وقتی دولت سکوت می‌کند و وزیر صمت هم نباشد

افزایش نجومی قیمت خودرو طی ۲ روز!/ غارت جیب مردم در روز روشن

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۸
کد مطلب : ۴۳۶۵۵۵
در شرایطی که وزارت صمت به‌عنوان متولی صنعت خودرو 4ماه است وزیر ندارد قیمت‌ها در بازار خودرو به شدت بالا رفته به طوری که طی روزهای اخیر قیمت خودروهای داخلی بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان گران شده است!
۰
plusresetminus
افزایش نجومی قیمت خودرو طی ۲ روز!/ غارت جیب مردم در روز روشن

به گزارش بلاغ، بازار خرید و فروش خودرو این روزها در پی غفلت مسئولین اجرایی و نظارتی با آشفتگی مواجه شده و قیمت‌ انواع خودروهای داخلی نسبت به هفته گذشته با افزایش نجومی رو‌به‌رو شده است. قیمت‌ها دربازار به حدی بالا رفته است که فروشندگان خودرو دست از معاملات کشیده و هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌دهند. این درحالی است که بازار آگهی‌های فروش خودرو آن هم بر اساس این قیمت‌های نجومی هرلحظه در حال افزایش بوده و گویا بازار به‌صورت سازمان یافته به سمت گرانی پیش می‌رود.

در بازار دیروز، سمند ال ایکس با افزایش 13 میلیون تومانی به قیمت 170 میلیون تومان رسید، سمند سورن با افزایش 11 میلیون تومانی به 212 میلیون تومان، پژو 405 با افزایش 9 میلیون تومانی به 166 میلیون تومان، پژو پارس تی یو5 با افزایش 10 میلیون تومانی به قیمت 230 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 با افزایش 8 میلیون تومانی به قیمت 182 میلیون تومان، پژو 205 تیپ5 با افزایش 13 میلیون تومانی به قیمت 220 میلیون تومان، پژو 206 v8 با افزایش 15 میلیون تومانی به قیمت 215 میلیون تومان، رانا با افزایش 9 میلیون تومانی به قیمت 183 میلیون تومان و‌هایماs7 با افزایش 20 میلیون تومانی به قیمت 632 میلیون تومان رسید.

همچنین  پژو i 207 دستی با افزایش 16 میلیون تومانی به قیمت 256 میلیون تومان، پژو 207i اتوماتیک با افزایش 38 میلیون تومانی به قیمت 375 میلیون تومان، دنا با افزایش 9 میلیون تومانی به قیمت 247 میلیون تومان، دنا پلاس با افزایش 13 میلیون تومانی به قیمت 284 میلیون تومان، پراید 111 با افزایش چهار میلیون تومانی به قیمت 104 میلیون تومان، پراید 131 با افزایش 9 میلیون تومانی به قیمت 95 میلیون تومان، پراید 132 با افزایش هشت میلیون تومانی به قیمت 96 میلیون تومان، تیبا2 با افزایش 11 میلیون تومانی به قیمت 124 میلیون تومان، تیبا صندوقدار با افزایش 12 میلیون تومانی به قیمت 113 میلیون تومان و ساینا با افزایش 11میلیون تومانی به قیمت 125 میلیون تومان رسید.

فروشندگان خودرو در همین ارتباط می‌گویند: هفته گذشته روند افزایش قیمت دلار باعث شد تا بازار خودرو نیز متأثر از این موضوع شاهد افزایش قیمت در انواع خودروهای داخلی شود اما این هفته اتفاقی در بازار ارز به‌وجود نیامده ولی بازار خودرو مدام در حال افزایش غیرمنطقی قیمت‌هاست.

جالب اینجاست کسی تمایل به فروش خودرو ندارد و فقط با اعلام قیمت‌های غیرمنطقی التهابات بازار بیش از گذشته می‌ شود. فروشندگان خودرو می‌گویند در طول چند ماه اخیر تبلیغات زیادی از سوی واحدهای نظارتی برای مدیریت بازار خودرو اعلام شد و حتی چارچوب‌هایی نیز برای قیمت‌گذاری در بازار تعیین گردید اما متأسفانه نه تنها بازار به سمت آرامش نرفت بلکه التهابات بازار خودرو هر روز بیشتر از گذشته شد. به عبارتی، فروشنده و خریدار خودرو نمی‌داند بر اساس کدام استدلال باید قیمت‌ها دو روزه 10 تا 25 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

افزایش ۸۰ درصدی طی ۷ ماه
در همین رابطه، رئیس نمایشگاه‌داران خودرو با‌ اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد طی هفت ماه گذشته قیمت انواع خودروهای داخلی رشد 80 درصدی را تجربه کرده است، گفت: هنوز تصمیم مناسبی برای ساماندهی بازار به کار گرفته نشده و به نوعی بازار خودرو گویا برای مسئولین فراموش شده است.

سعید مؤتمنی با‌ اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ سقف قیمتی در معاملات بازار وجود نداشته و فروشندگان به‌صورت سلیقه‌ای قیمت‌ها را تعیین می‌کنند، اظهار داشت: افرادی که خودرو در اختیار دارند نسبت به شرایط بازار قیمت‌گذاری‌های خود را انجام می‌دهند و هیچ نظارتی نیز بر عملکرد آنها صورت نمی‌گیرد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تصریح کرد: معاملات خودرو در بازار به صفر رسیده است اما بازار داغی در فضای مجازی دارد. به نحوی که هر کس با انتشار آگهی‌های مختلف سعی در افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازار دارد.

التهاب بازار و وزارتخانه بی‌وزیر
در این شرایط واحدهای اجرایی و نظارتی و به‌ویژه وزارت صمت به‌عنوان سکان‌دار ساماندهی بازار خودرو سکوت کرده و این مصرف‌کننده است که بلاتکلیف‌تر از دیروز نمی‌داند در این شرایط چگونه می‌تواند خودروی مورد نیاز خود را خریداری کند.

این وضعیت در حالی بر بازار خودرو سایه انداخته که وزارتخانه کلیدی صمت حدود چهار ماه است که بدون وزیر اداره می‌شود! اردیبهشت ماه امسال خبری مبنی بر عزل وزیر صمت منتشر گردید که موجب شگفتی فعالان اقتصادی شد، چراکه اهمیت این وزارتخانه در شرایط فعلی منحصر به امور روزمره آن نیست و ضمانت اجرای بسیاری از سیاست‌ها و پیشگیری از تخلفات متأثر از وجود یک وزارتخانه منسجم و قدرتمند است. با این وجود دولت این وزارتخانه را سه ماه با سرپرست اداره نمود و در روزهای پایانی مهلت خود، فردی را معرفی کرد که با توجه به سابقه خود در حوزه بازرگانی، نتوانست اعتماد نمایندگان مجلس را جلب کند.

به این‌ترتیب، قیمت خودرو که در دوره وزیر قبلی افزایشی بود، در این چند ماه نیز روند گذشته را ادامه داده و در سایه مجوزی که شورای رقابت برای بررسی و تغییر قیمت کارخانه در هر سه ماه صادر کرده، قیمت‌ها سر به فلک گذاشته است.

روش قرعه‌کشی جوابگو نیست
امسال قرار شد در قالب طرح‌های فروش، خودرو در اختیار مصرف‌کنندگان واقعی قرار بگیرد و آنها تا یک سال امکان فروش آنها را پیدا نکنند ولی جالب اینجاست بازار با حجم زیادی از خودروهای صفر که کسی مایل به فروش آنها نیست رو‌به‌روست.

به اعتقاد فروشندگان خودرو اگر بخشی از این خودروهای صفر را به‌حساب تعهدات قبلی شرکت‌های خودروساز به مشتریان بگذاریم حضور مابقی خودروهای صفر در بازار علامت سؤال بسیاری دارد.

روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از وضعیت توزیع خودروهای تولیدی، گفت: وضعیت فعلی طبیعی نیست، ناشی از کمبود هم نیست، مشکل در روش عرضه است، این روش قرعه‌کشی و ثبت‌نام اصلاً جوابگو نخواهد بود، باید سازوکاری باشد که خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی برسد، ما در کمیسیون صنایع این مورد را در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم طرح پیش‌رو دست واسطه را قطع  کرده و قیمت را تعدیل کند.

جولان دلال‌ها
این نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رادیو افزود: مشکل دیگر این است که همین قیمت‌های فعلی به دلیل وجود واسطه‌ها و دلال‌ها است و بخش قابل توجهی از سود فروش خودرو، به جیب این افراد ریخته می‌شود. اگر بتوانیم روش توزیع خودرو را اصلاح کنیم، خودروساز هم به قیمت تمام شده تن می‌دهد با برآورد ما قیمت‌ها می‌تواند کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته باشد.
ایزدخواه گفت: خودروسازها معتقدند قیمتی که شورای رقابت تعیین می‌کند، بدون در نظر گرفتن تورم و گرانی قطعات خودرو است و این موارد در قیمت‌های مصوب تمام شده لحاظ نشده‌است. نکته اینجاست که گرانی خودرو به دلیل قیمت کاذب بازار آزاد بوده و اگر روش توزیع اصلاح گردد، تا حد خوبی قیمت‌ها تعدیل می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه خودرو نباید به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل گردد، گفت: مشکل بازار خودرو این است که این وسیله نقلیه تبدیل به یک سرمایه شده و سوداگری موجود در بازار خودرو بر افزایش قیمت آن مؤثر است. تنها راه موجود بازنگری در روش توزیع است به این صورت که خریدار و مصرف‌کننده واقعی صاحب خودرو گردد و شخصی صرفاً برای سود و ثروت، اقدام به خرید خودرو نکند. خودرو راه افزایش سرمایه نیست، اینکه شخصی خودرویی خریده و بعد از فروش مثلاً دوبرابر سود کند یعنی روش‌ها نقص دارد.

وضعیت خودرو‌های ناقص
یکی دیگر از نکات قابل تأمل درباره تأمین نیاز بازار، رسوب خودروهای ناقص در کف کارخانه‌ها به دلیل نبود قطعات است؛ مشکلی که به‌نظر می‌رسد با انجام پیش‌فروش‌های جدید، بیشتر شود.
دبیر انجمن قطعه‌سازان اعلام کرده است: ۸۰ هزار دستگاه خودرو‌های ناقص، در کف کارخانه خودروسازان است.

مازیار بیگلو در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانه، گفت: برای تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانه تمام قطعات را نداریم و  برخی از خودروها با مشکل عدم تحویل برخورد کرده‌اند.

وی بیان کرد: ۸۰ درصد قطعات خودرو را می‌توانیم در داخل کشور تولید کنیم، اما ۲۰ درصد قطعات وارداتی است که اکنون این قطعات در گمرکات مانده‌اند.

بیگلو ادامه داد: «به دلیل اینکه مشکل تحریم داریم، ناچار بودیم عمق ساخت داخل را افزایش دهیم. در کشور ضعف زیرساختی در ساخت برخی قطعات و مواد داریم. زیرساخت صنایع الکترونیک در کشور ضعیف است و همین امر باعث افزایش تعداد خودروهای ناقص کف کارخانه می‌شود».

به‌نظر می‌رسد سامان دادن به وضعیت آشفته بازار خودرو، نیازمند یک برنامه‌ریزی همه‌جانبه است به طوری که همه ابعاد این مشکل از تقویت عرضه تا جلوگیری از گسترش دلالی و تبدیل آن از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی را شامل شود و اولین گام دولت برای بهبود این وضعیت، اهتمام به معرفی وزیر صمت و خارج کردن این وزارت‌خانه کلیدی از بلاتکلیفی است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴