کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کشورهای مختلف چگونه مدارس‌شان را در دوران کرونا بازگشایی کردند؟

بازگشایی مدارس در دنیا؛ از فاصله‌گذاری دو متری تا آزمایش هفتگی

جهان آنلاین , 18 شهريور 1399 ساعت 17:38

کارشناسان سلامت توصیه کرده‌اند برای بازگشایی فیزیکی مدارس باید سخت‌گیرانه‌ترین اقدامات را در نظر بگیرند. تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس باید بسیار محدود باشد و تمام پروتکل‌های بهداشتی با دقت اجرا شوند.


به گزارش بلاغ، این روزها کشورهای سراسر دنیا نگران چگونگی بازگشایی مدارس هستند و بیشتر آنها تمهیداتی برای پیشگیری از ابتلای کودکان به ویروس کرونا و شدت یافتن این بیماری در جامعه در نظر گرفته‌اند. کشورهایی که در ادامه از آنها یاد شده است، توانسته‌اند سال تحصیلی جدید را با موفقیت شروع کنند.

دانمارک
دانمارک پس از یک ماه قرنطینه، به اولین کشور غربی تبدیل شد که مدارس خود را ۱۵ آوریل (۲۷فروردین) باز کرد. دولت مرکزی با موافقت پارلمان تصمیم به بازگشایی مدارس گرفت. در واقع انگیزه پشت این اقدام، حق کودکان به تحصیل بود.
این کشور به‌منظور پیشگیری از ابتلای کودکان به ویروس کرونا، دانش‌آموزان را ابتدا به دو گروه سنی ۲ تا ۱۱ ساله و ۱۲ تا ۱۶ ساله تقسیم کرد و آنها را به فاصله یک ماه از هم به مدرسه فرستاد.
تمام کودکان به گروه‌های بسیار کوچک ۱۲ نفره تقسیم‌بندی شدند. این گروه‌های دانش‌آموزان باید ساعت‌های مختلف به مدرسه می‌رفتند، در سالن‌های ناهارخوری جداگانه غذای خود را صرف می‌کردند و در زمین بازی مدرسه، هر کس در منطقه مربوط به خودش، که برای او تعیین شده، بازی می‌کرد.
در حال حاضر تمام دانش‌آموزان این کشور در مدرسه هر دو ساعت یکبار باید دست‌هایشان را بشویند اما مکلف به استفاده از ماسک نیستند. میزهای تحریر آنها حداقل ۲ متر از هم فاصله دارد و تمام وسایل مربوط به آموزش دو بار در روز ضدعفونی می‌شوند. برخی از مدارس که امکان آن را دارند، کلاس‌های درسی خود را در فضای باز برگزار می‌کنند.
این اقدامات تاکنون موثر بوده است و از وقتی که مدارس باز شده‌اند، افزایشی در ابتلا به ویروس کرونا مشاهده نشده است.



کره جنوبی
کره جنوبی، جایی‌که تعداد ساعات درسی‌اش زیاد است و دانش‌آموزان تا ۱۲ ساعت در مدرسه حضور دارند، بازگشایی مدارس خود را ۵ بار به تعویق انداخت تا سرانجام مدارس را با دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان باز کرد. مدتی بعد از آن ۱,۸ میلیون دانش‌آموز سال اول دبیرستان، راهنمایی و کودکان سال‌های آخر ابتدایی را به مدرسه فرستاد.
اما وقتی در سئول موارد ابتلا به کرونا افزایش یافت، مدارس دوباره تعطیل شدند و مدتی بعد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌شان را دوباره آغاز کردند.
در حال حاضر، دمای بدن دانش‌آموزان موقع ورود به مدرسه کنترل می‌شود. دانش‌آموزان ملزم به استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن مرتب دست‌هایشان هستند. دانش‌آموزان برخی از مدارس هم یک‌روزدرمیان به مدرسه می‌روند و البته برخی از مدارس دیگر هم از کلاس‌های حضوری و آنلاین به‌صورت ترکیبی استفاده می‌کنند. همچنین در کلاس‌های درس حضوری، هر میز مختص یک دانش‌آموز است.  

آلمان
مدارس آلمان به‌ محض شروع همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل شدند و سپس اردیبهشت ماه مدارس دانش‌آموزان بزرگتر فعالیت خود را آغاز کردند. دانش‌آموزان باید با فاصله حداقل ۲متری پشت میزهایشان می‌نشستند. در ضمن در هر کلاس درس فقط ۱۰ نفر حضور داشتند.
ساعات حضور در مدرسه کاهش یافت و در کنار کلاس‌های حضوری، از کلاس‌های آنلاین هم برای آموزش دانش‌آموزان کمک گرفته شد.
اکنون در کنار تمام تمهیدات فوق، هر ۴ روز یکبار از دانش آموزان تست کرونا گرفته می‌شود و اگر تست تمام دانش‌آموزان یک کلاس منفی باشد، آنها می‌توانند بدون ماسک در کلاس بمانند.

نروژ
مدارس نروژ هم در واکنش به همه‌گیری ویروس کرونا،‌ تعطیل شدند و سپس اوایل اردیبهشت فقط کودکان پیش‌دبستانی به مدارس بازگشتند. سپس بتدریج با فواصل ۷ تا ۱۰ روز، دانش‌آموزان دیگر هم به مدرسه رفتند. به توصیه دولت در هیچ کلاس درسی بیش از ۱۵ دانش‌آموز نباید حضور داشته باشد.
دانش آموزان در کنار شستن مرتب دست‌هایشان باید هر روز میزهای خود را تمیز و ضدعفونی کنند. برخی از مدارس هم زمین بازی خود را تقسیم کردند و از دانش آموزان خواستند تا در مکان‌های تعیین شده بازی و ورزش کنند.

فرانسه
در این کشور مهدکودک‌ها و مدارس ابتدایی یک هفته زودتر از مدارس دیگر باز شدند. پس از آنها کودکان ۱۱ تا ۱۵ ساله که در مناطق سبز – مناطقی که سرعت ابتلا بسیار پایین است- زندگی می‌کردند به مدرسه بازگشتند. حدود یک ماه بعد باقی مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز شدند. تعداد دانش‌آموزان هر کلاس کم و استفاده از ماسک هم اجباری شد.



بلژیک
در این کشور هم ابتدا مهدکودک‌ها، سپس مدارس ابتدایی و باقی مقاطع شروع به فعالیت کردند. در هیچ کلاسی نباید بیشتر از ۱۰ دانش‌آموز حضور داشته باشد. به همین دلیل دانش آموزان یک روز در میان به مدرسه می‌روند. معلمان و دانش‌آموزان باید ماسک به صورت داشته باشند. در ضمن شستن مکرر دست‌ها توصیه شده است.

سوئیس
مدارس این کشور با سخت‌گیرانه‌ترین اقدامات در زمینه فاصله‌گذاری اجتماعی آغاز به فعالیت کرد. تمام مدارس تعداد دانش‌آموزان کلاس‌ها را به نصف رساندند. به همین دلیل قرار شد دانش‌آموزان فقط هفته‌ای ۲ روز مدرسه بروند. میزهای تحریر با فاصله حدود ۲ متر از هم در کلاس قرار گرفتند و در ضمن با استفاده از علایم روی کف کلاس‌های درس، دانش‌آموزان ملزم به رعایت فاصله اجتماعی شده‌اند. مکان‌های ضدعفونی‌کننده دست به تمام کلاس‌ها افزوده شده است تا دانش‌آموزان به‌راحتی دست‌های خود رامرتب بشویند.

تایوان
مدارس تایوان حتی با شیوع ویروس کرونا به‌طور رسمی تعطیل نشده بودند. در حال حاضر مرتب دمای بدن دانش‌آموزان کنترل می‌شود. میز دانش آموزان با استفاده از پارتیشن‌های پلاستیکی از هم جدا شده‌اند. دانش‌آموزان باید حتما ماسک به صورت داشته باشند. در اتاق‌های ناهارخوری باید فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود. به همین دلیل در حیاط‌ مدارس، در صورت امکان از چادر استفاده می‌شود.
دانش آموزان ورزشکار می‌توانند در جلسات تمرینی خود حاضر شوند اما تمام رقابت‌های ورزشی مدارس لغو شده‌اند.

ژاپن
در این کشور تصمیم‌گیری برای باز شدن مدارس به عهده شهرداری‌های محلی گذاشته شده است. همچنین وزارت بهداشت پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌ای برای بازگشایی مدارس در نظر گرفته است. از این پروتکل‌ها می‌توان به باز کردن پنجره‌های کلاس‌های درس برای تهویه هوا، حفظ فاصله فیزیکی، بررسی روزانه دمای بدن و استفاده از ماسک اشاره کرد.

نیوزیلند
والدین نیوزیلندی علاقه‌ای به فرستادن کودکان خود به مدرسه در این شرایط کرونایی ندارند. به همین دلیل با اطلاع مدارس می‌توانند شرایط آموزش کودکان خود در خانه را مهیا کنند. در ضمن آن دسته از دانش آموزانی که در مدارس حضور دارند باید تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و مدرسه هم باید دایما وضعیت جسمانی آنها را تحت نظر داشته باشد تا با شناسایی دانش آموزان بیمار، جلوی سرایت ویروس کرونا به دیگران را بگیرند.

آمریکا
بخشی از معلم‌ها و والدین با توجه به اقداماتی که برای بازگشایی مدارس در نظر گرفته شده است، در مورد برگشتن کودکان به مدارس خوش‌بین هستند و تعداد کمی از والدین همچنان نگران هستند. آنها می‌گویند که دولت بیشتر به مسائل اقتصادی توجه دارد تا سلامت معلم‌ها و کودکان.  
اما از آنجایی‌که امکان سیستم آموزشی از راه دور تقریبا در سراسر کشور، حتی روستاها وجود دارد، این کشور قصد دارد بخش بسیاری از دانش‌آموزان را در کلاس‌های مجازی آموزش دهد. در واقع قرار است حداقل نیمی از دانش‌آموزان را در پاییز با استفاده از کامپیوترهایشان آماده تحصیل کند. میزان ابتلای بالای افراد به ویروس کرونا انگیزه اصلی آموزش از راه دور در این کشور است.
کارشناسان سلامت توصیه کرده‌اند برای بازگشایی فیزیکی مدارس باید سخت‌گیرانه‌ترین اقدامات را در نظر بگیرند. تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس باید بسیار محدود باشد و تمام پروتکل‌های بهداشتی با دقت اجرا شوند.

 


کد مطلب: 436739

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/436739/بازگشایی-مدارس-دنیا-فاصله-گذاری-دو-متری-آزمایش-هفتگی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com