه‌ها گام بردارد و همان بلایی که به وسیله واسطه‌ها بر سر کشاورزان و در نتیجه کشاورزی کشور آمد این‌بار به واسطه فروشگاه‌های بزرگ بر سر تولید کشور خواهد آمد؛ کما اینکه هم اکنون نیز برخی از تولیدکنندگان مجبور هستند کالای خود را با حداقل سود یا بدون سود برای دیده شدن در اختیار این فروشگاه‌ها قرار دهند.


کد مطلب: 438540

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/438540/محو-تدریجی-فروشگاه-های-محلی-افزایش-بی-رویه-هایپرمارکت-ها-یعنی-ترویج-فرهنگ-مصرف-گرایی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com