تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۳۸۲۳۶
هر ملتی را با شاخصه‌هایی باید شناخت. ملت ایران را با شاخصه دفاع مقدس، که دربردارنده سیمای حقیقی این ملت بزرگ است باید شناخت. دفاع مقدسی که حاوی عصاره حقیقت این مردم در نمایش ارزش‌های تمدنی و انسانی است.
۰
plusresetminus
دفاع مقدس، دیباچه حقیقی ایرانیان در الگوی جهانی‌شدن/تحریف، ابزار دشمن برای شبهه‌افکنی در حوزه دفاع مقدس
به گزارش بلاغ، دفاع مقدس، آلبومی از داشته‌های دائمی ایرانیان است که در بزنگاه‌های نفس‌گیر تاریخی، تجلی می‌یابد و حیرت جهانیان را برمی‌انگیزاند.

دفاع مقدس، مراتب جنگ‌ستیزی و صلح‌گرایی ملت بزرگ ایران را در تعقیب جدی متجاوزان و اوج ایثار و ازخودگذشتگی برای ماندگاری فرهنگ و سجایای اخلاقی را از خود بروز داد و آینده این سرزمین را برای دهها سال بیمه کرد و تابلویی شد برای درس‌آموزی هر بدسگالی که بخواهد به تجاوز و تعدی ایران سرافراز بیاندیشد.

جنگ تحمیلی و تبدیل آن به دفاع مقدس
مراد پوریوسفی، رزمنده دفاع مقدس، دفاع مقدس را نقطه عطفی برای ایرانیان در نمایش ایدئولوژیکی مقاومت ذکر می‌کند و می‌گوید: ایرانی بنابر ذات خود، جنگ طلب نیست، نه از آن باب که از جنگ بترسد، بلکه به این اعتبار که آغازگر جنگ نیست و نبوده، ولی تحمیل جنگ به خود را بدون فوت وقت، تبدیل به دفاع می‌کند و در قاموس ایرانی، دفاع مقدس است و پایداری در آن جزء عبادت و عبودیت خداوند تلقی می‌شود.

وی با اشاره به نوع نگاه اسلام محمدی(ص) به مقوله دفاع، می‌افزاید: جنگ  هشت سال دفاع مقدس، فقط میدان جنگ نبود، بلکه تجلی و فوران یک فرهنگ بود. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم در آن هشت سال، همه شاخصه‌ها و جنبه‌های فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی ما عینی و عملیاتی شد؛ از توحید و خداگرایی و ایمان به معاد تا ادب و غیرتمندی و ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی و برادری و رادمردی و ازخودگذشتگی و پهلوانی و... حتی ادبیات و هنر ایرانی در پیوند با دفاع مقدس، صیقل خورد و درخشید. در عمق فرهنگی دفاع مقدس همین بس که محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های ایرانی، آثاری هستند که بخشی از نور این دفاع را بر پرده سینما تاباندند و پرمخاطب‌ترین کتاب‌های ما در سال‌های اخیر، خاطرات رزمندگان و شهدا بوده‌اند.


 این رزمنده سال‌های دفاع مقدس ادامه می‌دهد: دفاع مقدس، به والاترین شکل ممکن، انسان طراز اسلامی و ایرانی و انقلابی را ظاهر کرد. بعد از پیامبران و معصومان و اولیای الهی- بدون تردید- قهرمانان انقلاب و دفاع مقدس، از برترین انسان‌هایی بودند که تاریخ جهان به چشم خودش دیده است.

چهلگی دفاع مقدس، چهل چراغ امنیت
محسن امین‌زاده، پژوهشگر دفاع مقدس، با بیان اینکه دقیقا ۴۰ سال از آن روزی گذشت که رئیس رژیم بعث عراق با پشتوانه کشور‌های شرقی و غربی از آمریکا و شوروی گرفته تا اروپا و کشور‌های عربی، باد به غبغب انداخت و با غرور محض ضمن پاره کردن قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، حمله نظامی به کشور عزیزمان را آغاز کرد، یادآور شد: صدام با محاسبه غلط فکر می‌کرد ظرف چند روز خوزستان را خواهد گرفت، اما در همان نقطه، عرب‌های غیور هموطن چنان سیلی به او زدند که هرگز نتوانست آن را هضم کند؛ همان هموطنانی که حدود چهار دهه بعد از فرزند مقاومت‌شان شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی طوری استقبال کردند که جهان بار دیگر به تعجب نشست. 
امروز اگر انقلاب اسلامی دهه پنجم خود را تجربه می‌کند و در میان دنیای آشوب زده، با امنیت به رشد و تعالی خود ادامه می‌دهد، از پرتو چهلگی دفاع مقدسی است که فرزندان شهیدش توانستند مسیر حرکت خود را در نسل‌های بعد بودیعت بگذارند.

ضرورت تسریع در تبیین ابعاد مختلف دفاع مقدس بمنظور جلوگیری از تحریف
غلامحسین شکری، رزمنده و جانباز دفاع مقدس، با تاکید بر لزوم تبیین ابعاد واقعی دفاع مقدس، اظهار کرد: باوجودی که بیش از سه دهه از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد اما موضوعات بکر و دست‌نخورده‌ای پیرامون آن وجود دارد که اگر به‌درستی فهم و ادراک نشده و در ادامه به‌خوبی به نسل جدید منتقل نشود می‌تواند خسارات معنوی زیادی را به دنبال داشته باشد. در این میان خطری که شاید بیش از بقیه موضوعات این حوزه را تهدید می‌کند موضوع تحریف واقعیات جنگ هشت‌ساله و عدم انتشار واقعیات آن است که در سخنان اخیر مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شد و باید به‌طورجدی به آن توجه شود.



یکی از حربه‌هایی که دشمنان انقلاب اسلامی برای خدشه‌دار کردن واقعیات موجود در تاریخ چهل‌ساله انقلاب از آن استفاده می‌کنند عنصر تحریف است که با به‌کاربردن ابزارهای تبلیغاتی و تکرار و اصرار بر آن، مخاطب را به شک و ابهام انداخته و برای نسلی که از حوادث سال‌های ابتدایی انقلاب و نیز جنگ تحمیلی دور بوده ایجاد تشکیک نماید.

این رزمنده دفاع مقدس ادامه می‌دهد: درحالی‌که رسانه‌های استکبار جهانی به‌ویژه رسانه‌های وابسته فارسی‌زبان، با حجم انبوهی از پیام‌های نادرست و تحریف‌های ناجوانمردانه به‌دنبال شبهه افکنی در واقعیات انقلاب هستند، وظیفه رسانه‌های داخلی‌این است که با تمام توان و بهره‌مندی از ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی باتولید محتوا و انتشار مطالب واقعی به جنگ این دیو هفت‌سر بروند.

دفاع مقدس، گنجینه‌ای از ارزش‌های تولیدی
طهورا صالحی‌راد، کارشناس ارشد تاریخ، از دفاع مقدس می‌گوید: سال‌های غربت جوانان انقلاب اسلامی ایران در دفاع از انقلاب و سرزمین خود، که تحت عرفان اسلامی و توسلات اهلبیتی انجام پذیرفت، گنج‌هایی از جلوه‌های بلند معنویت به ظهور و بروز رسید، که آن سالک الی‌الله، عبد صالح خداوند، خمینی کبیر از آن به پیمایش راه صدساله در یک شب توسط جوانانی که زاهد شب و شیران بیشه نبرد بودند، یاد کرد.



این فعال دفاع مقدسی، می‌افزاید: جوانانی که از پدران رزمنده و انقلابی خود و حضرت علی‌اکبر(ع) الگو می‌گرفتند و خود نیز، الگویی برای نوجوانان بودند. نوجوانانی که برای به جبهه التماس می‌کردند و در جبهه‌ها از چنان شناخت والایی برخوردار شدند که هزاران مورد از عارفان بالله را در خود متعین کردند در آن حدی تکامل یافتند که پیر جماران رهبر کشور را آن نوجوانی می‌دانست که نارنجک به کمر بسته و زیر شنی‌های تانک می‌رود تا مانع از پیشرفت دشمن در سرزمین پاک ایران اسلامی شود.

تحولی که مردان و زنان غیور ایران در جنگ بوجود آوردند، این جنگ را به دفاع مقدس تبدیل کرد و دفاع مقدس نیز فضای جدیدی از عرفان و بصیرت را در دوست و دشمن‌شناسی و رمز عزت‌مندی را برای مردم ایران بوجود آورد.

دوستان و دشمنان در دفاع مقدس
محمد اسماعیلی، یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس، رسواشدن دشمنان و آشکار شدن دوستان واقعی انقلاب را از دستاوردهای دفاع مقدس می‌داند و می‌گوید: از ویژگی‌های دفاع مظلومان ملت ایران در سال‌های دفاع مقدس، شناخت ملت ایران از دوستان و دشمنان و اقعی خود بود. از همان ابتدای جنگ کاملاً روشن بود که چه کسانی این جنگ را بر ملت انقلابی ایران تحمیل کردند، ضمن آنکه با گذشت چند سال و کنار رفتن پرده‌های تزویر و اعترافات صریح و آشکار دست اندرکاران جنگ، این موضوع ثابت شد که آمریکا و رژیم اشغالگر قدس محرکان اصلی صدام در تهاجم به ایران بوده و آنها بودند که بیش از 45 کشور را پای حمایت مالی، تسلیحاتی و نیروی نظامی از صدام عفلقی آوردند. وجود هزاران اسیر از کشورهای مختلف و کشته شدن دهها هزار نیروی نظامی از کشورهای حامی صدام گواه صادقی بر حمایت مستقیم شیطان بزرگ از عراق است.

وی در ادامه می‌افزاید: علاوه بر دشمنان خارجی، گروه‌های داخلی محارب مدعی دفاع از خلق ایران با عناوین مختلف از مدعیان دینی و ملی و مارکسیستی و سلطنت‌طلب، همه و همه در حمایت از متجاوز عفلقی، نقش سربازان و مزدوران آمریکا را ایفاء کردند و در ازاء دریافت ارقام نجومی برای دستگاه‌های امنیتی غرب و عراق علیه ملت ایران جاسوسی و خرابکاری و ترور و تخریب می‌کردند.



این رزمنده دفاع مقدس به سرانجام شوم دشمنی با انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: وعده خداوند در مورد آنانی که در مقابل راه و مسیر الهی می‌ایستند و جنگ با خداوند را پیشه می‌کنند، در مورد دشمنان انقلاب اسلامی، چه دشمنان خارجی و چه دشمنان داخلی، به‌خوبی محقق شد و دیدیم که جهان کفر با همه ساز و برگ مادی خود نتوانست در مقابل اراده الهی و مقاومت ملت ایران بایستد و مجبور به قبول شکست شد. سرانجام صدام و حامیان او و گروهک‌هایی که در مسیر دشمنی با ملت ایران و انقلاب اسلامی این مردم پرافتخار ایستادند، نیز عبرت‌آموز است.

دفاع مقدس، منبع خیر کثیر و جاری
زهرا طبری، پژوهشگر اجتماعی، با بیان اینکه پیام مهم دفاع مقدس این است که ملتی اگر بخواهد مقاومت کند، سرانجام پیروز می شود، عنوان کرد: مقاومت در برابر زورگویی‌ها، تجاوزات و تجاوز به حرز و ناموس و سرزمین و کشور. تنها مقاومت کلیدواژه ای است که می‌تواند همیشه در مقابل رژیم‌های زورگویی همچون رژیم صهیونیستی، آمریکا و سایر ابرقدرت‌ها که می‌خواهند مشکلاتی را در منطقه و به خصوص برای جمهوری اسلامی ایجاد کنند، به کار ببریم.
 
وی با اظهار اینکه مقاومت تنها جنگ نیست و در ارتباط با تحریم‌های اقتصادی، جنگ‌های نرم افزاری و فرهنگی و شبیخون‌های دیگر وجود دارد، افزود: مهمترین پیام دفاع مقدس همان مقاومت است که می‌تواند در جامعه امروز نیز بکار برده شود.  در جنگ تحمیلی بیش از 80 کشور به صدام کمک کردند و اکثریت کشورهای جهان در پشتیبانی از او تمام قدرت خود را به کار بردند اما ملت ایران با همراهی ارتش، سپاه و بسیج حتی یک وجب از خاک خود را از دست نداد و رژیم بعث عراق به خاک مذلت افتاد.

این محقق به مواسات و همدلی‌های این روزهای کشور پرداخت و آنها را از دستاوردهای دفاع مقدس دانست و گفت: تجربه دفاع مقدس، که همه اقشار ملت را بمانند پیکری واحد در آورده بود و همه اعضاء این پیکر با هماهنگی کامل گره‌گشای همه مشکلات کشور شده بودند و زنان و دختران در پشت جبهه توانستند یکپارچه پشتیبانی جبهه‌ها را بعهده بگیرند، باعث شد تا امروز از آن تجربه‌های ماندگار به بهترین شیوه در دوران سخت کرونایی استفاده شود و موجی بی‌همتا از کمک‌های مومنانه توسط قاطبه مردم ایران به راه بیافتد که شگفتی جهانیان را برانگیخت و تداوم این شیوه، در واقع، جاری بودن باقیات دوران دفاع مقدس است که تا قیامت تداوم خواهد داشت و همه این خیرات به برکت جانفشانی و ایثارگری ملت بزرگ ایران و شهدای گرانقدر این امت بدست آمده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲