تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۳۷۳۵۱
برندهایی که چند نسل با آب و خاک این مرزو بوم زندگی کرده اند، امروز یا فراموش شده اند و یا با حجم کمی از ظرفیت شان آبرویشان را یدک می کشند.
۰
plusresetminus
چوب دولت لای چرخ دنده تولیدکنندگان داخلی/ واحدهای تولیدی زیر فشار تورم از گود خارج می‌شوند
به گزارش بلاغ، شعار در خصوص تقویت اقتصادی کشور در چند سال اخیر به نحوی از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری می شود، شاه کلید بسیاری از مشکلات جامعه، که متاسفانه با وجود تاکیدات هر ساله رهبری پای خود را فراتر از چند آیین نامه و همایش نگذاشته است.

خودکفایی خلاء بزرگی است که سالهاست چون پتکی سنگین بر کمر اقتصاد ایران می کوبد و باید اعتراف کرد در انتهای هر سال چیزی جزء چند مصوبه بر زمین جا مانده و چند وعده انجام نشده از شعار سال برجای نمی ماند.

جزء اینکه کارخانه ها روی ریل تعطیلی بروند و یکی پس از دیگری سریال تکراری بیکاری را نجوا کنند، چیزی جزء دستاورد مسئولین در این حوزه نیست.

دمینوی تعطیلی کارخانه ها روز به روز سرعت بیشتری گرفته، آواز قویی که از تولیدی های کوچک شروع شد و با صنایع بزرگی چون ارج، پارس خزر خاتمه نیافته است و ریشه جان تولید داخلی را می مکد.

تولید در برزخ

واردات افسارگسیخته، قاچاق تن کارگران را می لرزاند، کارآفرینان ترجیح می دهند با خیالی اسوه و سودی چند برابر به خرید و فروش بپردازند تا اینکه با مشکلات اقتصادی از یک سو و سنگ های مسئولین از سوی دیگر دست و پنجه نرم کنند؛ همانطور که چندی پیش روزنامه ای مبنی برای اینکه بیشترین درامد در کشور از راه خرید و فروش و دلالی است چیزی کزاف نیست.



حمایت مسئولین از واردات برخی کالاها که نشان از نقض این سخن مقام معظم رهبری نیت که در ابتدای سال 96 فرمودند:( واردات کالاهایی که در داخل به اندازه کافی تولید می شوند، باید حرام شرعی و قانونی شناخته شود.)

دولت با سیاستهای ناکارآمد تمام توان کاراگران را پنبه می کند، با وجودی که حمایت از تولید اولویت بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان است، اما در کشورمان با تدوین غیرکارشناسانه اولویت ها، برنامه ها کم رنگ شده و این می شود که با یک بشکن کرونا راهی ناکجا آباد می شود و به حالت تعطیلی می رود.

دولت بر خلاف شعار سال عمل می کند

محمد تقی جوادی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ با اشاره به اینکه تورم وضعیت کارخانه ها را دچار چالش کرده است، گفت:  هر روز شرایط سخت تر می شود، تورم واحدهای تولیدی را از پا در آورده است، تعداد محدودی که فعالیت می کنند با کمتر از نیم ظرفیت و به سختی کار می کنند.

وی با بیان اینکه دولت بر خلاف شعار سال عمل می کند، عنوان کرد: دولت در هر زمانی که با کسری پول مواجهه می شود، یقعه تولیدکنندگان را می گیرد، 40 درصد شهرک های صنعتی آمل فعال و نیمه فعال هستند که برخی  از 20 ، 30 درصد ظرفیت خود استفاده می کنند.

عضو مدیره کانون کارفرمایان استان ادامه داد: بخاطر کرونا مواد اولیه کمتر یافت می شود، در این شرایط کمتر حاضر بفروش هستند؛ چرا که با قیمتی چند برابر باید مواد اولیه را خریداری کنند.

دولت چوب لای چرخ تولید

وی تصریح کرد: دولت اصلا کمک نکند، هیچ کمکی از دولت نمی خواهیم فقط چوب لای چرخ تولید کنندگان نگذارد و برعکس شعار سال عمل نکند.



جوادی شعار سال با عملکرد دولت تفاوت دارد، مصداق بارز آن پرینت حساب اعضای هیئت مدیره است که برای جلوگیری از پولشویی گرفته می شود، اما این شرایط برای شرکت های که مالیات های زیادی نیز می پردازند هم گرفته می شود در حالی که دلالان به راحتی پول های زیادی را معامله می کنند.

وی ادامه داد: بهتر بود شرکت های که گزارش نمی دهند، پرینت حساب ها گرفته شود تا کارخانه های که مالیات می پردازند، دلال های هستند که با جابه جایی پول درامدهای میلیاردها کسب می کنند.

سارا رضایی در ادامه با تاکید اینکه سود زیاد بانک ها از مشکلات تولیدکنندگان است، گفت: عدم اجرا و پیگیری مصوبات در راستای حمایت از تولید کنندگان ،وجود قوانین دست و پاگیر ،بعضی از قوانین تامین اجتماعی، ندادن وام توسط بانک ها نشان از عدم توجه مسئولین به بخش تولید است.

وی ادامه داد: طرح سود بانکی زیاد، بدون درنظر گرفتن رکود اقتصادی، نرخ نامه سود تسهیلات طرح شده برای بانک های دولتی و غیر دولتی که هیج توجه ای به رکود اقتصادی ندارند و سود و زیان پلکانی درج می کنند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در چهارده سال اخیر شعار سال در حوزه اقتصاد بوده است، عنوان کرد: با توجه به شرایط فعلی جامعه که کرونا بیسایر از اقتصاد دنیا را فلج کرده است، جهش تولید می تواند پتانسیل های زیادی را بالفعل تبدیل کند، ظرفیت های اقتصادی کشورمان را با وجود تحریم های سخت  افزایش دهد و در حوزهای صنعتی، مخصوصا بخاطر استعداد بالای این استان در بخش گردشگری، کشاورزی شاهد پیشرفت های چشم گیری باشیم.

وی تمرکز در زمینه تولید را حل معضل بیکاری جامعه دانست و افزود: پیشرفت اقتصادی جامعه میسر نمی شود؛ مگر با توجه و حمایت تولید، بسیاری از کسب و کارها بخاطر شیوع بیماری کرونا دچار بحران شدند، در واقع می تواند نرخ رشد اقتصادی منفی را سامان دهد و  به تقویت صادرات و در نتیجه اقتصادی پویاتر بپردازد.

دانشجوی دکتری اقتصاد تصریح کرد: حمایت از تولید داخل اولویت بسیاری از کشورهای توسعه یافته است، جهش تولید به حمایت دولت به تولیدکنندگان ارتباط مستقیم داد، کم کردن قیمت مواد اولیه، از  بین بردن بازارهای سیاه و پنهان، فراهم کردن شرایط صادرات بخشی از کمک های است که میتواند دولت انجام دهد.



وی این عدم نظارت را بسیار زیاد دانست و عنوان کرد: لذا با سیاست های غلط اقتصادی دولت و عملکرد نادرست بانک مرکزی در پرداخت وام و نرخ سود هر روز شاهد بزرگتر شدن شعب بانک ها و رقابت روزافزون بین آنان هستیم و در نتیجه این چندین واحد تولیدی تعطیل می شوند.

وقتی اولویت اقتصاد نیست، وقتی کالای قاچاق ارزان تر و با کیفیت متعادل عرضه می شود، وقتی میزان رضایتمندی نیروی انسانی در ایران کم شده است، وقتی تولیدکننده سرمایه اش متکی به وام های با بهره کمرشکن بانکی است، وقتی برای تولیدکننده بازارسازی نشده است، نباید توقعی از کیفیت مطلوب، رقابت پذیری و خدمات پس از فروش داشت و آیا منطقی است کالای ایرانی بخریم!!

برندهایی که چند نسل با آب و خاک این مرزو بوم زندگی کرده اند، امروز یا فراموش شده اند و یا با حجم کمی از ظرفیت شان آبرویشان را یدک می کشند، پارس، آزمایش، صنام، جام جهان نما، صا ایران در افق محو شده اند و آب از دل سیاستمداران ما تکان نخورد، میلیاردها دلار قاچاق جولان می دهد تا هزاران شغل بیکار شوند و این سرنوشت خمارآلود تا زمانی که اصلاح نشود همچنان بر بدنه اقتصاد ایران گرد مرگ خواهد پاشید و ما صنعتی نخواهیم داشت تا جامعه از آن حمایت کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
دولت اصلا از تولید و صنعت حمایت نمیکنه و با وجود این تورم زیاد هر روز وضعبت داره بدتر میشه
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام
با این سیاست دولت باید منتظر تعطیلی بسیاری دیگه از کارخانه ها بود
feedback
Iran, Islamic Republic of
با سلام و ادب و احترام
امسال رهبری عزیز سال رو به نام جهش تولید نامگزاری فرمودند همانند سال های قبل که روی تولید بسیار تاکید داشتن اما مثل اینکه سیاست های دولت در این مدت مخالف با تولیده
واردات بی رویه، تورم، سود زیاد بانکی، بالا رفتن هزینه و .... همه داره به تولیدکننده ها فشار میاد تا تعطیل کنن و بیان برن مثل خیلیا تو کار دلالی که سود چند برابری داره
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴