تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴
کد مطلب : ۴۳۷۴۳۹
وقتی از شیرگاه 7 کیلومتر در دل جنگل‌های هیرکانی نزدیک منطقه اندارگلی پیش می‌روید به محل دفع غیراصولی زباله می‌رسید، زباله‌های شهر شیرگاه و روستاهای اطراف مهمان ناخوانده این جنگل‌های هیرکانی هستند که به تازگی در یونسکو ثبت شده‌اند.
۱
plusresetminus
زباله مهمان ناخوانده جنگل‌های هیرکانی شیرگاه/چرا کسی اقدامی نمی‌کند؟+تصاویر
به گزارش بلاغ، حیات زیستی جانوری و گیاهی همواره در معرض خطر آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی قرار دارد یکی از ملموس‌ترین آلودگی‌ها زباله‌هایی هستند که در جنگل دپو می‌شوند و علاوه‌ بر چهره ناخوشایندی که شکل می‌دهند خطر آلودگی خاک٬ آب‌های زیرزمینی و آسیب به حیات جانوری در پی آن وجود دارد.
 
روستاها به دلیل مجاورت بیشتر با نواحی جنگلی شاید بیشترین آسیب را از دپوی زباله‌های در محیط زیست ببینند و دام‌های اهلی همواره مورد تهدید زباله‌ها قرار دارند. 
 
*سوادکوه شمالی و سوادکوه نمونه‌ای کوه زباله در استان
 
روزانه حدود ۳ هزار تن و در روزهای اوج مسافرت حدود ۷ هزار تن زباله در استان مازندران تولید و جمع‌آوری می‌شود؛ زباله‌هایی که موجب قد کشیدن نزدیک به 30 کوه زباله در استان شده و سوادکوه شمالی و سوادکوه نمونه‌ای بر این مدعا است، 4 کوه زباله در دل جنگل‌ها، در کناره نهرها و در کوهستان‌ها.
 
وقتی از شیرگاه 7 کیلومتر در دل جنگل‌های هیرکانی نزدیک منطقه اندارگلی پیش می‌روید به محل دفع غیراصولی زباله می‌رسید، زباله‌های شهر شیرگاه و روستاهای اطراف مهمان ناخوانده این جنگل‌های هیرکانی هستند که به تازگی در یونسکو ثبت شده‌اند.


 
این دپوی زباله علاوه بر ایجاد منظره‌ای زشت و ایجاد آلودگی‌های متعدد زیست محیطی موجب خشک شدن درختان جنگل‌های هیرکانی نیز می‌شود.
 
*آغشته شدن سفره‌های زیر زمینی به شیرابه‌های زباله
 
ابراهیم فلاحی طی گفت‌وگویی به سایت زباله شیرگاه اشاره و اظهار کرد: نه تنها پوشش گیاهی که سفره‌های زیر زمینی نیز آغشته به شیرابه‌های حاصل از این سایت‌ شده است.
 
وی افزود: در سایت زباله شیرگاه، شیرابه‌ها در فاصله سه کیلومتری از این سایت نشت کرده و چنان آلوده بوده که حتی میکروارگانیزم‌های داخل خاک هم نتوانستند در این مسافت آن را تصفیه کنند.
 
رئیس حفاظت محیط زیست سوادکوه و سوادکوه شمالی مسئله پسماند را یک مشکل ملی دانست و خاطرنشان کرد: در تمام کشور محل دفن زباله عرصه‌های طبیعی است، محیط زیست مازندران و به تبع آن سوادکوه شکننده‌تر است چراکه محل دفن زباله یا در کنار سواحل است و یا در داخل جنگل‌ها و از این رو، به نسبت دیگر استان‌ها که دارای چنین طبیعتی نیستند، مسئله پسماند بیشتر به چشم می‌آید.


این مسئول با بیان اینکه حداقل‌هایی که ما خواسته‌ایم توسط شهرداری‌های پل‌سفید، زیراب و شیرگاه انجام نشد، تصریح کرد: از همین رو، پیگیری‌های قضائی و شکوائیه‌های متعدد داشتیم و حتی پس از تبرئه و منع تعقیب برخی شهرداران، مجدد طرح شکایت کردیم و به رأی صادره اعتراض کرده و پیگیر ماجرا هستیم و دو پرونده شهرداران همچنان مفتوح است.
 
*اضافه شدن عوامل زباله‌های کرونایی
 
فلاحی افزود: اکنون در کنار همه این عوامل زباله‌های کرونایی نیز اضافه شده است، شهرداری‌ها را ملزم به آهک پاشی روزانه کردیم و فعلاً از عملکردشان در این حوزه، راضی هستیم؛ هرچند مشخص نیست فردا عملکرد آنها چگونه باشد.
 
وی وضعیت سایت زباله شیرگاه را بسیار نامناسب دانست و اظهار کرد: به‌دلیل نبود فضای کافی امکان دفن وجود نداشته و تنها دپو زباله داریم و در فصول گردشگری این معضل بیشتر می‌شود و به‌خاطر وضعیت حاد این سایت، مقرر شد تا اداره کل محیط زیست با استقرار زباله سوز مقیاس کوچک در این سایت همکاری کند اما متأسفانه هنوز اقدامی از سوی شهرداری شیرگاه اتفاق نیافتاده و حتی طرح شکایت داشتیم تا شهردار را ملزم به انجام اقدامات اولیه کنیم.


 
رئیس حفاظت محیط زیست سوادکوه و سوادکوه شمالی با اذعان بر اینکه تعریف ایده‌آل برای مقابله با پسماند جمع‌آوری سایت‌های زباله است؛ رعایت حداقل‌ها را به معنای رفع کامل معضل آلودگی آب، خاک، هوا و طبیعت ندانست و دلیل این امر را انتخاب نادرست سایت‌های زباله این 2 شهرستان در گذشته عنوان کرد و گفت: این سایت‌ها عموماً در مناطق شیب‌دار، جنگلی و زیستگاه‌های مهم حیات وحش و گونه‌های گیاهی است و فضایی برای مانور مدیریتی وجود ندارد و پیش از شروع کار، کف منطقه برای جلوگیری از نفوذ شیرابه‌ها فیکس نشد اما اکنون با رعایت حداقل‌ها می‌توان از حجم خسارت تا حدودی کاست.‌
 
*از بین رفتن حجم قابل توجهی از گونه‌های بی‌نظیر تنوع زیستی
 
علیرضا حسنی طی گفت‌وگویی با خبرنگار ما اظهار کرد: با از بین رفتن جنگل‌ها حجم قابل توجهی از گونه‌های بی‌نظیر تنوع زیستی که جزء گنجینه زیستی کشور هستند از بین می‌روند و کسی نگران این موضوع نیست.


 
وی افزود: آلودگی‌هایی از جمله آفات و بیماری‌ها، فرسایش خاک، آلودگی خاک بر اثر عواملی چون زباله و عبور خودروهای سنگین و آفرود، دام‌های سنگین، رانش زمین به علت سرازیر شدن شیرآبه زباله و چندین علت دیگر که در آلودگی و نابودی آن نقش دارند بنابراین نیاز است تا دیر نشده فکری برای این آلودگی‌ها و رهایی جنگل از بار سنگینی که تحمل می کند، بکنیم.
 
*خاک جنگل بیشتر از همه در معرض تهدید زباله
 
این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: خاک جنگل بیشتر از همه در معرض تهدید است، در حوزه‌های جنگلی خاک به گونه‌ای است که به طور طبیعی در معرض تهدید قرار دارد و از سوی دیگر عوامل انسانی نیز این آلودگی‌ها را تشدید می‌کند.
 
*چشم انداز زشت جنگل‌های اندرگلی
 
آقای محسنی‌ از اهالی منطقه اندرگلی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: دپوی غیراصولی زباله در جنگل‌های این منطقه انتشار بیماری، ایجاد بوی بد و متعفن، چشم انداز زشت و نشت شیرابه آلودگی‌های شدید را در پی دارد.
 
وی افزود: ما اهالی اندرگلی و چایباغ چندین بار پیگیر شدیم ولی مسئولان دیگر به این مسائل به عنوان یک معضل بزرگ نمی‌نگرند.


 
محسنی در پایان خاطرنشان کرد: مسئله نگران کننده دیگر نفوذ شیرابه‌ها به رودخانه این منطقه است که صدمات جبران نایذیری برای منطقه دارد.
 
به گزارش بلاغ، مشکل زباله آنقدر جدی است که با نشست، طرح‌های ابلاغی و دستورالعمل‌ها حل نمی‌شود و باید در سیاست‌گذاری کلان و بودجه‌های اختصاصی به عنوان خطری بزرگ که سلامت جامعه را تهدید می‌کند به این موضوع رسیدگی شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲