تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۳۵۸۷۹
محرم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا موجب تغییرات بسیاری در شیوه عزاداری هیأت‌های مذهبی مازندران شده است و برخی از مداحان و هیأت‌ها نیز نوآوری‌هایی برای این کار داشته‌اند.
۰
plusresetminus
شور و شعور حسینی دیار علویان در ایام کرونا/عزاداری سیدالشهدا(ع) تعطیل‌شدنی نیست+تصاویر
به گزارش بلاغ، ویروس کرونا از ۱۲ دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه ۹۸) در چین شیوع یافت و در مدت زمان کوتاهی جهان را درنوردید و اکنون ابتلا جهانیان از مرز ۲۰ میلیون نفر گذشته و محققان هر روز با نشانه‌های جدیدی از این ویروس مواجه می‌شوند.

با فرا رسیدن ایام عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام و همزمان با شیوع کرونا در کشور، دغدغه‌ها بر همه حسینیان حاکم شده که در این شرایط کرونا چه کنند؛ از طرفی به هیچ وجه نمی‌توانند از عاشورا و این مکتب انسان‌ساز فاصله بگیرند و از طرفی با شرایطی مواجه شدند که خواه ناخواه یکسری محدودیت‌ها تحمیل شده است.

محرم امسال در حالی فرا رسید که ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا دستورالعمل‌های جدیدی را برای اقامه عزای سید و سالار شهیدان در حسینیه ها، تکایا و مساجد تدوین و ابلاغ کرده است.


محرم امسال متفاوت‌ترین محرمی است که شاید تا به امروز در تاریخ وجود داشته است. ویروس منحوس کرونا تمامی فعالیت‌های زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار داده است. شاید هیچ‌کس گمان نمی‌کرد محرم هم تحت تأثیر کرونا قرار بگیرد و برای برگزاری آن دستورالعمل و پروتکل نوشته شود.

مجلس عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ‌در سراسر استان مازندران در فضای باز و محیط‌های غیر مسقف آغاز ‌شده و باشکوه و نظم خاصی عزاداری‌ها بر‌گزار می‌شود.



با شیوع کرونا عزاداری‌ها هم شکل متفاوتی به خود گرفته است به هر کوچه و خیابانی که سر می‌زنیم  بساط عزاداری را پهن می‌بینیم و عده‌ای مشغول به عزاداری هستند.

شیوع ویروس منحوس کرونا زندگی تمام ایرانیان بلکه تمام جهانیان را با دگرگونی اساسی روبرو کرده است.

گسترش فضای مجازی یکی از پیامدهای شیوع جهانی این ویروس بوده و از سوی دیگر تغییرات متعددی نیز در سبک زندگی ایرانیان شکل گرفته است.همزمان با ماه محرم و صفر اما عشق و ارادت مردم به سیدالشهدا(ع) روزافزون شده و صرفا نحوه ابراز این علاقه به خاندان عصمت و طهارت تغییر کرده است.

محافل متعددی به صورت مجازی این روزها در حال برگزاری است و از سوی دیگر طرح هر خانه یک پرچم و یا هر محله یک حسینیه نیز با هدف جلوگیری از اجتماعاتی که ممکن است خطراتی برای سوگواران به همراه داشته باشد در این زمینه دارای اهمیت است.

درخشش هیات‌های مذهبی در آزمون بزرگ محرم

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به تقدیر مقام معظم رهبری از هیئات مذهبی برای برگزاری مراسم محرم ، گفت: تقدیر رهبر معظم انقلاب از هیئات مذهبی در دیدار ویدئو کنفرانسی با اعضای هیات دولت برای برگزاری مراسم محرم 1442 هجری قمری مدال افتخاری است که باید به آن افتخار کرد.

 حجت الاسلام ناصرشکریان امیری اظهار کرد: هیات های مذهبی و مجموعه عزاداران حسینی در محرم 1442 هجری قمری که با دشواری های فراوان و شرایط بهداشتی خاص و تصمیمات سردرگم کننده برخی مسئولین وزارت بهداشت و درمان در لحظات شروع ماه محرم مواجه بودند با تدبیر و درایت از این آزمون بزرگ سربلند بیرون آمدند و حقیقتا خوش درخشیدند.

وی در ادامه با اشاره به جو سازی های جریان ها و شبکه های معاند  و با انتقاد از برخی موضع گیری های غیر اصولی در خصوص برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در داخل ، افزود: هیئات مذهبی در این شرایط شیوع ویروس منحوس(کووید19) با تاکید رهبر عظیم الشان انقلاب حضرت آیت الله العظمی الامام خامنه ای (مدظله العالی) و مراجع عظام تقلید تمامی ملاحظات بهداشتی و درمانی را در نظر گرفتند و با تدبیر بسیار زیبا و دیدنی و رعایت دقیق پروتکل های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و درمان بار دیگر عظمت و شکوه عزادران حسینی را به رخ بدخواهان و جهانیان کشیدند و امروز این هیئات مذهبی هستند که می توانند به عنوان یک الگوی موفق در بین جامعه و دیگر مجموعه های اجتماعی معرفی شوند.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود به خلق جلوه های زیبا و ماندگار عزاداری عزادارن سید و سالار شهیدان در محرم 1442 اشاره و تصریح کرد: همه هیئات مذهبی در مازندران موظف هستند تمامی ملاحظات و پروتکل های ابلاغی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا را دقیق رعایت و اجراء کنند و اوج این رعایت ها و برنامه ریزی ها باید در روز عاشورا و تاسوعای حسینی باشد تا یکبار دیگر ولایتمداری هیئات مذهبی را در این روزها به جهان ثابت کنیم.



شکریان امیری به تقدیر رهبر معظم انقلاب از هیئات مذهبی در دیدار ویدئو کنفرانسی معظم له با اعضای هیات دولت اشاره و تاکید کرد: تقدیر رهبر معظم انقلاب از هیئات مذهبی در دیدار ویدئو کنفرانسی با اعضای هیات دولت برای برگزاری مراسم محرم 1442 هجری قمری مدال افتخاری است که باید به آن بالید و یکبار دیگر هیئات مذهبی در آزمون محرم 1442 در این شرایط خاص مثل همیشه و در تمامی بحران ها خوش درخشیدند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با تقدیر از همه زحمات و خدمات هیئات مذهبی در برپایی مراسم با شکوه عزاداری سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش ، خاطر نشان کرد: بسیاری از هیئات مذهبی در شهرهای مازندران با رعایت دقیق پروتکل های وزارت بهداشت و درمان ، استفاده از فضاهای باز و با جمعیت کمتر ، حفظ فاصله گذاری اجتماعی ، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی  و در عین حال استفاده از شبکه های اجتماعی و رسانه های دیداری و شنیداری و ابزارهای نوین الکترونیکی و اینترنتی این مراسمات را با تدبیری هوشمندانه و دقیق برگزار کردند که جای تقدیر و تشکر دارد.

شکریان با اشاره به در پیش بودن عاشورا و تاسوعای حسینی و تعطیلات قبل آن ، گفت: تاسوعا و عاشورای اوج شور و شعور حسینی است و همه باید تلاش کنیم در این ایام هم با رعایت دقیق موارد ابلاغی و پروتکل های بهداشت و درمان این عظمت و شکوه را به اوج خود برسانیم و افتخاری دیگر در برگ زرین تاریخ  این ملت عاشورایی و حماسه ساز ثبت و ضبط کنیم.



پژوهشگر حوزوی و فعال فرهنگی نیز گفت: به لطف الهی امسال شاهد تلفیق شور و شعور حسینی در هیئات و محافل حسینی هستیم و ویروس نحس کرونا نیز نتوانست مانع از این شکوه و جلال در مراسم عزاداری شود.

*ما ملت امام حسینیم

حجت الاسلام محمدجواد حسینی با اشاره به جمله معروف شهید حاج قاسم سلیمانی مبنی بر این که " ما ملت امام حسینیم" اظهار کرد: خود حاج قاسم و دیگر شهدای والامقام در عمل نشان دادند که باور عمیق به این گفته دارند و با خون خود در مسیر مقدسی که سیدالشهدا(ع) برای همه ما ترسیم فرمودند، بصیرت عمیق عاشورایی خود را به اثبات رساندند.



وی افزود: به لطف الهی شیوع ویروس نحس کرونا نیز نتوانست از شور و حرارت مردم ولایتمدار ما نسبت به اقامه عزای سید و سالار شهیدان بکاهد، هر چند که به جهت محدودیت ها و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی، مراسم های امسال تفاوت هایی با مراسم های سال های گذشته پیدا کرده، اما مهم آن است که بار دیگر شاهد تلفیق شور و شعور حسینی در این محافل هستیم.

حسینی گفت: دو ماه محرم و صفر به ویژه دهه نخست ماه محرم، بهترین فرصت در اختیار ماست که در راستای تبیین و ترویج شاخصه های سبک زندگی حسینی و زینبی بکوشیم و به خصوص نسبت به مسایل مهم جامعه بر اساس آرمان مکتب حسینی، حساسیت و دغدغه لازم را نشان دهیم.

وی با تأکید بر این که نهضت حسینی، کارآمدترین دستگاه انسان سازی در تاریخ بشری است، گفت: امام حسین(ع) به عنوان کشتی نجات بشریت، راهی را فراروی ما قراردادند که حرکت در آن به منزله تضمین سعادت دنیوی و اُخروی ماست، کما این که شهدا نیز به تأسی از سیره حضرت اباعبدالله (ع) به رستگاری عظیم نائل آمدند.



محرم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا موجب تغییرات بسیاری در شیوه عزاداری هیأت‌های مذهبی شده است و برخی از مداحان و هیأت‌ها نیز نوآوری‌هایی برای این کار داشته‌اند و برخی مداحان در سراسر با تکیه سیار در محلات ‌حاضر شده و برای مردم روضه خوانی می‌کنند.

مردم ولایت مدار استان مازندران، عزاداری سرور و سالار شهیدان را امسال با شکوه‌تر از هرسال، سالم، کوتاه و مفید، با رعایت فاصله‌های اجتماعی و دستورالعمل‌ها برگزار می‌کنند تا یک مراسم تاریخی را به ثبت برسانند و ثابت کنند که افراد متدین مقید به رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی هستند و این شعار نیست بلکه یک عمل است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴