تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۳۵۸۸۲
مساجد ما تبدیل به مرکز بزرگ خیررسانی به نیازمندان و آسیب‌دیدگان از کرونا شد به‌طوری که کل دنیا تجلی‌اش را در برگزاری رزمایش مواسات و مومنانه مشاهده کردند.
۰
plusresetminus
ناگفته‌های یک جوان با ۱۸ سال فعالیت در مسجد/ مساجد همچنان سنگر پشت جبهه در جنگ با کرونا
به گزارش بلاغ، در پی شیوع ویروس منحوس کرونا، محرم امسال به شکل دیگری رقم خورد، در سال‌های گذشته بر طبق عادت، هر شب از دهه اول ماه محرم مردم هر کوچه و بازار به نزدیک‌ترین مسجد یا حسینیه محل رجوع کرده و مراسم عزاداری برپا می‌کردند.
 
در سال جاری بنا بر لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی، قرمز بودن وضعیت کرونا در استان مازندران و همچنین تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص عدم برگزاری مراسمات برای به خطر نیفتادن جان افراد بیشتری از جامعه شاهد تغییر در روند برگزاری عزاداری‌ها هستیم، یکی از مراکز اصلی برگزاری مراسم عزای امام حسین مسجد (ع) است.
 
گفتنی است انسان‌های بزرگ از دل همین مساجد کوچک رشد کرده و دست به کارهای بزرگی زدند، بچه‌های مسجدی امروز تبدیل به شهدای مدافع حرم و پیرو خط شهید حاج قاسم سلیمانی شدند، مساجد ما تبدیل به مرکز بزرگ خیررسانی به نیازمندان و آسیب‌دیدگان از کرونا شد به‌طوری که کل دنیا تجلی‌اش را در برگزاری رزمایش مواسات و مومنانه مشاهده کردند.
 
جالب است بدانیم‌ که کرونا مساجد و فعالیت در هیات‌های مذهبی را نه تنها تعطیل نکرد بلکه آمادگی برای انجام‌ کارهایی نو و باکیفیت را در وجود جوانان و فعالان مسجدی و همچنین عشاق اهل بیت ایجاد کرد، براین اساس برای تهیه گزارشات مردمی در این خصوص به سراغ فعالان مسجدی در مرکز مازندران رفتیم و خواستیم محرم سال گذشته را با حال و هوای محرم جاری مقایسه کرده و برایمان از اقدامات جایگزین در شرایط کرونایی بگویند:
 

*تغییر در نوع فعالیت/ نیازمند مساجد مجازی هستیم
 
عباس‌علی ابراهیمی رئیس ستاد اقامه نماز استان مازندران با اشاره به اینکه در ماه محرم امسال همانند مناسبت‌های دیگر بیش از هر زمان دیگری نیازمند مساجد مجازی هستیم، گفت: از جوانان و فعالان، عشاق اهل بیت می‌خواهم در مسیر فرهنگ‌سازی مسجد و نماز قلم بزنند و جهادی تلاش کنند.
 
ابراهیمی تاکید کرد: دل مردم باید برای مردم بسوزد، اتحاد و همبستگی مردم معجزات فراوانی خواهد داشت، دست‌ و دل‌های مردم که یکی شود کرونا که سهل است، بحران‌های دیگر را نیز پشت سر خواهیم گذاشت.
 
*فعالیت ۴ هزار و ۷۰۰ مسجد در مازندران
 
حجت الاسلام علیخانی مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مازندران در گفت‌وگو با ما از وجود ۴ هزار و ۷۰۰ مسجد فعال در استان خبر داد و گفت: همچنین در سطح مازندران هزار و ۱۷۳ کانون فرهنگی هنری نیز داریم.
 
وی افزود: پس از شیوع کرونا اکثر برنامه‌های فرهنگی ما به‌صورت مجازی و در مکان‌های آزاد برگزار خواهد شد، شعار محوری سال "هر مسجد یک خانه است"، برنامه‌های هر مسجد در ماه محرم نیز توسط هیات امنا و جوانان فعال هر مسجد اجرا می‌شود. 


 
*ناگفته‌های یک جوان با ۱۸ سال فعالیت در مسجد
 
مهدی محمدی ۳۸ ساله یکی از فعالین مسجدی مرکز مازندران با سابقه ۱۸ ساله به عنوان فرمانده پایگاه مقاومت بسیج مهدیه و عضو هیات امنای مسجد مهدیه جنوب ساری واقع در خیابان بلوار کشاورز با اشاره به اینکه حال و هوای محرم امسال متفاوت است، گفت: مسجد مهدیه پناهگاه عقیدتی مردم محله است و فعالین و هیات امنا امین مردم هستند، امسال همه با هم شاهد محرمی متفاوت خواهیم بود.
 
وی افزود: حدود دو سالی است که مسجد مهدیه تبدیل به پایگاهی برای رفع مشکلات و نیازهای مردم محله ما شده است، بازسازی و بهسازی راه‌های خیابان و کوچه‌ها از اولین اقدامات ما در این مسجد بود، کمک‌های موردی و دورهمی‌ها عزاداری‌ها و مراسم عزا و محرم به همراه اقامه نماز جماعت از قبیل کارهایی بود در مسجد انجام می‌شد.
 
محمدی با اشاره به شیوع ویروس کرونا، گفت: به دلیل لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پی سرایت این بیماری، درب مسجد ما بسته نشد بلکه تبدیل به پایگاهی برای رفع مشکلات ناشی از کرونا شد.
 
این فعال مسجدی ادامه داد:  کمک مومنانه  توزیع پک بهداشتی، پخش گوشت گرم، پیگیری مشکلات محله و عمران و آبادی، توزیع لواز م‌التحریر و کمک به خرید جهیزیه از جمله اقدامات ما در مسجد مهدیه بود.
 
وی با اعلام اینکه حدود ۷۰۰ نفر خانوار شناسایی شده زیر مجموعه هیات مسجد مهدیه داریم، گفت: برای مقابله با شیوع هزار و ۲۰۰ پک بهداشتی محلول سطوح و دست، دعای هفتم صحیفه سجادیه خانه به خانه در محله‌های اطراف نیز توزیع شد، کانال‌های مذهبی فعال در فضای مجازی، سیاه‌پوش کردن اطراف مسجد، پخش مداحی در شب‌های محرم از اقدامات دیگر ما در محرم امسال است.


 
محمدی اضافه کرد: بر این باوریم که پس از شیوع این ویروس نذورات مردمی بیشتر و همدلی‌ها افزایش یافت، مشکلات اقتصادی مردم بسیار زیاد است و چشم امیدشان اول به خدا و بعد خانه خدا است، ما وظیفه داریم سهمی کوچک در راه توانمندسازی مردم داشته باشیم.
 
این فرمانده پایگاه در ادامه از حضور فعالانه ۱۵ جوان در این مسجد خبر می‌دهد و می‌گوید؛ جوانان ما نیاز دارند در مساجد بیایند و از نزدیک حس کنند که در زیر سقف خانه خدا کار کردن چه برکاتی خواهد داشت، هر کسی وارد شد دست خالی برنگشت.
 
وی اظهار کرد: به‌دلیل اهمیت بالای سلامتی مردم حضور فیزیکی در مساجد در مناسبت‌های مختلف را نخواهیم داشت، خیرانی که در سال‌های گذشته اطعام دهی داشتند تمام و یا بخشی از هزینه این کار تحویل ما دادند تا صرف امور خیر شود.


 
 نماز عاشورا را در محوطه مسجد می‌خوانیم
 
 حجت الاسلام سید عرفان مصطفوی امام جماعت مسجد علی بن موسی الرضا (ع) در کوی صالح ساری با ۲۰ سال سابقه در این کار، با اشاره به اینکه درست است که شیوع کرونا حضور مردم را از لحاظ کمی کاهش داده ولی به این حضور کیفیت بخشیده است، بیان کرد: در ماه محرم جاری اقامه نماز به‌صورت محدود را در محوطه مسجد داریم، مسجد نماد اعتقاد این مردم است و به تجلی روح معنویت کمک خواهد کرد.
 
مصطفوی یادآور شد: در سال‌های گذشته مسجد ما جایگاهی برای اعتکاف بود که استقبال خوبی هم داشت، این نشان از توسل عمیق مردم به این مکان مقدس دارد.
 
امام جماعت مسجد علی بن موسی الرضا (ع) در ساری، تاکید کرد: ضدعفونی کردن صحن و سرای مسجد توسط مردم محله صورت می‌گیرد، همسایگان این مسجد تاکنون کمک‌های زیادی برای دستگیری از نیازمندان و اجرای نیات خیر در اختیار ما قرار دادند.
 
وی گفت: عقیده من این است که جوانان امروز با هر سر و وضعی که باشند نباید در مساجد گوشه‌نشین باشند و با چشم دیگری دیده شوند، این‌ها کسانی هستند در آینده مسجد را اداره کنند که خوشبختانه در سال‌های اخیر انگیزه جوانان برای حضور در مساجد بیشتر شده است.


 
به گزارش بلاغ، محرم همیشه محرم است چه کرونا باشد یا نباشد، مساجد و تکایا مراکز انس و مکانی برای نزدیکی به خدا هستند، فعالیت جمعی با نیات خیر در این مکان مقدس اقدامی بی‌بدیل در کل جهان است که تنها به کشور عزیزمان تعلق دارد، شاید اگر مساجد نبودند در مقابله با کرونا تا این اندازه موفق نبودیم.
 
مردم ما برای اجرای نیات خیر و اهدای نذری به شخص نه بلکه با مسجد و نگاه خداوند و ائمه اطهار اطمینان می‌کنند، میلیون‌ها بسته معیشتی در بین مردم از دل مساجد در اعیاد غدیر تا قربان روانه خانه‌های مردم شد، کرونا نحوه کار را تغییر داد و آغازگر حماسه‌ای نو در مساجد شد، عزاداری محرم امسال باشکوه‌تر از سال‌های قبل خواهد بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما