کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امان از اظهارنظرهای غیرمسئولانه؛

توپ مشکلات آغاز سال تحصیلی وارد زمین مسئولان مدارس شد/ دولت تدبیر؛ سردمدار دوگانگی رفتاری!

21 شهريور 1399 ساعت 0:10

دولت تدبیر که سردمدار دوگانگی رفتاری است این روزها که همزمان با روزهای نخست بازگشایی مدارس است مشکلات زیادی را برای دانش‌آموزان، والدین، معلمان و مدیران مدارس به‌وجود آورده است.


به گزارش بلاغ، پدیده بیماری کرونا که حدود هشت ماه از عمر آن در کشور ما گذشته تاثیرات بسیاری در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی داشته است.

یکی از مهمترین این تاثیرات، تعطیلی مدارس و جلوگیری از حضور دانش‌آموزان در مدرسه بوده که به هر نحوی سال تحصیلی 98-99 با آموزش‌ها و امتحانات مجازی به پایان رسیده است.

به محض تعطیل شدن سال تحصیلی گذشته، یکی از چالش‌های مدیران آموزش و پرورش نحوه برگزاری کلاس‌ها در سال تحصیلی پیش رو بوده تا بتوانند محیط امن و مناسبی را برای ارائه دروس به دانش‌آموزان فراهم کنند.

استفاده بهینه از زمان بهانه آموزش و پرورش برای بازگشایی زودهنگام مدارس
در روزهای پایانی خرداد ماه از سوی مسئولان ارشد آموزش و پرورش اعلام شد که سال تحصیلی جدید به خاطر استفاده بهینه از زمان در نیمه شهریور ماه 99 آغاز می‌شود و حتی روزهای پنجشنبه هم تعطیل نخواهد بود چراکه مشخص نیست در زمستان شرایط فعالیت مدارس چگونه خواهد شد.

متاسفانه در فصل تابستان با شیوع پیک دوم بیماری کرونا نه تنها موج این ویروس کم نشد بلکه شاهد افزایش مبتلایان و تلفات بوده‌ایم اما همچنان مسئولان آموزش و پرورش اصرار بر بازگشایی مدارس در تاریخ اعلام شده داشتند.

به هر حال 15 شهریور فرار رسید و زنگ آغاز سال تحصیلی درحالی نواخته شده که رئیس جمهور به‌صورت مجازی در آئین بازگشایی مدارس سخنرانی کرد اما دانش‌آموزان مجبور به حضور در مدرسه بودند.

حضوری یا مجازی؛ یک بام و دو هوای دانش‌آموزان برای یادگیری دروس
مادر ابوالفضل که فرزندش امسال به کلاس سوم ابتدایی می‌رود در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: درحالی که آموزش و پرورش قبل از بازگشایی مدارس اعلام کرده بود که حضور دانش‌آموزان در مدارس الزامی نیست و می توانند از شبکه شاد استفاده کنند اما این نرم‌افزار بسیار مشکل دارد و فرزندان ما نمی‌توانند به آسانی از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه ما بسیار نگران از مبتلا شدن دانش‌آموزان به بیماری کرونا درصورت حضور در مدارس هستیم، خاطرنشان کرد: اگر زیرساخت‌های فضای مجازی مناسب بود فرزندان می‌توانستند در محیطی مناسب آموزش‌های درسی را فراگیرند.

مادر این پسر 9 ساله تصریح کرد: درحالی که پایه‌های ابتدایی از مقاطع مهم تحصیلی است و دانش‌آموزان باید به خوبی دروس را فراگیرند اما با وضع موجود فراگیری آموزش‌ها بسیار سخت به نظر می‌رسد.

دوباره‌کاری معلمان در پی تصمیمات ناصحیح
یکی از معلمان ابتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: باتوجه به اینکه یک هفته از بازگشایی مدارس گذشته است دانش‌آموزان کمتری دیگر به مدرسه مراجعه می‌کنند و بسیاری از خانواده‌ها تلاش می‌کنند تا فرزندان خود را به استفاده از آموزش‌های شبکه‌های مجازی سوق دهند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه تعداد دانش‌آموزانی که به‌صورت حضوری دروس را فرا می‌گیرند بسیار پایین است اما همچنان حضور معلمان در مدارس الزامی بوده و این درحالی است که معلم باید بعدازظهرها هم به‌صورت مجازی برای دانش‌آموزان غیرحضوری فعالیت داشته باشد.

این معلم با بیان اینکه تدریس حضوری و مجازی کار را برای معلمان سخت کرده است، تصریح کرد: طی ابلاغی که شده معلمان باید از ساعت هشت صبح تا 12 ظهر در مدرسه باشند تا اگر دانش‌آموزی حضور پیدا کرد آموزش‌های لازم را فراگیرد.

وی ادامه داد: برای شیفت عصر هم معلمان باید برای دوره دوم ابتدایی از ساعت 13 تا 15 و برای دوره اول ابتدایی از ساعت 15 تا 17 در شبکه آموزش مجازی تدریس کنند که این وضعیت برای یک معلم بسیار سخت و طاقت‌فرسا شده که بخواهد دو شیفت کار کند.

این معلم افزود: درحالی که اعلام شده بود آموزش‌های دانش آموزان به‌صورت مجازی خواهد بود و برای مقاطع راهنمایی و دبیرستان نوبت صبح و برای مقطع ابتدایی نوبت عصر را درنظر گرفته بودند اما با ابلاغی که از سوی مسئولان کشوری شد معلمان و تمامی کارکنان مدارس به اجبار باید صبح‌ها در مدارس حضور داشته باشند و آموزش‌های مجازی بعدازظهر است که این امر کار برای معلمان را سخت کرده است.

وی با اشاره به اینکه کمبود منابع و محتوای درسی یکی از مشکلات معلمان است، گفت: اگر معلمان در خانه می‌ماندند و تمامی آموزش‌ها به‌صورت مجازی بود می‌توانستند محتوای بیشتری برای آموزش تهیه و ارائه دهند.

اظهارنظرهای غیرمسئولانه مسئولان و ایجاد تنش در کف جامعه
یکی از مدیران مدارس در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص وضعیت بازگشایی مدارس اظهارکرد: درحالی که یک هفته از زمان بازگشایی مدارس گذشته اما همچنان برخی از ساختارها دچار مشکل است.

وی با اشاره به اینکه کمبود اعتبار و بودجه یکی از مشکلات همیشگی مدارس بوده است، خاطرنشان کرد: درحالی که مدرسه هیچ منابعی به غیر از کمک‌های والدین ندارد اما امسال مسئولان کشوری مدیران مدارس را ملزم به خرید تجهیزات بهداشتی کرده‌اند و اعلام داشتند که هزینه خرید این تجهیزات به عهده مدیران مدارس است.

این مدیر مدرسه با بیان اینکه اظهارنظرهای برخی از مدیران ارشد در رسانه‌های ملی با آن‌چیزی که در سطوح پایین اتفاق می‌افتد بسیار متفاوت است، تصریح کرد: مدارسی که از هیچ اعتباری برخوردار نیستند چگونه می‌توانند تب‌سنج، دستگاه ضدعفونی کننده دست و سطوح خریداری کنند و چرا برخی از مسئولان با اظهارنظرهای غیرمسئولانه موجب تنش بین والدین و مدیران مدارس می‌شوند.

وی ادامه داد: امسال که بیماری کرونا موجب شد تا حضور دانش‌آموزان در مدارس اختیاری باشد والدین دیگر رغبتی برای پرداخت هزینه به مدارس ندارند اما باتوجه به اینکه مدرسه‌ها باز است و عوامل اجرایی در آن حضور دارند هزینه‌هایی دارد که با عدم درنظر گرفتن اعتبار و ندادن هزینه توسط والدین با مشکلات جدی رو به رو هستیم.

به گزارش بلاغ، دولت تدبیر که سردمدار دوگانگی رفتاری است این روزها که همزمان با روزهای نخست بازگشایی مدارس است مشکلات زیادی را برای دانش‌آموزان، والدین، معلمان و مدیران مدارس به‌وجود آورده است.

در این میان یکی از مسائل اصلی که در بسیاری از زمینه‌ها محل مناقشه بین مردم و مسئولان پایین دستی است اینکه چرا تصمیمات مدیران ارشد کشور در سطوح پایین اجرایی نمی‌شود که این گزارش نشان می دهد اظهارنظرهای بسیاری از مسئولان بالادستی بدون درنظر گرفتن ابعاد مختلف یک مسئله بوده و بیشتر جنبه شوآف تبلیغاتی دارد.

انتهای پیام/
 


کد مطلب: 436932

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/436932/توپ-مشکلات-آغاز-سال-تحصیلی-وارد-زمین-مسئولان-مدارس-دولت-تدبیر-سردمدار-دوگانگی-رفتاری

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com